NEL: Mandag 30 desember

rogneveien
NEL 01.11.2019 kl 09:02 108779

God morgen.

Ja nå er det ny mnd og nye muligheter. Nådde ikke mitt personlige kursmål på 9,60 i mnd som gikk. Men vi starter med ny frisk og ny tro da vi vet hvilke store muligheter som bør ligge forran oss i nær framtid. Det har vært fryktelig stille fra ledelsen sin side denne mnd. Vi har knapt nok hørt fra dem, masse twitring og en masse indirekte lovnader, men ingeting å skrive hjem om. Dette må nå bli bedre eller så er det nedover igjen, dette har vi som har vært inne i NEL en tid fått erfare mange ganger. Løkke har ikke fått ned en eneste av de store ballene han er ute etter å ta ned, iallefall ikke noe som vi vet om. Er spent på hva det er slags news NIKOLA kommer med til uka. Trevor har det også med å slå litt på stortromma, men det blir liksom ikke noe sus over det. Nåvel, vi får gi dem litt tid enda. Det som jeg stusser over er den planlagte utrullingen av stasjoner som etter planen skulle være langt på vei nå ikke er kommer igang enda. Vi vet ikke mer enn det vi visste for et par år siden angående dette. Det sies at de fintuner de nye stasjonene, men nå må de nå snart ha tunet seg ferdig. Hvis de plages så må de i det minste kunne informere om utsettelse og ny planlagt framdrift. Når det gjelder Korea og Kina er jeg fortsatt veldig spent på hva som kommer derfra. Disse folka er serriøse og hydrogenstasjoner kommer garantert, men blir det fra NEL? Det er spørsmålet. Personlig håper jeg på det selvsagt. Når det gjelder industriellt bruk så kommer nok hydrogen, men dette er et lerret som kan være langt å bleike.
Nåvel, det har iallefall vært stor interesse for denne tråden og den type diskusjon og meningsutvekslinger en slik gir mulighet for. Vi viderefører den inn November. Skal prøve å henge med så lenge interessen er til stede. Skal etterhvert prøve å samle noen fakta, begynner med kursutvikling vi kan følge fra mnd til .
Jeg prøver meg på en videre tipping på kursen pr 1 des. Selv om den ikke var videre vellykket i nov. Ny kurs fra min side 1des. er 11 kr. Dette om vi får inn minimum en storordre. Hvis det ikke kommer inn noe videre utover dagens er vi ned til 6,50,- Spenstige tall, men det er slik jeg tenker.

Kurs pr 1 juli kr 7,20
Kurs pr 1aug kr 7,12
Kurs pr 1 sept kr 6,78
Kurs pr 1 okt kr 8,32
Kurs pr 1 nov kr 7,92
Kurs pr 1 des kr 7,93

Løkke til videre.


Redigert 21.01.2021 kl 09:23 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
17.11.2019 kl 14:48 9384

Den positive artikkelen er iallefall en måned nyere....
Oktober vs. September
Framtia
17.11.2019 kl 16:39 9321

Verden har utviklet seg på grunn av at vi er villige til å ta begrenset risiko, samt lære av våre feil! Dette er ikke nytt og burde ikke være til hinder for en videre satsing på hydrogen! Dette kalles pionervirksomhet og har vært synonymt med vekst, fremskritt og blomstrende økonomi! Se tilbake på pionertiden på norsk sokkel! Det skjedde mye rart og risikobildet burde nok ikke vært spiselig bestandig, men i ettertid har Norge blitt ett av verdens rikeste og beste land og leve i...
rogneveien
18.11.2019 kl 07:49 9141

Morn.
Enten er Sørkorea kraftig forsika, eller så har noen andre fått kontrakert på leveranser. Vanskelig å si. Smallen i Sandvika satta nok NEL tilbake noe dessverre. Det hadde vært veldig viktig for dem at de nå hadde fått åpnet stasjonen. Så lenge den er stengt er dette et heft som ikke blir tilbakelagt, dessverre.
Ha en fin dag

Løkke til
oppvigår
18.11.2019 kl 11:46 8782

På Tradegate har Nel brutt gjennom motstand på 0,86 og beveger seg mellom 0,86-0,865euro. Får også motstand på 0,88 og 0,92euro.
rogneveien
19.11.2019 kl 06:15 8319

Blir en meget spennende dag i dag. Skal vi
sprenge 9 ern?

Løkke til.
Redigert 19.11.2019 kl 06:15 Du må logge inn for å svare
laazarus
19.11.2019 kl 08:29 8078

Nyheter kommer kl 15:00 norsk tid
rogneveien
20.11.2019 kl 05:34 7675

slettet.
Nikko
21.11.2019 kl 08:03 7240

Regner med at den S-en betyr at det blir atter en spennende dag..?
Epona
21.11.2019 kl 09:35 6987

Et lite hjertesukk i debatten: Det er utrolig hvor godt jeg sikter på når jeg skal akkumulere, kjøpe eller selge. En regel har blitt at når jeg plutselig finner ut at det er på tide å akkumulere, så faller kursen ned så det holder. Så også denne gang ramler det nedover, mest bare på grunn av en ubetenksom uttalelse fra Nikolasjefen som forkludrer forståelsen - og betydningen, - mellom NEL og Nikola.
Det betyr likevel null idet jeg fortsetter å sitte pal med NEL. Og kan finne på å akkumulere ytterligere, inntil hellet inntar meg igjen.
Redigert 21.11.2019 kl 09:36 Du må logge inn for å svare
Sørøya
21.11.2019 kl 21:48 6806

Løkke hevdet på 3Q presentasjonen at de hadde rekordhøy anbudsaktivitet på større kontrakter. Noe liknende sa han på 2Q presentasjonen. Det begynner dessuten å bli veldig lenge siden NEL inngikk kontrakten med Nikola. Prøvestasjoner er levert og testet, men inget skjer bortsett fra noen håpløse tweets.
Tror mange begynner å bli utålmodige, ikke bare på nyheter om Nikola kontrakten som man snart burde begynne å sette i anførselstegn med spørsmålstegn bak, men også når det gjelder andre kontrakter. Den rekordhøye anbudsaktiviteten som i hvertfall har pågått i mer enn 6 måneder bør snart gi resultater. Høre gjentatte ganger om "scale up" og storutvidelse av produksjonskapasiteten på Herøya. Hva skal man med det når man sliter med å lande kontrakter og fabrikasjonslokalene ellers er overdimensjonerte til de grader. Ta en titt i produksjonslokalene i Danmark hvis dere er på de kanter!
Framtia
21.11.2019 kl 21:55 6814

Hva vet vi om hva Nel bedriver i kulissene? Du forbereder deg sannsynligvis også for noe du anser sannsynlig, uten at du nødvendigvis informerer "hvermannsen"! Jeg velger å ta signalene for nettopp DET de er! Svært sannsynlige!
ruda
21.11.2019 kl 22:09 6828

Nel kommer nok tilbake til gamle høyder snart, men vi må bare ha noen positive signaler fra ledelsen
oppvigår
21.11.2019 kl 22:57 6738

For en uke vi legger bak oss! Vi ventet på noe stort, men ble skuffet da Trevor twitret. Vi hadde forventet nyheter om stasjoner, men så kom altså:
Nikola has developed the most energy dense, safe battery in the world and cycled it over 2,000 times. It would double the range of every electric vehicle and nearly double the range of every fuel cell. Making it available even to competitors
Fortsatte med:
You're talking 600+ mile range in a model 3 Tesla. You're talking 50% less cost than Lithium Ion. You're talking mass adoption of zero emission vehicles. Could be worth hundreds of billions if owned by one company but we decided to share it with the competion for the greater good

Da falt kursen, og mange ville ha det til at nå var det slutt for Nel, og at Nikola ville gå for batterier. Heldigvis kom denne twitteren:
Zero change of hydrogen fuel cell plans with Battery announcements. It equally helps hydrogen like it does BEV. It doubles the range of our hydrogen truck. NEL is a huge part of our growth. Trucking needs fast and light trucks - hydrogen has that advantage.
Heldigvis innhentet kursen seg litt, men mange later til å være avventende. Trevor sier at intet er forandret med Nel og det samme sier Løkke. La oss gå litt tilbake i tid, og se hva som ble sagt av Trevor, og vi vil forstå at den overreaksjonen var helt unødvendig, hvis vi hadde husket hva de drev med. Vi går tilbake til 16.januar.

https://www.ttnews.com/articles/nikola-moves-closer-marketing-hydrogen-electric-trucks
Milton snakket med Transportemner i et eksklusivt intervju her 8. januar under CES, verdens største teknologibegivenhet.
“Jeg ønsket å redesigne alt fra grunnen av. Jeg kan ikke gjøre det hvis jeg oppbevarer mye av de samme tingene som er på lastebiler akkurat nå, ”sa Milton. ”Vi er bare heldige som vi startet for lenge siden, så vi er foran alle. Vi utviklet vår egen brenselcelle, våre egne batterier - de er mer energitette enn noe annet batteri på markedet i verden. ”

Nikolas batteri er nesten 400 watt timer per liter, sa han og kalte at 50% til 70% mer energitett enn konkurrerende batterier.
Dens 240 kilowatt brenselcelle er den største han vet om, og det er to ombord på klasse 8-lastebiler hans.

Ser vi litt videre på det han sier om nettverket, så for ikke å tape ansikt ovenfor Hyundai og Daimler, så bør han få det på plass:
De første 14 stasjonene vil være i gang innen 2021, ifølge selskapet, som har base i Phoenix, hvor det bygges to stasjoner og hver vil produsere mer enn 1000 kilo hydrogen.

Så går vi til stasjoner som produserer 24.000 kilo om dagen. Vi fokuserer hovedsakelig på å dominere hydrogenproduksjonssiden, og lastebilen er en katalysator for å redusere kostnadene for hydrogenet. Håpet vårt er at vi kan dele stasjoner med Daimler eller andre som er interessert, som Hyundai, ”sa Milton.




Redigert 21.11.2019 kl 22:57 Du må logge inn for å svare
rogneveien
22.11.2019 kl 07:52 6517

Sørøya.
Samme tanker herfra. Så lenge det ikke tikker inn noe så er all oppscalering å regne som utgifter. Utålmodig? Kansskje, men tror vi har lov å begynne å bli litt utålmodig nå.

Løkke til.
oppvigår
22.11.2019 kl 11:06 6270

https://www.freightwaves.com/news/anheuser-busch-charges-into-california-electric-truck-demonstration-race
The beverage maker’s biggest commitment to that goal is a pending order for 800 fuel cell-powered electric trucks from Nikola, which expects to begin deliveries in the fourth quarter of 2022.
IFA
22.11.2019 kl 12:10 6166

Vi snakker om et selskap med tradisjoner som nå satser for fult på nye løsninger for nåtidens og fremtidens løsninger.
Vi snakker i høyeste grad om et innovasjonsarbeid med fokus på en ny utviklingsstrategi som har ført frem til et tempo uten sidestykke for et ressurssvakt selskap.
Kan ikke huske noe selskap av lignende kaliber som til de grader har tråkket i det ene smørøyet etter det andre worldwide i et sammenhengende tempo - en reise som en kunne tro bare Løkke kunne lykkes med!
Enhver investor med nærhet til virkelighetens verden innen innovasjon, nettverksbygging, produksjonsutvikling, effektivisering, markedsføring, forhandlingsprosesser og signering av store og kompliserte kontrakter, samt finansiering fra miljøer preget av konservativ tenkning, vet at dette ofte er en lang og tung modningsprosess.
Nå først kan det virke som om store deler av markedet innenfor NELs virksomhetsområde har oppfattet hydrogenbudskapet - og har også i politiske miljøer worldwide fått hastverk.
For investorer i selskaper som driver nybrottsarbeid må vi investorer ha tilstrekkelig erfaring til å tenke realistisk investeringshorisont.

Ser vi oss tilbake, må vi konkludere med at NEL med Løkke i spissen har levert en fantastisk utvikling i et nesten utrolig tempo inkludert spot on når det gjelder innvannende oppkjøp av andre selskaper, investeringer i fabrikker, samt eierandel nå sist i Everfuel, hvor Nel eier 20 prosent av aksjene. Selskapet opererer smart gjennom Hyon - og har inngått et strategisk samarbeid med Shell, Nikola mfl. - også som en ressurs for USA for sikker utvikling i bruk av hydrogen sammen med Nikola.
Selv har jeg registrert andre grupperinger NEL deltar i som bla. med større globale selskaper, samt en gruppering i Korea, men jeg sitter ikke på en gjennomarbeidet liste som jeg på sparket kan presentere. Kanskje den finnes andre steder i oppsummeringer på forumet.

Vi må bare innrømme at vi investorer i takt med tidens utvikling blir stadig mer utålmodige med kortere investeringshorisonter.
Norge er ingen sinke i utålmodighet og nervøs hypertrading - noe som kan bidra til unødvendig billige aksjer som kan akkumuleres av potensielle oppkjøpere.
Og erfaringsmessig har vi opplevd for få år siden at oppkjøper av folkeaksje/ tradingaksje lenge skjulte seg bak lignende konti som tyskerne nå gjør - men plutselig en morgen meldte denne oppkjøperen noe tilsvarende eierskap som Tradegate kan vise til i dag - eller mandag?
En slik dag ønsker jeg å sitte på investeringen min - som jeg gjorde den gangen.

Redigert 22.11.2019 kl 12:34 Du må logge inn for å svare
Crom
22.11.2019 kl 14:27 6027

Det er godt Nikola endelig får begynt å vise hva semitrailerne deres er gode for :)
Det vil redusere usikkerheten og skepsisen knyttet til Nikola, og dermed komme NEL til gode.
Crom
22.11.2019 kl 16:12 5920

Ser Trevor Milton erter Elon Musk med et pick-up design: https://twitter.com/nikolatrevor/status/1197749716580093952

Kan jo håpe at Nikola en dag lanserer en slik på hydrogen. Ville nok vært et godt marked for det.
Slettet bruker
22.11.2019 kl 17:38 5837

Tusen hjertelig takk for ditt innlegg. Nel og Løkke har gjort alt etter Scale up boken. De 10 dobler produksjonen allerede neste år. Dette lover godt. Dette er helt rått. Bare å kjøpe mere, på dropper. Lykke til alle Nellere.
oppvigår
23.11.2019 kl 21:42 5565

Denne må dere få med dere, og glem den nå ikke!
https://www.ttnews.com/articles/anheuser-busch-nikola-byd-complete-first-zero-emission-beer-run

Anheuser-Busch in May 2018 placed an order for up to 800 of Nikola’s hydrogen-fuel heavy-duty trucks, as a means of helping the brewer transition its entire longhaul dedicated fleet to zero-emission vehicles.

“This milestone will become an example for all other truck makers to move away from diesel trucks and towards zero emission vehicles,” said Nikola CEO Trevor Milton. “We are now preparing production vehicles for Anheuser-Busch and plan on delivering the trucks as fast as possible.”

Får dere denne også med, så skulle det ikke være vanskelig å skjønne at det kommer nyheter snart!
https://www.youtube.com/watch?v=xKucVcNZ4sk&feature=youtu.be
Ca. 2 min. ut sier Bjørn Simonsen helt klart at de skal lever elektrolysører til Nikola.
oppvigår
23.11.2019 kl 22:05 5532

https://www.trucks.com/2019/11/19/nikola-motor-historic-battery-technology-breakthrough/

Nikola is cagey about the source of the technology. It said security and confidentiality concerns prevent the company from providing more details.

“We acquired it from a professor who had been working on it for over a decade. It comes from academia. We improved it to the point where we can commercialize the technology with their help,” Milton said
Slettet bruker
24.11.2019 kl 17:10 5321

Takk for linker!
De var helt klart interessante!!!
👍🏻👍🏻
StangInn
25.11.2019 kl 07:10 5102

Da har Clearstream økt sin beholdning til 33,15 % - spørsmål om tid før det blir bud eller...?
Plogen123
25.11.2019 kl 07:27 5059

Godt mulig det kommer et bud snart ja! Men det skal nok være utrolig høyt for at ledelsen i det hele tatt skulle vurdert det. Nel’s potensiale er gigantisk! Hydrogen er fremtiden & Nel er i førersetet. Ta plass 🚀
Slettet bruker
25.11.2019 kl 07:28 5058

Jag läste nå i q2-rapporten att demostationen de satte upp åt nikola då hade återöppnats efter kjörbo-incidenten.

Ändå skrev nikola i oktober at de håller på med dialing in på den. Hur går detta ihop?

Läser i q2 att demostasjon 2 som varit lite av et mysterium ska också installeras 2019' . Vet nån hur det går med den?
Nikko
25.11.2019 kl 10:42 4779

Her kjøper selskapets storaksjonærer seg opp med nesten 7,5 mill. aksjer forrige uke, og allikevel så presses kursen ned...?
Ripper
25.11.2019 kl 12:34 4614

Nikola har de to demostasjonene i drift, der den ene har kapasitet på 1 tonn daglig og den andre 2 tonn daglig. Dette har jeg lest i en artikkel der Jesse Schneider ble sitert/referert. Finner den ikke igjen nå
Slettet bruker
25.11.2019 kl 12:44 4616

Det har jo voldsomt med aktiviteter rundt Hydrogen i disse dager. Mail subscriberer på flere blader/firmaer/tweets og lignende. _Bare i dag_ er det 23 store nyheter rundt omkring i verden. Gamle nyheter om Nikola som leverte sin første hydrogen truck, og noe om Danmark og Fredericia er også nevnt.
oppvigår
25.11.2019 kl 12:46 4610

Hvis det er noen som tviler på at finansieringen ikke lykkes, så se på det at Trevor kjøpte en eiendom til 300000000, -kr (trehundremillioner kroner). Han gjør ikke det om han ikke er trygg på at han lykkes.
JosefK
25.11.2019 kl 13:10 4645


Det er ikke nytt. Jeg har lest nyhetene I flere år og sett hvordan bildet har forandret seg fra eksotisk til å bli seriøst.
oppvigår
25.11.2019 kl 13:22 4650

Er gått lei dette maset om oppkjøp. La oss se på dette:
Det er 50-70 personer som eier 405006496 aksjer i Nel gjennom CB. Snittet på 50 personer blir ca. 8,1 millioner aksjer. Skal 5% oppnåes, må den enkelte ha 61088500 aksjer. Skal en enkelt oppfylle denne 5%-regelen, må eieren inneha 15,08%. Vi snakker da om at det er regnet utfra 50 eiere.
Tror man må slutte med dette maset heretter.
Savner 4investors engasjement i Nel.
Slettet bruker
25.11.2019 kl 13:49 4611

Klart at det er nytt, med denne enorme seriøse økningen.
Slettet bruker
25.11.2019 kl 21:40 4484

oppvigår skrev Innlegget er slettet
Vet ikke de sier ju ovan at begge stationer er i drift. Så de fungerer. Sen om den ikke uppfyller kraven på 1 og 2 ton per dag... eller vad det er som nikola sier "dialing in"

Jeg heller mot at nel gjort jobbet sitt men at nikola skyller på små petitesser för at ikke behöva beställa
rogneveien
26.11.2019 kl 07:45 4340

Kommer nok noe garantert, det trekker bare såååå sinnsykt ut i tid.

Løkke til.