Løkke må nå levere kontrakter.


Tyske investorer begynner og bli utålmodige. Norske investorer begynner å bli utålmodige. Nel har fortsatt over kr 700 millioner i cash i banken til vekst. Emisjonen var i januar 2019 + rep emi i mars 2019. Nå snart 1 år senere har Nel fortsatt ikke pressemeldt om hva de skal investere flere hundre millioner i, bortsett fra en ny gignat fabrikk på Notodden og Herøya?? med udefinerte kostnader og udefinert vekst. Dette er nå kritikkverdig. Nok prat. Handling kreves.
Jeg og de fleste andre kjøper aksjer for å tjene penger. Nel har holdt seg overraskende bra i høst tiltross for noe kontraktstørke. Siste børsmeldinge var støtte fra Enova på kr 10 mill. Siden har det vært stille, også fra Nikola. Jeg har "byttet avkastnings hest" fra Nel til Nas. Jeg har fulgt med Nas lenge, og jeg har også kjøpt inn endel BullNasx2NON og Bull Nas x3 DNM poster i Nas. Bull Nas x3 DNM har gått opp 80% på 2 dager. Det er fett. Jeg valgte at vippe ut 50% av Nel porteføljen i forrige uke og gikk inn i NAS da jeg håper på gode Q3 tall. Det har gått meget bra. Avkastningen i NAS har vært heftig og den vil forsette oppover. Nel og Løkke må denne uken servere kontrakter med tall, slik at Nel for et løft oppover. Omsetningen i Nel er nå svak, noen som bekrefteter at jeg og andre aksjonærer finner andre havner hvor avkastningen er større enn i Nel.
Jeg håper Nel serverer noe mere enn twitter medlinger på hvilke H2/Fuel Cell og P2G messer de deltar på i inn og i utlland. Nel må nå servere noe håndfast med tall, ellers vil aksjen falle tilbake. Men kommer det en storfisk mandag morgen, ja da vil Nel lette. Jeg håper på det siste.
Men jeg skal aldri bli forelsket i en aksje. Det å kunne snu seg litt rundt og plukke andre selskaper som er vinden, det har gitt noen hundre tusen i pluss på en 1 uke for meg. Jeg sitter fortsatt tungt inne i Nel, og håper Løkke leverer varene nå. Vi venter utålmodig spesielt på Nikola Motors kontraktspåfyll, og andre kursdrivende triggere som Løkke nå må levere på. Svak omsetning kan innebærer et kursfall, og det motsatte vil skje på en fet børsmelding. Jeg håper på det siste.
Redigert 27.10.2019 kl 15:44 Du må logge inn for å svare
Sørøya
27.10.2019 kl 16:29 5174

Tyskerne er fremdeles positive, men signaliserer at nå bør ventetiden være over. Løkke dukker nå opp på messer og konferanser overalt. Håper han etterhvert kan rettferdiggjøre dette med inngåelse av nye kontrakter, ellers begynner dette foruroligende å minne om Diagenic i sluttfasen.
Tigeren
27.10.2019 kl 17:37 5036

Ja Sørøya, alle er nå enige om at ventetiden til Nel - nå bør være over. Jeg er ovebevist om at Nel jobber med svært store milliardkontrakter. Når det gjelder Nikola Motors, så vet jeg at Nel har jobbet mye med finjustering av de to demo pumpene som ble levert til Nikola Motors påsken dette året.
Fakta om Nel sin kontakt med Nikola Motors om 2 stk. demostasjoner av 15.november 2017
Enters into exclusive partnership with Nikola – Awarded initial purchase order for two demo stations
(Oslo, 15 November 2017) Nel ASA (Nel, OSE:NEL) has received a purchase order from Nikola Motor Company (Nikola Motor) for two demo refueling stations to provide hydrogen to Nikola’s fleet of prototype hydrogen trucks. The purchase order is the initial part of an exclusive partnership aiming at developing low-cost renewable hydrogen production and fueling sites for the potential development of 16 large-scale sites with a capacity up to 32 tons of hydrogen per day.
“We are very excited to announce our partnership with Nikola for a joint endeavor to develop mega-scale hydrogen fueling stations based on our new cluster design, which leverages Nel’s highly scalable electrolyzers in order to reduce the cost of hydrogen and achieve price parity with fossil fuels. Our initial two demo stations will each provide one ton of hydrogen to Nikola Motor’s prototype trucks and serve as design verification for Nel’s mega-scale concept. This solution will be jointly developed and scaled into the world’s most efficient network of low-cost hydrogen production and fueling sites,” says Jon André Løkke, Chief Executive Officer of Nel.

Nikola Motor has entered into an agreement with Nel to work exclusively on all hydrogen stations involving electrolysis. The initial part of the partnership includes building two demo-stations for hydrogen fueling, which will serve the Nikola test fleet that will begin rolling out next year. For the following mega-stations, Nel will incorporate its clustering concept, where eight Nel A-485 electrolysers are integrated into one unit, to achieve lower CapEx levels.
“We are building the world’s largest hydrogen network. Nel´s electrolyzers are well proven, and known in the industry for being very efficient and reliable, making them a natural backbone for the development of our mega-stations. We are beyond excited to work with the Nel team to deploy this groundbreaking technology as quickly as possible across the US,” says Trevor Milton, Chief Executive Officer of Nikola Motor.
Nikola has an initial target to build 16 of the mega-scale hydrogen stations between 2019-2021, with a minimum of eight units of the Nel A-485 electrolyzer per site. The solution is scalable to a maximum of 32 units of the Nel A-485 electrolyzer per site, equaling a production capacity of up to 32 tons of hydrogen per day.
The initial purchase order has a value of USD 3.6 million and delivery of the demo stations is intended to start in the second half of 2018.

Ceo Trevor Milton har også gitt ut sparsommelig med informasjon om de to demo.pumpene som Nel har levet til Nikola dette året. Dette er sannsynligvis årsaken til at Nikola har tynet Nel i det lengste med å legge inn en milliardbestilling av Nikola Europa kontrakter.

Fakta om Nel sin tilleggskontrakt av 3.april 2018 med Nikola Motors:
Receives additional purchase order from Nikola
(Oslo, 3 April, 2018) Nel ASA (Nel, OSE: NEL) has received a USD 5.5 million purchase order from Nikola Motor Company (Nikola), as part of the previously announced hydrogen stations.
“We are very proud to announce that we have received an additional order from Nikola related to the electrolyzer and fueling solution for their prototype trucks. The order marks a strengthening of our partnership and is a recognition of the level of competence our team and hydrogen solutions can offer. We look forward to supplying the demo stations, which will lay the groundwork for the world’s largest, most efficient network of low-cost hydrogen production and fueling sites,” says Jon André Løkke, Chief Executive Officer of Nel.

For Nikola Tre lastebilen kommer til Norge neste år, og det finnes ikke en HDV fueling pumpe i dette landet. Jeg tror også at Nel venter på Ola Hydrogen Elvestuen sin helhetlige nasjonale hydrogenstrategi. Den bør komme denne uken.
Løkke bør også leverer varene denne uken.
Fakta om Nel sin milliardkontrakt med Nikola som er signert 28.juni 2018, og Nel skal starte leveringer på denne fete kontrakten fra neste år.
(Oslo, 28 June 2018) Nel ASA (Nel, OSE: NEL) has been awarded a contract for delivery of 448 electrolyzers and associated fueling equipment to Nikola Motor Company (Nikola) as part of Nikola’s development of a hydrogen station infrastructure in the US for truck and passenger vehicles. Under the multi-billion NOK contract, to be deployed from 2020, Nel will deliver up to 1 GW of electrolysis plus fueling equipment. The company reiterates a potential major expansion of the production capacity at Notodden to accommodate the contract order.

“We are immensely proud of announcing this 1 GW electrolyzer contract with Nikola for the exclusive delivery of 448 electrolyzers and supporting fueling equipment as part of their groundbreaking development of a hydrogen station infrastructure across the US. The multi-billion NOK contract is by far the largest electrolyzer and fueling station contract ever awarded.
Redigert 27.10.2019 kl 17:41 Du må logge inn for å svare

Helt enig, NEL er klart på overtid i forhold til det å levere på tidligere meldinger. Imidlertid så søker selskapet etter arbeidskraft så det bygges en organisasjon i det "stille", så noe må da være på gang tross alt.
Redigert 27.10.2019 kl 20:07 Du må logge inn for å svare

Vi får ta det med ro. Løkke kommer nok med en god bit før Q3. Når det gjelder Nikola 3, så kommer den ikke i produksjon før 2022-23.
https://www.ttnews.com/articles/nikola-expand-europe-hydrogen-electric-tre
The Phoenix-based company has begun taking reservations for the vehicle — to be called the Tre, which is Norwegian for three. Tre is slated for production in 2022 to 2023.
Tigeren
27.10.2019 kl 21:06 4438

Fakta 1: Nikola Tre kommer til Norge neste år. Fakta 2: Norge har ikke en eneste HDV H2 Fueling station. Nikola må bestille HDV pumper fra Nel,nå.
Fakta er utfrag fra hydrogen.no Europapremiere:
Heftige Nikola Tre kommer til Norge i 2020
Nikola Motors skaper igjen sjokkbølger da de i går lanserte en helt ny hydrogentrekkvogn for det europeiske markedet, Nikola Tre. Norge kommer nå fremst i Europa med hydrogenlastebiler når Nikola legger testingen av den nye modellen hit til landet allerede i 2020.
Nikola Tre har fått sitt navn fra den norske ordboken, og skal testes først i Norge. (Ill.: Nikola Motor Company)
Det amerikanske selskapet Nikola Corparation har utviklet en helt nydesignet hydrogentrekkvogn for det europeiske markedet. Med et slående design har Nikola allerede skapt store ringvirkninger i tungbilbransjen, og den nye modellen er intet unntak. Dette blir en designvinner som vil kunne snu opp ned på lastebilbransjen i Norge.
Masseproduksjon skal starte i 2022-2023, men testingen starter i Norge, angivelig i tett samarbeid med NEL, allerede i 2020. Modellen får et norskklingende navn; Tre, som den tredje i rekken etter One og Two, som begge er myntet på det amerikanske markedet.
Redigert 27.10.2019 kl 21:11 Du må logge inn for å svare
europa
27.10.2019 kl 23:57 3986

Du må virkelig ha troa på et solid løft...😜
Tigeren
28.10.2019 kl 09:45 3603

Har Jon Andre Løkke & Bjørn Simonsen sovnet på en H2 messe??? Jeg bare spør?
Nikko
28.10.2019 kl 09:59 3508

Stille før stormen, Tigeren 🙄
Framtia
28.10.2019 kl 10:10 3431

Nå er vi nettopp der du sier! "7500" driver med salg og kjøp av sine egne aksjer og vet ikke helt retningen...Jeg har ståltro på at forløsningen er nær og da snakker vi ikke småkontrakter...Lykke til😀
Far-far
28.10.2019 kl 12:05 3212

Tålmodighet er en dyd, men den begynner å bli tynnslitt. Det må da være noe fra pipeline Løkke har skrytt av som materialiserer seg. Er det bare en bløff?
Ticker
28.10.2019 kl 12:15 3153


Redigert 28.10.2019 kl 12:18 Du må logge inn for å svare

Tror det kommer positive meldinger neste uke. Sør-Korea har det travelt med å gå over til det grønne skiftet, så her bør det komme noe. Ser ikke bort fra at Løkke kan dra noe helt nytt opp av tryllehatten sin.
Men tålmodigheten har også en grense, og det går jeg utfra at Løkke forstår.
Framtia
28.10.2019 kl 12:23 3108

Løkke uttalte på Q2 presentasjonen at han " forventet " en bedring innenfor flere segmenter i andre halvdel 2019! Hva som ligger i dette er høyst usikkert, men den såkalte "pipelinen" var ekstremt sterk...Dette er jo signaler til markedet og kan vel ikke bare være bløff og synsing...Gjenstår vel å se hva som kommer! Jeg har sittet i båten i 4 år nå, så kan vel saktens holde ut litt til😅 Jeg aner at noe er på gang!...
Tigeren
29.10.2019 kl 07:18 2717

Nel leverte ambisøse planer på Nodrnet konferansen i går. En bra tale. Smekkfull sal med 600 investorerer tilstede.
Redigert 29.10.2019 kl 21:51 Du må logge inn for å svare

Men om de nå har sån overlegsen teknologi varfor må han stendig resa runt på landsorten og predika for 600 småsparare.

Og det gikk vel en hel dag til detta? 2 eller 4 personer kanske?

Hvordann kan nel fortsatt legga fokus der når de egentligen burde svara på polisutredning om sandvika, må få ferdigringt nikolas stasjon og må få rotolyzer i brukbart skick??

Etter eksplosjonen prøvde jeg å forklare at det kunne få konsekvenser ift ordreinngang på kort og mellomlang sikt, ikke mange som ønsket å høre på det.
Kontraktssigneringer hiå må vel være noe av det svakeste på lang lang tid og det passer dårlig til et vekstselskap som er priset til 10mrd vel?

Såvidt jeg kan se i farten har dem hiå signert kontrakter for 250-280 mill.
I tillegg kommer noen mill i statsstøtte tildelt ved to til tre anledninger.
Tigeren
29.10.2019 kl 13:28 2046

Ordrereserven til Nel er på ca kr 500.000.000. Det er uten Nikola kr 10 milliarder og uten Hybrit AB ca kr 150.000.000
Framtia
29.10.2019 kl 14:21 1900

Der tar du nok feil! Kjørbo er en bagatell i den store sammenheng... Fyllestasjoner blir å regne som bonusinntekt til Nel fremover. De store ordrene blir innenfor elektrolyse og P2X.
ThomasA
29.10.2019 kl 14:49 1821

Det var en helt ordinær presentasjon av Bjørn Simonsen. Minnet om starten på alle tidligere Q-presentasjoner før de kommer til tallene. Eneste som var av interesse var da Bjørn svarte på spørsmål ang Kjørbo, hvor han svarte noe slik som "vi venter på resultatet fra Politiet og DSB, og så kommer vi til å kaste oss rundt". Alle andre spørsmål av interesse ble besvart med "dette kommenterer jeg ikke".
Løkke var ikke tilstede under presentasjonen da han ble forhindret fra å komme....

-Thomas
Sørøya
29.10.2019 kl 14:59 1778

Det mest interessante ved presentasjonen var vel at Løkke ikke dukket opp...

Hvordan kan Tigern påstå at Løkke la frem planer når Løkke ikke kunne møte opp?
Er det liksom greit å juge nå?
Er det noe jeg ikke leser riktig her?

En bra tale???
Hva er dette for surr?

Ps:
Takk til ThomasA
Redigert 29.10.2019 kl 15:12 Du må logge inn for å svare

Er klar over at fyllestasjoner nødvendigvis ikke blir det største for Nel.
Mitt poeng var at den hendelsen ville sette prosjekter på vent, eksplosjonen skyldtes Nel sitt utstyr...........

Ingen Nellere kan med hånden på hjertet si at de er fornøyd med ordreinngangen vel?
Det har jo for pokker enda ikke kommet et lite pip fra Nikola, skulle ikke stasjonene være oppe å gå nå de første lastebilene av Nikola skulle rulle på veiene.
Det er jo ikke vanskelig å skjønne at det er forsinkelser.

Hvis dere ikke er betenkt skjønner jeg lite.
Underskuddene øker for hvert kvartal mens ordreinngangen minker, eller står hvertfall ikke i stil til forventningene.
Det blir ikke snakk om bare en emisjon til før det om mulig kan komme et kvartal med pluss.

Det eneste imponerende med Nel for tiden er aksjekursen.
Redigert 29.10.2019 kl 15:20 Du må logge inn for å svare
Framtia
29.10.2019 kl 15:31 1648

Er fremdeles ikke sikker på at H2 tankene er produsert av Nel, eller er de!??? Uansett for dårlig kvalitetssikring med tanke på hvor kritisk utstyret er...Når det kommer til ordre inngang er jeg enig med deg om at det er alt for stille...Uansett lite Nel får gjort noe med, da de er avhengig av at fremtidens kunder får ut fingeren! Blir nesten som bakern som ikke får solgt brød, fordi alle bare vil spise sukkertøy...Først må verden begrense inntaket av sukker, så går resten av seg selv...
OZZY
29.10.2019 kl 15:38 1621

:) ja verden må grise litt mer sånn at de står i møkk til skrittet. DA skjønner de karnskje at HYDROGEN JA det må vi ha. men da kan det være for sent og vi kan være forbi tippingpunktet. den som lever får se.
JML
29.10.2019 kl 17:50 1344

De twitret om massevis av nye stillinger i dag og refererte til massiv ordreinngang. (??)
29.10.2019 kl 18:20 1268

De bruker mye tid på å hausse egen aksje på Twitter...