Ekskluderer JV osv salg?


Mange snakker fortsatt om salg av hele NAS ,hvordan stiller dette seg opp mot alle trekk som er gjort siste tid? Slotts som sikkerhet for lån, Jet Blue, salg av fly, JV, Er dette noe som ekskluderer kjøpere eller pynter for salg? Er store aktører interessert i JV og samarbeid som NAS har satt i verk.
Redigert 26.10.2019 kl 17:42 Du må logge inn for å svare

Alle de grepene har styrket NAS og følgelig er NAS en enda mer attraktiv oppkjøpskandidat!

Det virker som noe ligger som en klam hånd over aksjekurs hvert fall, mye snakk om dem som har gått short , emisjon for å komme gjennom vinteren er vel ikke helt eliminert og er kanskje litt av klisteret, kanskje mange som har gått inn med tanke på salg av hele selskapet og enorm gevinst ,men som kanskje nå ser den muligheten svinne litt?? Noe holder hvert fall igjen i forhold til hvordan NAS tidligere har gått på nyheter .

Det er ganske sikkert at et salg av JV vil gi penger i kassen, men dette vil først skje etter at flyene er overført. Jeg tipper tidligst om 2år.

For de av oss som har god tid er det beste at det ikke blir noe av oppkjøp, men at NAS får utvikle seg i den retning som ble tegnet på Q3 presentasjonen. Jeg skjønner at de kortsiktige ønsker oppkjøp, men i løpet av et par år vil dagens aksjepris fremstå latterlig dersom alt går etter plan og det ikke skjer noe uforutsett. Jeg har sagt det mange ganger før, men det tåler å bli gjentatt; aksjemarkedet er et sted der penger overføres fra de utålmodige til de tålmodige (oversatt til norsk fra Warren Buffet) :-). De som tenker litt langsiktig skal bli rikelig belønnet...tror jeg. Sitt på aksjene folkens!
lektor79
26.10.2019 kl 19:22 3187

Fortsatt tålamod. Ikke haus.

Jo enig i det at alle selskaper sikkert kunne likt å hatt veldig stabile aksjonærer, at det var veldig lite spekulanter som gikk inn og ut alt etter hvilken vei vinden tok. Men jeg tror du må ha litt forståelse for at selv om det er helt umulig å treffe de absolutte topper og de absolutte bunner så virker det litt naivt å sitte fra kr 46 til 29 eller 33 for så å følge til 46 igjen. Mellom her ligger det jo mye å lurer som kanskje gjør at mange ikke våger selge eller kjøpe(oppkjøp/emisjon). Har selv sittet gjennom disse opp og nedturer pga mulig oppkjøp osv. Nå kommer det jo nyheter på løpende bånd og i tillegg virker det som det også er "lekkasjer" med possitive triggere .Hvorfor kommer alt dette nå ? Kan jo håpe at selskapet bare vil at aksjonærer skal gjøre penger osv , eller er det kanskje ikke så dumt å ha en høy kurs før emisjon?

For de som kjøpte rundt 30 kan nok kursen virke høy nå. Realiteten er at den er lavere enn tegningsrett + emi(53).
Flaxx
26.10.2019 kl 20:15 3028

NAS oppgir at formålet med JV er:
"The purpose of the JV will be to finance, own and lease aircraft which are part of Norwegian’s Aircraft orderbook."
................................
I JV-avtalen må NAS og kineserne ha gjort en omfattende kontrakt som definerer fremtidige forpliktelser for begge.
Dette betyr at en eventuell overtaker av NAS også overtar JV-avtalen (med mindre der er en escape-klausul for begge parter ... noe som vil introdusere usikkerheter i seg selv).

Det som kan bli ALVORLIG ... det er hvis det oppstår uenighet i JV ... om noe som ikke er dekket fullt ut av avtalen.
Eiersitsen med 70% til kineserne og 30% til NAS betyr at NAS er i mindretall.
Rimeligvis er der en avtaledel om ordning av uenighet ... men det er 70/30-sitsen som kan være den grunnleggende svakheten i JV-avtalen.

Redigert 26.10.2019 kl 21:04 Du må logge inn for å svare

Da er jeg en av de naive i dine øyne..:-). Jeg gikk inn før siste emisjon, og var med på emisjonen fullt ut. På det tidspunktet etter emisjon var jo snittet mitt ganske så høyt (ca. 60 hvis jeg husker rett). Etter emisjonen har det med små unntak vært en nedoverbakke, men jeg har aldri mistet troen på Nas, og jeg har benyttet kursnedgangen til å snitte kraftig ned (snitt 45 i dag). Som sagt så blir jeg sittende fordi jeg har en grunnleggende tro på selskapet. Det siste du skriver skjønner jeg ikke helt; lekkasjer med positive triggere...hva tenker du på da? Når det gjelder ny mulig emisjon så skal man selvsagt ikke utelukke det helt, men jeg tror at det er svært usannsynlig.

Lekkasjer , Møter i Russland , åpning av korridor over Russland, Litt inntrykk av at spekulasjoner om oppkjøp ikke blir avist men får henge veldig i luften.

Her blir evt kommende emisjon tatt med ett stort gjesp, da har vi jo forskjellig syn på det. Kan jo se lovende ut med fremtidige inntekter men trenger de penger HER OG NÅ ?

Nas har vel bare kommentert rykter som kom fra russiske medier. Oppkjøp kommer til å henge ved nas for alltid. Første gang Kjos snakket om korridoren over Russland er sikkert over 10 år siden

Nei, NAS trenger ikke penger her og nå utover det vi vet kommer. Tallene fra Q3 peker ikke i retning av ny emisjon (jeg var forøvrig på presentasjonen). Skulle det mot formodning bli behov for ny emisjon så blir jeg med, men håper jo da at aksjekursen er høyere enn i dag.....
lektor79
27.10.2019 kl 09:02 2474

Husk at tallene er fra sommeren og sasoppdragene. Vi får se

Svært så forsiktig du er blitt i det siste lektor...mista trua?

hva skjedde med estimatene dine og 100kr haussingen lektor 79. kalde føtter?
tesch
27.10.2019 kl 09:55 2353



JV opsjonene blir antageligvis erklært når MAX situasjonen er avklart. Det gir 5/10 milliarder mindre i gjeld og 500/1000 millioner mer i cash 💰 Så selger de 10/15 eldre fly i 2020 .

Det tror nå jeg er realistisk ?

Dersom selskapet velger å emittere nå vil det snarere gi kursoppgang enn det motsatte.
En emisjon på mellom 1 og 1,5 milliarder blir satt på ett blunk, selskapet stryker balansen og frykten avtar ytterligere
Kortselskapene vil slippe grepet. Lånebetingelsene bedres betydelig. « Sissener- lånet» vil kunne refinansieres til langt bedre betingelser .
Utvanning ,ja, men mye bedre grunnlag for ytterligere kursstigning.
Jeg sitter på ca 200k aksjer og ville ønsket en slik emisjon velkommen...det ville bedre nattesøvnen og gnålet fra O’leary..
Så fikk oppkjøp og M&A komme når det måtte komme, vi aksjonærer slipper å sitte med hjertet i halsen hver måned på trafikktallene eller før rapporter.
Anyway, selskapet vil levere fremover og min Target utover våren er 80-100,-
lektor79
27.10.2019 kl 10:22 2285

Lektoren mister aldri trua, men hater haussing. Vi har fått KRAFTIG oppgang (30%). Det er tall som gjelder. Ikke antakelser. Nå ligger det i kortene at det ikke blir salg. Økonomier er fortsatt anstrengt, og jeg håper ikke emisjon. Jeg har vært med konstant, og tror 40 nå er bunnproppen frem til nyheter. Om det kommer før jul er vanskelig å si. Tror kun det stadfestes at Geir får varig sjefsrolle. Nå skrur jeg av for en stund.
lektor79
27.10.2019 kl 10:27 2261

PS! Hadde det blitt salg hadde den blitt doblet direkt..

Dersom man sammholder Q3 med alle estimatene ser man at ingen var i nærheten av realitetene.
Ser betyr at estimatene og targets skal oppgraderes. Danske og Enskilda hadde 55,DnB 60, Pareto 80 før tallene.
Taperanalytikerne i HSBC har startet oppgraderingen ,men tar det forsiktig for ikke å ddrite seg fullstendig ut.
Spare 1 hopper opp og ned som en elevator , nå var det opp igje til 50.-
Til uken kommer resten av gjengen...
Ikke glem at aksjen tradet over 50,- etter emisjonen med lavere estimater enn det som kommer nå fremover.

På torsdag sa du blant annet følgende, lektor:
"Spennende og jeg sitter på en sterk følelse at triggere kommer på løpende bånd"
Har følelsen av at du har solgt deg ut?
Synd for denne reisen har akkurat begynt!

Denne har stort trykk på seg pga volum, kommer det en ønsket dupp vil jeg øke min posisjon som har gått fra død til, er fortsatt i live. Om volumet holder seg over 300mill om dagen tipper jeg kurs: kr 60,- førstkommende fredag.
Er det noen som har regnet på verdien av JV sin kontantstrøm etter at 27 fly er leaset ut?
lektor79
27.10.2019 kl 11:31 2118

Toffe: Overraskelesen vi fikk har endret situasjonen og spesielt etter at man har fått tid og summet seg. Sånn NAS har gått frem med en så voldsom overskrift, så ligger det i kortene at lite skjer fram til jul. Jeg er realistisk. Jeg har sterk tro på kurs 100 en gang, men hjulene må holdes i gang en stund først og vi må fortsatt se sterke tall.
Gork
27.10.2019 kl 14:13 1950

Takker for mange gode svar.

Hermann du har rett, det var 10% reduksjon i setekilometer ikke i inntekter som jeg skrev. Med samme omsetning og 10% lavere setekilometer, gjør ikke tallene noe dårligere. Leste intervjuet med nye styreformann med interesse, liker hans innstilling. Er dog ikke så imponert over målsetting, forbedring på 4 milliarder (noe topp/noe kost/prosesser). En 10% reduksjon i setekilometer gir vel nesten halvparten samt 27 fly inn i JV.

Overgangen fra vekst til inntjenning ser ut til å være i gode hender.

Nok engang, takk for innspillene og lykke til.
Strategi
27.10.2019 kl 14:25 1925

Norwegian satser nå på flere nye ruter.
LUFTFART

ANNONSE
SIRI KNUTSEN VOSGRAFF
PUBLISERT: 09:33 - 27. 10 2019 | OPPDATERT: 09:39 - 27. 10 2019
Norwegians fem nye direkteruter i og fra Norge har oppstart den kommende uken, og den første tok av i dag, opplyses det i en melding.

https://finansavisen.no/nyheter/luftfart/2019/10/27/7466895/norwegians-fem-nye-direkteruter-tar-av-denne-uken
Redigert 27.10.2019 kl 14:26 Du må logge inn for å svare
lektor79
27.10.2019 kl 14:44 1872

Håper det er lønnsomme ruter.
livecnn
27.10.2019 kl 14:49 1853

Vi vet du solgte lektor79 ikke feil å ta gevinst, men skal du nå fremover hyle om selskapets dø, slik du har gjort om at selskapet skulle til 100,- på noen dager.
At NAS nå fokuserer på å tjene penger må de vel få lov til :-)

Har egentlig blokka ut lektors one-linere for mange mnd siden, men måtte inn og se at det hadde snudd nå da. Enten det er positivt eller negativt fortegn på innleggene, har de alltid vært fullstendig verdiløse.

Verdiløse innlegg, men optimistiske. Jeg tror Norwegian vil stige jevnt og trutt de kommende ukene. Det har kun vært to handelsdager etter at det ble sluppet fantastiske nyheter.

De trengte ikke penger. Det var ingen krise-emi. Det var en strategisk emi
Strategi
07.11.2019 kl 10:03 1064

Det ser kortsiktig ut til at salgsiveren har avtatt noe kryper kursen oppover er det nok en del som følger på.
Forhåpentligvis kommer kursen tilbake til 46 om ikke altfor lang tid.

De brukte kanskje bare emi som unnskyldning for litt kaffe slabberas med de største investorene! Neida spøk til side, tenker vi sier de trengte penger jeg. Var som det står i tidligere tekst noe som skurret med ledelsens plutselige åpenhet om det meste possitive og påfalende lekasjer som kom veldig beleilig og oppkjøps spørsmål som fikk henge i lufta. Tenker spørsmål om oppkjøp er noe en ser for seg å bli spurt om før en møter presse og investorer[ små og store]. Stolte ikke selv på magesekken og gikk litt for tidlig inn igjen ,riktignok med liten post men irriterende når magen hadde rett.

https://finansavisen.no/fatv
Med Phillip Sissner.
Jævlig irriterende å se hvordan denne sjakalen bifaller (sitter) Short av selskaper sammtidig som de deltar i billigere emisjoner.

At lederen i Norwegian også låner ut aksjer til markedet for short mot en rente på 6,5 % er også betenkelig.
Short skulle vært for budt ved lov, det skulle i allfall vært en grense på 1,5-2 % .

Tror nok dette siste grepet gjorde aksjen langt mer investerbar for mange!
TomW
07.11.2019 kl 10:20 981

HBK har nok ikke noe valg der. De må stille sine aksjer til disposisjon til Danske bank og Nordea (tror jeg) som er dere långivere

Fikk inntrykk av at "mini" Sissener nå er veldig Positiv til NAS, Tror ikke at han nå sitter Short i selskapet,,,

Bør kunne løsne kursmessig tid som helst.