ADVARSEL

Rojan
PLT 28.10.2019 kl 21:05 10463

Dette er en advarsel til alle som tenker å kjøpe seg inn i poLight.
Dette er en aksje med potensielt enorm oppside, men det er også en veldig volatil aksje. Skal du sette penger på denne, må du være villig til å sitte en storm. Du bør også lese deg godt opp så du kjenner caset godt, for da, når stormen kommer, vil du være mye tryggere på investeringen din.
Alle aksjer har en risiko, poLight er ikke noe unntak. Men etter en liten stund inne i denne aksjen, etter å ha lest meg godt opp, så mener jeg at det er veldig gode sjangser for at poLight vil lykkes med sin fantastiske linseteknologi. Og hvis de først lykkes, så kan denne gå himmelhøyt.
Investerer du i denne aksjen så må du tåle at enkelte vil hevde dommedag og krakk, og generelt mye pessimistiske spådommer. Da er bra å være rustet med mye informasjon, slik at du kan ta egne vurderinger.
Jeg sier ikke at all kritisk vurdering av caset er feil, men det er greit å ha nok informasjon til å kunne ta en vurdering selv.

Oppsummering:
- Les deg opp
- Invester
- Ta på regnfrakk og sydvest, klart for en storm
- Sitt long
- Ta gevinst

Igjen, her er det ingen garantier, bare et veldig godt case.
Redigert 21.01.2021 kl 06:01 Du må logge inn for å svare
Computum
31.10.2019 kl 19:17 2853

"Det er veldig gledelig at vi nå får børspost = 1 aksje"

Det er en stund siden jeg handlet, kanskje du har rett i at det var kursen jeg la inn som gjorde at ordren ble stoppet? Fikk ingen spesifisering av hva som var galt og prøvde flere varianter og skulle til å kontakte kundeservice da systemet plutselig aksepterte og ordren gikk igjennom.
Snekkern
31.10.2019 kl 15:50 2946

Ja man kan jo undres hvem som selger når vi gikk i minus no,når de kunne ha solgt gjennom hele dagen på pluss. Har jo ikke vært det store trykket i dag.
Slettet bruker
31.10.2019 kl 15:42 2955

Som jeg også har uttrykt tidligere er det å se hvem som handler en forutsetning for å ha en viss kontroll hva som foregår
Børsstyret og dept. dilter lydig etter storkapitalen og unnskylder seg med at en må tilpasse seg. En tåpelig unnskyldning på en mikrobørs som OSE
Londonmannen
31.10.2019 kl 14:53 3019

Ikke overraskende at meglerhusene applauderer fjerning av faste børsposter for det åpner opp forbruk av roboter og å generere langt større inntekter i kurtasje. Men for oss investorer er det ikke positivt, såvidt jeg kan se.

Det samme gjelder det å kunne se hvilke meglerhus som handler. Det kunne vi tidligere men den muligheten er fjernet. Var nok ikke positivt for meglerhusene sin mulighet til manipulering av markedet. Og da fjernes muligheten.

Vi må bare akseptere at vi småinvestorer er til for at proffene skal kunne melke oss.
Slettet bruker
31.10.2019 kl 14:33 3060

Jeg har ikke prøvd Computum, men det var rart :

-Daglig leder Anders Skar i Nordnet applauderer det nye systemet.

- Det er veldig gledelig at vi nå får børspost = 1 aksje. Det gjør det enklere å gå inn med lavere beløp, og i tillegg så kan man i større grad kjøpe for et beløp i stedet for et låst antall aksjer som ofte børspostene har representert tidligere, sier Skar til E24.
P.s
Men som du sikkert har erfart er det restriksjoner på kursen du legger inn
Redigert 31.10.2019 kl 14:40 Du må logge inn for å svare
Computum
31.10.2019 kl 14:14 3090

Men såvidt jeg har erfart er det børsposter som gjelder for oss vanlige investorer. Mine kjøpsorde i Nordnet har ihvertfall blitt stoppet om jeg har oppgitt tall som ikke har hatt bare nuller bak seg. Det er vel bare robotene som fritt får boltre seg med slike små antall?
Londonmannen
31.10.2019 kl 14:03 3115

Det kan like gjerne være et forsøk på å trekke opp kursen. Men uansett om det benyttes til å illudere en nedgang eller oppgang så kan det synes å være tåpelig og ueffektiv. Men i realiteten spiller det på vår psykologi. Det er gjerne omsetningskursen vi holder fokus på og i mindre grad volumet. Derfor funker det. Men det blir ikke mindre tåpelig av den grunn. Må ærlig innrømme at jeg savner tiden da det var børsposter. Da ville det i poLight sitt tilfelle vært børspost på 100 aksjer som ville vært minimum av hva du kunne selge/kjøpe.
kruna
31.10.2019 kl 12:57 3185

Unnskyld min uvitenhet men,

disse trekukane som handler 1,2,3 ...og opp til 20 stk aksjer, er dette for å shorte eller presse ned kursen for billig inngang?

pfh takk
Slettet bruker
31.10.2019 kl 12:45 3218

Var inne på denne podcasten og hørte på nr 2 var det vel. En lidelse som jeg heldigvis ikke var nødt til å høre på mer enn noen få minutter. Dette generelle våset bør de i hvert fall slutte med , og heller ta for seg en enkeltaksje i gangen
Nukjørvi
31.10.2019 kl 12:41 3232

Teknisk er lite endret fra i går. Vi må etablere oss over tidligere bunn på 36.20 kroner og helst bryte over 44 kroner for å legge en demper på bear trykket. Hvis ikke så er det fortsatt åpent ned til støttenivået på 23 kroner. Lavere enn dette er lite sannysnlig i første omgang. 7 kroner er nok urealistisk. Men jeg vil gjerne gjenta advarselen: Invester gjerne men på kort sikt må du feste setebeltet for dette blir mer spennende enn en tur på Tusenfryd.
Londonmannen
31.10.2019 kl 11:29 3319

Lyttet inn på AksjeSladder og kan ikke akkurat si at jeg ble imponert over det jeg hørte. Men vi er så forskjellige og det finnes mange forskjellige meninger om ett og samme selskap. At det kommer fra en podcast gir meningene ikke noe bedre kvalitetsstempåel enn om du leser dem på et diskusjonsforum. Saken er den at det må være forskjelige oppfatninger av ett og samme selskap for at der skal være et fungerende børsmarked. Dersom alle var enige om at en aksje måtte kjøpes, ville det jo ikke vært selgere. Og hadde alle vært enige om at en aksje burde selges, så ville det jo ikke vært kjøpere til papiret.

Så la oss være enig om at det er sunt at vi er uenige. Det er nettopp vår uenighet som gjør at vi kan handle aksjer på børsen. Tenk hvor kjedelig det hadde vært om alle var enige!
Slettet bruker
31.10.2019 kl 11:06 3386

Ble noen minutter snakk om poLight i episode III av AksjeSladder som vi la ut i dag (fra 09:10). Håper vi klarte å balansere oss som team :) iTunes: https://podcasts.apple.com/no/podcast/aksjesladder-3/id1483894849
Du finner også AksjeSladder på Spotify, Soundcloud og Google Podcast.
Slettet bruker
31.10.2019 kl 10:41 3446

når det gjelder din troverdighet, og dine charts, er ikke akkurat du Warom en jeg stoler på. Og ikke kom å snakke om skyllebøtte, nå risler det voldsomt med knust glass i glasshúset ditt Warom. I omtrent 10 000 innlegg har du messet om hvordan APCL /Petronor skal til himmels. Og den har gått hele veien fra 11 kr ned til 50 øre, og nå etter en redningsaksjon opp til ca 1,20. Og jeg har fått pepper så det holder fordi jeg har kritisert haussingen der.
Jeg liker hverken baissere eller haussere, og skriver egentlig aldri om aksjer jeg har. Når det er overvekt av haussere, trengs det noen som tar til motmæle og det samme når det er overvekt av baissere. Jeg har mislikt haussingen i PLT. Liksom jeg har mislikt haussingen i Waroms yndlingsaksje APCL / Pnor. Jeg mener kursen på en aksje til syvende og blir riktig, og avspeiles av hvordan det går økonomisk og hvilket potensiale som ligger i produktet, verdiene eller fremtidig utsikter. .
Aksjemarkedet er som en saueflokk, der en bjellesau går følger flokken etter, derfor fungerer til en viss grad tekniske charts. De som er kritiske til haussing og baissing, er egentlig de som får til en balanse - forhåpenligvis for å unngår de store urealistiske svingninger.
Redigert 31.10.2019 kl 10:52 Du må logge inn for å svare
Warom
31.10.2019 kl 10:17 3500

Aksjer jeg ikke kjenner fundamentalt foretrekker jeg å se på med ett teknisk øye. Jeg fikk jo en skyllebøtte som det holdt av rosgun i begynnelsen september når jeg la frem ett teknisk chart som sa at den teknisk skulle ned fra godt over 30,- til ca 20,-. "Hjernedød" var en av karakteristikkene han brukte om meg da. Vi vet jo hvordan det gikk. Ikke veldig overraskende så har den fulgt tekniske brudd helt etter læreboken også siste tiden.

https://goi.nf/?penyikaavevo

Som sagt, jeg følger ikke denne fundamentalt, men det betyr ikke at det ikke kan være mulig å gjøre noen fine trades bare basert på TA.
rockpus
31.10.2019 kl 09:55 3558

Det er lett å fokusere på det man mener å vite om linsens fordeler. Problemet er å vite hva de eventuelle begrensninger er for denne linsen i ulike potensielle applikasjoner.
Londonmannen
31.10.2019 kl 09:35 3614

Etter en svipptur nedom 32 tallet på åpningen, er kursen nå tilbake og sågar litt over sluttkursen fra i går. Dersom man har fulgt med i markedet noe tid, så er ikke den utviklingen så veldig overraskende. Nå skal jeg være veldig forsiktig med å si at kursen ender i pluss ved stengetid i dag. Jeg er ingen spåmann som ser hva som sjer inn i fremtiden. Men det er slett ikke uvanlig at når en aksje begynner å falle, og spesuielt dersom det ikke er helt fundamentale grunner til det men snarere psykologiske årsaker, så faller kursen gjerne i tre dager før den på den fjerde flater ut og fgjerne snur opp igjen.

Og sant og si så var det ikke fundamnetale årsaker til at fallet startet mandag. Ja, selskapet tapte en potenseille mobilkunde, men man bør merke seg at det IKKE skyltes poLight sin TLens, men eksterne årsaker, nærmere bestemt at prosjektet i sin helhet ble kansellert. Noe som ikke bare rammet poLight men alle underleverandører av komponenter til den telefonen.

Dette er ikke uvanlig i denne bransjen og vil nok hende oftere med poLight også. Og i fremtidige tilfeller kan tapet også skyldes at en kunde finner en annen løsning enn det poLight kan tilby. Ikke noe dramtaikk i dette.

Fallet denne uken skyldes hovedsakelig psykologiske årsaker og at en del mindre aksjonærer har valgt å kasye kortene i redsel for at kursen skal tilbake til 7 tallet. Hvorfor den skulle det er mer enn jeg skjønner, men det er mitt problem.

Oppturen vi har opplevd siden august 2019 skyldes primært at en smartklokkeprodusent har kjøpt inn 80k TLens. En mengde som langt overstiger behovet til en PVT. Følgelig er det mange som med rette tror at denne kunden mener alvor og at vi snart får en designwin i fanget. Mitt tips er at den børsmeldes innen 5-7 uker fra d.d. Og det er ikke leveransen til denne smartklokkeprodusenten som er viktigst, men at TLens tas i bruk i et komersialisert produkt. For akkurat det vil åpne dørene for TLens langt bedre enn hva tilfellet er i dag. Og nettopp derfor er det all mulig grunn til å anta at når den meldingen kommer, så vil vi få en kraftig opptur i poLight kursen. Ikke glem at IPO kursen var på kr 50,- og at CEO har strike pris på sine opsjoner på kr 112,50. Det er ikke uten grunn at prisen er satt på det nivået. Og i dag handles poLight på lave 30-tallet. Kan ikke si at akkurat den prisingen gir meg høy puls og svettetokter over å være poLight aksjonær.

Men som jeg har sagt utallige ganger; den enkelte må selv finne ut hvilke risiko man ønsker å ta og i tilfelle man går inn, hvor mye man kan satse på poLight. Husk at enhver investering i aksjemarkedet er forbundet med risiko, og poLight er ikke av de som har minst risiko, for å si det mildt. Det skal være gøy å operere i aksjemarkedet. Å investere for mye, med for høy risiko resulterer gjerne i at man mister nattesøvnen, og da er det ikke gøy lenger. Så mitt råd er*, tenk dere om og bruk for all del endre kilder enn subjektive innlegg på HO som grunnlag for investeringer.
Redigert 31.10.2019 kl 09:51 Du må logge inn for å svare
Londonmannen
31.10.2019 kl 08:51 3670

Utfordringen er nok alle småaksjonærene som tiltrekkes av denne typen aksjer som bier til en honningkrukke. Når de går inn er det nødvendigvis ikke snakk om mange aksjer, men den prosentvise andelen av totalt investert kapital er ofte relativt stor. Følgelig blir de mye mer påvirket av fall i aksjekursen enn vi som sitter med bare noen få prosenter av totalen i poLight. Følgelig når de panikksyadiet på et langt tidligere tidspunkt enn mange andre. Men de kan likevel bidra til et betydelig fall i aksjekursen gjennom salg av relativt små poster. Og kursfallet kan bidra til å utløse stop loss som gir ekstra fart i unnabakken. Klart slikt virker skremmende.

Men man bør samtidig tenke på at svært mange aksjonærer i poLight har gått inn på grunn av tiltro til selskapets geniale teknologi. Selskapet har også relativt få aksjer totalt sett og følgelig er andelen frie aksjer relativt lite. Noe som igjen bidrar til brutaliteten i opp og nedturer. For når tidevannet snur og småinvestorene finner det interessant å gå inn igjen, så vil der være få aksjer fremme til salgs. Ekstra få vil det være når positive meldinger, eksempelvis designwin treffer markedet. Derfor skyter kursen rett til himmels når slikt skjer.

Så i den grad man tror at selskapet vil lykkes med å kommersialisere TLens, så bør man være forsiktig med å sette seg på utsiden i disse dager.

Men jeg skjønner at enkelte mener at de skal både komme seg ut til en fornuftig pris og det å komme seg inn igjen før ting tar av. Jeg kan ikke si annet enn lykke til. Selv har jeg tro på TLensvog velger å bli med på berg og dalbaneferden. Gir litt sug i magen!
Slettet bruker
31.10.2019 kl 07:21 3773

Tenker på frie aksjer utenfor topp 20. Selv om det er noe trading der i gården også.
provence
31.10.2019 kl 07:18 3782

Får da ikke argumentasjonen din her til å stemme når du sier "Få frie aksjer og mye nervøsitet". For om det var mange frie aksjer så ville nedsiden vært betydelig slik jeg ser det.

Tenk over hva som fremkom i denne https://e24.no/boers-og-finans/i/Wb3VXr/boerskommentar-polight-aksjens-himmelferd-er-spektakulaer-spoersmaalet-er-om-kursfallet-i-forkant-var-lite-rasjonelt
Lite rasjonelt nedsalg
Redigert 31.10.2019 kl 15:02 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
31.10.2019 kl 07:06 3809

Deler ditt syn fullt ut. Men disse brutale fallene er ikke noe for meg. Så derfor riktig for meg å selge nå. Melding kan selvsagt komme ut av det blå allerede i dag. Erfaringsmessig tar ting tid. Med litt flaks treffer jeg neste forventningsrally og en melding😅 Ha en god børsdag!
Londonmannen
31.10.2019 kl 06:50 3839

I denne typen aksjer må man være forberedt på brutale opp og nedturer. Men etterhvert som aksjen får flere og flere invesorer som ser forbi illusjonen om raske penger, men utviser tålmodighet, så vil fluktuasjoner avta. Dog kan man forberede seg på en kraftig rekyl den dagen en designwin landes. Så spørs det da om man tror det vil skje i henhold til den tidslinjen ledelsen har forespeilet oss eller om man tror på et scenario der kursen skal ned igjen til kr 7. Men det må nesten bli opp til den enkelte å avgjøre. Men går man først inn i denne typen aksjer så kan man ikke komme sutrende når tidevannet snur, for dette er en naturlig del av spillet.
Slettet bruker
31.10.2019 kl 01:05 3920

Ja. Tenkt som deg. Klassisk aksje som hauses inn i granskauen heftig. Få frie aksjer og mye nervøsitet. Når det begynner å bære utfor går det fort. Veldig fort.
Rojan
31.10.2019 kl 00:09 3963

Er det noen her som har noen tanker om hva som gjør denne aksjen så volatil? Henger det sammen med at det er såpass få aksjer, og dermed kanskje relativt få aksjonærer, som gjør at det blir store svingninger når noen vil ut eller inn?
Computum
30.10.2019 kl 14:17 4084

Det er nok noen som har lært en lekse de siste dager. Om de har latt seg forføre av rosgun vet jeg ikke. Men her har dessverre i ukevis vært hysterisk haussing på bekostning av saklig diskusjon, og de få som har etterlyst mer edruelighet har fått en skyllebøtte fra denne rosgun. Admin er dessverre fraværende.
Kursen har tydeligvis blitt kjørt opp av kortsiktige (og kanskje uerfarne) lykkejegere, som ikke er vant til den tålmodigheten som ofte behøves i aksjemarkedet.
Kursen har gått flere hundre prosenter fra bunnen i sommer. Men den hadde også i forkannt fallt dramatisk etter børsintroduksjonen. Ser man kursutviklingen over de siste 12 måneder så er den ned nesten 30% tiltross for at selskapet sannsynligvis er ganske nært et markedsgjennombrudd.
Produktene Polight arbeider med er unike og vil ha en lysende framtid om de holder hva de lover. Håper flere av de kortsiktige faller av nå og at vi kan få en mer behersket utvikling basert på de resultater og guidinger selskapet leverer.
Oslo9
30.10.2019 kl 13:38 4128

Riktig, kan fort være lavt 20 tallet ved fredag.
Trist at mange trykker på de. Røde knappen nå.
Jeg sitter rolig i båten har selv en inngang på over 30.
Håper det kommer en melding innen kort tid.
Selskapet ønsker nok å holde trykket oppe, så ikke sjokkert om det kommer en melding snart.
Computum
30.10.2019 kl 13:35 4145

Ned snart 30% på ett år. Det er det vel ingen grunn til med en så spennende framtid og arbeidskapital for over ett års drift uten nye inntekter?
Nukjørvi
30.10.2019 kl 13:30 4166

Det som er litt interressant er at det nå er brudd på støtten. Da er det helt åpent ned til 23 kroner. Folk har nok gått litt inn i panikkmodus nå. Det er en overreaksjon men det tekniske bildet ser ganske annerledes ut i dag. Minste motstands vei har snudd nedover med mindre vi slutter over 36.5 kroner i dag.
Nugatti
30.10.2019 kl 13:26 4195

Begynner å bli billig nå, med tanke på design win som kan komme når som helst
Rojan
30.10.2019 kl 13:24 4206

Jeg tror ikke den vil komme helt ned på 20, som du sier så er det en del forventninger, men tror ikke forventningene forsvinner med det første. De har guidet designwin ila 2019, så tenker trykket bør kunne holde seg oppe ut året iallfall.
Men, det er jo ikke sikkert alle holder seg like oppdatert.
Oslo9
30.10.2019 kl 13:07 4246

Snekkern skrev Spot on:)
Leser at det er litt uenigheter rundt de nærmeste ukene rundt PTL, men er vel naturlig at den vil ned rundt 20 blank om det ikke kommer noen nyheter? Aksjen er jo bygd på forventninger, har selv en post i PTL.

Kraamz
30.10.2019 kl 11:26 4356

Har hatt meg en lærepenge på andre aksjer ila sommeren som gjorde at jeg tapte 1 3del av verdien på 1 time i en aksje blandt annet, der kjenner jeg igjen den dimensjonen du nevner😉 så det er sant det du sier der. Med min forrige mpost glemte jeg å sikte til plt🙂
Norviking
30.10.2019 kl 10:27 4421

Enig Computum
Det er så mye bedre her om man toner ned aggressiviteten noe :)
Nukjørvi
30.10.2019 kl 10:27 4425

Snekkern skrev Spot on:)
Long betyr litt forskjellige ting avhengig av hvordan du trader. For en daytrader betyr gjerne long at du sitter i minutter eller timer istedenfor sekunder. For en swing trader betyr en long posisjon at du kan bli sittende noen uker. For en investor heter det vel egentlig bare investering men man kan vel si long der også ;)
Computum
30.10.2019 kl 10:22 4439

Ja, er selvfølgelig klar over det. Men når man er nybegynner er det ikke alltid så lett. Da tyr man kanskje til "nynorsk" for å se litt mer erfaren ut. Det går ihvertfall an å korrigere slike feil med en vennligere tone.
Norviking
30.10.2019 kl 10:09 4469

Computum
Vi skjønte hva snekkern mente men innen børsspråket betyr ikke long at man skal sitte lenge . Det betyr akkurat som GPACTOR påpekte . "Det motsatte av short."
Dvs at en long posisjon betyr at man tror at aksjekursen skal opp ... og som sagt ikke at man skal sitte lenge :)

Med den definisjonen som du / dere legger til grunn at long betyr lenge , så vil da short bety kortsiktig ?
Det blir jo ikke rett da de fleste vet at short betyr at man har tro på nedgang i kursen . Man låner da gjerne en aksje ( for en hvis provisjon etc ) for å selge den , for så igjen å kjøpe den igjen til en lavere kurs.
Slettet bruker
30.10.2019 kl 10:06 4486

Bare ha i minnet at en dag er flaksen over. Og det er da man begynner å lære. Da kommer magefølelse til å få en ekstra dimensjon.