Studenter som investerer ?

Rikk
27.10.2019 kl 16:36 4239

Hei

Jeg er 22 år gammel og studerer økonomi. Jeg har lenge vært interessert i investeringer og begynte å investere i år. Det finnes ikke noe type communty for studenter som investerer. Jeg har vært på utkikk etter dette lenge og har ikke funnet noe. Derfor har jeg selv tatt initiativ til å starte en blogg om hvordan mine investeringer går. Planen er å få til et community hvor studenter skjønner viktigheten av å starte tidlig og å ta til seg lærdom fra hverandre. Jeg er på ingen måte kjempe god på å investere, men jeg syntes det har gått bra så langt. Målet mitt per dags dato er ikke å tjene penger, men heller å ta til seg lærdom om markedet. Om jeg kan tjene litt på veien er det bare bra!
Hadde satt pris på både gode og konstruktive tilbakemeldinger om prosjektet. Tusen takk ! https://miniblogg.no/student-investor
Redigert 20.01.2021 kl 03:30 Du må logge inn for å svare
Eankee
07.04.2021 kl 14:52 1269

Et tips til deg dersom du primært ønsker å sette pengene dine i fond og ikke i aksjer. Dersom du vil spare noen kroner ved kjøp/salg/forvalting, ta en titt på forskjellige Indexfond.....
Rikk
28.10.2019 kl 19:59 3782

Gode tips her ! Lagrer hele kommentaren din og skal ta for meg deler av den i forskjellige innlegg. Det beste med kurtasje er jo at unge i dnb iallfall bare har 29 kr kurtasje (Y)
Båtbyggern
28.10.2019 kl 18:26 3834

Ta for deg renters rente og forventet avkastning. 15% over tre år... 1.15^3. 20% over tre år... også kan man snakke litt om risiko og hva fondene satser på(rente, lodd, vekst, indeks).. valutaforsikring(?) som er aktuelt idag. Dra det videre og nevn hvordan en setter sammen en egen portefølje,spredning av risiko.

Ser også på beholdningen din av aksjer. Hvor mye må en aksjepost på 5' kr stige i prosent for å rettferdiggjøre kurtasje? Hvor mye kapital burde brukes på en aksjepost?

Forskjellen fra investering i bolig og aksje/fond? Man låner penger for å investere i bolig. Man kan låne penger for å investere i aksje/fond.

Stå på! Det er spennende lesning og dagsaktuelt for mange, bare se på all gjelden nordmenn har - samt den generelle holdningen "det er jo bare å ta et lån".
Rikk
28.10.2019 kl 16:17 3883

Nordmøringen skrev Innlegget er slettet
Vi har ikke en slik organisasjon på min skole nei. Det er det som er så synd! Derfor tenkte jeg at jeg skulle ta initiativet og se hvordan tilbakemeldinger jeg fikk på det. Til nå har det bare vært positivt. Legger ut et innlegg den nærmeste timen litt mer utfyllende på hva jeg selv har av aksjer og fond !
Gjerne ta en titt ! https://miniblogg.no/student-investor
Rikk
27.10.2019 kl 21:51 4071

Det er absolutt planen. Har bare fått laget et "intro" innlegg inntil videre, men planen er å få ut mye mer enn som så. Veldig hyggelig å få gode tilbake meldinger, setter pris på det. Følg gjerne med om du vil se hvordan det utvikler seg :)
Båtbyggern
27.10.2019 kl 21:08 4122

Få gjerne inn hvilke fond du har og hvorfor du valgte disse. Bra initiativ! Er selv ny i markedet, men i aksjer. Har da 50/50 langsiktig og day/week trading. Plukker opp mye spennede her inne. PLT/nas/ele. Kjekt med lodd og litt risiko.

Ved å kjøpe aksjer investerer jeg i noe av interesse og da blir det enda gøyere å følge med. Hydrogen, it/data, helsesektor mm. Mange ting som skal skje de neste år
Slettet bruker
27.10.2019 kl 16:46 4212

Tekinvestor er vel ganske nærme. Tror en god del er ikke engang studenter ennå.