Da er Tesla 3 long range prøvekjørt

mishka
30.10.2019 kl 14:00 4008

Bilen var faktisk bedre enn ventet. Veldig gode seter, selv om de er av typen uten regulerbar nakkkestøtte. Pluss i margen for at AC,en kan rettes kun mot frontruta. Det er gammelt triks for å unngå trekk og kalde bein om sommeren. Noe hjulstøy og vindstøy var det jo, men ikke verre enn at man kanskje kan leve med det. Som gammel bilnerd synes jeg det var litt skummelt med kun en tetningslist på dørene. Støyisolasjonen må nødvendigvis bli dårligere enn den allerede er etter et visst antall lukkinger av dørene. Og bilen sto på piggfrie vinterdekk med myk gummi. Støyen må prøves på sommerdekk med hastighetsindeks W. En ting skal de i alle fall ha: Sprek er den.
Skikkelig uvant er dette med regenereringen. Selv innstilt på laveste trinn har man en følelese av å kjøre med "håndbrekket på". Straks man slipper gassen bremser det. Og det gjør at man lett kan bli sliten i høyre fot. Spesielt på en bil som TM3 med hengende pedaler. Ikke snakk om å gå av gassen noen sekunder for bare å seile. Jeg skal i alle fall sjekke ut hvordan forbruket er på autobahn. Et firma på Schønefeldt flyplass leier ut slike for 180 euro pr. dag.

Jeg ser at Youtube er full av folk som kjøper ettermonteringskit for støydemping. Både ekstra tetningslist til glasstaket og dørene. Noen her som har gjort dette?
Redigert 30.10.2019 kl 14:07 Du må logge inn for å svare

Har i alle fall lagt inn lyddempingsmatter (eller limt fast da selvsagt) i dørene på X- Trailen til kona, kjøpt fra Lyd i bil, litt vanskelig å si eksakt hvor mye det hjalp da man jo ikke får prøvd med og uten sånn rett etter hverandre og jeg tenkte ikke på å måle støyen først, men klangen når man lukker dørene ble i alle fall mye bedre...
Det eneste litt skumle var å ta av dørtrekka, men jeg fikk god innstruks på Nissanverkstedet og vanskelig var det jo ikke, bare litt brutalt.
Bytta høyttalere når jeg først var inni der, og sørga for at 'basskassa' (døra) ble tett innover og det ble veldig mye bedre bass.
Redigert 30.10.2019 kl 14:09 Du må logge inn for å svare
mishka
30.10.2019 kl 14:30 2944

Tenker at på en bil til nærmere 500K skulle det ikke være nødvendig å begynne med etterisolering av støy. Tesla snakker hele tiden om over the air update, men her burde fabrikken ta en liten update på selve produksjonen. Både Kinamann og Amazon har allerede begynt å selge slike kit på postordre ser jeg.
Safe96
30.10.2019 kl 14:33 2934

Tesla er en omvendt missing link.
Klodrik
31.10.2019 kl 16:33 2773

mishka - jeg hadde forventet at du som bil-nerd hadde satt mer pris på råskapen du får for en billig penge i Tesla Model 3 målt mot hva du hadde måttet betale for tilsvarende råskap i en fossilbil. Ja, det er mye veistøy, men ikke mer enn i en BMW 2- eller 3-serie med run-flat-dekk på norske grovkornede asfaltveier - jeg har ganske nylig eiet og kjørt alle disse tre bilene.

Regenereringen er en vanesak, og noe man lærer å sette pris på. Etter en tid brukte jeg bare bremsepedalen for å hindre rust på bremseskivene. Du blir rett og slett en bedre sjåfør ved at du ser lengre fremover, slipper gassen og unngår bruk av bremsepedalen. Det er de dårligste sjåførene som bremser mest.

Du glemmer også å nevne/sette pris på at Tesla Model 3 er overlegen alt annet på fire hjul når det gjelder digitalisering og modernitet i den forbindelse. Legg til hurtiglading og et stadig bedre utbygd ladenettverk så har du markedets råeste bil og beste kjøp til en billig penge.
Redigert 31.10.2019 kl 16:38 Du må logge inn for å svare
mishka
31.10.2019 kl 16:49 2753

Ja, mye av det du nevner er jeg enig i. Det som slår en når man kjører en Tesla er at det meste annet virker utrolig utdatert. Litt som å gå fra en Nokia telefon til en Iphone i sin tid. Men så stiller jeg meg spørsmålet om det er bedre. Er det bedre å måtte inn på en skjerm for å stille temperatur i stedet for å bare ta tak i hjulet som stiller dette. For trafikksikkerheten helt garantert IKKE. Nå har jo Tesla alle moderne hjelpemidler så det skal nok mye til å kjøre inni noen bakfra om man fikler med en skjerm. Og jeg forsøkte under prøvekjøringen å finne cruisekontrollen på skjermen og da vibrerte rattet da jeg kom inn på markeringslinja mellom to filer. Oppdaget jo at den er kombinert med girspaken....Genialt. Nei, den prøveturen har virkelig gjort at jeg har fått noe å tenke på.

Lading i Norge er null problem da vi har Zaptec anlegg i garasjen. Verre er det i Berlin.... Tør nesten ikke nevne elbil-lading for styrelederen i sameiet her selv om jeg har p-plass i bakgården. Tyskere flest tror bare det har klikka fullstendig når man vurderer en "stromer". Uansett er det offentlig ladeplass 30 m. oppi gata som alltid er tom fordi ingen har elbil. Spørs om den fortsetter med det når VW nå har begynt å pushe ID.
Klodrik
31.10.2019 kl 17:09 2730

En sak til som bør nevnes. Jeg har aldri følt meg så usikker når jeg har overtatt en ny bil som da jeg mottok min nye Tesla Model 3. Jeg har heller aldri trengt så lang tid på å bli dus med min nye bil som med M3. Å gå fra en Toyota til en BMW er en ting, men å gå fra en hvilken som helst fossibil til en M3 er noe helt annet og krever mye lenger tilvenning. Det tar rett og slett litt lenger tid og noen flere kilometer før man kan sette pris på det nye man har mellom hendene.
Redigert 31.10.2019 kl 17:10 Du må logge inn for å svare
danmark1
31.10.2019 kl 17:31 2708

Har netop set en test af Tesla3 mod 2 tyske biler og her var kvaliteten fra Tesla langt under de tyske. Samtidig hører vi, at problemerne i produktionen nu er flyttet ud til værkstederne. Bilerne har simpelthen så mange fejl, at værkstederne arbejder på højtryk for at udbedre dem. Når de tyske mærker for alvor kommer på banen vil Tesla få det meget svært.
Klodrik
31.10.2019 kl 18:12 2681

danmark1 - du refererer til en test og kommenterer bare "kvalitetsfølensen" - hva med alt det andre der TM3 er de andre tyske bilene totalt overlegen? Mange av oss kan velge å forsake tysk kvalitetsfølelse for kjøremessig råskap. Trenger vi egentlig denne jævla kvalitetsfølelsen? Jeg vil heller ha en rå og topp moderne bil den korte tiden jeg kommer til å eie den. Det er ikke med bil som med møbler at det er noe du skal ha i stua til du dauer.
Matsern
31.10.2019 kl 18:43 2652

Hvorfor testet du ikke flaggskipet?
mishka
31.10.2019 kl 18:58 2626

Jeg tror både du og Danmark1 har litt rett. Dette med kvalitetesfølelesen er viktig for meg. Det er en del av totalopplevelsen. Og den er ikke helt 100% på Teslaen. Når man slår igjen døra får jeg litt flashback til madamens Opel Corsa for 18 år siden. Men jeg ser også at Tesla er et paradigmeskifte i hvordan bilers betjening og interiør kommer til å se ut for alle om noen år. Og så er det slik at jeg nå etterhvert har funnet ut at det å beholde en bil lenge er det mest økonomiske. I de tider da aksjeutbyttene var skattefrie var det bare å fly til BOS og kjøpe ny Mercedes hvert annet år og svelge verditapet som en mann. Nå har madamens Prius rundet 270k.km. og jeg er blitt så gjerrig at jeg mekker en del selv. I min ungdom var jeg habil hobbymekaniker så i fjor fant jeg frem alt det fine verktøyet og Hazet momentnøkkel osv. I sommer skiftet jeg bremseklosser på rund baut og dattera på besøk, som er en liten snobb, var med meg på Autoteile 24 i Berlin da jeg kjøpte deler. Hun sa: Fy flate du har sunket dypt når du står i kø med disse tobakkstinkenede typene med tatoveringer i nakken for å kjøpe bremseskiver :-)

Da måtte jeg forklare henne at en liten jobb i bakgården sparte meg for tusenvis av kroner og verre vil det nok bli med verkstedpriser ala advokathonorarer.
Selv her i Berlin koster det glatte 300 euro å skifte bremseskiver bak. 5,5 lapper i Norge.

Jeg kunne nettopp lese i AMS at levetiden på nye biler har økt. I dag regner man med at en vanlig "fossilbil" har en levetid på 20 år til og med i Tyskland.
Om en TM3 har dette er vel tvilsomt. Jeg leser også at den store rep-greia på model S for tiden er flash-minnet som etter 4-5 år er overskrevet så mange ganger av oppdateringer at det "tryner". 15 lapper tar Tesla for den morroa. Dette er tydligvis "elbilenes registerreim".

Bilen må dessverre ha norske skilter da vi skal bruke den litt i Norge også, og når man ser litt i krystallkula er vel en dieselbil enda mer uselgelig om 5 år enn i dag.
Derfor har jeg aldri vært mer i tvil enn nå. Hjernen sier elbil og hjertet sier en ny A-klasse eller en brukt E-klasse.
Det kjipe er at biler som er populære her i Tyskland som en Euro6 disesel er uselgelig i Norge. Så ved bruktimport betaler man dyrt i innkjøp og får null igjen om noen år. Omvendt med en Tesla som er 150 lapper rimeligere i Norge enn i Tyskland. Men er den like lettsolgt brukt???
For tiden ligger det 533 Tesla mod S på finn.no. det er naturlig nok modeller fra 2012-2019. Tilsvarende for MB E-klasse på disse årgangene er 433!
Er det slik enkelte hevder at 5 år gamle elbiler er som 5 år gamle mobiltelefoner. Uansett er antallet brukte Tesla S i markedet skremmende høyt.

Matsern
31.10.2019 kl 19:11 2604

Søket var ikke veldig bra, men skal du ha største batteri, er du vel nede i ca 60 stk. Skal du ha brukt TMS med størst batteri og så ny MCU at du får alle features, er du vel nede i 10 stk. Om du synes det er mange model s for salg, blir det verre med model 3 om noen år, da blir det snudd på hodet.
Redigert 31.10.2019 kl 19:30 Du må logge inn for å svare
mishka
31.10.2019 kl 19:21 2585

Og hva så? Selger folk virkelig en bil de visste ikke var 4x4 ved
innkjøp fordi de har ombestemt seg? Jeg skulle gjerne hatt en TM3 uten 4x4. Bare den er long range.
Matsern
31.10.2019 kl 20:09 2536

Model 3 har ingen dedikert batterivarmer, så du gjør nok lurt i å satse på så stort batteri som mulig med tanke på vinter.
mishka
31.10.2019 kl 20:38 2502

Javeel...Rekkevidde ( i praksis) er noe av det som plager meg veldig. Jeg prøvekjørte bilen i Norge hos Tesla på Grorud. Jeg la for morro skyld inn på navien ruta Oslo-Berlin. Første stopp i Uddevalla med 30 min lading. Men så påstod navien at det skulle gå å kjøre helt ned til Løddekøpinge uten stopp. Det er 330 km. motorvei med fartsgrense stort sett 120 og hvor "alle" kjører 140-150. Så man skal liksom kunne kjøre 330 km. i 140 km.t?? En TM 3 bruker riktig nok mindre strøm enn en model S sa selgeren, men alikevel....Merket meg at på en prøvetur på 15 km. uten noe villmannskjøring eller "miste lappen" kjøring så sank rekkevidden med 22 km :-). AMS har en vintertest av TM3 hvor de påstår at om vinteren, og da snakker vi tysk vinter rundt 0 gr. så synker rekkevidden til 70% av normalt. Det betyr at på langkjøring vinterstid er man innom hver eneste SC mellom Oslo og Berlin om man skal holde batteriet mellom 20 og 80 %. Eller som denne Youtuberen Tesla-Bjørn sier: Lad hver gang du har mulighet.

Det er bare en måte å finne ut dette på. Jeg leier en TM3 på Schønefeldt et par dager og lar den få kjørt seg litt på A11 nordover mot Stettin, hvor det er fri fart, og ser hva det bor i bilen da. Gidder ikke å gjøre et bomkjøp. Gidder heller ikke å daue av kjedsomhet ved å ligge mellom to trailere mil etter mil i 100 på autobahn enten det er i Sverige eller Tyskland. Det gjorde jeg alt for mye i gamle dager da det var 100 grense i DDR, tett med volkspolizei, og jeg kjørte Kadett GSI.
Redigert 31.10.2019 kl 20:41 Du må logge inn for å svare
Klodrik
31.10.2019 kl 21:31 2471

Anbefaler da at du samtidig besøker tannklinikk Hahs i Stettin mishka. Kjempeflinke folk og gunstige priser. Dumt å kjøre til Stettin uten å ha noe ærend der.
mishka
01.11.2019 kl 18:13 2315

Hadde ikke tenkt å kjøre helt til Stettin, bare teste den litt på den øde Autobahnen. Og da snakker jeg forbruk. Ingen tvil om hvor sprek den er. Men det vil jo være litt kjipt om man ikke kan cruise i 170 uten at batteriet tømmes på et blunk. Tror det er en grunn til at Porsches elbil har 2 gir. Det man leser om det norske markedet er jo litt urovekkende om dagen:

https://www.nettavisen.no/okonomi/kollaps-i-elbilsalget---dette-er-urovekkende/3423872165.html

Hva er grunnen? Disse incentivene på bomring og parkering tror jeg ikke er hovedgrunnen. For sååå mye er det ikke å spare for folk flest. Det er tross alt avskrivingen som drar det meste av pengene. Kan det være at de som enda ikke har kjøpt rett og slett har funnet ut at elbil ikke passer 100% for dem?
Da jeg var i Norge for noen uker siden var jeg innom Cirkle K på Økern klokka 23 om kvelden. Og jeg kunne ikke unngå å se hvor mange som sto der og ladet. Det var smekk fullt. Hvordan ser det da ut på en fredag kl. 16???

Er det noen som har fått skrekken:

https://www.nrk.no/ytring/utenfor-rekkevidde-1.14737493

Hva da med bruktmarkedet?
Redigert 01.11.2019 kl 18:15 Du må logge inn for å svare
Imama
01.11.2019 kl 18:31 2284

Tesla er en såkalt Amcar, men den mangler diverre det eneste som er positivt med en sådan, nemlig lyden.

Akkurat Tesla på langtur vet jeg om. Bekjendte kjørte to biler til messe i København (fra færge lae til i Hirtshals). Ene med Tesla (85kw) og andre med VW transporter ("bus") diesel. Ikke heng meg - men er vel rundt 600 km - motorvei meste av strekkningen.

VW'en kom frem LENGE (timer) før Tesla'en.
Matsern
01.11.2019 kl 22:36 2224

Kollapsen i elbilsalget, har en sammenheng med at prisene for lading stiger. Det er ikke svinbillig å kjøre elbil hvis du ikke kun lader hjemme i stikkontakten, eller finner gratis lading på kommunale plasser, spesielt ikke om vinteren. Staten burde subsidiere hurtigladere slik at det er tilnærmet gratis å lade. Disse svinepelsene i Fortum & Co, tar seg godt betalt og taksameteret begynner å gå bare du puster i nærheten av laderen.

Om det ikke har skjedd enda så kommer vi nok uansett til et punkt hvor det ikke er flere som frivillig kjøper En ny elbil. Det er vel mange forhold som spiller inn. Veldig mange kan ikke lade hjemme. Mange har ikke engang egen parkeringsplass. Mange ønsker ikke endringer og holder seg til det de er vant til. Mange ønsker eller kan ikke kjøpe dyr bil og kjører en gammel bil som de når den bryter sammen bytter i en annen gammel bil.
Hvor stor andel av oss som eier bil er det egentlig som pleier kjøpe helt ny bil?
Hvor mange kjøper alltid samme bil som sist bare noe nyere?

Leste i dag at fremdeles har bare ca halvparten av oss som eier aksjer og fond opprettet aksjesparekonto selv om man sparer skatt på det. Det sier vel en del om at mange ikke vil ta et steg som innebærer en endring? Selv om det koster dem penger.
mishka
01.11.2019 kl 22:49 2213

Hehe, da kan du prøve en tysk hurtiglader...På strømregninga hjemme koster det over 3 kr. Pr. Kwh.
Redigert 01.11.2019 kl 22:51 Du må logge inn for å svare
eplemost
02.11.2019 kl 00:53 2196

"Kollapsen" skyldes at Tesla sender biler til Norge i månedene mars, juni, september og desember. Månedene etterpå blir det alltid et stort fall i elbilsalget.

Ifølge registreringsstatistikken til Opplysningsrådet for veitrafikken ble det registrert 2762 Teslaer i september og 168 stk i oktober = 2594 færre Teslaer i oktober.

Ifølge Nettavisen er elbilsalget ned med 2344 biler i oktober vs september.

Justerer man for ujevn levering av Teslaer pr mnd har elbilsalget faktisk gått opp med 200 stk i oktober.

Lurer på om Elbilforeningen ikke kan regne???
Redigert 02.11.2019 kl 00:55 Du må logge inn for å svare
Matsern
02.11.2019 kl 02:52 2171

Aksjesparekonto er ingen nobrainer, den har begrensinger på type aksjer, for eksempel Seadrill som er registrert på Bermuda.
xenon78
02.11.2019 kl 11:03 2084

Jeg hadde planer om å kjøpe en brukt el golf eller BMW I3 til kona da hun bare kjører små avstander. Men da det ble klart at vi ikke kan lade hjemme, så ble det helt uaktuelt. Vi kunne selvsagt svidd av en halv mill og kjøpt en med bra batterikapasitet, og hurtigladet en gang i uken for eksempel. Men å legge ut så mye for en bybil er uaktuelt. Verditapet på brukte Leafer, Golf og I3 har vært formidabelt. Bare vent til VW ID kommer..

At strømprisene på laderene går opp er ikke akkurat overaskende.. Vinnerene er de med mulighet til hjemmelading
mishka
02.11.2019 kl 12:44 2057

Så lenge man holder seg langt vest i Europa ser jeg av Teslas ladekart at enhver teslaeier kan klare seg med Teslas SC,er. Jo lenger øst man kommer jo tynnere blir det. Nederland er selve "episenteret" med hauger at SC,er og Ionity osv, men man skal ikke lenger enn bort til oss i Berlin så bare MÅ man kunne lade på andre ladestasjoner også. Og her er et seriøst spørsmål til dere som allerede har elbil. Om man som meg skal bruke bilen på kryss og tvers i hele Europa hva i huleste gjør man da???
Jeg finner kart som viser ladestasjoner, men ikke et ord om hvem som eier hva og hva slags abbonement man trenger for å lade. Er det noen ladebrikker som er felles europeiske som funker på absolutt ALT. Eller må man ha hanskerommet fult av ladebrikker og en halv side på passordappen for å holde styr på 30 forskjellige abbonementer. Det finnes f.eks. ladestasjoner i Romania, men hvordan får man tilgang?? Samme med Polen, og for ikke å snakke om Ukraina??
Greit nok med Tesla å kjøre til Rivieraen, men man skal ikke langt østover eller bare ut på bøgda i de østre delene av Tyskland før man sitter stuck og rekkeviddeangsten river i nervene. Noen som har et fornuftig svar på dette? Finnes det måter å få strøm på om man ikke har brikke eller abbonement til akkurat DEN LADEREN? Og da snakker jeg ikke om å komme med skjøteledning og tipse østeuropeiske bensinstasjonseiere med euro for å få litt strøm en sen kveld:-)
Redigert 02.11.2019 kl 12:49 Du må logge inn for å svare
haraldaa
02.11.2019 kl 17:19 1974

Jeg fikk min Tesla 3 dual drive long range i mars i år etter å ha ventet lenge. Fantastisk bil! 470hk, stappet med utstyr og så er det jo litt moro med alle Teslahaterne en møter :) Har kjørt 20 000 uproblematiske, morsomme km så langt. God helg :)
mishka
02.11.2019 kl 17:40 1944

Jeg var svært skeptisk helt til jeg hadde prøvekjørt, men jeg ser også at dette er et paradigmeskifte innen bil. Så denne tråden er slett ikke trolling. Det var faktisk flere klare plusspunkter enn minuspunkter. Når det er sagt så er min bilbruk relativt spesiell. Og jeg ser også at innen de vestlige delene av Europa så er en Tesla relativt uproblematisk. Jeg spør bare ganske enkelt om råd om hva man gjør når HELE Europa er bruksområde. For slik er min hverdag. En uke Chernivtsy Ukraine, mye Berlin, litt Oslo, så en tur til Bulgaria, så gjennom Serbia osv. osv. Som "halvpensjonist" og bilinteressert byttes enhver strekning hvor man kan fly for 80 euro med Ryan, Easy & co ut med bilen. Fordi reisen er en stor del av ferien. Og ferie er "litt mer" enn påske og sommer. Tror nok jeg finner en løsning selv om ingen her inne på HO tydligvis vet noe mer om dette enn lading hjemme og kjøre til Svinesund. Nå har jeg funnet en fyr på nettet ute i Friedrichshain som leier ut TM3,en sin for 117 euro døgnet. Skal leie den et par dager og se litt nøyere på bilen, for den ga mersmak. Spesielt aksen :-)

Kan noen komme med noen tips i stedet for å bare stemple en som Teslahater?
Redigert 02.11.2019 kl 17:51 Du må logge inn for å svare
haraldaa
02.11.2019 kl 19:13 1902

Om det ikke er superchargere der du er, har mange hoteller destinationchargers. Ellers lader en mye i løpet av ei natt med vanlig kontakt. Er det strøm tilgjengelig, får du ladet :)
snoken
02.11.2019 kl 20:17 1841

Du kan jo alltids ta med et honda aggregat Eu30 f.eks,greit å ha hvis det blir stopp midt mellom to byer..
mishka
02.11.2019 kl 20:29 1824

Ja, jeg ser den, men et fåtall av hoteller har foreløpig destination charging. Jeg ser f.eks. at vegg i vegg med hotellet vi pleier å overnatte på i Rzeszow, Polen, Hilton Garden Inn, finnes det ladere, så det er ikke problemet. Det jeg spør om er om det er mulig med tilgang til det meste uten å ha et dusin abbonementer. Ser at også Tesla åpner SC der i løpet av 2020. Bare i Tyskland har vi sikkert 30 forskjellige tilbydere. Alt fra Charge now til Ionity, Vattenfall osv. Er det ikke noen abb. som går på tvers av alt? Jeg ser at har man abb. hos de 4-5 største i Tyskland så er man reddet der, da mangler bare Polen, Ukraina, Serbia, Bulgaria, Romania, Kroatoia, SørItalia, osv, osv. Eller så må Musk få ut fingern. Det siste jeg skal gjøre er å måtte tipse en hotellresepsjonist i Ukraina, med skjøteledning i hånda, som himmelfallen hører at man har en "Elektricka" :-) Skal gå inn på noen tyske diskusjonsforum ang. dette. Jeg rett og slett nekter å tro at dette fortsatt er så prematurt. Ellers må noen sette seg ned og rydde skikkelig i denne bransjen, det er helt klart.
Redigert 02.11.2019 kl 20:32 Du må logge inn for å svare
danmark1
03.11.2019 kl 11:08 1694

Om 2-3 år vil der være så mange brugte Tesla til salg i Norge, at man lige så godt kan give dem bort til øst Europa, det kan måske sætte gang i processen med ladere.
mishka
03.11.2019 kl 11:34 1658

Jeg er nok ikke fullt så pessimistisk. Selv i Ukraina er det en Tesla-klubb og det settes nå opp SC,er på strekningen Kiev til den polske grensen som blir ferdige i løpet av 2020. Men bevares det er langt igjen til at man kan ferdes der uten mye "styr". Typiske ladere er på et og annet kjøpesenter eller hotel med 7 kw effekt. Ikke akkurat noe å lade en Tesla med mens man tar en kjapp lunsj. I vår bydel i Berlin Friedenau bor det 27K mennesker og det er vel totalt sånn ca. 10-15 ladeplasser på gata. De fleste med 22KW type 2. Slik jeg ser det så er det hurtigladere som er mangelvaren foreløpig. Det begynner å fylles opp på disse plassene nå også for det selges en og annen Zoe. Hvis VW selger det de regner med av nye ID så kan det bli trangt om plassen. Men Ionity er i støtet og brer seg sakte men sikkert østover også.
danmark1
03.11.2019 kl 15:43 1577

Hvad skal man ladere langs vejen øst på? der er sgu` ingen, der gider rejse den vej.
mishka
03.11.2019 kl 17:45 1547

Om noen år kommer nordmenn til å oppdage at Østeuropa er muslimfritt. Polen har en økning i levestandarden som pr.år langt overgår alt i vesteuropa. Om ikke mange år har Polen gått forbi Skandinavia i levestandard om dette fortsetter.

Bare en liten historie for illustrere at tiden med Orbis hoteller og drittmat definitivt er forbi i Polen: Ankom byen Rszezow langt nede i sørøst en sen kveld. Faktisk så sent at hotellets restaurant hadde stengt for kvelden. Og hva finner man rett over gata for hotellet i en liten by som er Polens svar på Drammen?
Jo, der ser jeg et reklameskilt med Delikatesy, og sannelig så det ikke ut som det var full fart der. Kona sendt meg ut på ekspedisjon for å skaffe litt mat og drikke og klokka nærmet seg midnatt. Og hva åpenbarer seg? En døgnåpen sjappe som ikke står så mye tilbake for delikatessebutikker ala Rogacky i Berlin og døgnåpent!! Valget ble enkelt 24 østers og en flaske sjampis sammen med en nystekt baguett. Fyren bak disken til og med åpnet østersen og la de i et slags isoporfat som jeg tok med over gata... Man kan jo prøve på noe lignende i en middels stor by i Norge eller Danmark. :-)
Vi vesteuropeere bør slutte å "disse " Østeuropa for snart er vi selv konk pga innvandring.

http://www.almamarket.pl
Redigert 03.11.2019 kl 20:05 Du må logge inn for å svare

Tesla på autopilot krasjet inn i to bommer
Føreren kom uskadd fra hendelsen på E18.

https://www.dagbladet.no/nyheter/tesla-pa-autopilot-krasjet-inn-i-to-bommer/71777325

Det er vel likevel enkelte områder man ikke har så lyst til å bli stående en time og lade?
Eller er det slutt på ransfare også. Kanskje egentlig værre i Oslo nå?
mishka
03.11.2019 kl 19:31 1465

De fleste SC,er ligger ganske greit til. I Tyskland ofte sammen med en macer eller annet sted for foring. Jeg er skikkelig i tenkeboksen. Begynner å se på hva annet får man for nærmere 500k ? Da er utvalget stort. Det store spørsmålet er om vanlige biler er helt utdatert om 5 år eller ikke? Skulle denne bilen hatt tyske skilter hadde elbil vært fullstendig utelukket. Utrolig hva politikere kan rote til med avgifter og incentiver.
Klodrik
03.11.2019 kl 20:56 1431

danmark1 - er det ikke slik at alle biler det blir solgt mange av i en periode vil det være mange brukte til salgs av om 2- - 3 år?
Mener du at det er spesielt for Tesla?