NEL: Mandag 11 November 2019


God morgen.

Ja nå er det ny mnd og nye muligheter. Nådde ikke mitt personlige kursmål på 9,60 i mnd som gikk. Men vi starter med ny frisk og ny tro da vi vet hvilke store muligheter som bør ligge forran oss i nær framtid. Det har vært fryktelig stille fra ledelsen sin side denne mnd. Vi har knapt nok hørt fra dem, masse twitring og en masse indirekte lovnader, men ingeting å skrive hjem om. Dette må nå bli bedre eller så er det nedover igjen, dette har vi som har vært inne i NEL en tid fått erfare mange ganger. Løkke har ikke fått ned en eneste av de store ballene han er ute etter å ta ned, iallefall ikke noe som vi vet om. Er spent på hva det er slags news NIKOLA kommer med til uka. Trevor har det også med å slå litt på stortromma, men det blir liksom ikke noe sus over det. Nåvel, vi får gi dem litt tid enda. Det som jeg stusser over er den planlagte utrullingen av stasjoner som etter planen skulle være langt på vei nå ikke er kommer igang enda. Vi vet ikke mer enn det vi visste for et par år siden angående dette. Det sies at de fintuner de nye stasjonene, men nå må de nå snart ha tunet seg ferdig. Hvis de plages så må de i det minste kunne informere om utsettelse og ny planlagt framdrift. Når det gjelder Korea og Kina er jeg fortsatt veldig spent på hva som kommer derfra. Disse folka er serriøse og hydrogenstasjoner kommer garantert, men blir det fra NEL? Det er spørsmålet. Personlig håper jeg på det selvsagt. Når det gjelder industriellt bruk så kommer nok hydrogen, men dette er et lerret som kan være langt å bleike.
Nåvel, det har iallefall vært stor interesse for denne tråden og den type diskusjon og meningsutvekslinger en slik gir mulighet for. Vi viderefører den inn November. Skal prøve å henge med så lenge interessen er til stede. Skal etterhvert prøve å samle noen fakta, begynner med kursutvikling vi kan følge fra mnd til .
Jeg prøver meg på en videre tipping på kursen pr 1 des. Selv om den ikke var videre vellykket i nov. Ny kurs fra min side 1des. er 11 kr. Dette om vi får inn minimum en storordre. Hvis det ikke kommer inn noe videre utover dagens er vi ned til 6,50,- Spenstige tall, men det er slik jeg tenker.

Kurs pr 1 juli kr 7,18
Kurs pr 1aug kr 7,11
Kurs pr 1 sept kr 6,77
Kurs pr 1 okt kr 8,32
Kurs pr 1 nov kr 7,92

Løkke til videre.


Redigert i går kl 07:35 Du må logge inn for å svare
Nikko
01.11.2019 kl 09:37 15418

Det ser ut til å være minst 2 roboter (5000 og 3000)utenom "Robbie-7500" som selger til hverandre i dag.
Så kan det virke som om de har lagt seg i intervallet 7,90 - 8,05.
oophus
01.11.2019 kl 10:00 15217

Jo lengre frem til Q3 vi ikke hører fra Nikola, jo større sjanse kan det jo være at NEL kan avsløre noe under presentasjonen?
rogneveien
01.11.2019 kl 10:20 15089

DET ville i så fall være krutt for kursen. Men er litt i tvil om det vil komme på den måten. Vel vi får se.

Løkke til.
Furuen
01.11.2019 kl 11:07 14873

De avslører aldri nyheter under presentasjonen. Slikt kommer i så fall i form av meldinger.

Mange av aksjonærene i Nye NEL gikk inn i aksjen under flagget at hydrogen for transportseksjonen skulle bli en reell konkurrent til battterier. Siste året har det blitt stadig klarere at forretningsplanen har gradvis blitt endret bort fra personbilsegmentet (batterier har vunnet) og nylig også bort fra kortdistanse heavy trucks (Nikolas sterkere satsing på batterier her). Enda sterkere signaler kommer nok fra Nikola nå i helga. NEL har tidligere fått reprimande og klar beskjed om å kommunisere bedre mot aksjonærene, både negativt og positivt. Når Nikola sikkert snart annonserer at utrullingen av hydrgenstasjoner i USA blir forsinket ytterligere, så må NEL sende melding om at et av hovedsatsingene deres dermed blir forsinket. I andre segmenter - primært i industrien - og skipsfart - blir det stadig mer synlig at konkurransen med andre produksjonslinjer enn basert på hydrolyse nå er i fokus (naturgass, med karbonrensig foreløpig i startfasen), der kostnaden er betydelIg lavere. Etter smellen i Sandvika har mange testkjørere av NELsystemet satt på bremsene i påvente av bedre standardspesifikasjoner (som vil koste mye for NEL). Jeg har sendt linker om mye av dette tidligere. Lykke til dere som håper på nye positive meldinger i år. Husk at en eneste negativ melding kan kjøre kursen i grøfta, siden kursn idag avspeiler at NEL bare kan fortsette å stige. Selv fra nåværende astronomiske nivå ut fra vanlig regnskapsvurdering.
Redigert 01.11.2019 kl 11:54 Du må logge inn for å svare
oophus
01.11.2019 kl 12:44 14509

Du må ha livlig fantasi når du tolker Twitter meldingen til Trevor i måten du gjør.

1. Batterier sliter med produksjonen. Det å kunne produsere flere produkter per ressurs, vil bli en realitet i fremtiden. Hybride løsninger blir mer naturlig, siden de krever mindre kWh per bil. Dette vil bli verre og verre jo nærmere situasjonen rundt krav for resirkulerte batterier vi kommer. Det å resirkulere batterier er dyrt, og det er grunnen til at omtrent ingen gjør det. Det er billigere idag å produsere et batteri med råstoffer direkte fra gruvene. Dette vil forandre seg, og batteriprisene vil snu og gå opp ved et tidspunkt, når krav (lik CO2 kravene) også dukker opp her, og man må ha mer innsikt i hele verdikjeden.

2. Asko har erfaring med både batteri-elektriske lastebiler og hydrogen-elektriske lastebiler. Dette er faktum:
Batteri-elektriske lastebil veide 1,500 kg mer enn ICE varianten plattformen kom ifra, og den hadde 150 km rekkevidde.
Hydrogen-elektrisk veide 500 kg mindre enn ICE varianten plattformen kom ifra, og den hadde 400 km rekkevidde.

Dette ved heller liten skala, slik at det er både mulig å kaste inn mer batterier, men man mister tilsvarende nyttelast ved å gjøre det. Så for faste ruter innenfor byene, så kan batterier være lurt. Dog så kjapt du skal mellom byene, og utenfor faste skift med ofte lengre pauser mellom oppdrag, så vil hydrogen-batteri elektrisk ta over. Grunnen er rimelig enkel, og det er fordi vekten spiller en stor rolle, det samme gjør kostnadene for ladestasjoner.

3. Skaleringen av batteri-elektrisk er omvendt av hva man ønsker seg for større nettverk av produkter som må lade ved samme områder.
Den første lastebilen (eller bussen), er billig siden man kun trenger 1 ladepunkt. Den 10'ende blir ikke 10 ganger dyrere i ladeinfrastruktur - da den øker eksponentielt. Da det koster mer enn 10 ganger å øke effekt opp fra 1000 kW til 10,000 kW. Har du 100 lastebiler så trenger du ladestasjoner tilsvarnede bussene, og plassen dette tar er enormt.

Den andre veien så er det omvendt. Det koster mye penger å kjøpe 1 hydrogen-lastebil med dets infrastruktur, men så lenge du har hydrogenstasjonen, så blir det billigere og billigere å ekspandere opp til 100 lastebiler, da det ikke koster så mye å legge til en ekstra tank eller to, samt påyllingspumpe. Ved 20 lastebiler, så ser vi et punkt hvor hydrogen-infrastrukturen er billigere enn batteri-infrastrukturen.

4. I London så har vi sett at for å erstatte 1 ICE buss, så må du ha 1,25 BEV busser. Deres flåte på 9,500 busser må altså bli 12,000 busser om alt skal over på batteri-elektrisk. Det et er umulig å få til å skulle lade 12,000 busser samtidig, så dette er grunnen til at man må kombinere både BEB og FCEB. Skolebusser og busser med naturlige pauser er perfekt for BEB. Men for busser som skal lengre, kjøres over flere skift? FCEB.
Redigert 01.11.2019 kl 12:47 Du må logge inn for å svare

Takk for saklig reply.
- Men husk på at i løpet av de årene som det tar å potensielt bygge opp H2-infrastrukturen i en skala som monner, så utviker batterier seg nå med stormskritt mot bedre ytelse, lavere pris og mindre vekt.
- Får Nikola endelig på plass den store finansieringen som må til for å sette igang deres megaplan i USA?Så vidt jeg oppfatter, så strever de fremdeles med denne utfordringen. Uten den stopper det hele opp.
- Ytterligere forsinkelser vil ha drenerende effekt på NEL, inkludert aksjekursen.
Redigert 01.11.2019 kl 13:07 Du må logge inn for å svare
oophus
01.11.2019 kl 13:23 14261

1. Batterier med bedre ytelse, lavere pris og mindre vekt er en fordel for FCEV også. Så jeg ser ikke helt hvorfor det er et argument for BEV. Du vil fremdeles møte argumentet rundt batteri-verdikjeden og påfølgende krav for resirkulering for produksjonen av batterier. Det betyr at FCEV produkter vil være betydelig billigere under produksjonen enn BEV alene grunnet behovet for betydelig mindre batterier for samme rekkevidde og bruksområder som BEV på små produkter som personbiler. Skaler det opp, og det blir verre og verre for BEV produkter.

Skal du ha under 20 busser idag (altså nå idag, ikke om 5 år), så er det billigst med BEV. Over 20 busser, så blir det billigere med en FCEB flåte. Dette tallet vil bli mindre og mindre grunnet ressursbruken og hvor de kommer ifra i BEV produkter. Det er uunngåelig.

Samtidig ser vi at batterier har godt av høy temperatur under hurtiglading. En brenselcelle vil kunne bidra til å sørge for en bedre batterihelse enn i et batteri-elektrisk produkt. Varmen fra brenselcellen vil både varme kupeen, og batteripakken før påfylling av hydrogen og lading av batteriet ved en stasjon.
I dagens elektriske busser, så bruker man diesel i flere former, noen biodiesel, andre vanlig diesel for å produsere varme. Grunnen er at hele 70% av energien i pakken kan bli brukt for å varme kupeen på dager med -15 grader - noe som jo selvfølgelig gjør dette vanskelig. Hos en FCEB så kan man bare kaste på ei ekstra tank på taket, så har man lik rekkevidde sommer som vinter. Det er ikke like enkelt i et produkt som bruker vekten i batteriene for å ha en ok CG.

2. Hva får deg til å si det? Dette tar jeg på spekulasjons-kassen uten særlig gode argumenter for det..

3. Hvilke forsinkelser? Det er ikke før nærmere 2025 og 2030 at man forventer at hydrogen-produktene har fått fart i seg, så vi har fremdeles god tid på å gjøre dette på korrekt måte. I motsetning til BEV hvor man startet med uendelige varianter av ladeplugger, ladestasjoner, og systemer for dette. Vi sliter jo med dette på batteri-fergene idag også. Det er ekstremt tungvindt når man må starte på bunnen av hver gang grunnet forskjellige muligheter per plass for hvor mye strøm man kan gi systemet, og systemet har restriksjoner basert på den dårlige kaien fergen skal mellom.

Bruk hurtigferge prosjektene som et eksempel, så ser man hvor vanskelig det er å få til en 170 km linje med batteri-elektriske ferger som skal klare å kjøre i 30 knop. Den ene løsningen var å lade underveis med følgebåter?? Den andre var å lade ved kaiene, men grunnet forskjellige muligheter for strømnett på de mindre øyene man skal i mellom, så må fergen jukke frem og tilbake i fart fra 30 til 40 knop fordi den må lade lengre på enkelte plasser enn dagens situasjon med diesel-fergene. Og dette var kravet i prosjektet. Man skal ikke ofre tilbudet dagens pendlere har.

Resten av forslagene omhandler hydrogen-ferger. Og de alle er like. Man fyller 1 gang per dag, eller tur-retur og det er forhåndsvist enkelt å opprettholde dagens krav for fergene, med rutetilbud og tidstabeller. Ikke bare kan disse fergene kjøre kjappere enn batteri-elektriske fergene, de kan frakte flere folk i tillegg.

For å klare samme tur som hydrogen-elektriske fergene, der systemet i båten veier 7,000 kg, så måtte en tilsvarende batteri-elektrisk ferge veie hele 56,000 kg i kun batterier. Det sier sitt.
Redigert 01.11.2019 kl 13:29 Du må logge inn for å svare
oophus
01.11.2019 kl 13:33 14175

"Big technology and car companies are all too aware of the limitations of lithium-ion batteries."

Din egen kilde har svaret på det jeg sier allerede i din egen kilde. Det er som sagt en grunn til at folk jobber med å forbedre batteriene, men bedre batterier betyr bare bedre produkter på tvers av BEV og FCEV produkter. Det er ikke et argument mellom BEV vs FCEV.

Det eneste resultatet dette vil gi, er at forholdet batterier mot hydrogen i de hybride produktene vil skiftes frem og tilbake. Du vil fremdeles ikke klare å slå kWh/kg som du finner i hydrogen med batterier. Det er umulig.

Lenger nede i teksten du referer til:
"As these technologies mature we will see the leading battery suppliers acquire, and commercialize these technologies, eventually replacing the application of Lithium-Ion battery in BEVs."
Redigert 01.11.2019 kl 13:36 Du må logge inn for å svare
Nikko
01.11.2019 kl 13:38 14137

Kursen holder seg overraskende bra, med tanke på at det kun er 3 børsdager til Q3.
Sann
01.11.2019 kl 13:46 14054

Nel velger å ha Q3 presentasjonen torsdag neste uke. Tilfeldig at Nikola varsler store nyheter neste uke? Det tror ikke jeg er tilfeldig. Mandag eller tirsdag kan vi kanskje få positive børsmeldinger i forkant av Q3. Alternativt vil det kunne skje på fredag neste uke samtidig med annonserte nyheter fra Nikola. Om dette er store nyheter fra Nikola som berører Nel må imidlertid Nel børsmelde dette i forkant. Det kan også tenkes at nyhetene fra Nikola omhandler deres resterende kapital innhenting. I så fall er dette svært gode nyheter og som kan være triggeren for endelige utrullingsplaner og kontrakter.
Det er uansett ikke tiden for å sitte utenfor ved børsslutt i dag.
oophus
01.11.2019 kl 13:47 14026

Sofafilosof: Jeg forstår fremdeles ikke hvorfor du bruker bedre batterier som et argument når vi prater om BEV vs FCEV? Disse batteriene som kilden din peker mot, har vi vist om i årevis allerede, og enkelte tilbake til før 1990 tallet. Vi er her nå idag, hvor vi fremdeles bruker lithium-ion batterier. Og bedre batterier betyr bare bedre FCEV produkter samtidig på lik linje som BEV produktet.

Metal-air og lithium-air batterier har vi jo brukt i mange år allerede. De er kjempe bra de, men problemet er at de ikke takler ladesykluser. Deres levetid er rundt 200 sykluser. Det er jo ikke akkurat bra nok for lagring av energi som skal være tilgjengelig hver dag. Men de kan fungere greit for å lagre energi som aldri skal bli tappet til "back-up" systemer.
Redigert 01.11.2019 kl 13:52 Du må logge inn for å svare
Ripper
01.11.2019 kl 13:49 13998

Er vel ikke noen bombe at Nikolatrevor kommer med big news før NEL's Q3. Enten kommer aksjen til å gå mot slutten av dagen i dag på FOMO, eller vi får stigningen de første dagene kommende uke. Du tar vel en trade på dette Nikko..!
Nikko
01.11.2019 kl 13:58 13955

Nei, ingen trading på meg nå :-))
Ripper
01.11.2019 kl 14:12 13857

Ja jeg sitter også på mine aksjer i NEL på lang lang sikt, men har en liten tradingpost som forhåpentlig skal selges en av dagene nå ved Nikola-nyheter, evt FOMO i forkant av nyheter
rogneveien
01.11.2019 kl 14:45 13740

Nikko.
Skjønner godt at trading ikke frister akkurat nå. Det kan smelle inn noe når som helst. Det er nesten merkelig om det ikke gjør det.

Løkke til
Redigert 01.11.2019 kl 14:46 Du må logge inn for å svare
Nikko
01.11.2019 kl 14:52 13698

Ja, handelen i Nel virker litt rar for tiden. Håper det er et godt tegn :-)


"Robbie-7500" er tydeligvis innstilt på: "Hold-kursen-stabil". Jeg har også vonde minner av tider der den stod innstilt på: "Kjør-kursen-nedover"....
Redigert 01.11.2019 kl 14:55 Du må logge inn for å svare
Furuen
01.11.2019 kl 14:59 13630

Det slo meg plutselig:
Kan den STOORE nyheten som Nikola kommer med neste uke, være at de går på børs?
...og på den måten sikrer seg restkapitalen ved emisjon?
oppvigår
01.11.2019 kl 15:12 13548

Det eller et nytt produkt må være den store nyheten neste, om de skal slå 2019.
Redigert 01.11.2019 kl 15:43 Du må logge inn for å svare

Det er en nyhet som endrar verlden enligt trevor.
oppvigår
01.11.2019 kl 15:22 13458

Hva kan endre verden?
Nikko
01.11.2019 kl 15:32 13404

Ingen endring av shorten i går heller...
Domus
01.11.2019 kl 15:38 13336

Nei, det er ikke nyheten som skal endre verden - det er Nikola ...
Les litt nøyere...

Ok er det nikola world de skal endra kanske? Ska bli större enn nikola world står det. Han sier den var episk men det er nog ingen enig i.

Åtminstone ikke nel, det var under nikola world de speeda opp fra 5 til 25% batteri. Og presenterade massa små batterifordon i tilegg. De nyheterna til nikola er ikke alltid så bra for nel.

Bara trams at han skal endra verlden. Men det har vart bluff o båg i nikola fra starten.

Q3 er nå kanskje ikke noe man gleder seg til? Snarere gruer seg angående tall som ikke akkurat er kongeblå.

It was ten times worse before Q2 2019.
Pelegrini
01.11.2019 kl 19:22 12803

God kveld.
Her er litt lesestoff for helgen med litteratur før European Utility Week i Paris 12-14 November
http://spintelligentpublishing.com/Digital/SmartEnergy/2019Issue5/index.html?r=93.
Kilde: Smart Energy International.
Safe96
03.11.2019 kl 17:24 11657

Hydrogen er nå inn, og veldig sexy.
Utrolig spennende uke for NEL dette:
NEL kommer (må komme) med solide børsmeldinger denne uke, eller _må_ opplyse om disse under Q3.
Nikola sier at det kommer denne uke: "Get ready! Nikola will change the world as we know it. Even bigger than Nikola World 2019 and that was epic!"
Tysk avis opplyste for et par dager siden om opp 17% på NEL denne uke.
Sør-Korea- Div. Tyskland. Eu-prosjekter. Osv. Osv. Osv.

Kommer nå også: "Regjeringen vil i løpet av 2019 legge frem en helhetlige strategi for forskning, teknologiutvikling og bruk av hydrogen som energibærer".
agnostis
03.11.2019 kl 19:18 11491

Klima- og miljødepartementet og Olje- og energidepartementet la i januar 2019 frem en grundig utarbeidet rapport om "Produksjon og bruk av hydrogen i Norge". Her kan man hente ut det meste av interesse om hydrogen, nøkternt og akademisk. Det er usikkert om relevante politikere har satt seg inn i rapporten, men vi får håpe det beste.


Kan bli nyheter om rotolyzer til uken?

Her lite info;

https://rotoboost.com/rotolyzer/

I presentationen står det at den lilla modellen skal lanseras 2017 og den större 2018.
OZZY
03.11.2019 kl 20:48 11196

alt til sin tid xyz markedet er ikke klart for disse enda.
rogneveien
04.11.2019 kl 08:30 10758

Noni skrev Hvem vet?
Morn.
Det er slett ingen dum tanke.

Løkke til.
Pelegrini
04.11.2019 kl 09:53 10494

Det er meget store forventninger til hva forbundsminister Anja Karliczek kommer med i morgen, når den nasjonale hydrogenstrategien legges frem i Berlin. Hovedfokuset vil være på "grønt hydrogen", som kan fås fra fornybare energier. "Grønt hydrogen, dvs. hydrogen produsert av sol og vind, er fremtidens energikilde og er det sentrale elementet for en global energiovergang , " sa forbundsminister Anja Karliczek i en gjestekommentar fra Handelsblatt .
Kilde Deraktionaer.