Da er Tesla 3 long range prøvekjørt

mishka
30.10.2019 kl 14:00 4007

Bilen var faktisk bedre enn ventet. Veldig gode seter, selv om de er av typen uten regulerbar nakkkestøtte. Pluss i margen for at AC,en kan rettes kun mot frontruta. Det er gammelt triks for å unngå trekk og kalde bein om sommeren. Noe hjulstøy og vindstøy var det jo, men ikke verre enn at man kanskje kan leve med det. Som gammel bilnerd synes jeg det var litt skummelt med kun en tetningslist på dørene. Støyisolasjonen må nødvendigvis bli dårligere enn den allerede er etter et visst antall lukkinger av dørene. Og bilen sto på piggfrie vinterdekk med myk gummi. Støyen må prøves på sommerdekk med hastighetsindeks W. En ting skal de i alle fall ha: Sprek er den.
Skikkelig uvant er dette med regenereringen. Selv innstilt på laveste trinn har man en følelese av å kjøre med "håndbrekket på". Straks man slipper gassen bremser det. Og det gjør at man lett kan bli sliten i høyre fot. Spesielt på en bil som TM3 med hengende pedaler. Ikke snakk om å gå av gassen noen sekunder for bare å seile. Jeg skal i alle fall sjekke ut hvordan forbruket er på autobahn. Et firma på Schønefeldt flyplass leier ut slike for 180 euro pr. dag.

Jeg ser at Youtube er full av folk som kjøper ettermonteringskit for støydemping. Både ekstra tetningslist til glasstaket og dørene. Noen her som har gjort dette?
Redigert 30.10.2019 kl 14:07 Du må logge inn for å svare
Klodrik
03.11.2019 kl 21:01 1330

At selveste mishka nærmer seg kjøpsmodus for Tesla anser jeg som et gedigent kjøpssignal for aksjen. Definitivt positivt ment mishka. Etter mange års bekjentskap her på forumet har du min største respekt når det gjelder kunnskap om biler og teknikk.
Redigert 03.11.2019 kl 21:54 Du må logge inn for å svare
mishka
07.11.2019 kl 15:33 1229

I går leide jeg en TM3 her i Berlin for å prøve den litt mer ut. Kjørte først ut på A11 nordover i retning Stettin. Bilen var ladet til 80% da jeg overtok den. Vel ute på Autobahn er det tydelig at dette går som et olja lyn. Men det gjør også strømforbruket. Forbruket er ikke så verst hvis man er på en helt øde strekning og f.eks. bare kan sette cruisekontrollen på 150. Men slik er det omtrent bare en sommerkveld når Tyskland spiller i finalen i fotball VM. :-) Det er ikke langt unna dette på A11 og i jevn fart 150 er forbruket rundt 23-24 kw pr. 100 km. Kjørte opp til SC,en i Uckerfelde toppet opp batteriet til 80% og snudde der og satte kursen sørover mot Berlin igjen og derfra på den østlige delen av berliner ring og sørover retning Dresden. Der er det mere trafikk og stadig opp og ned i fart. Kjørte slik jeg ville gjort med en hvilken som helst vanlig bil. Dvs. opp i 160-170 der dette er mulig og ned igjen når det tetter seg litt til. Dette kjøremønsteret er "gift" for en elbil. Forbruket steg til over 30Kw pr. 100 km. Og det betyr at praktisk rekkevidde hvis man skal satse på å lade når batteriet ikke er under 20% og ikke lade det over 80% så snakker vi under 20 mil. For da jeg kom frem til SC,en i Bersteland sør for Berlin var det 65 km. rekkevidde igjen og på slutten reduserte jeg farten en del for å ha litt reserve. Farten var også redusert på hele Berliner ring. Vel tilbake i Berlin oppdaget jeg at den lokale Lidl sjappa har installert 50Kw hurtiglader som er gratis for kunder :-) Den funka greit og selv om Lidl ikke akkurat er favorittsjappa så ble det noen km. rekkevidde av å kjøpe cola der. Hurtigladere med CCS er ren og skjær mangelvare her I Berlin. Så vidt jeg kan se er neste hurtiglader helt borti Westend hos BMW for de som er lokalkjent. Løsningen er da en av de offentlige laderne med type 2 kontakt eller Schuko. Og strømprisen: Hold dere fast: På hurtigladere som ikke er Tesla sine ligger nå prisen pr. Kw på mellom 6 og 7 norske kroner. De offentlige på 11Kw og 22Kw ligger på Kr. 4,30. Uansett dette ga litt mersmak. I kveld skal jeg stikke til styreledern i sameiet med en vinflaske og forsøke å overbevise han om at sameiet bør ha et ørlite Zaptec-anlegg i bakgården, for jeg ser at det blir et must den dagen "Fritz" også får smaken på dette. Da nytter det ikke å basere seg på å kjøre gatelangs for å finne ledig offentlig lader.
Redigert 07.11.2019 kl 15:36 Du må logge inn for å svare
Klodrik
07.11.2019 kl 22:55 1179

mishka - vi forstår at det sitter langt inne, men ta sats og innrøm at dette er det råeste du har kjørt i forhold til investeringen det krever. Alt annet du måtte prøve heretter blir ordinært og gammeldags. Slik føler jeg det også.
mishka
08.11.2019 kl 09:27 1138

Ja, det er helt riktig. Masse aks. for penga. Som gammel Apple fans som fortsatt er glad i gadgets så er hele brukeropplevelsen det mest moderne og morsomme. Men derfra og videre stopper det litt opp. En oppdagelse jeg gjorde var følgende: Det spiller ingen rolle hvor fort du kjører. På langtur er det den teslaen som kjører jevnt bak en trailer i 90-100 km.t.som uansett kommer først fram hvis strekningen er over 25 mil. Dette fordi den som kjører jevnt i 90 ikke må lade før etter mer enn 450 km., men den som kjører det som er mulig på autobahn hele tiden vil være opp og med i fart og sjelden får snittet noe særlig over 120 km.t. pga trailere i venstre spor, veiarbeid osv. osv. Ja du som "veteran" i Berlin vet alt om kjøremønster på autobahn.Og den som kjører en tesla som en vanlig travel tysker vil måtte lade etter maks 20 mil. Og da går vinninga opp i spinninga.

Kom i prat med en helt merkelig fyr på den ene SC,en. Han hadde versjonen med autopilot. Og jeg spurte hvorfor han hadde stripset fast en halvliters vannflaske på den ene siden av rattet? Og forklaringa var at da kunne han kjøre mil etter mil uten hånda på rattet :-) ! Bilen ble lurt til å tro at han hadde hånda på rattet. I stedet hadde han full "oppdekking" med mat og kaffetermos på høyre sete. Hehe, han satt og spiste og drakk med begge henda mens han luska av gårde i høyre felt bak en trailer.:-)

Norske biljournalisters grand old man Frank Williksen er vel den eneste som ikke helt har tatt bølgen for Tesla og det er vel fordi han bruker en bil slik jeg gjør. Hans konklusjon var at om man har god tid og man har ferie så fungerer dette bra. Travle langturer er den rett og slett ikke egnet for. Ladestoppene blir for mange og lange. Så blir spørsmålet om man kan leve med det da? Og jeg må innrømme at alt det andre ved bilen veier ganske mye opp.

Nei, nå er det snart juleferie i Ukraina og det jeg skal gjøre på vei bort er å se litt på lademuligher. Polen er null problem. Det er Ukraina og de andre landene i sørøst som er utfordringen. Noe av problemet her i Berlin er antallet ladere som ikke funker. Den offentlige laderen rett rundt hjørnet i Hedwigstrasse, for deg som er kjent, har nå vært ute av drift i over 14 dg. Hvis noe lignende er tilfelle med de få laderne i Ukraina så er man virkelig stuck. Det kan virke som om at alt med elektromobilitet er noe som gjøres med venstrehånda.
Redigert 08.11.2019 kl 09:29 Du må logge inn for å svare

Artig å lese om dine erfaringer, av en eller annen grunn stoler jeg mer på dem enn på journalister da de jo ofte skriver positivt om absolutt alt for å få låne biler også i fremtiden.

Lurer på noe helt annet egentlig: Du kjører norsk bil som stort sett alltid er i Tyskland? Kan man det helt uten videre der nede?
Norsk bil i Danmark, der er det maks 6 mnd, og man kan søke om 12 mnd mener jeg.
Klodrik
08.11.2019 kl 09:57 1104

Ser man det, også gamle hunder kan altså lære å hoppe mishka. Ja, man bør absolutt legge om kjørestilen når man får ny teknikk mellom hendene. Jeg føler jeg blir en bedre (klokere) sjåfør når jeg kjører elbil (Tesla). Jeg ser lenger fremover, sikkerhetsnivået øker, og jeg bremser veldig sjelden - når det skjer er det for å holde rust på skivene unna. De stadig sjeldnere forbikjøringen kan skje med større marginer som følge av den rå akselerasjonen.

Artig løsning han med vannflaska benytter seg av. Husk å bestille med tilhengerfeste selv om du ikke skulle trenge det mishka. Da har du en fordel når den skal omsettes som bruktbil. De store hordene av TM3 i Norge har ikke det, og de kan ikke få tilhengerfeste ettermontert.
Klodrik
08.11.2019 kl 11:30 1082

Den gangen Jesus skal ha vandret på jorden var møteplassen byens by-brønn. Der spredde man nyheter og tips. Mye tyder nå altså på at SC-ene er de nye by-brønnene. Da som nå tanker man altså både drivstoff og tips her.

Hadde en tilsvarende opplevelse på SC-en i Lyngdal på en Stavanger-tur for ikke lenge siden. Hadde behov for tips fra side-laderen da det var mitt første SC-besøk. Han var opprinnelig fra samme by som meg, samme alder og vi hadde mange felles bekjente fra barndomstiden Vipps så var Teslaen ladet til 90%.

Trenger vi kvalieten? Hva i all verden trenger vi 3 sekunder 0-100 for da?? Vi trenger ingen ting, det er preferanser... Sjøl velger jeg tysk premium 7 dager i uka. TV kan jeg se på når jeg kommer hjem.
mishka
08.11.2019 kl 11:50 1062

Til PSI først: Ingen kontrollerer dette og pga at jeg fortsatt er eier av et firma i Norge er ca 6-8 g. årlig frem og tilbake. Mulig man kan bli stoppet av politiet om de til stadighet skulle se en TM 3 som er nesten 15K euro rimeligere i Norge. Litt som omvendt av hva vi har vært vant med i Norge. Og jeg må si jeg slett ikke er negativ til Tesla, men det blir litt som det skribenten Kent Andersen skriver på Document.no: Man kjøper ikke en sag hvis det er en hammer man trenger. Hadde jeg ikke hatt ekstremt mye langkjøring og kun bodd i Norge så hadde saken vær soleklar.
Og til Klodrik: Jeg gleder meg mer over en bil med skyhøy kvalitetesfølelse enn en sprek bil. De Tesla demobilene jeg har sett på i Norge er sannsynligvis ikke av de første som ble levert så de er nok litt bedre sammensatt enn de første som kom. Den jeg prøvde kunne jeg ikke se noe problemer med spalteåpninger og lakk på. Men følelsen av "skjør porselen" var ganske tydelig spesielt inni. Setter man seg inn i en E-klasse eller 5 serie så er det en helt annen verden av opplevd kvalitet på materialer og finish. Kona er helt anti elbil. Hun sier jeg blir kastrert med elbil. Verre enn hennes Prius :-). Men heldigvis så er det slik i vår familie at den som betaler velger menyen. Ved middagsbordet i går fikk jeg høre: "Jeg skal ikke fly ut om kvelden og hente den bilen fra lading, for du er jo aldri helt edru etter middag". Og det er sant, så ladeboks i bakgården er et must.

Et annet vektig argument hun kom med var: Hva kan den bilen gjøre for deg som en hvilken som helst annen bil ikke kan. Jo den kan gi deg massevis med tid på forskjellige ladere rundt om i hele Europa i stedet for å oppleve nye steder og komme tidligere frem. Slik jeg ser det så er Tesla litt sånn "magisk" og trollbindende for oss teknofrelste. Klodrik har helt rett i at alt annet virker gammeldags. Men er det dårligere av den grunn?
Redigert 08.11.2019 kl 12:21 Du må logge inn for å svare
mishka
08.11.2019 kl 14:09 1030

Det er åpenbart sør-østeuropa som er utfordringen. I en by som Beograd er det i tillegg til en og annen hotellader kun 4 stk ladere a 11kw. MEN for Teslafans er det sef. et alternativ: Hotel Tesla smart stay med bilder av Nicola Tesla som fototapet og lader i garasjen :-)

http://www.hoteltesla.rs/en

Samme ii Bulgaria. en lader i Burgas og noen få i Varna, men et lyspunkt er at Kaufland og Lidl har CCS 50 Kw ladere overalt hvor de er og det er faltisk en del steder i Bulgaria og Romania. Og det er kaufland som har denne ene laderen i Burgas. Denne Schwartz som eier disse kjedene har tydligvis nese for å tiltrekke seg kunder. Man må satse på de ikke er i ustand for hvis ikke blir et Honda-aggregat survival-kittet som må medbringes :-)
Redigert 08.11.2019 kl 15:28 Du må logge inn for å svare

Har du sett på prisen på slike Honda- aggregater og hvor lite strøm de i tillegg faktisk gir...? 25.000,- kr for 3000w og da veier den over 60 kg. Trengte mer strøm på en byggeplass nylig, men endte med å kjøpe batteriverktøy...
Kanskje det er lurt å sette seg inn i reglene for hva du faktisk risikerer hvis noen skulle begynne å legge seg opp i de norske skiltene? Det er sikkert ingen som er misunnelige på en sliten Prius med norske skilter, men når det plutselig er en bil som man kan finne på å bli misunnelig på da kan faktisk noen finne på å sladre.
I dk risikerer man mange titusen kr selv for eldgamle biler. Og som i Norge hjelper det ikke om du er villig til å gi dem bilen.
mishka
08.11.2019 kl 15:08 1003

Hehe, det med Honda aggregat var jo en fleip. Reglene i EU er vel at man må ut innen en viss tid, men kan komme tilbake. Og da klaffer jo det perfekt for oss. Det går aldri over 3 mnd. uten at vi er i Norge. Det er derfor man kan se en del polskregistrerte biler i Norge. Viktig er vel også at vi ikke (på papiret) er bosatt i Tyskland. Vi skatter til Norge og det fine med Schengen er at ingen har kontroll på hvor man er. Reglene er at man anses som bosatt der man overnatter flest ganger i løpet av et år og har fast bopel samt at det er "sentrum for livsinteressene" iflg lovdata. Dette er jo så vagt at det er håpløst. Ingen har kontroll på dette innenfor Schengen området..
Det norske myndigheter er mest opptatt av er at folk som har bosatt seg som skatteflyktninger i f.eks. London ikke er i Norge mer enn 61 dager i året og at disse ikke kan eie eiendom i Norge. Der er de nok litt mer på allerten med kontroller, spesielt fordi det er mulig opp mot stempler i pass, men i Schengen-området er dette null stress.
Redigert 08.11.2019 kl 15:09 Du må logge inn for å svare

Skjønte det var tøys men det er jo en tanke man har hatt uansett he he...
Guttungen studerte i dk og derfor måtte han sette seg inn i reglene. Bostedsadresse/ land hadde ikke noe med saken å gjøre, det var om han hadde lov å kjøre norsk bil i dk. Det var lov i 6 mnd, men man kunne søke om å ha norsk bil i dk i 12 mnd i løpet av 2 år, det var maks. Ved bytte av bil måtte dette så registreres. Nå har de to åra gått og han tør ikke ha norsk bil der lenger. Sjansen for å bli tatt er sikkert liten, men jeg har nå i alle fall truffet en kar som hadde hatt svensk bil i Norge for lenge og han måtte ut med mer enn 80.000,- for en bil han hadde gitt 15 for fortalte han.
Så jeg tenker at det kan jo ikke skade å lese seg opp på det.
I hvertfall ikke nå når jeg nesten har klart å gjøre deg usikker...? Jeg skjønner ikke tysk så...
mishka
08.11.2019 kl 15:44 987

Danmark og bilavgifter er enda mer stalinistisk enn Norge. Slikt bryr tyskere seg nada om tror nå jeg, men jeg skal sjekke tyske regler. De finnes sikkert, men kontroll? Nei. Samme i Spania. Bare se hvor mange norskregistrerte biler som ruller rundt nedi Albir.
Redigert 08.11.2019 kl 15:45 Du må logge inn for å svare

Kontroll er jo en ting, misunnelse er noe annet.
Kjenner til flere tilfeller hvor myndigheter har funnet ut ting som noen må ha sladret om. Muligens ikke sånn nede hos deg.
Klodrik
08.11.2019 kl 20:21 925

Nå er du nok en gang langt utenfor trådens tema PSI - skjerpings!
c152
08.11.2019 kl 20:54 912

Hei, interessant tråd. Hva heter firmaet som leier ut Teslaer på Schonefeldt? Bor i Berlin selv så kunne godt prøvd ut dette.
mishka
08.11.2019 kl 22:02 887

En privatperson som driver med bildeling ute i Friedrichshain. Poster en link i morgen formiddag. Er ute på restaurant og er mer enn "rund under føttene".Kan også leies hos:

https://rentluxecar.com/location/berlin-1/tesla-model-4

men det er dobbelt så dyrt.
Redigert 08.11.2019 kl 22:16 Du må logge inn for å svare
mishka
09.11.2019 kl 08:44 818

Da er jeg på vanlig tastatur og ikke "tafsetelefonen".
Han er med i bildelingsnettverket snappcar.

https://www.snappcar.de/

Tror det er bortimot 10 forskjellige Teslaer bare i Berlin i dette nettverket. Fikk tipset av naboen som driver bruktbilsjappe. Men jeg endte opp såpass langt øst fordi det ikke var noen tilgjengelig her i sør. Så husk å sette locatoren på mange km. når du søker hvis ikke får du bare opp vanlige biler. Som det meste annet av delingsøkonomi her i Tyskland så er det svartere enn natta.

Disse folka jeg linket til i går kveld hadde jeg først tenkt å bruke, men jeg oppdaget at de var svindyre. Og sef. skjønte jeg da jeg ringte at de er drevet av russere med base i Italia .-) De leverer på Schönefeldt, men prisen er helt hinsides. Typisk beregnet på rike russiske bilnerder som skal kjøre Ferrari på autobahn.

Bor du i sør som oss, vet jeg at nextmove som holder til rett ned i gata for gasometeret i Schöneberg også har TM3. De er på Eurefcampus om du er kjent.
De hadde ikke akkurat TM 3 inne akkurat da jeg gikk forbi og spurte, men det er også et alternativ. Litt dyrere, enn disse bildelingsfolkene.
Redigert 09.11.2019 kl 12:45 Du må logge inn for å svare
PerS
09.11.2019 kl 09:27 799

For TS behov er det beste valget økonomisk og praktisk en stødig dieselbil fremfor en elbil. Hvis hjertet likevel får bestemme og valget faller på Tesla anbefaler jeg å vente et års tid til Norgesbilen Model Y kommer. Da blir det mange Model 3 på bruktmarkedet. Hvis du er heldig finner du en RWD LR som er billigere enn AWD og har enda litt lengre range.

Hermann du skjønner sikkert at det er deg jeg advarer ham mot.
En som er så opptatt av rett og galt at han tror han har rett til å fortelle andre hva de kan skrive om bare fordi han selv oppfatter at man skal holde seg til det han selv oppfatter som tema.
Og for ordens skyld: jeg oppfatter at tema også er at noen skal kjøpe en norsk bil som skal brukes mest i Tyskland og helt konkret valg av modell.
Så tenker jeg at det er en del ting man gjør som ikke er 100% etter boka selv om det ikke går ut over noen. Kanskje fordi man aldri har tenkt på at det er regler for tema.
Men kanskje er det lurt å finne ut om det er greit eller ikke før man legger en halv mill i det?
mishka
16.11.2019 kl 13:36 457

Da er valget tatt og det ble dessverre ikke TM3. etter å ha vært i tenkeboksen noen dager gikk jeg først en tur opp i glasspalasset til MB her på Salzufer Berlin og deretter en tur ut til BMW-tempelet Riller & Schnauk i Teltow.. Og det er bare en ting å si: Den opplevde kvaliteten er milevis over hva Tesla kan by på. Etter å ha blitt tipset om disse youtube-videoene om lakk-kvaliteten på TM3 sto det mer og mer klart for meg at dårlig lakk er "døden" for oss som kjører langt og og spesielt i norsk saltsørpe.

https://www.youtube.com/watch?v=PMpA5_16j2E

Det har nå gått så langt at denne finnen på den litt amatørmessige videoen har politianmeldt Telsa og fått med flere på et gruppesøksmål.
"Teslagate" er nå et faktum pga dårlig lakk. Lakken rett og slett faller av bilen hans.

https://www.youtube.com/watch?v=oJVnGdfO-iU

Valget falt i stedet på en pent brukt BMW 530 hybrid fra Riller & Schnauk. Nydelig bil som er langt mer stillegående og komfortabel enn Teslaen. Og grunnen for å velge hybrid er at avgiftene er relativt lave. Dette fordi man aldri vet hva "radikaliserte miljøfacister" ala Lan kan finne på av fanteri med norske avgifter i årene som kommer. Da har man en "nødutgang" ved å eksportere den tilbaka til Tyskland uten å tape hundretusenvis av kroner.

Et annet moment var lademulighetene både i Berlin og ikke minst lenger østover. Styrelederen i sameiet er av typen "nei vi har ikke bensinstasjon her i sameiet heller" :-) Men du kan gjerne sette opp en lader på din plass, men da må det først opp på årsmøtet og du må bære alle kostnadene. Jeg vet hva det kommer til å innebære med slissing av 20 m. asfalt osv. osv.når ingen andre skal være med på infrastrukturen. Når samtidig strømprisen er på over 3 kr. kw/t er det ikke superbillig strøm akkurat heller.
Utfordringen lenger øst, med unntak av Polen, er at alle laderne er 22Kw type 2 ladere. Og de er kjempespredt.

Nei nå gleder jeg meg til mandag og blå BMW med svarte lærseter.
Redigert 16.11.2019 kl 13:53 Du må logge inn for å svare

Gratulerer med ny bil. Høres ut som om den i alle fall nesten er kjøpt med hjertet og det er jo bra!
Klodrik
16.11.2019 kl 22:45 375

Forstår godt den avgjørelsen med ditt utgangspunkt/behov mishka. Du velger det sikre får jeg vel si for å utfordre deg litt. Du vet imidlertid veldig godt hva du du får og du vet like godt hva du går glipp av. Det fine er at kjøp av bil ikke er noe ekteskap og Tesla ønsker deg sikkert velkommen tilbake så snart de har løst lakkproblemene - og gjør de jo selvsagt innen kort tid.
snoken
16.11.2019 kl 23:35 353

Grattis..Er og lysten på Bmw,men velger å spare penger et par år for å kjøpe en pent brukt 530e stv med xdrive
mishka
17.11.2019 kl 11:11 288

Lakkproblemer var ikke det helt avgjørende. Den finnens svarte bil på youtube så ut som den var sandblåst, så det skulle ikke forundre meg om den går på gjørmete grusveier i Lappland. Og tipper jeg riktig er dette allerede løst av Tesla. Alle bilinteresserte vet jo at svart er den bløteste lakken og hvit den hardeste. Nei, jeg så rett og slett at det kom til å bli mye "styr" med elbil. En ting er Vesteuropa, noe heelt annet er øst. Hehe, sjekket litt lademuligheter i Ukraina. Joda, de finnes. Et firma som har app og det hele heter Toka. Ladere har de blant annet på en og annen Okko-bensinstasjon. (Ukrainas svar på Cirkle K).
Som oftest ett eneste ladepunkt med 22kw vekselstrøm. Rundt en millionby som Lviv er det skarve fire ladepunkter. Så vidt jeg har forstått lader den innbygde laderen i en TM 3 med maks 16A og da snakker vi plutselig skarve 3,6Kw. Hjeeelp. det betyr at det ikke en gang er nok for "full tank" om man overnatter. Vi snakker her om land hvor folk flest ikke en gang har kredittkort! Og gjett hvordan betalingen skulle foregå? Jo man skal innbetale et visst beløp til en bankkonto på forhånd og da få et visst antall TOKA poeng man kunne lade for. Omtrent som poletter på en italiensk selvvask, :-)
Serbia, Bulgaria og resten er nesten like ille. Og det er nettopp disse landene jeg ikke på noen måte er ferdig med å ta roadtrip til.

Og en ting til: Jeg erfarte i de 2 dagene jeg hadde en leid TM3 nøyaktig det samme som Williksen i Broom gjorde på sin roadtrip til Frankfurt: Det tar hverken 20 min eller en halvtime å få 80% på en SC hvis bilen har igjen ned mot 10%. Det tar nærmere 50 min. Alt dette blir også løst med SC V3. En forsmak på dette kan man jo få på Ionitys SC,er. De er på 350 kw. Hvordan er ladetiden når det er 37 varme i Østeuropa om sommeren? Og man kommer ikke hverken 30 eller 40 mil i normal autobahnhastighet. Man kommer ikke engang Rostock-Berlin. Vi snakker om med fullastet bil og 5 minus rett under 20 mil om man ikke skal tyne ut den siste kilowatten. Etter nøye overveielse kom jeg frem til at det var flere minuser enn plusser. Og kona var happy, det teller også litt.
Redigert 17.11.2019 kl 11:17 Du må logge inn for å svare
Noni
17.11.2019 kl 18:30 223

Mener du skrev for en 2-3 uker siden at hun ikke ville kjøre til hytta, men det var kanskje jeg har gått glipp av noe i mellomtiden.

At kona mi ikke ville kjøre til hytta? Kan ikke jeg huske å ha skrevet, kanskje det var noen andre?