Er Kirkenes-fortellingen sannferdig ?

Slettet bruker
KRKNES 25.10.2019 kl 19:48 1305

Kirkenes ble bombet nest mest i Europa etter Valetta på Malta. Et annet ytterpunkt av Europa.

Er det grunnlag for å snakke om befrielse her ?
Har noen gått dypt nok i denne materien ?

Håper i fortsettelsen at Øst-Finnmark og Kolahalvøya kan ha et godt forhold.

Tror ikke det norske folk er fullt på det rene med hvor paddeflatt Kirkenes tydeligvis ble bombet.
En by som for eksempel Bodø ble også hardt bombet.
Disse tingene bør vies mer oppmerksomhet i Norge.

Program nå på NRK 2.

Kirkenes er en viktig by i Norge, som Norge bør investere i. Og den vil få en rolle i forbindelse
med fremveksten av en mer og mer isfri Nordøstpassasje.
Redigert 20.01.2021 kl 20:06 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
26.10.2019 kl 15:54 901

Det jeg siktet til var at bankirer finansierte Hitler og Lenin. Derivatet av dette kommer ikke frem.
Finnmark og Nord-Troms + Bodø og andre steder, led som følge av at finansfyrster hadde finansiert
et krigsspill. Mange her på HO i dag er lakeier til disse finansfyrstene. Det er kvalmt.

Programmet i går var interessant. Det bør formidles bedre hvordan våre landsmenn led under brent
jords taktikk m.m. Finnmark og Nord-Troms fortjener å bli tilgodesett av resten av Norge, når vi nå er så
godt stilt. For eksempel Kirkenes er en by vi bør satse på. Den ligger også an til å bli viktig i Nordøstpassasjen.
Og vi bør bygge ut vennskapet med russerne der oppe. Hør hva Sør-Varangers ordfører sier. Han har helt rett.
Redigert 20.01.2021 kl 20:06 Du må logge inn for å svare
Noni
26.10.2019 kl 15:28 924

Det flytter folk herfra, som bor og jobber på Kirkenes, og ikke vil sørover.
Redigert 20.01.2021 kl 20:06 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
26.10.2019 kl 09:14 1025

Fikk inn veldig mye om historie og kultur om Kirkenes og traktene rundt mens jeg var i militæret der, og det var veldig greie folk i lokalsamfunnene. Jeg besøkte både Russland og Finland derfra. Ut ifra beliggenheten så skal byen ha et bra potensial for investeringer og vekst, men dessverre er det nok flere i sør som ser på Kirkenes som en utpost mest i negativ forstand, med en overlegen holdning. Når jeg blir konfrontert med slikt, så korrigerer jeg dem.

Ja, kan ta med det også da... Etter hvert ble skjebnen den at jeg ble sammen med ei smellvakker russerinne som studerte i Norge, som alle snudde seg etter, og vi er fortsatt sammen "after all this years". Der fikk dere litt fra privaten også på en lørdag. Ai ai, captains...
Redigert 20.01.2021 kl 20:06 Du må logge inn for å svare
PSI- Investor
25.10.2019 kl 23:05 1156

Veldig enig Suspekt
Det er lett å kritisere ting som enkeltpersoner gjorde under krigen, men det vi glemmer er hvordan de hadde det. Man dømmer ut fra dagens situasjon ofte.
Jeg fikk nylig høre fra en kar som skulle skaffe mat til familien. Penger hadde han, men ingen hadde noe å selge. Etter en hel dag hadde han skaffet to egg som da skulle deles på han, broren og mora. Og på det skulle han da ha energi til å jobbe hele dagen etter og helt til han fikk fatt i noe mere mat.
Og dette var ikke en uvanlig dag for han
Redigert 20.01.2021 kl 20:06 Du må logge inn for å svare
suspekt
25.10.2019 kl 22:35 1190

Ufattelige llidelser med sult og kulde, ingen i dag kan forestille seg hva de måtte gjennom, alle er mette og gode, og har det godt og varmt.
Redigert 20.01.2021 kl 20:06 Du må logge inn for å svare
Noni
25.10.2019 kl 20:30 1264

Ja Kirkenes hadde det fryktelig. Folket rømte til fjells og bodde i en hule i fjellet, unge og gamle. Har bare sett film når de kom ut, da russerene kom.
Redigert 20.01.2021 kl 20:06 Du må logge inn for å svare