NAV Skandalen/AP og SV i trøbbel

snoken
29.10.2019 kl 17:00 4280

Folk i Norge er ikke dumme..Bjurstrøm AP er ansvarlig i nav saken,dette ble innført i 2012,ikke legg skylda på andre da!
Thinky
29.10.2019 kl 17:04 2906

Dette kan være en for lettvint holdning. Dette må studeres nærmere.
Hvem var ansvarlig da tiltaler ble tatt ut f.eks. ?

Hauglie ligger tynt an.
snoken
29.10.2019 kl 17:10 2888

Dette er uansett en kjempeskandale.Synes virkelig synd på de som er rammet.
Noe er feil med nav systemet åpenbart.Håper feil blir rettet opp umiddelbart og de ansvarlige blir straffet.Her må det utbetales millioner i erstattning til hver og en som er rammet.
Thinky
29.10.2019 kl 17:28 2866

Vågeng har vært NAV-direktør siden 18.9.2015. Hauglie sosialminister siden 16.12.2015. Hun har også vært sosialbyråd
i Oslo fra januar 2010.

Det er viktig at det tas ansvar. Hauglie må nok gå. Vågeng tas som gissel inntil videre.
Matmons
30.10.2019 kl 00:53 2734

AP og SV har lite å frykte her selv om de satt med makta da dette ble implementert
Dette er banditt regjeringen Solberg sitt verk stort sett alene
Det var jo ingen som rakk å bli utsatt for dævelskapen før de måtte gå
Jeg fikk kreft og måtte gi meg som dir på en fabrikk
Så ble jeg under rehab innrullet i dævelskapen NAV
Etterforsket en periode (hvor lenge vet jeg ikke) Men våren 2015 fikk jeg pålegg fra NAV om å enten tilbakebetale + 94.000 el risikere utpanting og fengsel
Jeg betalte og var meget frustrert og forbannet , prøvde finne navnet på vedkommende som hadde satt meg ut av spill slik. Heldigvis fant jeg ikke ut hvem det var der og da. Hadde skaffet meg våpen og ville drepe vedkommende. Jeg var tilbake i jobb da NAV foretok gransking av meg, gikk da i en slags vikarpool og hadde veldig god lønn . NAV hadde da gått på min oppdragsgiver og bedt om dokumenter. Da ble jo døra til de lukrative oppdragene plutselig stengt . Jeg hadde anket til høyeste hold i NAV ettersom jeg visste jeg aldri hadde gjort noe galt.
2 år etterpå var plutselig pengene tilbake på min konto NAV avdeling Kontroll sør i Kr.sand hadde overtatt fra der jeg ble etterforsket. Da jeg ville vite hva som hadde skjedd fikk jeg til svar at de ikke kunne dokumentere 100% at jeg var en kjeltring , men at jeg risikerte å bli gransket igjen .
Nå er det snart 3 år siden jeg fikk pengene tilbake og har ikke hørt noe siden
Jeg trodde jo dette gjaldt bare meg og kan hende noe få til
Så får jeg altså denne uka beskjed at jeg er en av flere 1000 som sannsynligvis er blitt gjort feil mot
Har engasjert advokat kontor Sylte i Kristiansand for erstatningssøksmål
Her har altså hele rettsystemet begått massive justismord
Politiet er kriminell i denne saken
NAV selvfølgelig kriminell i saken
Regjeringen Solberg kriminell helt opp til ørene
Tror dere noen av disse drittsekkene blir straffeforfulgt
Hadde jeg ikke vert så sterk som jeg er og hatt så flotte døtre rundt meg til å hjelpe meg når det stormet som verst så hadde dette gått helt galt
Dette skjedde når jeg og mine kolleger holdt på med Red Claw prosjektet, jeg var frustrert og amper så det holder
Hadde jeg fått tak i vedkommende som gjorde urett mot meg den gangen, så hadde jeg i dag sittet inne for mord
En 53 åring i Kristiansand han døde av påkjenningene han stakkaren måtte gjennomgå
Tror dere NAV og de skyldige blir tiltalt for mord ?
Matmons
30.10.2019 kl 01:28 2710

Det er så inn i granskauen mange idioter som er ute å skal fortelle hva som har gått galt i denne saken
En Juss professor fra Bergen unnskylder sine jurist kollegaer og kaller det system feil
Så har du han klovnen i Nettavisen som prøver legge skylda på Stoltenberg regjeringa ( det er ingen feil fra deres tid annet enn at de implementerte lovverket fra EU)
Forbannet idiot hele Stavrum , han er fan steike meg så undermåls at han burde hatt verge
Erna " Vi tar det på største alvor "
Hvis hun tar det på alvor så må hun pinadø trekke seg , det fobannade fleskeberget
OZZY
30.10.2019 kl 01:56 2695

Staten gjør mye feil.

pga legetabbe mistet jeg min partner gjennom 31 år. det innrømmet myndighetene og det ble lakt inn et krav gjennom adv. jeg fikk 15% av det jeg hadde krav på pga at de myrdet min partner. ingen sitter i fengsel for dette. en familie gikk i total oppløsning.
Matmons
30.10.2019 kl 13:11 2553

Følg med på NRK ytring
Kan hende det kommer noe der om denne saken

Det er mye rart i nav
En bekjent fikk ikke sykepenger fordi nav mente at vedkommende ikke hadde en reell jobb selv om han fikk lønn, betalte skatt og det ble betalt arbeidsgiveravgift. Vedkommende var til og med daglig leder og det var ca 15 øvrige ansatte da han fikk problemer med kroppen. Han klarte ikke å vinne frem og plutselig var den foreldet påsto de.
Selv var jeg delvis arbeidsledig en periode for mange år siden, men hadde jobb en fast dag i uka. Men den dagen, hver uke, krevde NAV at jeg skulle møte hos dem for å gå på meningsløse kurs som muligens var beregnet på utlendinger eller folk helt uten utdannelse. Så da måtte jeg slutte i min lille stilling da.
Ikke at dette kan sammenlignes med saken det nå gjelder, men det viser at arrogansen lever i NAV synes jeg.
Matmons
30.10.2019 kl 14:51 2479

Er så mye latterlig man kan lese og høre etter dette
Fagforeningen leder sier hun er redd NAV folk i systemet skal bli personlig forfulgt, trakassert og heksejakt på de ansatte i NAV
Hva så, fortjener de ikke det da
Hva er det de ansatte har drevet med selv da , er det ikke nett heksejakt.
En annen sier det er ikke ansatt som er skyld i dette, de bare fulgte ordre. Vel det gjorde også Hitler sine folk, de fulgte bare ordre.
Martin10
30.10.2019 kl 15:04 2448

Hver gang Hauglie er på TV er det for å fortelle at nå blir det kutt i pensjoner og andre trygdeytelser. Her er det bare å skalte og valte. Arbeidsfolk trenger ikke faste jobber, men kan få engasjemanger gjennom vikarbyråer. Ser ut til å være hennes oppgave å skaffe penger til avgiftslette for fiffen slik at de kan få seg en billig Tesla. Fy for et kvinnfolk.
Redigert 30.10.2019 kl 15:26 Du må logge inn for å svare
Domus
30.10.2019 kl 15:26 2415

Her er det mange som synser på syltynne grunnlag.
Her har det selvfølgelig blitt gjort en tragisk feil med store konsekvenser for mange.
Dog skal det sies at de ansatte i NAV er satt til å følge et regelverk. Det er jobben deres. Hver dag behandles og kjøres tusenvis av saker etter nevnte regelverk. Disse er utrolig kompliserte og umulig for de ansatte å kunne kjenne bakgrunn for. At et EU reglemang skal trumfe norske regler gjennom EØS i denne saken kan ikke en ansatt vite.
Derfor blir det latterlig å gå på de ansatte i NAV.

Problemet ligger på nivået der tolkningen har vært feil. Der skal evt hoder rulle hvis det er et must.
Dessuten er det viktig at NAV har ikke dømmende makt. Der er det påtalemyndighetene som bestemmer.
Det er kanskje verre at disse myndighetene ikke reagerte og dømte på feilaktig lovhjemmel enn at NAV tolket feil.
Bør hoder i så fall også rulle her - statsadvokat osv...
Matmons
30.10.2019 kl 16:02 2379

Ringte nett han juss professoren Jan Fridthjof Bernt i Bergen som er i alle media og sier ting
Han kaller det system feil og nærmest beskytter sine juridiske kolleger
Han sier det aldri blir noen dommere eller i politiet som vil bli stillet til ansvar
Han tilhører jo AP må vite, så da er det viktig å beskytte sitt kollegium

Helt riktig som Domus sier det er ikke de NAV ansatte som har dømt folk , men de er det nesten umulig å få tatt til retten uten at noen på innsiden av politi eller rettsvesen er med deg
Redigert 30.10.2019 kl 16:10 Du må logge inn for å svare
snoken
30.10.2019 kl 16:08 2361

Råtten sak det her...
Håper hoder vil rulle,både i nav og i påtale, og de som er feilaktig dømt får en klekkelig erstattning
Matmons
30.10.2019 kl 16:13 2348

Han stakkaren på 53 år i Kristiansand , han døde av påkjenningene
Vil noen av de ansvarlige bli dømt for mord tror dere?
I not think so

For den som fulgte med nyhetene i går, så er det soleklart at statsråd og direktør skal gå. De har utvist grov uforstand i sitt embete, når de hadde tidlig kjennskap og ikke handlet. Men det er flere som bør få svi. Tar denne fra min tråd i går :

Olav Lægreid, som er advokat og ekspert på trygderett, kan fortelle at på Lovdata kan man lese et rundskriv som referer til et brev datert 14.juli 2000 fra Sosial- og Helsedepartement. De var det ansvarlige departement den gang. Der de på peker Trygdeetatens praktisering av regelen om sykepenger under midlertidige opphold i andre EØS-land har vært for strenge i forhold til EØS-avtalen, og at praksis må umiddelbart legges om.

Gjennom flere år burde det da være en lett sak og følge lovverket, og man ville da hatt den kunnskap som trengtes, for å unngå denne skandalen vi er vitne til . Det er ikke grunnlag for å komme med bortforklaringer.
Direktøren har vært mer opptatt av å ta trygdede og straffe dem, istedenfor å hjelpe de som trengte det. La hun få smake sin egen medisin!

I perioden juni 17 til mars 18, begynte
trygderetten å avvise og sende tilbake saker fra Nav hvor de påpeker at Nav
praktiserer reglene feil, dvs Nav støtter
seg på norske Trygderegler istedenfor
på EUs direktiv artikkel 21 som kom allerede i 2012. Nav kunne ha trukket i nødbremsen allerede i juni 17, men gjorde det ikke. Først i desember 18
havnet saken på statsråd Hauges bord.
Og først i disse dager blir det full offentlighet om skandalen.
Det er den lange tidsaksen her som kan
bli fellende både for statsråd og øverste
Nav-ledelse. Hva som fullt ut har skjedd
og hvorfor det har tatt så lang tid får vi vite fk tirsdag.
Redigert 30.10.2019 kl 16:24 Du må logge inn for å svare
Matmons
30.10.2019 kl 18:42 2245

Hadde laget et fint innlegg hos NRK ytring, men får det ikke inn
Er ikke kjendis
Er ikke venstre ekstremist
Da får man ikke noe inn der

For den som følger med i denne saken, så må man innse at noe er veldig galt i Norge. Nå ser vi hvordan det går når man skal spare seg til fant. Det går utover rettssystemet, helsevesenet osv.
Hva med å la alle i stortings restauranten betale full pris på maten? De skulle da ha råd med sin lønn.
Fjerne støtten til partiene.
Her er mange millioner som vi kan omdisponere til rettssystemet. Det er bare ufattelig at dette kunne skje. Idiotisk rett og slett. Vi er ikke en rettsstat lenger, men et mini Kina, der angiveri er i høysetet. Blir kvalm av disse fjottene som har ødelagt livet til mange, og som ikke forstår hva de har gjort.

Vi er vel nå kommet i en situasjon der vårt rettssystem er inhabil. Går utfra vi må få hjelp fra utlandet????????????
nordnes
30.10.2019 kl 22:28 2107

Det kan fort være at dommere som har avsagt feil dommer er inhabil, men dommere som ikke har avsagt feilaktige dommer bør ikke bli det.

Men et større problem er at Erna har sittet med makten som statsminister mens tiltaler har blitt tatt ut og jeg mener at dette er så alvorlig at hun (og regeringen) av respekt for demokratiet bør gå av. Hvilken fidus og respekt sitter en «stasminster» igjen med, som har latt sånne tragiske hendelser foregå på sin vakt. Det er interessant at EU er de som har stått opp for de svakeste rett, ikke den Norske stat. Ikke noen norske politikere har tatt tak i saken, for det var Trygderetten som gjorde det...

Men hva skal skje med dem som har hatt makten tidligere og som skulle ha kjent til saken???

Hvorfor fulgte ikke Sosial-og Helsedepartementet opp deres henvendelse til Trygdeetaten De sendte et brev datert 14.juli 2000 og når man viste at det var gjort feil tidligere, så burde det vært en oppfølging og påsett at påpakningen ble gjennomført. Her har det sviktet .
Sørøya
30.10.2019 kl 23:05 2032

Hauglie og Vågeng bør tre tilside på eget initiativ umiddelbart inntil granskningskommisjonen har fullført sitt arbeid. Det samme burde gjelde for en del dommere, statsadvokater og ledere i NAV systemet. Jeg går ut fra at det etterhvert vil bli tatt ut tiltale om grov uaktsomhet, tjenesteforsømmelse og utvist grov uforstand i tjenesten på diverse dommere, advokater og saksbehandlere i NAV. De ansvarlige politikerne bør også stilles personlig ansvarlig for denne skandalen som de har bidratt til. Det er ikke nok med unnskyldninger og beklagelser. Det virker patetisk i denne sammenheng. NAV må umiddelbart betale ut penger inkl. morarenter uten videre saksbehandling. Det som muligens krever ytterligere saksbehandling er størrelsen på erstatninger som den enkelte har krav på. Her er det NAV som må rydde opp og det raskt uten at offrene skal måtte melde inn krav. Det virker ydmykene i denne situasjonen. Erna rydd opp og det fort!
At det siden 2000 har vært et utall politikere, dommere, advokater og saksbehandlere i NAV inne fritar ingen for ansvar. Her må alle ansvarlige etterhvert stå tilrette for ikke å ha gjort jobbeb sin og satt andre mennesker i en fortvilet situasjon som også har ført til dødsfall.
Redigert 30.10.2019 kl 23:09 Du må logge inn for å svare
Domus
30.10.2019 kl 23:13 2013

En saksbehandler jobber etter et gjeldende regelverk. Denne skal vel da ikke straffes grunnet andres feil. En saksbehandler kjenner ikke bakgrunn for reglene, EØS direktiv osv
De behandler ut fra fungerende regelverk. Når de slår opp i sine fagsystemer, vil de benytte seg uvitende om systemfeilen og dermed også uten skyld.
Redigert 30.10.2019 kl 23:15 Du må logge inn for å svare
snoken
30.10.2019 kl 23:17 2001

Selvmord/dødsfall har ikke blitt nevnt enda,her må de etterlatte få oppreisning og unskyldning...Skandale!
Sørøya
31.10.2019 kl 00:21 1958

Les historiene som nå dukker opp i media. En saksbehandler må også kunne bruke hodet og stille seg selv og sine overordnede spørsmål om det de driver med kan være riktig. Ofrene ble også mange ganger rådet til å tilstå uten å ta kontakt med advokat fordi dette bare ville øke kostnadene for dem. Det i seg selv gjør saksbehandlerne også delaktige i grov tjenesteforsømmelse. Adskillig tusen mennesker ble utsatt for NAVs overgrep. Da bør også alle innvolverte i overgrepene vurderes om de skal straffeforfølges for å ha forvoldt store skader ved grov tjenesteforømmelse.

Les denne, så får dere se hvor redde NAV er for at Trygderetten skal legge saken frem for EFTA-stolen. Dette forteller ganske så klart at Nav viste at det de hadde gjort var galt. Hadde man hatt god samvittighet, og vist at man hadde rett, så skulle man ikke hatt noen motforestillinger om å la EFTA-domstolen vurdere saken, og latt dem komme med en konklusjon.
Dette bør anses som et bevis på at man i NAV viste at noe var galt, og redselen for at EFTA-domstolen ville komme med en konklusjon, som ville sette NAV og rettsstaten Norge i et meget dårlig lys internasjonalt, og de følger dette ville få for den enkelte I NAV.
https://www.regjeringen.no/globalassets/departementene/asd/dokumenter/2019/eos-saken-korrespondanse/avdir-brev-240119-til-asd-kontantytelser-under-midlertidige-opphold-i-andre-eos-land.pdf
Matmons
31.10.2019 kl 09:01 1798

Solberg bør ha anstendighet nok til å gå av nå
Erstatningssakene og nye søksmål må gjøres fra utlandet
Domstolene og politi har ingen troverd
Redigert 31.10.2019 kl 09:04 Du må logge inn for å svare
Sørøya
31.10.2019 kl 11:38 1715

Dette er maktmisbruk av et statlig organ og Solberg forholder seg uvanlig taus. Her er det mange som bør gå av frivillig. Heldigvis ser det ut som denne saken bare vokser mediemessig slik at det etterhvert vil bli umulig for enkelte personer å bli sittende i sine nåværende posisjoner. Ellers står det respekt av Busch som sender instruks ut til landets domstoler og politi om at sakene skal gjennopptaes og gis frifinnelsesdom uten hovedforhandling. Alle personer som er ofre for NAV skal ha rett til fri juridisk assistanse og hjelpes i ett erstatningskrav mot NAV. Han har videre satt en frist til første desember på at det er blitt avholdt samtaler med de berørte.
De tre dommerne som har avsagt kjennelser mot NAV har full respekt, mens saksbehandlere i NAV tydeligvis ikke engang har giddet å lese dommene, eller har så liten kompetanse at de ikke har skjønt hva som stod i dommene.
Matmons
31.10.2019 kl 12:49 1683

NB
Jeg ringte til NAV i går for å høre hvordan jeg skulle forholde meg
Du sorterer ikke inn under de det har blitt avdekket her sier de
Altså er det mye mere ulovligheter i denne uvesenet enn det vi aner

Det som overrasker meg mest i denne saken er at det skal gå an å gå
og sulle ned i syden og samtidig motta sykepenger, attføring osv uten å måtte gjøre en dritt.
Dette viser vel svakheten med EØS. De som bor i Norge blir jo regelmessig fulgt opp i et
forsøk på å få folk tilbake i arbeid, det er vel det som er vitsen med trygdeordningene.
nordnes
31.10.2019 kl 12:58 1679

Du skriver at NAV var redd for at Trygderetten skulle legge saken frem for EFTA domstolen, enig. I departementet til Arbeids- og sosialminister Anniken Hauglie, er det dyktige jurister som jobber med sosial og velferdslovgivningen, det har derfor formodningen mot seg at disse ikke har lest Trygderettens avgjørelser. Så det er ikke bare folk i NAV, men også folk i regjeringen som forstod eller burde forstått hva som foregikk.
Redigert 31.10.2019 kl 13:03 Du må logge inn for å svare

Enig der. Hvordan skal man ha tillit til at saker blir ryddet opp i med de samme som gjorde feilene? Det blir det samme som å sette bukken til å passe havresekken. Må si at statsminister Solberg skulle ryddet opp her og vist litt anstendighet ovenfor ofrene. Men man skal jo tekkes eliten ser det ut som.
Hvordan man skal gjenopprette tiltroen til staten Norge, når så mange har feilet, blir veldig vanskelig. Mange land har sett på Norge som et land man kunne stole på. Denne epoken er over. Det er nok mange statsoverhoder, som er rystet over at dette kunne skje i fredslandet Norge.
Thinky
31.10.2019 kl 15:02 1608

Selvmord/dødsfall ?
Prøver du å tåkelegge at vi har hatt statsutførte mord i uberettiget vinnings hensikt, også ?
Matmons
31.10.2019 kl 16:41 1568

Solberg regjeringen bør i anstendighetens navn trekke seg
De har vert ute etter de svakeste i samfunnet siden dag en hun kom inn i regjeringsbygget
Matmons
01.11.2019 kl 00:05 1467

Ja da vokser NAV skandalen
Bare på få timer er det nå funnet 9 nye som har havnet i fengsel
Da jeg ringte fikk jeg beskjed om at min sak ikke var inne i dette og jeg ikke hadde noe krav å komme etter fordi jeg alt hadde fått penger tilbake.
Da min advokat kontaktet de var de ikke like stor i kjeften, han forlangte navnet på vedkommende som tok telefonen og noterte alt de sa .
Plutselig hadde jeg muligens blitt behandlet slik at jeg kunne ha krav på oppreisning

Gå til tv2 med din opplevelse. Trenger å komme frem hvordan de behandler folk.