Repetisjon: Piggdekk er best, og de beste dekkene foran

Om noen er i tvil. Dette må tydeligvis gjentas hvert år.
Forhjulene styrer, bremser og driver. (Joda i de fleste tilfeller så er det slik, men ja, det finnes unntak.)

Å si at piggfritt holder for de fleste er tullprat, det blir som å si at man ikke trenger revers fordi man i kjører fremover i mer enn 99,999 % av tiden. Trenger du pigger så trenger du pigger. Om det så er én dag eller hundre.

Tull er det også å si at man kan holde seg hjemme de verste dagene, slik noen dessverre presterer å si, fordi ved å påstå noe slikt så er det samtidig en innrømmelse av piggfritt ikke duger. Noen har også jobb og plikter.

At det kommer an på sjåføren er riktig, (noen smartinger kommer alltid trekkende med dette) men piggdekk er fortsatt å foretrekke.

At Naf eller andre smartinger viser til tester er urelevant, det kommer an på bilen du kjører og hvor du ferdes. Skal du kun på butikken er sikkert veien saltet på forhånd og du kunne kanskje heller tatt sykkelen.

Å kjøre etter forholdene er også riktig, men det gjelder også om sommeren og i regnvær. Å kjøre som en gammel kjerring i 30 km/t i tilfellet det kanskje er glatt er ikke å kjøre etter forholdene, det er øvelseskjøring som heller er til ulempe for andre.

Firehjulsdrift er sikkert vel og bra for noen, men primært tiltenkt de som ikke mestrer det som tidligere ble kalt vanlige biler. De bør vel forresten bremse fra tid til annen de også.
Redigert 30.10.2019 kl 21:30 Du må logge inn for å svare
Britax
30.10.2019 kl 21:20 1277

Jeg har 19biler med piggfrie dekk og bor i innlandet.

Har jeg flere skader/ulykker på mine biler enn de som har piggdekk?
Er bilene mine ukjørbare store deler av vinteren?

Selvsagt ikke.
Det er minimale forskjeller på pigg og piggfritt.
Noen er åpenbart i en villfarelse av at piggdekk sitter godt på is. Nei, det gjør de ikke, de har elendig grep men litt bedre enn piggfrie, dette gjelder dog kun når de er nye!
Merk deg det at halvslitte piggdekk sitter ikke bedre på is enn halvslitte piggfrie.

Piggfrie dekk holder egenskapene sine mye bedre gjennom hele slitasjen enn piggdekk gjør.

"At nye piggdekk er bedre enn piggfritt på is er ingen overraskelse. Men når begge dekkene er slitt, bremser de piggfrie dekkene best både på snø og is"

https://www.tv2.no/a/6533616/
snoken
30.10.2019 kl 21:26 1273

På sporete og isete vei er piggfrie dekk livsfarlig,jeg bor i Nordnorge og har kjørt bil i 30 år i det verste snøvær du kan tenke deg.
Har prøvd piggfrie dekk,livsfarlig

Hva om jeg har hatt lappen i 60 år, før du ble født? Jeg kjører 500 km i året med en snittfart på 40 km/t? Har jeg flere skader eller ulykker i året? Selvsagt ikke :-).
oivindl
30.10.2019 kl 21:36 1237

"Firehjulsdrift er sikkert vel og bra for noen, men primært tiltenkt de som ikke mestrer det som tidligere ble kalt vanlige biler."

Som f.eks Petter Solberg og den gjengen...
Litt som piggdekk, beregnet på førere som ikke mestrer kjøring med vanlige vinterdekk.
Redigert 30.10.2019 kl 21:38 Du må logge inn for å svare

Ja der tok du meg gett. Håper de fleste skjønte dette var forsøk på humor selvom jeg mener det meste. Samme hvert år!:-) Men selv kjører jeg nemlig faktisk piggfritt på begge bilene jeg har! Men det forandrer ingenting på saken. Det var det at det var det som fulgte med når jeg kjøpte de. Men der jeg bor hadde jeg foretrukket den ene med pigger fordi de er så dårlige til å strø og det stadig er speilblankt pga underkjølt regn. Samme hvert bidige år. Og da er det nesten umulig uansett, men piggdekk gjør det et lite snev bedre. Ørlite, vel og merke:0).
Redigert 30.10.2019 kl 21:51 Du må logge inn for å svare
Tyr
30.10.2019 kl 21:59 1195

I nord duger kun piggdekk. Å kjøre piggfritt er livsfarlig, selv om kanskje noen påstår noe annet.
Sørpå og i byer kan jeg forstå de som kjører piggfritt.
oivindl
30.10.2019 kl 22:15 1160

"Å kjøre piggfritt er livsfarlig,.. "

Å kjøre bil er livsfarlig.
Det er bare små nyanser.
Å fremstille det som at piggfritt er livsfarlig, er å ufarliggjøre kjøring med piggdekk.
Hr.Suhr
30.10.2019 kl 22:44 1126

Leste nylig et sted at vinterdekkene bør skiftes hvert 5.år. Kastet meg dermed rundt
og investerte i nye dekk (piggfri). litt senere sjekket jeg hos Continental, og der kunne det opplyses
at de garanterer dekkene sine inntil 10 år, dersom slitasjen er innafor.
Gammeldekkene er gulle god ennå, så dermed blir de nye iallfall liggende urørt til neste år.
Lurt å ha i bakhodet om man vurderer økonomidekk.

Hvis vi lar pigg eller ikke ligge og ser på påstanden etter, de beste hjula foran:
Jeg setter de beste bak. Hvertfall for vanlig kjøring transport på vei. Noen annet blir for lek og moro selvsagt.
Jeg liker å prøve slike enkle ting fremfor å bare lese teori.
Før i tiden hadde de fleste biler manuelt håndbrekk, og de tok på bakhjula. Da kunne man med forhjulsdrift prøve ved å kjøre på glatt føre med håndbrekket på for å finne ut hva som skjer hvis man lar bakhjula ha fremprovosert lite veigrep. Da kan man også forsøke å komme seg ut av situasjoner fremdeles med håndbrekket på. Man vil finne ut at dårlig grep foran det klarer man å takle fordi man blir klar over det før det blir vanskelig. Mens bak der går det fort over i uhåndterbart. Prøv et sted med god plass!

En vinter, snøføre, for noen år siden, hekta jeg på Hengeren og kjørte avgårde. Den kom tilsynelatende lett og fint etter, men det var bare fordi det var så glatt oppdaget jeg etter en stund. For bremsene hadde frosset på og begge hjula sto stive. Det gikk fint til første sving men fy pokker så breit den sladda gjennom den. Og den dro jo bilen utover også.
Med slitte bakdekk kan man oppleve noe av det samme. Er man kald og rolig er det bare å gi gass hvis det er plass til det, men er det nedoverbakke og / eller snart sving kan det være en kortsiktig løsning.
Bedre å miste grepet foran og bare bremse inn
Hammers
31.10.2019 kl 00:19 1062

Valget kommer selvsagt mye an på hvor i landet man bor - og kjører. Jeg kjører i milde og flate Østfold og gikk over til piggfri for noen år siden.
Har aldri hatt ubehagelige opplevelser - bortsett fra for ca ett år siden - da jeg skulle handle i Sverige.

Ved passering av tollstasjonen på Svinesund sto det en lang rad tungtransport i høyre felt - inkl noen svært nære mitt felt.
Jeg passerte i lovlige 70, konsentrerte meg litt for mye om trailerne jeg passerte, og så litt for sent at de to bilene foran meg plutselig hadde stanset! De sto nærmest stille, av uvisss grunn, mens jeg kom i 70.
Da STO jeg på pedalen - trykket med all kraft - og det holdt med noen få cm.

Lykken var at jeg nylig hadde kjøpt nye piggfrie (kjører lite og kjøpte noen nr 2 fra produsenten) og at det ikke fantes is på veien.
Dekkene sugde seg nærmest fast i veibanen - og jeg kunne puste lettet ut da jeg så at det AKKURAT gikk!
Joda, man lærer så lenge man lever og kjører - og jeg har kjørt i ca 36 år.

Hilsen Hammers
Redigert 31.10.2019 kl 00:20 Du må logge inn for å svare

Har kjørt piggfritt i Oslo i 20 år. Har fungert utmerket. Den beste vinterbilen jeg noen gang har hatt, var en S-klasse fra Mercedes 1991 modell (W140) med antispinn. Den bilen er ekstremt stabil på vinterføre og jeg pleide å gi bånn pine både i svinger og på rette strekninger når jeg skulle opp i hastighet. Nå kjører jeg en elbil med forhjulsdrift. Kjedelig, men økonomisk.

Max
Matsern
31.10.2019 kl 00:26 1050

Foliehatt er standardutstyr for piggdekk-sjåfører.. en vakker dag får du kanskje bruk for det. Piggfrie dekk er så fulle av stein, at de vil fungere som piggdekk i tillegg til å være best på snøføre
Redigert 31.10.2019 kl 00:28 Du må logge inn for å svare
pasoc
31.10.2019 kl 07:24 957

Flott innlegg hannkatten du kan ha reddet liv med dette innlegget!
En av de største løgner i nåværende tid er den løgnen du her opplyser om. Jeg undrer meg hvorfor dette er så viktig å lyve om.
Mine erfaringer viser at jeg aldri vil kjøre med noe annet, jeg leker ikke med familiens liv og helse. Det er farlig nok som det er i trafikken.
Om andre er sint for mine piggdekk driter jeg en lang dag i akkurat det. Krasjet på grunn av disse piggfrie dekkene for 15 år siden og dagen etter kom det på piggdekk aldri mer. Hele den vinteren jeg kjørte uten piggdekk, kunne jeg ikke kjøre. Bilen var som et såpestykke på veien, men også piggdekk kan være noe dårlig så viktig å være ydmyk og forholde seg til fakta når en skal si om dekket er godt eller ikke. Nord for Dovre burde piggfritt vært forbudt.

https://www.motor.no/tester/vinterdekk/2019/
Redigert 31.10.2019 kl 07:29 Du må logge inn for å svare
Britax
31.10.2019 kl 07:46 919

"Dine erfaringer" fra 15år siden er jo bare tull.
Du kan ikke ha mye erfaring.

Om du kjøper nye premium piggdekk hver eneste sesong får være opp til deg. Men fakta er at disse piggdekkene du tror redder liv ikke er noe bedre når de er litt slitt enn hva piggfrie med samme slitasje.

Jeg driver et dekkverksted i innlandet og har selv 19biler (16 utleiebiler) alle på piggfritt. Til og med ambulansene i området kjører på piggfritt store deler av året. Kjører 30-40.000km i året de siste 18år, så har nok mer erfaring enn mange.
pasoc
31.10.2019 kl 07:57 904

Ja og jeg driter i det du sier. notoriske løgnere gir jeg blanke i. Mine piggdekk kjører jeg flere år og de er mye bedre enn piggfire på våre veier. Du bees lese enda en gang det meste her i tråden slik at du kan skjønne budskapet. Selv ditt eget innlegg snakker jo om slitte og dårlige dekk på bilen. du kan og lese begge undersøkelsene jeg linker til. Aldri vært borti en ulykke utenom den forbannede vinteren med piggfrie dekk som skulle være så enormt bra!

https://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/i/pzJ0w/biler-uten-piggdekk-maa-berges-oftere

"Hvis alle biler hadde kjørt på piggfrie dekk hatt vi hatt betydelig flere utforkjøringer, sier produktsjef for Continental-dekk i Sverige Mattias Palmgren, til Vi Bilägare."

"En undersøkelse fra forsikringsselskapet If for vinteren 2009 som omfatter alle ulykker over hele landet, viser at 29 prosent av bilene som var innblandet i ulykker, hadde piggdekk, 57 prosent hadde piggfritt, 13 prosent sommerdekk."

De som kjører piggfritt bør betale mer i forsikring!

https://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/i/G4oE6/piggdekk-best-paa-alle-underlag
Redigert 31.10.2019 kl 08:02 Du må logge inn for å svare
pengex
31.10.2019 kl 08:24 886

Regner med at piggfritt har mykere gummi som sitter bedre.
Piggdekk er knallharde. Brukte mye gamle piggdekk på morrobiler. Holdt en evighet.
oivindl
31.10.2019 kl 08:39 875

Nå har det jo skjedd en utvikling på 10 år, og dagens tester gir et mer nyansert bilde.

Så hva sier en som driver dekkverksted om hvor de beste dekka skal være? Foran eller bak og hvorfor?
Jeg har også en del biler, de fleste på piggfritt men også to med pigg.
Det er jo veldig varierende føre på vinteren, og når det er mye vann på veien mener jeg piggdekk er best fordi de har mye grovere spor
oivindl
31.10.2019 kl 09:12 840

"Mine erfaringer viser at jeg aldri vil kjøre med noe annet, jeg leker ikke med familiens liv og helse."

Da burde du strengt tatt ikke vært på veien om vinteren i det hele tatt. Halvparten av bilene du møter har jo potensielt piggfrie dekk.
Med alle de ulike veiforhold og situasjoner man kan møte på veien, hvorfor går grensen mellom å leke ikke leke med familiens liv akkurat i skillet mellom pigg ikke pigg?
Hvorfor ikke sette grensen ved kjøring over 50 km/t
Redigert 31.10.2019 kl 09:13 Du må logge inn for å svare

Burde Oivind være på veien med det temperamentet han her viser tro? :O)
pasoc
31.10.2019 kl 11:25 784

Har to ganger på grunn av min våkenheten reddet meg selv og andre fra alvorlige ulykker. Nei, på veien mistror jeg alle og kjører deretter, men det hjelper ikke den dagen du får en forpult trailerhenger i trynet etter en sving som ikke er skodd etter forholdene. Er en grunn til at jeg har maksimal bonus på begge bilene og har hatt det nesten hele livet. Mistet ikke bonus på grunn av idiotulykken jeg var borti da jeg kjørte i 30 kilometer i timen og krasjet. Satt og ventet i mer enn 5 sekunder på at det skulle smelle.Lar meg ikke avfisere av negative mennesker som øivindl. Skjønner og at det er ekkelt for slike å lese undersøkelser over ulykkesbiler og sikkerhet og at de piggfrie er STERKT overrepresentert. Men siden idiotpolitikere har vridd dette til et "miljøspørsmål" så svelges deres løgner rått. Dritt og dra Greta Thunberg og alle andre i MGD med mere. Jeg leker ikke med familiens sikkerhet og reduserer sannsynligheten for ulykker der jeg kan det. Selvsagt umulig å fjerne risikoen helt, men du verden med sunn fornuft og et kritisk hode er mye mulig. Ingen tvil om at de beste dekkene skal være foran. Jeg vil også få et problem den dagen en ikke kan kjøpe bil med gammeldags handbrekk, den andre idiotsøppla skal jeg ikke ha. Mulig jeg jeg så gammel da at jeg ikke kan kjøre bil uansett:)
Redigert 31.10.2019 kl 11:28 Du må logge inn for å svare
oivindl
31.10.2019 kl 12:10 761

Temperament??
Forveksler du det kanskje med å nyansere?
Eller er det uenighet du forveksler med temperament.
Hjelper det om jeg slenger på disse:
:-) :-) :-)
oivindl
31.10.2019 kl 12:39 742

"Nei, på veien mistror jeg alle og kjører deretter"

Det var vel nettopp mitt poeng. Det går ikke noe spesielt skille mellom pigg og ikke pigg, du kan uansett bli utsatt for en ulykke.
Har forøvrig ingen problemer med å si at piggdekk er sikrere i en lang rekke situasjoner. Har heller ikke noe i mot de som velger det, og det har jeg heller ikke skrevet.

"Lar meg ikke avfisere av negative mennesker som øivindl"

Hvor akkurat, var det jeg var negativ mener du? Var det forsøk på nyansering som var problemet?

Hvordan vil du vurdere positiviteten i disse utsagnene:
"mistror jeg alle...forpult trailerhenger i trynet...idiotulykken ...idiotpolitikere ...svelges deres løgner rått...Dritt og dra Greta Thunberg..."

Var forøvrig ikke min intensjon å lage noen persondebatt, men påpeke at man ikke nødvendigvis kjører trygt, selv med piggdekk.
Den dagen du får en annen bil i fronten, hjelper det ikke hvilke dekk vedkommende måtte ha.
Og jo, det forekommer også ulykker med piggdekk.
Redigert 31.10.2019 kl 12:40 Du må logge inn for å svare
oivindl
31.10.2019 kl 14:25 705

"Lar meg ikke avfisere av negative mennesker som øivindl."

La ikke merke til nicket ditt med en gang, men så oppdaget jeg denne fra en annen tråd. Skikkelig positiv, du :-)

Pasoc:
"Beklager den, jeg følger ikke dritten så nøye og leste for fort denne gang.
Søppel er søppel uansett hva en kaller det!
Mitt hovedspørsmål var også : Hvilket selskap er dette ? Finner som sagt ikke mye og gidder ikke lete mer heller."
pasoc
31.10.2019 kl 19:17 674

Ja, nå lo jeg godt. Da skjønner jeg mer hvorfor du er så begrenset.
Forkjemper for piggfridekk og ser alt positivt med Interoil (der det forøvrig er svindlet i stor skala) skal ikke komme innom det her for her var det dekk.
Lenge siden jeg har ledd så godt , takk for den! Det forteller det meste om deg.

Funnet en ny artikkel til ære for deg virkelighetsfornekteren :

"Advarer mot dekk uten pigger
Svenskene hevder piggfritt øker risikoen for dødsulykker."

https://www.dagbladet.no/nyheter/advarer-mot-dekk-uten-pigger/64940519

Herlig med mennesker som legger frem resultater uten å tenke på at det egentlige ønsket er å fremvise det motsatte! De som står i stormen for å fortelle om de virkelige sannhetene er de romslige og gode mennesker. bedrevisserne som driter i antall tragedier på grunn av deres "anbefalinger" er egoistiske drittstøvler som kun vil ha personlig yrkesfremgang som de argumenterer ulikt fra sak til sak, de følger kun den "politisk korrekte sannheten". Hva som egentlig er sant er ikke viktig bare de feks. kan bli partipamp i AP osv.

En slik fining er Petter Stordalen "Miljøforkjemper" hans privatfly er mer oppe i luften enn det folk aner. Jeg tror og at mange av de som argumenterer for piggfrie dekk i media faktisk nesten ikke kjører bil selv. Kan legge til at flere av ulykkene jeg selv har sett har jeg sjekket dekkene og ganske riktig, mesteparten piggfrie dekk.
Redigert 31.10.2019 kl 19:27 Du må logge inn for å svare
oivindl
31.10.2019 kl 23:25 623

"Funnet en ny artikkel til ære for deg virkelighetsfornekteren :"

Det er sikkert enklere å tillegge sine motdebatanter meninger de ikke har, for så å argumentere mot dem.
Noen særlig fruktbar diskusjon blir det imidlertid ikke.
Som du sikkert har sett, har jeg satt inn en del sitater fra deg, for å konkretisere det jeg påpeker.
Jeg syntes faktisk det var litt morsomt at du kalte meg negativ, sett i lys av de kommentarene du selv har kommet med.

Forøvrig er jeg helt enig når det gjelder Stordalen :-)
oivindl
31.10.2019 kl 23:40 607

Pasoc: "Funnet en ny artikkel..."

Ja, faktisk bare ni år gammel :-)

Her er noe litt ferskere.:
""For uerfarne sjåfører anbefaler vi piggdekk"
— Teppo Huovila, Produktutviklingssjef, Nokian Tyres plc"

Beklager den, den var nok mest ment for å provosere :-)
Redigert 31.10.2019 kl 23:41 Du må logge inn for å svare

Herlighet - har ikke du fått med deg hva de samme kumpaner via sine PR-selskaper putrer ut i pressen kvar år?? Helst skal du i følge disse opplysninger (til motorpressen) skifte vinterdekkene etter en/maks. 2 sesonger... "Ferskvare" skjønner du vel?

Men så er det jo SELVSAGT en massiv forskjell på "Merkevarer" (produsert i Kina) i forhold til annet Merkevare (produsert i Kina) - og forskjellen i pris går til PR-burå som planter all desinformasjon til Lenins "nyttige idioter" i motorpressen - og resten går til bunnlinien hos "Merkevare"-selskapet (første av to ovennevnte)...

Å dæven du prekær guttær
Imama
01.11.2019 kl 21:25 432

Hvilken kommune ?
Hektar
01.11.2019 kl 21:33 421

Etter flere tiår i Gudbrandsdalen tør jeg påstå at om du må ha piggdekk så kan du ikke kjøre bil.
Matsern
01.11.2019 kl 21:47 408

Ekte mannfolk kjører piggfritt
Imama
01.11.2019 kl 21:53 406

Amatør, ekte mannfolk kjører diesel med skrupigg.

Angående andelen av ulykker vinteren 2009 med pigg vs. piggfritt vs. sommerdekk, så glemte du tydeligvis å ta med siste kommentar:
——-
- Men disse tallene er ikke korrigert for andelen piggdekk eller piggfrittt i totalbestanden, sier informasjonssjef Jon Berge i If.
curly
02.11.2019 kl 09:02 304

Jeg kjører med kjettinger om vinteren. På alle hjul.
Hr.Suhr
02.11.2019 kl 10:00 285

Noen tanker om dekk og personbiler.
Sommer som vinter medfører smale dekk større slitasje/svevestøv av veibanen enn brede dekk.
Vinterstid er gode piggdekk tryggest. Sliter veibanen, men sikrer også piggfrie bedre veigrep.
Summa summarum burde det derfor vært lagt til rette for balansert bruk av begge dekktypene.
Det som i høyeste grad burde vært begrenset, er utpøsing av lake og kjemikalier som
før eller senere finner veien til grunnvannet.
Stopp denne idiotien, helst før hysteriet bryter løs, og gjeninnfør brøyting ved behov.
Behersker ikke sjåfører å tilpasse seg etter forholdene, så frata dem lappen på livstid.