NEL: Mandag 30 desember

rogneveien
NEL 01.11.2019 kl 09:02 109109

God morgen.

Ja nå er det ny mnd og nye muligheter. Nådde ikke mitt personlige kursmål på 9,60 i mnd som gikk. Men vi starter med ny frisk og ny tro da vi vet hvilke store muligheter som bør ligge forran oss i nær framtid. Det har vært fryktelig stille fra ledelsen sin side denne mnd. Vi har knapt nok hørt fra dem, masse twitring og en masse indirekte lovnader, men ingeting å skrive hjem om. Dette må nå bli bedre eller så er det nedover igjen, dette har vi som har vært inne i NEL en tid fått erfare mange ganger. Løkke har ikke fått ned en eneste av de store ballene han er ute etter å ta ned, iallefall ikke noe som vi vet om. Er spent på hva det er slags news NIKOLA kommer med til uka. Trevor har det også med å slå litt på stortromma, men det blir liksom ikke noe sus over det. Nåvel, vi får gi dem litt tid enda. Det som jeg stusser over er den planlagte utrullingen av stasjoner som etter planen skulle være langt på vei nå ikke er kommer igang enda. Vi vet ikke mer enn det vi visste for et par år siden angående dette. Det sies at de fintuner de nye stasjonene, men nå må de nå snart ha tunet seg ferdig. Hvis de plages så må de i det minste kunne informere om utsettelse og ny planlagt framdrift. Når det gjelder Korea og Kina er jeg fortsatt veldig spent på hva som kommer derfra. Disse folka er serriøse og hydrogenstasjoner kommer garantert, men blir det fra NEL? Det er spørsmålet. Personlig håper jeg på det selvsagt. Når det gjelder industriellt bruk så kommer nok hydrogen, men dette er et lerret som kan være langt å bleike.
Nåvel, det har iallefall vært stor interesse for denne tråden og den type diskusjon og meningsutvekslinger en slik gir mulighet for. Vi viderefører den inn November. Skal prøve å henge med så lenge interessen er til stede. Skal etterhvert prøve å samle noen fakta, begynner med kursutvikling vi kan følge fra mnd til .
Jeg prøver meg på en videre tipping på kursen pr 1 des. Selv om den ikke var videre vellykket i nov. Ny kurs fra min side 1des. er 11 kr. Dette om vi får inn minimum en storordre. Hvis det ikke kommer inn noe videre utover dagens er vi ned til 6,50,- Spenstige tall, men det er slik jeg tenker.

Kurs pr 1 juli kr 7,20
Kurs pr 1aug kr 7,12
Kurs pr 1 sept kr 6,78
Kurs pr 1 okt kr 8,32
Kurs pr 1 nov kr 7,92
Kurs pr 1 des kr 7,93

Løkke til videre.


Redigert 21.01.2021 kl 09:23 Du må logge inn for å svare
rogneveien
09.12.2019 kl 07:36 8565

Morn, bilen funka fint. Nyelig å kjøre. Passelig for en som ikke har så mye å rutte med, men som av familiære grunner MÅ kunne stole på bilen på fjelloverganger. Vinterstid. Nok om det.
Jeg er spent på aksjonærlista i dag. Skal bli spennende å se. Jeg er også spent på om det kommer er dropp pga at noen meget omtalte personer velger å selge noen aksjer de har fått frigitt. Noe blir å skje, men hva.

Løkke til
Redigert 20.01.2021 kl 22:19 Du må logge inn for å svare
JosefK
09.12.2019 kl 02:03 8741


Akkurat der har det skjedd mye det siste året:

-opprettelsen av hydrogen Council
-IEA kom med en rapport om hydrogen i mai/juni
-Australia satser en milliard AUD
-Tyskland har store planer
-i tillegg til Korea /Japan som har vært foregangs regioner lenge.

Når man leser nyhetene er det en klar dreining bort fra forsøksprosjekt og over på bærekraftige løvinger som tåler konkurranse fra bensin/diesel
Redigert 20.01.2021 kl 22:19 Du må logge inn for å svare
oppvigår
09.12.2019 kl 01:36 8680

Nel kan ha store muligheter her.
Redigert 20.01.2021 kl 22:19 Du må logge inn for å svare
kaliber
07.12.2019 kl 14:57 8993

Lykkelig eier er jeg også, 17 år gammel aidi s8 og 21 år gammel xm tdi:)
Redigert 20.01.2021 kl 22:19 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
07.12.2019 kl 13:43 9062

Rogerveien, kjöp en miraii nesta gång og tillverka din egen vätgas av julmaten
Redigert 20.01.2021 kl 22:19 Du må logge inn for å svare
Framtia
07.12.2019 kl 13:25 9020

Jeg tror denne industrien har vært "umoden" lenge! Dvs. at teknologien har i hovedsak vært tilgjengelig, selv med pågående R&D. Det vi mangler er politisk vilje, kunder og industri aktører som tør satse! Nel klarer ikke å tvinge sine produkter ut i markedet! Her trengs det en holdningsendring! Politikerne må i hovedsak få 'hele armen ut av "rumpen" , der den tydeligvis sitter fast! Men vi som er litt orientert, vet det er mye godt på gang! Samfunnet er bare ikke helt ferdig modnet ennå! Jeg tror neste år blir en god indikator på hvordan globale aktører møter miljøutfordringer, uten å reservere eller la seg begrense av holdninger til alternative teknologier!
Jeg trenger ikke ramse opp "triggerne"som allerede er kjent, da jeg er mere opptatt av teknologi enn aksjekurs. Lykkes Nel og deres sammarbeidspartnere, kommer kursen av seg selv....
Redigert 20.01.2021 kl 22:19 Du må logge inn for å svare
Falketind
07.12.2019 kl 11:28 9121

Ingen bil er malplassert, for øvrig er jeg nå også lykkelig eier av en 16 år gammel bil.🚗😂
Redigert 20.01.2021 kl 22:19 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
07.12.2019 kl 11:03 9157

Jeg er en lykkelig eier av en 20 år gammel varebil og den er helt malplassert her på en NELtråd.
Redigert 20.01.2021 kl 22:19 Du må logge inn for å svare
Falketind
07.12.2019 kl 09:35 9291

Ja, gratulerer med ny bil. Alltid spennende med ting som er nytt. Selv liker jeg å kjøre biler som ikke "alle har" og kommer til å bestille en Opel Insignia Grand Sport. Mye god bil for pengene dette også. I påvente av at hydrogenbiler skal bli ett reelt alternativ.

https://bil24-no.cdn.ampproject.org/v/s/bil24.no/opel-insignia-med-ny-og-toffere-front/?amp_js_v=a2&amp_gsa=1&amp&usqp=mq331AQCKAE%3D#aoh=15757071805337&referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com&amp_tf=Fra%20%251%24s&ampshare=https%3A%2F%2Fbil24.no%2Fopel-insignia-med-ny-og-toffere-front%2F
Redigert 20.01.2021 kl 22:19 Du må logge inn for å svare
Nikko
07.12.2019 kl 08:58 4569

Gratulerer med ny bil 👍
Selv har jeg reservert en Skoda Invention 😊
rogneveien
07.12.2019 kl 06:52 4680

rogneveien skrev Slettet.
Henta nybil i går. Nye Skoda superb. 4x4 aut. Bil for oss fattigfolk. Men jeg anbefaler faktisk å ta en prøvetur med den om det er noen som planlegger å skifte bil. Les tester og prøv den
Det er fakiskk en del Audifanatikere jeg vet om som har gåt over til den. Må være toppmodellen selvsagt. Prøv gjerme den nye Skoda scout . Skodas svar på V90 XC og Audi Allroag. samt Ww Aaltrack. Jeg ble MEGET positivrt overreasket. Anbefales prøvetur. .Helt vanvittig plss i bagasjerom og baksete.
Løkke til.
Nikko
05.12.2019 kl 08:33 5136

Ser at det ligger en post på over 400k på kjøp til 7,60. Er det en ypperlig mulighet til å redusere?
rogneveien
05.12.2019 kl 08:12 5242

Starter ned på tradegate.

Ha en fin dag.

Løkke til
oppvigår
05.12.2019 kl 00:57 5429

OBS!






Andreas Johansen

@aksjeandy
·
3h


Replying to
@nikolamotor

@IVECOUK
and
@CNHIndustrial
NEL supplier of the Hydrogen refuelling stations for Europe as well?

Nikola Motor Company

@nikolamotor
·
3h


Yes
oppvigår
04.12.2019 kl 11:22 5816

Ser 4investors har kommet med analyse i går og i dag.
oppvigår
04.12.2019 kl 10:45 5910

Denne elbil eieren hadde det ikke så greit. Med H2 hadde dette vært unngått.
https://www.msn.com/nb-no/motor/nyheter/utladet-tesla-skaper-køer-på-e6-i-akershus/ar-BBXJG7E?ocid=spartandhp
Slettet bruker
04.12.2019 kl 08:01 6087

Enig....
NEL slo til og krydret med en liten ordre i dag...
Men er vel bare spill for galleriet kanskje.
Mulig det kommer salg i løpet av dagen også.

Vi får håpe på en rekke av ordre 👍🏻😊😊
MrBoring
04.12.2019 kl 07:40 6136

Jeg så Carlsberger skrev det, men hadde ikke sett det tidligere. Da håper iallefall jeg at dette blir korrekt og ikke det tidligere kjente kursmålet på 6 kroner.
Slettet bruker
04.12.2019 kl 00:21 6298

Har ikke Pareto også ett kursmål (bull) på 14,30?
Og det i samme analyse.

Mener jeg leste det tidligere i dag på Shareville/Carlsberger.
Fant det ikke i farten...(så korriger om jeg husker feil)
Sylfest
03.12.2019 kl 21:20 6513

Tatt fra en annen tråd:
Nå planlegger de en ny fabrikk for produksjon av såkalte elektrolysører i Herøya Industripark. Disse apparatene deler vann i hydrogen og oksygen.
I lokalene til Nav fikk de Rec Solar-ansatte informasjon om planene for den nye fabrikken, og hadde en til en-samtaler med ledelsen i Nel.
– I første omgang trenger vi 39 ansatte til å bygge opp fabrikken. Men vi skal oppskalere etter hvert, sier fabrikksjef Arild Berdalen.
Øke til 160 ansatte
Den første produksjonslinjen skal være i gang i 2021. Totalt er det plass til fire produksjonslinjer i lokalene på 15 000 kvadratmeter, som tidligere huset Rec Wafer.
I første runde skal Nel investere 180 millioner kroner i den nye fabrikken.
– Vi starter på linje to i 2022. I 2024, med full produksjon på alle linjene, har vi tro på at det er 160 ansatte på Herøya, sier Berdalen.
Bakteppet for at Nel skal utvide produksjonskapasiteten, er nye markeder og økende etterspørsel. Selskapet har blant annet sikret seg en stor kontrakt med det amerikanske selskapet Nikola Motor Company, som skal produsere lastebiler drevet på hydrogen.
– Vi skal levere 448 hydrogendrivstoffstasjoner til Nikola i USA. Denne avtalen vil beslaglegge det meste av produksjonen ved fabrikken på Herøya de første fire årene, forteller Løkke-Øwre.
I tillegg skal fabrikken sørge for store leveranser til et svensk stålverk.
Perpus
03.12.2019 kl 21:17 6502

Noen satser på Hydrogen.Vestlandet skal bytte ut «snøggbåtar» https://www.vlfk.no/vestland-far-miljovenlege-snoggbatar/
Redigert 03.12.2019 kl 21:17 Du må logge inn for å svare
MrBoring
03.12.2019 kl 21:07 6542

Nikola twitret om utrullingstakten for hydrogenstasjoner i USA/Canada 1. oktober 2018.

https://twitter.com/nikolamotor/status/1046852215565049857/photo/1

Det er også min mening at Pareto-analysen, dersom det jeg har lest er korrekt, har for lav inntjeningsvekst.
Slettet bruker
03.12.2019 kl 20:51 6597

Har lett litt men. Hva er siste opplysning om beregnet produksjonsstart i Porsgrunn. Helt mot slutten av 2020 ?.
MrBoring
03.12.2019 kl 20:45 6600

Jeg tror ikke du har misforstått pressebriefen, men du har kanskje misforstått meg?

Jeg sier Pareto ikke har troa på Nikola, siden de bare har 25% årlig inntektsvekst for NEL frem til 2030. Jeg mener inntektsveksten for NEL blir betydelig høyere når de virkelig begynner å levere stasjoner til Nikola fra 2022-2023. Dette inntektspotensialet ble akkurat betydelig høyere nå når Nikola har forsert utviklingen av Nikola Tre. Jeg kan ikke fatte og begripe at Pareto ser bort fra Nikola-avtalen og dette inntektspotensialet uten at de har en grunn for å komme med et lavt kursmål.

For øvrig er jeg ikke så opptatt av kursmål. Dersom NEL gjør jobben kommer kursen etterhvert, men blir litt oppgitt over en så opplagt svakhet i prissettingen til Pareto.
Wanker
03.12.2019 kl 20:35 6618

Jeg er helt enig i din tolkning - uten IVECO ville det tatt mange år å få testet og sertifisert alt som skal på plass. Både Trevor og Elon ligger litt i forkant med sin kommunikasjon, sikkert en amerikansk ting... Jeg mener samarbeidet "redder" Nikolas ansikt - uten dette hadde de vært alvorlig forsinket. Gårsdagens og dagens arrangement burde føre til at caset NIKOLA praktisk talt går fra å være et prosjekt med fortsatt risiko for failure, til å bli nesten bankers.

Dette burde forøvrig gjenspeiles i NELs aksjekurs, men her har blæhblæh-koret med stor suksess mast om utløp av lock-up. Det er jo bare fjas - de enorme salgene ved tidligere utløp av lock-ups har ikke hatt noen langsiktig virkning på aksjekursen. Resterende aksjer utgjør en musefis av det som tidligere er solgt. Og nå Pareto, med noe som ser ut til å være en bestilt analyse hvor man opererer med en helt latterlig vekstrate. Bare leveransen til Fredericias første fase, som før eller siden vil komme, om man tror på avtalen mellom Everfuel og NEL, utgjør mer enn 50% av gjeldende elektrolysørkapasitet på Notodden.

Når det gjelder utrulling av hydrogenstasjoner, så hadde Nikola en kort periode et Excel-ark liggende ute, og i følge dette skulle det bygges TO stasjoner i 2021.
Regnearket er borte for lenge siden, men om dette skal holde må man vel bestille fra NEL før midten av 2020. Og for de som savner et konkret kontraktsbeløp, så sier det seg selv at NEL foreløpig ikke VET nøyaktig til hvilken pris de kan levere fra sine nye produksjonslinjer. Men dette gjør ikke NEL til en mindre attraktiv aksje for langsiktige mennesker som ønsker å bidra til industribygging.
Redigert 03.12.2019 kl 20:36 Du må logge inn for å svare
Sørøya
03.12.2019 kl 20:01 6692

Det er vel stort bekreftelse på det man har antatt hele tiden. I tillegg har Milton bekreftet at de nå er ved målet når det gjelder utviklingen av stasjonene.
At stasjonene i Europa ville måtte være av hendige av støtteordninger er vel helt i tråd med det man for enter i det grønne skiftet. NEL har riktignok ikke mottatt ytterlige konkrete ordre fra Nikola og har vel heller ikke blitt utpekt som partner til Nikola/IVECO samarbeidet, men de ble nevnt under presentasjonen.
Lock-upen går ut i morgen, men ingen har over 5% og hvor mange som fremdeles er primærinnsidere vet jeg ikke. Derfor er det vel stor sannsynlighet for at dersom de velger å selge aksjene nå så så sluses de ut i markedet over litt tid og ikke alle på en gang. Da ble dette isåfall bare en dump på veien.
oppvigår
03.12.2019 kl 19:53 6659

It costs about $20 million to build one hydrogen refuelling station. It's unlikely that existing diesel stations will dispense hydrogen too.
https://twitter.com/FOCUSmagSA/status/1201808046768492544
oppvigår
03.12.2019 kl 19:33 6719

Se her:
H2 and charging station rollout plan:
https://twitter.com/FOCUSmagSA/status/1201803816775106560/photo/1


https://twitter.com/FOCUSmagSA/status/1201802610577149952


FOCUS on Transport

@FOCUSmagSA
·
8h


Nikola will build over 700 hydrogen refuelling stations in North America by 2028. They will be built along specific customers' routes.
#TruckToTheFuture
@IVECOZA

@IVECO

@nikolamotor

@CNHIndustrial

https://twitter.com/FOCUSmagSA/status/1201802610577149952
Slettet bruker
03.12.2019 kl 17:21 6856

Tja....
På pressekonferansen i går så sier faktisk Trevor at samarbeidet med Iveco FREMSKYNDER bilene med mange år.
Nå har de nesten ferdige chassis og service/verksteder og folk ansatt hos Iveco.
Skulle de gjort alt selv ville det tatt mange år før bilene kunne rullet ut.

Er det bare jeg som misforstår gårsdagens og dagens pressebrief?
oophus
03.12.2019 kl 17:01 6890

Enda mer interessant er det å se på forskjellene på vinterstid.

BE 400 km rekkevidde, vil kjapt falle til rundt 250-300 km grunnet behovet for varme - energi som tappes fra batteriene.
FCELL 800 km vil grunnet varmetapet i brenselcellen (65% effektivitet) kunne utnytte hele 650-700 kWh for varmeproduksjon, og rekkevidden på 800 km går kun ned noen få prosent. Jeg tipper maks ned til 700 km.

Redigert 03.12.2019 kl 17:02 Du må logge inn for å svare
oophus
03.12.2019 kl 16:57 6875

Gjentar denne her, siden det er litt betydelig:

Informasjon fra Nikola+IVECO dagene:

Nikola TRE BE versjon makser ut ved et 750 kWh batteri.
Nikola TRE FCELL versjon, kan lagre 60kg hydrogen, sammen med et mindre batteri - jeg tipper 125 kWh som stemmer med Trevor Miltons uttalelser nå nylig.

1kg hydrogen inneholder 33.3 kWh brukbar energi.
33.3 * 60 = 1,998 kWh brukbar energi ved 100% utnyttelse.

Trevor Miltion har tidligere hintet til at brenselcellene er 65% effektive, så 1,998 * 0.65 = 1,298,7 kWh.

1,298,7 + 125 = 1,423,7 kWh.

Konklusjon: Nikola TRE FCELL vil gå dobbelt så langt som Nikola TRE BE som standard. Sleng på vinterkulde, og reefer last som trenger varme, så vil man straks kunne utnytte mer av energien i hydrogenet, og vi kan plusse på nærmere 700 kWh til i vinterhalvåret ved slike produkter, slik at man plutselig har nærmere 2,100 kWh brukbar energi tilgjengelig vs 750 kWh.

Det ble bekreftet på Twitter, at Nikola TRE BE versjon vil gå 400 km, mens Nikola TRE FCELL versjon vil gå 800 km.

MrBoring
03.12.2019 kl 08:00 7183

Da sier Pareto implisitt at de ikke tror på Nikola, som har levert i henhold til sin tidsplan hele veien. Avtalen med Nikola vil føre til eksponensiell inntektsvekst fra 2023. Frem til da tror jeg vi kan snakke om en organisk vekst på 20-25%.
oppvigår
03.12.2019 kl 00:24 7314

Fleet Transport

@fleettransport


Well here it is the game changer for the European truck industry - The Nikola Tre, a collaboration between
@nikolamotor
&
@iveco
using components from the new S-Way tractor unit. It will have hydrogen & battery electric power
@itoyjury
oppvigår
03.12.2019 kl 00:09 7327

Denne er vel levert av Nel?
California Energy Commission

@CalEnergy
·
3h


San Francisco’s 2nd #Hydrogen station opened today. This is the 43rd station in the state’s hydrogen refueling network & the 42nd funded by #CalEnergy. See
@CaFCP
's map of all #H2 stations: cafcp.org/stationmap. Station is at 1201 Harrison Street, San Francisco, CA 94103