PHO - Q1 Resultat

oljesprut
PHO 23.05.2018 kl 07:36 13039

Oslo, Norway, 23 May 2018: Photocure ASA (OSE:PHO), today reported a revenue
growth of 36% in local currency for the important U.S. market in the first
quarter of 2018, contributing to Hexvix/Cysview revenues of NOK 40.7 million (Q1
2017: NOK 36.5) and a recurring EBITDA of NOK -4.3 million (NOK -4.0 million).
With the reimbursement of Blue Light Cystoscopy with Cysview, FDA approval of
label expansion for Cysview and the launch of Cysview in combination with
flexible cystoscopes in the surveillance of bladder cancer patients, the company
expects a continued solid growth towards the 2020 ambitions.


"We are pleased to report strong growth in the U.S. sales with a year-over-year
increase of 36%. The increase follows the accelerated investments in our U.S.
commercial team, sales infrastructure and marketing. We believe these
organizational changes will continue to drive execution of our growth plans
throughout the year. Furthermore, we have this year received FDA approval of
label expansion for Cysview and launched Cysview in combination with flexible
cystoscopes in the surveillance of bladder cancer patients. With this as well as
publication of new clinical data and new reimbursement in the U.S., we have
significantly strengthened our ability to provide many more bladder cancer
patients with improved management," says Kjetil Hestdal, President and Chief
Executive Officer of Photocure.

Photocure reported total group revenues of NOK 41.6 million in the first quarter
of 2017 (36.5), with a recurring EBITDA of NOK -4.0 million (-4.3). Net profit
was NOK -3.0 million (-6.9), while the cash position ended at NOK 110.7 million.
The sales development in the U.S. was strong with a unit sales increase of 29%
in the quarter. Global in-market unit sales of Hexvix/Cysview decreased 3%,
impacted by the loss of reimbursement in France and large deliveries to
hospitals in Denmark in the fourth quarter of 2017. The EBITDA for the
Hexvix/Cysview commercial franchise ended at NOK 0.9 million in the first
quarter of 2018.

During the first quarter, Photocure experienced all time high increases in
permanent blue light cystoscopes (BLCs), with 9 installations bringing the total
to 113 at the end of the quarter. The company is gradually expanding the
commercial and medical organization in the U.S. to increase the penetration of
Cysview, and Photocure will continue this process throughout 2018.

In February 2018, the U.S. Food and Drug Administration (FDA) approved
additional indications for BLC with Cysview to include flexible cystoscopes,
which are used in the on-going surveillance of patients with bladder cancer.
After the closing of the quarter, Photocure launched Cysview in combination with
blue light enabled flexible video cystoscopes and the first bladder cancer
patients underwent surveillance examination performed with flexible BLC with
Cysview.

Photocure has built considerable experience in the bladder cancer market through
its Hexvix/Cysview franchise and sees significant long-term value creation
potential in this market segment. The company aims to capitalize on the
inclusion in the AUA guidelines, as well as the increased patient awareness and
the changes to reimbursement of Cysview in the outpatient TURBT procedures with
rigid cystoscopes, to significantly increase penetration in the U.S. market.
Furthermore, with the approval of the extension of the indication for BLC with
Cysview to include flexible cystoscopies, a significant market opportunity has
opened in the surveillance segment

"With 1.2 million surveillance cystoscopies performed annually in the US, this
represents a significant opportunity for the company. We have an ambition to
drive the US revenues in 2020 to a range of USD 20-25 million, however with
upside potential driven by added reimbursement and penetration of the
surveillance segment. The company will update the market on this outlook later
in 2018 when there is better visibility of effects of the new reimbursement and
initial market response in the surveillance segment", says Hestdal.





Redigert 21.01.2021 kl 01:00 Du må logge inn for å svare
bravi
23.05.2018 kl 11:20 7368

blocster, det vil vise seg om dette var siste kvartal med rødt, ser ikke slik ut, nå er kursen allerede under 30 som fryktet, ned over 5% allerede. Hittil har jeg aldri sett annet enn røde tall på driften fra dette selskapet . Når Pho ikke klarer å ta grep med Ipsen og salg i EU etter å ha holdt på i årevis avslører det kvalitetene til de som styrer, de får heller ikke til noe med Visonac, Lumacan og Cevira.
Hvorfor skal vi tro at de same folka plutselig er så mye bedre når de kommer til Usa?
Redigert 21.01.2021 kl 01:02 Du må logge inn for å svare
Jaxxi
23.05.2018 kl 11:38 7317

Timeline:
16.02.2018 - FDA utvidet godkjenning i både stiv og fleksibel blå lyscystoskopi (BLC) betyr at Cysview nå kan brukes under transuretral reseksjon av blærekreftkirurgi for diagnose og oppstart, samt med oppfølging av overvåkning av ikke-muskuløs invasiv blærekreft (NMIBC)

16.05.2018 Inntoget av de nye Flexiscopene, “første salg”
Det nye fleksible systemet utvider seg på den stive plattformen, noe som muliggjør komfortable, bedøvelsesfrie undersøkelser for å bekrefte mistenkte lesjoner fra en tidligere cystoskopi og for kontinuerlig overvåkning av NMIBC når den brukes i forbindelse med Cysview®

23.05.2018 PHO vil oppdatere markedet på NYE intekts prognoser for 2020 senere i 2018 når det er bedre synlighet av effekter av den nye refusjonen og det første markedssvaret i overvåkingssegmentet
Med 1,2 millioner overvåkingscystoskopier utført årlig i USA, representerer dette en betydelig mulighet for selskapet

I mai 2018 reagerte USAs sentre for Medicare & Medicaid Services (CMS) positivt på Photocures forespørsel om å etablere en Cysview-spesifikk refusjonskode. CMS utgav sin foreløpige kodende anbefaling for å etablere en spesifikk A-kode for instillasjon av heksylaminoleviluat (Cysview) ved bruk i legekontor og andre pleieområder fra 1. januar 2019. Den endelige avgjørelsen forventes utgitt i andre halvdel 2018. Den foreslåtte refusjonen kode er en permanent kode som CMS ofte gjelder for godkjente FDA-stoffer, spesielt produkter som brukes i forbindelse med en prosedyre og bildebehandling

NB! May2018 “BLADDER CANCER AWARENESS MONTH IN US” , ref. BCAN

Så Q1 er jo alt for tidlig til å se resultater av alt dette! Men Q2 derimot ;D
Redigert 21.01.2021 kl 01:02 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
23.05.2018 kl 13:03 7191

Ja Bravi har hatt mye rett til nu, men den her gangen er eg helt sikker på att det blir du JAXXI som får rett i Q2.
Det er helt nye forutsettninger fremover som avgjør det, som du påpeker.
Redigert 21.01.2021 kl 01:02 Du må logge inn for å svare
Computum
23.05.2018 kl 13:11 7170

Men det er jo synd at de utfordrende spørsmålene og kritikken stort sett kommer her på Hegnar og ikke på presentasjonene.
Redigert 21.01.2021 kl 01:02 Du må logge inn for å svare
såpe i øynene
23.05.2018 kl 13:34 7125

Resultat som forventet. Photocure er på rett vei. Tror også som mange andre at dette var siste gang vi opplevde et negativt resultat. Regner med stigningen fort kan bli eksplosiv. Fortsetter å laste opp. Selv med konservativ guiding bør denne gå 4 gangeren innen 2021. Det er helt ok for meg. Slik jeg ser det kan den gå mye mer, men det får bli en bonus. Blir overrasket om Photocure får fortsette å ta markedsandeler uten at de store kupper hele selskapet. Uansett. Her er det bare å kjøre på. 75 k.
Redigert 21.01.2021 kl 01:02 Du må logge inn for å svare
Jaxxi
23.05.2018 kl 14:36 7062

takk for tilliten pafo, lenge leve oss optimister...;D
Men helt seriøst tallene fra Q1 var jo helt som guidet av selskapet og når man nå den 16.02.2018 har åpnet døra til overvåkingssegmentet
Med 1,2 millioner overvåkingscystoskopier utført årlig i USA og med en anbefaling av bruk av BLC samt refusjon fra Medicare, så ligger jo alt til rette for suksess. Virkningen av dette nye markedet vil ikke komme tilsyne før Q2 og En liten Break Through hær i statene vil nok få fart på Canada og Europa oxo, suksess avler suksess!
Det kom oxo fram på Q1 at vi snart venter svar på flere refunderings-søknader i flere andre land.
9 nye scopes i Q1 er jo oxo veldig bra, totalt 113 nå!
Massivt god Risk/Reward i mine øyne.
Redigert 21.01.2021 kl 01:02 Du må logge inn for å svare
ModusTollens
23.05.2018 kl 17:41 6951

Hva er dette: https://www.manufacturingchemist.com/news/article_page/Tjoapack_and_Photocure_sign_agreement/143230

trodde photocure leverte direkte til brukerene??
Redigert 21.01.2021 kl 01:02 Du må logge inn for å svare
docmartin
23.05.2018 kl 18:06 6919

Jeg synes noe av det beste med dagens presentasjon er dette: «In May, the United States Centers for Medicare & Medicaid Services (CMS) released their preliminary coding recommendation to establish a specific reimbursement code (A code) for instillation of hexylaminoleviluate (Cysview) when used in physician office and other sites of care from January 1, 2019»

Dette betyr at CMS har gått inn for at Cysview skal få refusjon også ved surveillance med fleksibelt skop. Ikke bare på sykehus, men også hos urologer som driver praksis. Som kjent gjelder dette mange flere prosedyrer. Sannsynligvis er det snakk om ca 1000 USD per prosedyre. Søkte litt og fant dokumentet hvor CMS aksepterer Photocures forslag om å opprette en ny kode. Langt dokument, men søk etter Cysview så finner dere det. https://www.cms.gov/Medicare/Coding/MedHCPCSGenInfo/Downloads/2018-05-15-HCPCS-Public-Meeting-Agenda.pdf
Redigert 21.01.2021 kl 01:02 Du må logge inn for å svare
Legoland
23.05.2018 kl 19:22 6867

Tjoapack,
Europas störste forpakker av legemidler. I privat eie i 2. generasjon. (Storz er ogsaa privateid)
Anbefaler de som er interessert i aa vite mer om den nye partneren til Pho aa lese hjemmesiden.
Pga Ipsen liker jeg begrensingen paa 5 aar, selv om Tjoapack har mer haar paa bröstet. At et privat selskap klarer aa bli Europa's störste forpakker ligger det mye dyktighet og arbeid bak. Aa ikke ha bli kjöpt opp, viser arbeidsvilje og ökonomist styrke hos eierne.

Merkelig hvor mange som ble skuffet over dagens tall. Husk, den hurtigste maaten aa bli rik paa, er aa haa rike foreldre ved födselen. Alle andre maater tar lengre tid.
Redigert 21.01.2021 kl 01:02 Du må logge inn for å svare
Medisinmannen
23.05.2018 kl 19:41 6834

Hvordan kan noen som eier aksjer i Photocure tro på positive tall senere i år? Nå er det en måned igjen av Q2 og de har god oversikt over hvordan Q2 vil utvikle seg. Dahl var klokkeklar på at man IKKE vil gå i break even i 2018. Til og med jeg trodde det ville skje også etter å ha sett på resultatet i dag.

Vi må vente til 2019 før man klarer overskudd ifølge ledelsen og det er svært skuffende. Jeg synes både Hestdal og Dahl er i forsvarsposisjon og svært passive. Photocure vil aldri lykkes med de to.
Redigert 21.01.2021 kl 01:02 Du må logge inn for å svare
BenteBazooka
23.05.2018 kl 20:05 5411

Tror det også har en sammenheng med EU FMD reglene som kommer neste år.
“We were also specifically looking for a supplier who was ready for serialisation. While our product does not need to be serialised in the US as imaging drugs are exempt there, compliance with the EU FMD is vital to ensure continuous supply to our European markets.”


"Europe’s Falsified Medicines Directive (FMD) comes into full force in little over a year, on 9th February 2019. Far-reaching, mandatory requirements for product coding, traceability and tamper-evidence will be enforced in over thirty countries."
Kan se mer om de her: https://www.rfxcel.com/eu-falsified-medicines-directive-eu-compliance/
Redigert 21.01.2021 kl 01:02 Du må logge inn for å svare
SomSa
23.05.2018 kl 20:14 5398


ModusTollens

Denne avtalen fra i går viser at PHO forbeder seg for kraftig salgsøkning, og de vil øke sin leveringskapasitet:

Tjoapack and Photocure sign agreement

ETTEN-LEUR, NETHERLANDS - May 22, 2018 - Global contract packaging organisation, Tjoapack, has signed a five-year agreement with Photocure for the packaging of its proprietary bladder cancer detection products.

Hexvix®/Cysview® is a drug that is selectively taken up by cancer cells in the bladder making them glow bright pink during Blue Light Cystoscopy (BLCTM). BLCTM with Hexvix®/Cysview® improves the detection of tumours and leads to more complete resection, less residual tumours and better management decisions. (1)

The contract will see Tjoapack perform the secondary packaging and assembly of product kits for supply to 25 European countries, the US, Canada and Austra

.
.
.
Redigert 21.01.2021 kl 01:02 Du må logge inn for å svare
BenteBazooka
23.05.2018 kl 21:51 5326

Likte godt denne fra presentasjonen:
"For en uke siden så lanserte vi Cysview med fleksible skop. Å de første amerikanske blærekreftpasientene har nå fått blålysundersøkelse med cysview, som en del av deres regulære oppfølging. Tilbakemeldingene fra pasientene og urologene er positive.
Oppstarten har vært lovende, og jeg vil si vi har gjort et godt grunnarbeid."

Selv om det trolig vil være svært lite, så får vi nok en smakebit av surveillance salget i Q2 :)
Redigert 21.01.2021 kl 01:02 Du må logge inn for å svare
bravi
23.05.2018 kl 21:55 5313

Må si Q1 var skuffende greier. Bare 9 nye skop i Q1 er lite, det er bare 4 skop mere enn før de fikk refusjon det. Med hele salgsteamet operativt i hele kvartalet, forøvrig det første kvartalet med refusjon synes jeg de burde klare å få solgt inn minst 1 skop i uka, ikke engang det greide de. Man kan lure på om denne salgssatsningen koster mere enn det smaker. Regner med at de sykehusene som har skop er i stand til å bestille de få kittene med Cysview som brukes i kvartalet selv uten at det er et kostbart salgsteam i aksjon. Det ble utplassert nesten like mange kit og solgt like mye Cysview per kit før de fikk salgsteamet. Det kan virke som bruksfrekvensen for skopene ikke vil øke, den har vært den samme i lang tid. Når det i tillegg er nedgang i salget 3% globalt er dette enda mere skuffende. Da er det forståelig at kursen i dag gikk ned 5,6%
Redigert 21.01.2021 kl 01:02 Du må logge inn for å svare
Hallvar
24.05.2018 kl 13:52 5177

I mine analyser av selskapet forventet jeg en negativ EBIT på 15 mill i Q1. I går kom svaret og det var noe bedre enn mitt estimat. En EBIT på -7 mill var ikke avskrekkende. Det som først og fremst er årsaken til avviket er at kostnadene var lavere enn jeg forventet (med økt fokus på salg).
Salget var noe lavere enn jeg forventet. Min analyse var 42,86 mill og mens tallene viste 40,6 mill. Det var da USA og Norden som kom ut lavere enn jeg forventet.
Jeg syntes jeg hadde veldig forsiktige tall i USA med en bruksfrekvens av Cysview på bare 0,25 ganger per dag per blålys i USA. Hvis en bruker ca 10.000 NOK som pris så blir bruksfrekvensen bare 0,2 ganger per dag. Jeg føler meg helt sikker på at dette vil øke betraktelig de neste kvartalene med den økte oppmerksomheten Blue Light og Cysview nå har fått. Et tall som viste seg å være bedre enn mine anslag var økningen i antall blå lys kilder. Jeg hadde forventet en økning på 5 og de rapporterer 9 nye lyskilder.

Hva så med fremtiden? I min analyse skal bruksfrekvensen gå opp betydelig de neste kvartalene. I Q2 har jeg 0,28 ganger per dag, i Q3 har jeg 0,43 ganger per dag mens 4 kvartal er 0,85 ganger per dag. Det er en stor prosentvis økning, men jeg tenker at hvis en investerer i denne teknologien så bør en bruke det minst en gang per dag (hvis en har pasientgrunnlaget da).

Det som fremstår som en stor gåte for meg er hvordan økonomidirektøren kan påstå at en ikke vil gå break even i 2018. Da særlig sett i lys av at 1Q nesten gav et positivt resultat, og en under ingen omstendigheter antyder at salget skal gå ned. Det er mulig det vil komme ekstraordinære kostnader i løpet av 2018, men da burde han strengt tatt informert om det.

Mine analyser viser et veldig godt Q4 med ca 1 NOK pr aksje i overskudd. Dette skulle tilsvare en aksjekurs mellom 60-100. Resultatet for Q4 vil også uten problemer oppveie for det negative resultatet en vil ha i Q1 og Q2.

Jeg skal innrømme at jeg håpet på en stor positiv overraskelse i går (feks bruksfrekvens på 1), men det som kom var alstå bedre enn mine lite ambisiøse analyser. Så min konklusjon er at problemet er ikke driften av selskapet men guidingen som ledelsen gir. Jeg har så stor tro på dette produktet at jeg tror at til og med en lite ambisiøs ledelse ikke vil klare å stanse en positiv utvikling. Det vil bli økt salg og det vil bli økt aksjekurs. Selvom den ikke blir mangedoblet i år, så tror jeg på en dobling. Dette er nok til at jeg i dag plukket opp noen tusen aksjer ekstra. Føler meg sikker på at dette vil være en god investering og ser frem til fortsettelsen.
Redigert 21.01.2021 kl 01:02 Du må logge inn for å svare
BenteBazooka
24.05.2018 kl 14:00 5162

Enig hallvar, på Q&A var han litt uklar på spørsmål om break even, men ikke når han presenterte regnskapet. Han sa vel også at driften i usa blir lønnsom i år?

De vet jo heller ikke hvordan effekten av surveillance salget blir enda...

Redigert 21.01.2021 kl 01:02 Du må logge inn for å svare
geoinvestor
24.05.2018 kl 14:23 5136

"Det som fremstår som en stor gåte for meg er hvordan økonomidirektøren kan påstå at en ikke vil gå break even i 2018. Da særlig sett i lys av at 1Q nesten gav et positivt resultat, og en under ingen omstendigheter antyder at salget skal gå ned. Det er mulig det vil komme ekstraordinære kostnader i løpet av 2018, men da burde han strengt tatt informert om det."

Kan det være at Dahl svarte for hele året? Men at de kan gå i pluss i Q3 og Q4 må vel være mulig?
Redigert 21.01.2021 kl 01:02 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
24.05.2018 kl 14:55 5111

Det gjeller bare for USA der investeringer er ganske store, men eg tror han har helt feil. Det er saker han ikke helt forstår.
Som markeds krefter.nær Medicare vil ha nåt.
Redigert 21.01.2021 kl 01:02 Du må logge inn for å svare
Hallvar
24.05.2018 kl 14:58 5110

Jeg har nå sett hele pressekonferansen og har fått et litt annet inntrykk enn det jeg først hadde.
Han sa (med et lurt smil) at cash flow ville gå i pluss på et eller annet tidspunkt. Han antydet vel også at dette ville skje senere i år, men at en for hele året ikke ville gå break even. Jeg sjekket min analyse, og jeg har ikke delt opp kostnader i USA, men hvis jeg ser på kostnadsbasen for hele året (ca 189 mill), så vil ca 130 av disse være på salg. Jeg vil anta at storparten av dette samt noen av "other opex" er USA kostnader. Hvis vi antar at dette er ca 120mill av den totale kostnadsbasen (ca 2/3), så vil det ikke bli dekket av inntaktene fra USA. I min analyse er det ca 114 mill i 2018.

Sett i lys av dette så blir ikke uttalelsene så ille som jeg først antok. Det jeg imidlertid må påpeke er at ingen av dem forsøker å "overselge" sitt eget selskap. De er veldig nøkterne og virker redde for å skru opp forventningene.

Jeg synes også at hestdal sitt kroppspråk er veldig positivt og det ser ut som han gleder seg til komme med oppdaterte prognoser på salg i 2 kvartal. Han påpeker at dette er et betydelig marked med en stor mulighet, og når de sier at mål er 20-25 mill US dollar i dag og at dette markedet er ca 4 ganger så stort, så blir jeg ikke sjokkert om de estimerer det totale potensialet til ca 100 mill US dollar i f.eks 2021-2022.

I min analyse vil det kunne skje allerede i 2019, men jeg er nok mye mer ambisiøs enn disse karene. Ihvertfall offensiv :)

Redigert 21.01.2021 kl 01:02 Du må logge inn for å svare
Hallvar
24.05.2018 kl 15:00 5107

Jeg mente 2. halvår på oppdaterte prognoser
Redigert 21.01.2021 kl 01:02 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
24.05.2018 kl 15:43 5052

Skattekontoret har nå nektet meg å kjøpe mer Pho-aksjer.

De mener jeg utelukkende gjør det av skattemessige hensyn, for å unngå formueskatt samt opparbeide framtidige avskrivninger...

Kan de virkelig skjære gjennom på den måten;-))
Redigert 21.01.2021 kl 01:02 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
24.05.2018 kl 16:05 5014

Ja det er mange som syter over formueskatt, men det er nok flere som ønsker de har det problemet.
Redigert 21.01.2021 kl 01:02 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
24.05.2018 kl 16:27 4997

https://simplywall.st/stocks/no/pharmaceuticals-biotech/ob-pho/photocure-shares

Formueskatten blir ikke et problem , ny vurdering - 243 kr. (har dei tatt vekk Ledelse rabbat eller er den inkludert)
Redigert 21.01.2021 kl 01:02 Du må logge inn for å svare
BenteBazooka
24.05.2018 kl 16:36 4984

Hehe, fin den tåka:)
Er det surveillance markedet som utgjorde den voldsome økningen fra det forrige kursmålet?

Norne var vel også positive etter presentasjonen i går.
Redigert 21.01.2021 kl 01:02 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
24.05.2018 kl 16:49 4966

Skall med glede betale formueskatten, meget bra.
Begynner tro amerikanske fonder er inntressert.
Redigert 21.01.2021 kl 01:02 Du må logge inn for å svare
Legoland
24.05.2018 kl 20:19 4866

Siden jeg heller ikke har saa store forventninger til Q2, har jeg begynt aa fundere paa om jeg skal selge meg ned i Pcib eller Targo etter neste kvartalstall for Pho. Forutsetningen er at ingen fundamentale endringen skjer til da, bare at det er 3 mnd mindre til Q3 som blir förste anledning til aa vise potensialet.
At de som kjöpte paa fredag solgte paa onsdag og i dag har jeg full forstaaelse for. Det er dyrt aa spekulere med laante penger.
Skal komme tilbake med problemantikken i begynnelsen av august.
Redigert 21.01.2021 kl 01:02 Du må logge inn for å svare
riskypick
25.05.2018 kl 07:00 4742

Det er både interessant og morsomt å lese om pho her inne! Innlegg fra den tror tjener om skattekontorets innblanding er en herlig avsporing,og kvaliteten ellers er veldig god. Jeg håper pho lykkes. Både for pasienter og aksjonærer. Jeg synes igrunn aksjen hadde fortjent mer oppmerksomhet i finansbransjen,men bra at så mange selvanalyserende investorer følger med. Jeg eier ikke pho nå,men kanskje seinere i år hvis den nå ikke skulle gå bananas.
Redigert 21.01.2021 kl 01:02 Du må logge inn for å svare