Flyplasser i nordområdene.


Flyplasser i nordområdene 2018 :

Tromsø 2,34 mill. pass. + 3,0 % målt mot året før.
Bodø 1,83 - 0,4
Luleå 1,20 + - 0
Oulu 1,10 + 18,8
Umeå 1,03 - 2
Murmansk 0,94 + 10,8
Arkangelsk 0,94 + 5,7
Harstad-Narvik 0,76 + 1,0
Rovaniemi 0,64 + 11,2
Skellefteå 0,41 - 3
Alta 0,39 + 1,9
Kittilä 0,36 + 9,1
Kirkenes 0,32 - 0,7
Vaasa 0,32 + 5,3
Kiruna 0,28 - 2
Kuopio 0,25 + 4,4
Bardufoss 0,24 - 0,6
Ivalo 0,24 + 5,1
Longyearbyen 0,18 + 7,2
Hammerfest 0,17 - 11,4
Redigert 27.10.2019 kl 23:55 Du må logge inn for å svare

Norske flyplasser i nordområdene jan - sept 2019 :
Tromsø 1773,0' + 1,0 %
Bodø 1416,5' + 1,6
Harstad/Narvik (Evenes) 597,7' + 0,1
Alta 289,7' - 4,5
Kirkenes 245,9' + 1,4
Bardufoss 188,3' + 2,3
Longyearbyen 161,9' + 3,6
Hammerfest 111,3' - 13,3
Leknes 100,5' - 4,3
Mo i Rana 78,1' - 4,4
Stokmarknes 75,7'- 10,6
Vadsø 74,9' + 0,4
Svolvær 73,4' - 11,1
Sandnessjøen 55,5' + 1,4
Mosjøen 52,0' - 1,2
Lakselv 44,8' - 3,0
Andøya 42,4' - 10,8
Vardø 22,7' + 4,0
Honningsvåg 20,1' + 6,3
Båtsfjord 20,0' - 1,9
Mehamn 17,3' - 2,9
Sørkjosen 15,5' + 5,8
Røst 11,4' - 5,9
Værøy 6,5' - 2,1

Dette er veldig mange flyplasser, hvilket indikerer behov for bedre internkommunikasjon
i Nord-Norge pr. vei og muligvis pr. jernbane.

Finske jan - sept 2019 :
Oulu 787,2 - 1,7 %
Rovaniemi 421,8' + 7,5
Kittilä 247,4' + 3,9
Vaasa 226,3' - 4,3
Kuopio 181,0' - 0,2
Ivalo 151,5' + 2,6
(Joensuu 93,8' + 4,0)
Kuusamo 79,0' - 2,0
Kajaani 65,6' + 3,9

(Helsinki 16672,2' + 5,5)
(Turku 333,6' + 21,7)

Svenske jan - sept 2019 :
Luleå 875,0' - 3
Umeå 707,4' - 7
Kiruna 208,5' - 4

Redigert 27.10.2019 kl 21:23 Du må logge inn for å svare

https://www.airportia.com/russia/murmansk-airport/routes/
http://airport-murmansk.ru/mediacenter/news/250590/
https://b-port.com/news/231866

Murmansk er vel den største byen nord for polarsirkelen.
Ganske artig å lese at murmanskerne ønsker seg flyrute til Oslo, Helsinki, Kaliningrad (mellom Litauen og Polen),
Belgorod (40 km fra Ukraina) og Minsk (hovedstaden i Hviterussland).

Hør hva ordføreren i Sør-Varanger sier. Han har helt rett innstilling. Byene Kirkenes og Murmansk burde samarbeide.
Og Kirkenes har lang erfaring med russerne. Murmanskerne virker bare vennligsinnet. Det er NULL krigsinnstilling å
spore der. Kirkenes er den første norske havnen man kommer til fra Beringstredet. Det burde være logisk for Norge å
satse på Kirkenes. Bygge opp Kirkenes med attraktiv infrastruktur. Og ha god veiforbindelse mellom Kirkenes og Murmansk.

Det gjelder å sette igang med Kirkenes nå, fordi Nordøstpassasjen kommer for fullt. Allerede i 2025 er seilingsåpent mye
lenger enn i 2019. 2019 viste 106 dager seilingsåpent inkl. 27 isbryterdager for relativt korte strekninger og tynn is.

Tromsø og Bodø er også sterke hester på Nordkalotten. Bodø skal bygge helt splitter ny og moderne flyplass og frigjøre
verdifull plass til byutvikling. Tromsø er sannsynligvis den mest trafikerte flyplassen nord for polarsirkelen.

Husk også hva den russiske utenriksministeren Lavrov sa om infrastruktur i Arktis under minnemarkeringen i Kirkenes.
Men det er nok Norge som har vettug evne, råd og vilje til å bygge opp infrastruktur på Nordkalotten.
Skipstrafikken vil gå fra Nordkapp og rett til Vilkitskistredet, så rett til Beringstredet. Alternativt nord av Kapp Arktis
istedenfor Vilkitskistredet. Kapp Arktis er nordligste odde på nordligste øy utenfor Vilkitskistredet. Seilingsleden er
altså ikke ved land, men godt ute fra land. Så noe infrastruktur ved land mellom Murmansk og Beringsstredet er det neppe
særlig behov for. Det måtte i såfall være i forbindelse med næringsvirksomhet i områder ved nordrussiske elver. Også
vis a vis nordrussiske elver er Kirkenes et naturlig utgangspunkt, sett fra Norge.

Etter all bombing av Kirkenes og brent jords taktikk av tyskerne, fortjener virkelig Kirkenes å bli løftet opp altså.
Og nå har vi råd til det. Også Finnmark og Nord-Troms generelt fortjener å bli løftet opp.
Redigert 27.10.2019 kl 23:53 Du må logge inn for å svare