Nikola - tidsaspekt
Jeg ser en stor fremtid for NEL dersom Nikola skulle lykkes.
MEN jeg forundrer meg stadig over tidsrammene for fremdriften - både for Nikola og Nel.
Nel skal levere to teststasjoner, den ene i andre halvår -18 og den andre i begynnelsen av -19.
Så sies det samtidig at Nikola skal ha flere titals stasjoner opp å gå i -19.
Hva er poenget med TEST-stasjoner om de ikke skal testes for å vurderes?
Mange prater om storordrer fra Nikola NÅ.
Noen meninger?
MEN jeg forundrer meg stadig over tidsrammene for fremdriften - både for Nikola og Nel.
Nel skal levere to teststasjoner, den ene i andre halvår -18 og den andre i begynnelsen av -19.
Så sies det samtidig at Nikola skal ha flere titals stasjoner opp å gå i -19.
Hva er poenget med TEST-stasjoner om de ikke skal testes for å vurderes?
Mange prater om storordrer fra Nikola NÅ.
Noen meninger?
Redigert 21.01.2021 kl 03:52
Du må logge inn for å svare
oppvigår
08.06.2018 kl 01:13
3430
Ser ut til at Milton har det meget travelt nå. Kanskje en snarlig melding om stasjonene også.
oppvigår
08.06.2018 kl 01:01
3446
Nikola Motor Company
@nikolamotor
23 min
23 minutter siden
Yes indeed, it's coming soon!
@nikolamotor
23 min
23 minutter siden
Yes indeed, it's coming soon!
Furuen
08.06.2018 kl 00:01
3547
Milton på Twitter nå:
Can't wait to finalize the unveiling date for the Nikola pre production sem truck. This will be the most advanced semi truck the world has ever seen. To be unveiled around the end of the year. #emissionsgameover
Can't wait to finalize the unveiling date for the Nikola pre production sem truck. This will be the most advanced semi truck the world has ever seen. To be unveiled around the end of the year. #emissionsgameover
Furuen
07.06.2018 kl 23:25
3677
Trodde det var rundt juletider at nissene stakk hodet frem jeg.
Teststasjoner er det beste dere kan håpe på de neste fem årene. Tror dere virkelig Nikola har råd til eller interesse av å kjøpe flere stasjoner når de fortsatt ikke har bygget så mye som en lastebil?
Furuen
07.06.2018 kl 23:01
3787
Fra samme side:
“We want the world’s top talent in vehicle electrification, fuel cell development, hydrogen storage and hydrogen fueling to apply for these premium positions,” said Trevor Milton, CEO and founder, Nikola Motor Company. “It is rare you get in on the ground floor of one of the most innovative companies in America.”
Over 10,000 orders have been made for the Nikola truck lineup, including 800 from Anheuser Busch. The first vehicle prototypes, along with heavy-duty demonstration stations, are being built for the concept testing phase to roll out later this year.
Nikola’s Phoenix-based R&D center will house state-of-the-art testing and validation systems and include battery testers, climate chambers, fuel cell chambers and all-wheel drive dyno laboratories. The R&D facility will be the first of many facilities in Arizona to be built by Nikola. The company is currently in the planning phase for its 500 acre, one million sq. ft. manufacturing facility in Buckeye, a Phoenix suburb.
On June 12, Nikola representatives will be interviewing on site as part of the National Hydrogen and Fuel Cell Forum in Washington D.C. that marks National Hydrogen Day.
“We want the world’s top talent in vehicle electrification, fuel cell development, hydrogen storage and hydrogen fueling to apply for these premium positions,” said Trevor Milton, CEO and founder, Nikola Motor Company. “It is rare you get in on the ground floor of one of the most innovative companies in America.”
Over 10,000 orders have been made for the Nikola truck lineup, including 800 from Anheuser Busch. The first vehicle prototypes, along with heavy-duty demonstration stations, are being built for the concept testing phase to roll out later this year.
Nikola’s Phoenix-based R&D center will house state-of-the-art testing and validation systems and include battery testers, climate chambers, fuel cell chambers and all-wheel drive dyno laboratories. The R&D facility will be the first of many facilities in Arizona to be built by Nikola. The company is currently in the planning phase for its 500 acre, one million sq. ft. manufacturing facility in Buckeye, a Phoenix suburb.
On June 12, Nikola representatives will be interviewing on site as part of the National Hydrogen and Fuel Cell Forum in Washington D.C. that marks National Hydrogen Day.
Furuen
07.06.2018 kl 22:59
3803
Endelig nyheter fra Nikola:
Nikola Motors Looking for Top Talent to Staff Phoenix R&D Center
SALT LAKE CITY and PHOENIX. June 7, 2018 - Nikola Motor Company is starting the hiring process for their new Arizona Research & Development Center, slated to open in November 2018. The 150,000 sq. ft. R&D facility on 13 acres will house some of the nation’s top laboratory electric and fuel cell vehicle equipment.
https://dxtn4vayafzin.cloudfront.net/nikolamotor/uploads/press_release/pdf/32/180607_nikola_motor.pdf
Nikola Motors Looking for Top Talent to Staff Phoenix R&D Center
SALT LAKE CITY and PHOENIX. June 7, 2018 - Nikola Motor Company is starting the hiring process for their new Arizona Research & Development Center, slated to open in November 2018. The 150,000 sq. ft. R&D facility on 13 acres will house some of the nation’s top laboratory electric and fuel cell vehicle equipment.
https://dxtn4vayafzin.cloudfront.net/nikolamotor/uploads/press_release/pdf/32/180607_nikola_motor.pdf
Framtia
25.05.2018 kl 23:28
4625
Løkke antydet vel ca 20-25 ekektrolysører som maks kapasitet pr i dag! Her må kapasiteten opp om de skal produsere 100 stasjoner i året BARE for Nikola...
Jeg er av samme oppfatning her! Dette går alt for sakte! Fremdriften her kan bli den største utfordringen. Her bør Nel bygge kapasitet, så de er forberedt på økt etterspørsel uavhengig av ordre.
Jeg er av samme oppfatning her! Dette går alt for sakte! Fremdriften her kan bli den største utfordringen. Her bør Nel bygge kapasitet, så de er forberedt på økt etterspørsel uavhengig av ordre.
Var nok litt for gjerrig og utaktisk der, men lar de bli liggende (Har slått av RT for dagen). Jeg har nok aksjer, men har hele tiden lyst på flere. Jeg har vært med siden 1991, så jeg har lært meg kunsten å være tålmodig. Nå ut i solen igjen etter en lang joggetur. Ha en fortsatt flott dag med det fine sydenværet vi har om dagen.
Oppgang Kommer,
Kjør på, fredager kl.15:10-15:20 er vel dag og tid hvor Nel har kommet med meldinger flere ganger tidligere, lov å håpe på en reprise idag, hehe
Kjør på, fredager kl.15:10-15:20 er vel dag og tid hvor Nel har kommet med meldinger flere ganger tidligere, lov å håpe på en reprise idag, hehe
Det er riktig Furuen.
Jeg forsøker meg med 100k på 2,874 i første omgang, nytter vel ikke med mer av gangen med så lavt volum som i dag-
Jeg forsøker meg med 100k på 2,874 i første omgang, nytter vel ikke med mer av gangen med så lavt volum som i dag-
Anywhere
25.05.2018 kl 14:48
5260
Fikk vi sett litt lett stop-loss-aktivitet i aksjen i dag?
De nervøse kaster ut aksjene sine og Clearstream plukker de opp.
Furuen
25.05.2018 kl 14:30
5331
Uansett, vi er nå nede mot taket i den fallende trendkanalen som vi har brutt opp fra.
Dvs. alle med «guts» kjøper nå, og satser på at det snu opp herfra.
Dvs. alle med «guts» kjøper nå, og satser på at det snu opp herfra.
Gobo
25.05.2018 kl 13:59
5420
Både NEL og Nikola har sagt at det jobbes med detaljene i avtalen. Den anførte "dobbel kommunikasjonen" kan også dreie seg om at formell avtale kan inngås nå - med klausuler, og at oppfyllelse/leveransen av stasjonene vil avhenge av at teststasjonene fungerer slik de skal.
Furuen
25.05.2018 kl 13:45
5482
Konklusjon:
De har veldig dårlig tid, og dobbeltkommunikasjonen til Milton henger ikke på greip.
De har veldig dårlig tid, og dobbeltkommunikasjonen til Milton henger ikke på greip.
Gobo,
100% enig, det kan ikke forstås på noen annen måte.
100% enig, det kan ikke forstås på noen annen måte.
Gobo
25.05.2018 kl 13:24
5557
I Pengepodden forteller Løkke at NEL, på Notodden, har kjøpt nabobygget og er klar til å utvide kapasiteten når kontrakten er helt på plass. Løkke sier videre at det jobbes med å få avtalen på plass så fort de kan. Han sa også at Nikola har vært opptatt i det siste og viser til saken mot Tesla. Jeg kan ikke tolke dette på en annen måte enn at avalen ikke skal skives først etter testing av demostasjoner, men helst nå. Både Nikola og NEL har dårlig med tid.
Jeg har hele tiden hevdet og mener fortsatt at det vil komme ordrer fra Nikola før demo stasjonene er ferdig testet, i værste fall kan det dreie seg om februar, mars 2019.
Nikola skal ha opp totalt 28 mega stasjoner i 2019. Dette er store stasjoner som ikke lar seg bygge på noen uker. I tillegg til produksjonstiden skal de også settes opp.
Milton har tidligere dobbelt kommunisert angående dette. Han har sagt at de vil bestille først etter at demo stasjonene er testet og han sa i telefonkonferansen at bestillinger ville bli gjort de kommende månedene.
For at Nel skal kunne fikse disse 28 mega stasjonene så må det gjøres tiltak både på Notodden og i Herning, det må også ansettes mer folk. Dette kan ikke gjøres i 2019. Og for at Nel skal kunne foreta disse grepene tidligere må bestilling fra Nikola følgelig komme tidligere.
Dersom demo stasjonene ikke virker etter intensjonen kan Nikola terminere bestillingen av mega stasjonene(noe som er 99,9% usannsynlig). På pengepodden sier Løkke at Nikola har dårlig tid, men det har også Nel ifølge ham.
De vet etter storordren som Nikola annonserte hvor de skal sette opp stasjonene, teamet av Nikola var i Oslo og jobbet med Nel en hel uke. Ifølge Løkke jobbet de med "spekking" av mega stasjonene. I tillegg har Løkke uttalt at det bare gjenstår detaljer og formaliteter.
Konklusjon:
I mitt hode(kanskje ikke det smarteste, men) virker det helt usannsynlig at Nikola venter med å bestille disse stasjonene til vi skriver feb, mars 2019. Ganske enkelt fordi det vil være for sent. Og er det en ting Nikola ikke har råd til så er det å være på etterskudd med infrastrukturen.
Nikola skal ha opp totalt 28 mega stasjoner i 2019. Dette er store stasjoner som ikke lar seg bygge på noen uker. I tillegg til produksjonstiden skal de også settes opp.
Milton har tidligere dobbelt kommunisert angående dette. Han har sagt at de vil bestille først etter at demo stasjonene er testet og han sa i telefonkonferansen at bestillinger ville bli gjort de kommende månedene.
For at Nel skal kunne fikse disse 28 mega stasjonene så må det gjøres tiltak både på Notodden og i Herning, det må også ansettes mer folk. Dette kan ikke gjøres i 2019. Og for at Nel skal kunne foreta disse grepene tidligere må bestilling fra Nikola følgelig komme tidligere.
Dersom demo stasjonene ikke virker etter intensjonen kan Nikola terminere bestillingen av mega stasjonene(noe som er 99,9% usannsynlig). På pengepodden sier Løkke at Nikola har dårlig tid, men det har også Nel ifølge ham.
De vet etter storordren som Nikola annonserte hvor de skal sette opp stasjonene, teamet av Nikola var i Oslo og jobbet med Nel en hel uke. Ifølge Løkke jobbet de med "spekking" av mega stasjonene. I tillegg har Løkke uttalt at det bare gjenstår detaljer og formaliteter.
Konklusjon:
I mitt hode(kanskje ikke det smarteste, men) virker det helt usannsynlig at Nikola venter med å bestille disse stasjonene til vi skriver feb, mars 2019. Ganske enkelt fordi det vil være for sent. Og er det en ting Nikola ikke har råd til så er det å være på etterskudd med infrastrukturen.
Gobo
25.05.2018 kl 13:13
5606
Teststasjonene vil komme på plass fort og er viktige for testing av lastebilene som kan kjøre mellom disse. De vil selvsagt også være viktige mht å vurdere kvaliteten på stasjonene og her kan tenkes at en kan oppdage ting som kan forbedres på de større stasjonene. I tillegg tror jeg en avtale vil inneholde en klausul om at testasjonene skal funke som avtalt. Kan ikke skjønne at NEL snarlig må komme i gang med produksjonen, noe Løkke også er tydelig på, særlig hater det nok for produksjonen som skal foregå på Notodden. Nikola har heller ikke god tid skal de levere fyllestasjonsnettverket de har lovet sine lastebilkunder...
JosefK
25.05.2018 kl 13:08
5625
Legg merke til at amerikanerne vektlegger Twitter meldinger mer enn handling. Det gjelder presidenter så vel som næringsliv. Nikola er i så måte intet unntak.
JosefK
25.05.2018 kl 13:06
5641
Proton fortsetter med det de gjør uavhengig av fuel divisjonen
Nikko
25.05.2018 kl 13:00
5672
Regner med at de 2 teststasjonene er de 2 første Nikola skal bruke i sitt nettverk. Det kommer sikkert flere på løpende bånd så snart de er testet og tatt i bruk.
NEL har klargjort for produksjonsøkning med mulighet for 4 skift i Herning og produksjonsutvidelse i Notodden. Hva med Proton Energy Systems i USA?
NEL har klargjort for produksjonsøkning med mulighet for 4 skift i Herning og produksjonsutvidelse i Notodden. Hva med Proton Energy Systems i USA?