Oljefondet burde få et nytt navn.

Slettet bruker
26.10.2019 kl 15:10 389

Mesteparten av fondet stammer nå fra avkastning, ikke olje. Man fjernet oljeklangen på det tidligere navnet Equinor hadde.
Det samme bør gjøres med navnet som på folkemunne kalles oljefondet. Fondet heter offisielt Statens pensjonsfond utland.
Men også det er misvisende. Fondet har ikke noe med pensjon som spesifikt formål å gjøre.

Statens finansfond, Finansfondet, Statens sparefond, Sparefondet, Statens spare- og finansfond, Spare- og finansfondet el. lign.
burde være et riktigere navn.

Ved ettertanke så kan Statens spare- og finansfond fremstå som et godt offisielt navn. Som på folkemunne kunne være Spare-
og finansfondet. Vi sparer i det, og vi finansierer gode formål med det. Samtidig kunne hele det norske folk få en bedre forståelse
av sparing og finansiering.


Redigert 26.10.2019 kl 15:35 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
26.10.2019 kl 15:20 386

Den norske stats forbrytelse, via fond er mer riktig!
Hva er http://www.folketrygdfondet.no/portefoljeoversikter/category368.html
For mens EØS-avtalen hindrer staten i å gå inn på eiersida og redde arbeidsplassene i Norske Skog, så er det ingenting som hindrer staten i å investere i de verste gribbefondene i verden.
Hvordan har vi endt opp her? Og hva sier de politikerne som før valget lovet å redde Norske Skog? https://www.derimot.no/oyvind-andresen-et-barn-som-dor-av-sult-er-myrdet-finansinstitusjoner-er-drapsmaskiner/
Her ser man hvem som bestemmer i DAB radiostaten. «Her er det jeg som er sjefen» sa Støre på pressekonferansen. Jonas G Støre er da en gribbe-fond sjonglør av format, men han er valgt til partiformann og stasminister kandidat av et samlet norsk arbeiderparti?
Slettet bruker
26.10.2019 kl 15:21 382

Du får sjekke hva det faktisk heter, ts. For det heter ikke "Oljefondet".
Slettet bruker
26.10.2019 kl 15:27 377

Det omtales stadig vekk som oljefondet.
Og det har ikke med pensjon å gjøre.
convert
26.10.2019 kl 15:33 365

Det burde hete Statens Islamistfond Utland. Hadde det ikke vært for norske skattebetaleres bidrag til muslimer og negre (>50 mrd/år) hadde vårt "pensjonsfond" været dobbelt så stort.
Slettet bruker
26.10.2019 kl 15:35 362

Kall det Gretafondet siden disse oljepengene skal brukes opp i fremtiden på folk om ikke bor her enda. Vi kan bare skamme oss og får de ikke utbetalt.
Slettet bruker
26.10.2019 kl 15:42 353

Jeg krever ikke hele fondet utbetalt nå men har litt sansen for Venezuela priser på bensin, f eksempel på julaften kunne vært en gest til nålevende generasjoner. Jeg Tenker da gesten i tillegg til Null bomavgift Nye grodagen som kan falle på samme dag.
Julaften kan med det samme bli en total nasjonal nullskatteyt dag. Inklusiv tax-free juledram.
Redigert 26.10.2019 kl 15:43 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
26.10.2019 kl 15:46 353

For et jævlig ufyselig vesen du er. Stokk dum.
ladaen7,30
26.10.2019 kl 15:47 351

Det er vel bare spørsmål om tid før EU får kloa i pengene, de har da alt sendt en anmodning om å bruke pengene på klimakrisen.
Kanskje kalle det EUs sløsekasse?
Når man ser hvor norske politikere logrer for EU så er det langt fra en utopi.
Slettet bruker
26.10.2019 kl 15:48 349

Jo, det har mye med pensjon å gjøre.
convert
26.10.2019 kl 15:49 344

Jøss, det var harde ord, A. Hva var det du spesielt synes var ufyselig? Bortsett far mitt vesen altså?
Slettet bruker
26.10.2019 kl 15:52 338

Nei det handler om klebrig olje som er søl som truer jordens eksistens. Du kan ikke plutselig kalle det pensjon for å skjule at det er penger fra jordens snarlige undergang.
Costa nokda
#sardinoljehermetikktakk
Slettet bruker
26.10.2019 kl 15:56 336

Det var for det første stokk dumt. Og så er det dette totalt usaklige rasistiske fjaset du surra det hele inn i.

Slettet bruker
26.10.2019 kl 15:59 331

Nei, vi har egne fond for det.
Slettet bruker
06.11.2019 kl 18:10 234

– Vi må venne oss til å si at vårt pensjonsfond er et politisk redskap. Til nå har vi ikke turt å si det, for vi skal ikke
drive politikk med pensjonsformuen. Og det er mange ting jeg mener vi ikke skal gjøre, Men 10.000 milliarder kroner
er politikk, sa Støre fra hovedscenen.
-----------------------------------------------------------
«Kan føre oss opp i mer handelskrigføring»
– Jeg tror dette er kjempefarlig. Jeg tror det Jonas sier er utrolig farlig for Norge som nasjon, parerte Solberg.
----------------------------------------------------------

Fornybar'n mener fondet må få nytt navn. Og fjerne seg fra ordene PENSJON og POLITIKK.
Fondet har ingenting med pensjon å gjøre.

Investeringer i fornybar energi må ha solid og best mulig avkastning, og ikke ha noe eksperimentelt preg overhodet.
Redigert 06.11.2019 kl 18:24 Du må logge inn for å svare