Medietilsynet og norske redaktører jublet i går

Slettet bruker
30.10.2019 kl 17:09 163

Medietilsynet og norske redaktører jublet i går over at hele åtte av ti nordmenn har tillit til mediene. Men igjen, fake laget nyhet.

For det finnes andre tall. For eksempel fra Reuters Institute ved Oxford University, Storbritannia. Det anerkjente instituttet ga tidligere i år ut sin 2019 Digital News Report, utarbeidet i samarbeid med meningsmålingsbyrået YouGov.

Også de har sett på tilliten til mediene, i 38 land over hele verden.

Og de kan presentere følgende tabell - hvor du faktisk må lete litt for å finne Norge: I Norge har kun 46% tillit til journalistene. Vi er på linje med Tyrkia.

For 2 år siden var Norge på 49% så tilliten er sterkt synkende.

https://www.nettavisen.no/okonomi/vi-liker-a-tro-at-norge-er-i-verdensklasse-her-ligger-vi-pa-16-plass/3423870368.html

Og videre: Rapporten fra Reuters er selvsagt ikke ukjent for Medietilsynet. Ville det ikke vært naturlig å i det minste nevne at deres egen undersøkelse er noe avvikende fra internasjonale tall? Det er vel ikke Medietilsynets oppgave å skjønnmale situasjonen?

Mitt poeng er ikke å snakke ned norske medier. Også jeg stusser over Reuters-undersøkelsen. På linje med Tyrka, liksom?
Redigert 30.10.2019 kl 17:11 Du må logge inn for å svare
Noni
30.10.2019 kl 18:01 156

Gratulerer!
Slettet bruker
30.10.2019 kl 20:05 135

Jeg har ikke tillit til denne undersøkelsen.
Slettet bruker
30.10.2019 kl 20:16 130

Er det umulig å påstå at målingen EGENTLIG måler graden av Propaganda som nordmenn tar inn over seg?
Er det umulig å påstå at målingen EGENTLIG måler graden av hjernevasking?
Er det umulig å påstå at målingen EGENTLIG måler nordmenns naivitet?