-Politiet som autoritetsfigurer er for lengst sosionomisert bort

av Therese Sollien:

Politikilder jeg snakker med, føler seg motarbeidet av politiledelsen, rettsvesenet og politikerne. Politiet som autoritetsfigurer er for lengst sosionomisert bort. Troen på at straff kan være bra for noe som helst, er for lengst forsvunnet. Hva hjelper det å stoppe en kriminell når han slipper rett ut igjen? Og hva lærer de som ser på?

Politifolk føler seg maktesløse overfor en ledelse som er mer redd for at noen skal komme med anklager om at politiet bedriver rasisme, diskriminering og stigmatisering enn at de ikke utfører jobben de er satt til å gjøre: å trygge samfunnet. (...)

Jeg spør om det ikke er riktig at politiet må bygge tillit hos de ungdomskriminelle. Vise at de vil dem vel. Ta av uniformen, gå i sivil, snakke med ungdommene som mennesker.

Politimannen jeg snakker med, fnyser av det. Det er en drømmesituasjon for verstingene, sier han. – Hva hadde du ønsket deg hvis du var kriminell? Jo, et kompispoliti som sier «Hei, gutten min» istedenfor å sette deg i fengsel. (...)

«Når sympatien ligger hos utøveren og ikke offeret, er det vanskelig for en politimann å gjøre jobben sin», sier kilden min. Begrepet «ungdomskriminell» betyr ingenting hvis kriminaliteten ikke har noen konsekvens.

Frihetsberøvelse er et alvorlig inngrep. Men når vanlige ungdommer ikke tør å gå ut, er det også frihetsberøvelse. Sympatien burde ligge hos dem."

https://www.aftenposten.no/meninger/kommentar/i/K3kOx4/mannen-med-gucci-veske-therese-sollien?fbclid=IwAR1rd2Gq1sesdd9TuFeJFAOMByBH3ptO3TjRItRjwWVryxpYbMoVOwquQqQ
Redigert 26.10.2019 kl 16:47 Du må logge inn for å svare