NEL: Mandag 30 desember

rogneveien
NEL 01.11.2019 kl 09:02 109046

God morgen.

Ja nå er det ny mnd og nye muligheter. Nådde ikke mitt personlige kursmål på 9,60 i mnd som gikk. Men vi starter med ny frisk og ny tro da vi vet hvilke store muligheter som bør ligge forran oss i nær framtid. Det har vært fryktelig stille fra ledelsen sin side denne mnd. Vi har knapt nok hørt fra dem, masse twitring og en masse indirekte lovnader, men ingeting å skrive hjem om. Dette må nå bli bedre eller så er det nedover igjen, dette har vi som har vært inne i NEL en tid fått erfare mange ganger. Løkke har ikke fått ned en eneste av de store ballene han er ute etter å ta ned, iallefall ikke noe som vi vet om. Er spent på hva det er slags news NIKOLA kommer med til uka. Trevor har det også med å slå litt på stortromma, men det blir liksom ikke noe sus over det. Nåvel, vi får gi dem litt tid enda. Det som jeg stusser over er den planlagte utrullingen av stasjoner som etter planen skulle være langt på vei nå ikke er kommer igang enda. Vi vet ikke mer enn det vi visste for et par år siden angående dette. Det sies at de fintuner de nye stasjonene, men nå må de nå snart ha tunet seg ferdig. Hvis de plages så må de i det minste kunne informere om utsettelse og ny planlagt framdrift. Når det gjelder Korea og Kina er jeg fortsatt veldig spent på hva som kommer derfra. Disse folka er serriøse og hydrogenstasjoner kommer garantert, men blir det fra NEL? Det er spørsmålet. Personlig håper jeg på det selvsagt. Når det gjelder industriellt bruk så kommer nok hydrogen, men dette er et lerret som kan være langt å bleike.
Nåvel, det har iallefall vært stor interesse for denne tråden og den type diskusjon og meningsutvekslinger en slik gir mulighet for. Vi viderefører den inn November. Skal prøve å henge med så lenge interessen er til stede. Skal etterhvert prøve å samle noen fakta, begynner med kursutvikling vi kan følge fra mnd til .
Jeg prøver meg på en videre tipping på kursen pr 1 des. Selv om den ikke var videre vellykket i nov. Ny kurs fra min side 1des. er 11 kr. Dette om vi får inn minimum en storordre. Hvis det ikke kommer inn noe videre utover dagens er vi ned til 6,50,- Spenstige tall, men det er slik jeg tenker.

Kurs pr 1 juli kr 7,20
Kurs pr 1aug kr 7,12
Kurs pr 1 sept kr 6,78
Kurs pr 1 okt kr 8,32
Kurs pr 1 nov kr 7,92
Kurs pr 1 des kr 7,93

Løkke til videre.


Redigert 21.01.2021 kl 09:23 Du må logge inn for å svare
Sørøya
11.12.2019 kl 16:30 7006

Ingen stor dag i dag. Eneste positive var at den holdt seg marginalt på oppsiden av Fib. 7.388 i sluttauksjonen.
Slettet bruker
11.12.2019 kl 16:46 7013

Efter hver emission har den nels kurs gått upp.

I hver emisjon har det også getts ut fler aksjer.

Slik at det blir en dubbel effekt, fler aksjer og högre verdi per aktie, gammal som my.

Nå ser många att det gett ohållbara nivåer på sällskapets vurdering.

Man ser at sina egna aksjer ökat 100 eller 200 % og er förnöjt. Men sällskapets verdi er på Bubble-status 5-10 ggr så mye. Tenk på det.
Nikko
11.12.2019 kl 16:52 7012

Da endte den på 7,39 i sluttauksjonen.
Får ligge på lur noen dager...
OZZY
11.12.2019 kl 19:28 6834

lasta itt mer idag på 7.40 . litt mer i morgen hvis den går lenger ned men vil tro støtten ligger her et sted.
Redigert 11.12.2019 kl 19:29 Du må logge inn for å svare
rogneveien
12.12.2019 kl 07:27 6715

Sitter klar med krigskassa om vi ser 6tallet.

Løkke til
rogneveien
12.12.2019 kl 07:46 6679

Sørøya, der ser du, vi tenker likt. Litt trading på deg også.

Løkke til
Sørøya
12.12.2019 kl 08:11 6657

Det meste ligger fast, men litt trading blir det. Er litt spent på hva som skjer den dagen Nikola og NEL signerer en produksjonskontrakt og starter utrullingen av stasjoner i USA. Får vi da samtidig en emisjon for utbyggingen på Herøya og benytter danskene da også anledningen til å komme seg ut etter at lock-upen er frfigjort?
Over 700 stasjoner i USA innen 2028 er ganske spenstig, samtidig går jeg ut fra at markedet forøvrig også vokser i denne perioden.
Engineeringarbeidene for Herøya burde vel nå på det nærmeste være ferdigstilt, når kommer investeringsbeslutningen?
Det er relativt stille nå, men det kan komme til å svinge skikkelig det neste halvåret.
rogneveien
12.12.2019 kl 08:18 6636

Sørøya, Skulle dette du her snakker om skje så snakker vi dobling, garantert.
Blir kommunestyre på meg i hele dag, behandling av budsjett. Trenger masse mot og Løkke der også.
Løkke til
Pelegrini
12.12.2019 kl 17:29 6354

Interessant prosjekt i Frankrike:
ENGIE, DLVA og Air Liquide inngår et ambisiøst partnerskap for å produsere grønt hydrogen i industriell skala.
Det satses stadig mer på Hydrogen for energi lagring.
Link: https://www.engie.com/en/journalists/press-releases/dlva-air-liquid-partnership-green-hydrogen/
Slettet bruker
12.12.2019 kl 23:05 6171

Nikola og Nel blir krutt for kursen. Engineeringarbeide på Herøya ligger noe frem. Jeg har noen kilder... Status er at det er den nye fabrikken på Notodden som skal levere varene til Nikola og Hybrit nå fremover. Så engineeringsarbeide på Notodden bør være i rute. Der har de to produksjonslokaler.. Når Herøya fabrikken står klar - det er noe uvisst. Det tar tid. Men jeg antar start tidligst i Q2-21 på Herøya. Først da vil all produksjon fra Notodden flyttes til Herøya. Neste år, bør uansett bli bra for Nel på børsen. Husk at ting lengere tid enn planlagt i H2 verden.
rogneveien
13.12.2019 kl 02:05 6013

Ser ut for at dette tar lengere tid enn vi noen gang kunne drømt om. Jeg er i dvale for tiden, både børsmessig og mørketidsmessig.

Løkke til
uopplyst
13.12.2019 kl 05:59 5936

Har du registrert oppgangen i går? NEL. Når produksjonen på Notodden og Hærøya kommer i gang for fullt, vil vi nok se en utvikling og aksjekurs som vil glede alle tålmodige NEL-aksjenærer. Stå på!
Slettet bruker
13.12.2019 kl 06:52 5888

Lucia, Handelsavtale, Fredag, NASDAQ - Har stor tru på drahjelp idag :) Lykke til alle NEL'R
Slettet bruker
13.12.2019 kl 08:24 5798

Brexitjubel og NEL oppgang , en fantastisk julepresang i adventstiden !
Jeg utroper en skål og et hallelujaaahhhhhh💎❤️🚀👏🎁🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀
AksjeRik
13.12.2019 kl 09:05 5785


Akkurat
Slettet bruker
13.12.2019 kl 09:21 5704

Nesten 7,80 der... så rett i rødt 🙈
Trades godt....
oppvigår
13.12.2019 kl 21:17 5484

Hva skjer Løkke? Begynner å bli litt engstelig nå som man hører mye H2 nytt, men så veldig lite fra Nel. Dette er en av grunnene til engstelsen:
Andel 1: Selskapet er fremdeles stort sett ukjent - men er blant verdens ledende innen produksjon, lagring og distribusjon av hydrogen. Bak kulissene samarbeider selskapet med oljegiganten Shell for å sette opp et nettverk av fyllestasjoner for hydrogen. Ordet kommer sakte rundt i innsider. Banen er i ferd med å lansere en rakett.

På tysk:
Aktie 1: Das Unternehmen ist noch weitgehend unbekannt – gehört aber zur Weltspitze bei Herstellung, Speicherung und Verteilung von Wasserstoff. Hinter den Kulissen arbeitet das Unternehmen mit dem Ölriesen Shell am Aufbau eines Tankstellennetzes für Wasserstoff. Das spricht sich langsam in Insiderkreisen herum. Der Kurs steht vor einem Raketenstart.

https://www.investor-praemien.de/gratis-reports/trends/megatrend-wasserstoff/?af=SEM_I_TRENDS-IA_CRI_INV_Megatrend-Wasserstoff&utm_source=criteo&utm_medium=cpc&utm_campaign=lowerfunnel_dynamic

Dette er ikke Nel. Nå må Nel levere før toget går fra oss.
Slettet bruker
13.12.2019 kl 21:31 5467

Inte vet jag, men vi ser ut att tappa nikola 3 og nikolas tenkta stationer i europa.

I denna tweet fra iveco på nikola så sier de kun battery om nikol@3

https://mobile.twitter.com/IVECOUK/status/1205408433111027712

Det er iveco som utvecklar lastbilen så det er nog de som bestemmer.

Redigert 13.12.2019 kl 21:38 Du må logge inn for å svare
rogneveien
13.12.2019 kl 21:53 5440

Man kan si hva man vil, men jo lengere det går før vi får noen saftige nyheter jo større markedsandel taper NEL.
Det er klart det er grunn til bekymring når det kun drypper inn en og annen liten filleordre på et par stasjoner i ny og ne. Vet ikke om det er andre som føler det samme, men jeg synes dette er litt trasig. Glad jeg realiserte så pass at jeg fikk meg ny bil.

Løkke til
Ranudo
13.12.2019 kl 21:59 5460

Den her er fra i dag:
https://twitter.com/nelhydrogen/status/1205380924214534145
Og her er det sidste stillingsopslag fra NEL:
https://www.finn.no/job/fulltime/ad.html?finnkode=165420770
Vi nærmer os produktionsgulvet!

oppvigår
13.12.2019 kl 23:18 5428

Står det Nikola på bilen, så er det Nikola som bestemmer. Nå får du slutte med dette tullet ditt. Vi vet at de kommer med batteri først, og så hydrogen. Dette er også fornuftig, siden hydrogen nettverket må bygges ut.
oppvigår
13.12.2019 kl 23:37 5429

Hydrogen er kommet for å bli, og les denne!!!
Tesla baut eine Batterie-Fabrik nach der anderen – und was ist mit dem Kurs? Ständig steht die Aktie vor dem Abgrund. Der gesamte Konzern taumelt. Kein Wunder: Batterien sind veraltete Technik. Nervig beim langen Aufladen. Kurze Reichweite. Und dann auch extrem umweltschädlich in der Produktion. Jeder, der jetzt die Augen aufmacht, sieht deshalb: Die Zukunft gehört dem Wasserstoff!
Schon bald wird jedes Elektroauto von Brennstoffzellen angetrieben sein. Der Kurs von Wasserstoffaktien wird dann nur noch einen Weg kennen: Nach oben durch die Decke.

På norsk:
Tesla bygger den ene batterifabrikken etter den andre - og hva med kurset? Aksjen er stadig på randen. Hele gruppen snubler. Ikke rart: batterier er utdatert teknologi. Irriterende når du lader i lang tid. Kort rekkevidde. Og da også ekstremt skadelig for miljøet i produksjonen. Så alle som åpner øynene ser nå: Fremtiden tilhører hydrogen!
Snart vil hver elbil bli drevet av brenselceller. Prisen på hydrogenaksjer vil da bare vite en måte: opp gjennom taket.

https://www.investor-praemien.de/gratis-reports/trends/megatrend-wasserstoff/?af=SEM_I_TRENDS-IA_CRI_INV_Megatrend-Wasserstoff&utm_source=criteo&utm_medium=cpc&utm_campaign=lowerfunnel_dynamic

Håper inderlig at Nel blir en betydelig part i denne fremtiden vi går i møte.
oppvigår
13.12.2019 kl 23:58 5447

Die Wahrheit über Elektroautos und ihre Batterien ist traurig und schockierend: Bei der Produktion werden tonnenweise CO2 in die Atmosphäre geschleudert. Die Lithium-Gewinnung für die Akkus hat schon ganze Landstriche in Südamerika komplett verwüstet. In Afrika müssen Jugendliche kobalthaltiges Erz, das für die Batterieproduktion gebraucht wird, mit bloßen Händen aus der Erde holen …
Die Batterien in den neuen Elektroautos sind wahre Umweltkiller!
Deshalb arbeiten immer mehr große Konzerne mit immer mehr Hochdruck an der nächsten Revolution: an Brennstoffzellen, die mit Wasserstoff arbeiten! Die Energie ist im Wasserstoff gespeichert, der in der Brennstoffzelle in Strom für den Elektromotor verwandelt wird – komplett umweltfreundlich, weil dabei nur Wasserdampf entsteht. Und die lästige Warterei an der Ladesäule gibt es auch nicht: Wasserstoff ist so schnell aufgetankt wie Benzin oder Diesel.

https://www.investor-praemien.de/gratis-reports/trends/megatrend-wasserstoff/?af=SEM_I_TRENDS-IA_CRI_INV_Megatrend-Wasserstoff&utm_source=criteo&utm_medium=cpc&utm_campaign=lowerfunnel_dynamic
rogneveien
14.12.2019 kl 09:14 5385

Oppvigår.
Nå når jeg ser på klokkeslettene du skriver skjønner jeg hvorfor du kalles Oppvigår. Du burde nok føye til en "e" midt inne i navnet, Opp(e)vigår. Eller bytte navn til "Oppevier" sliter med samme fenomenet selv. Takk for flott info

Løkke til.
oppvigår
14.12.2019 kl 10:04 5319

Hei👍Tja kanskje man skulle det. Av og til blir det til at man blir sittende lenge oppe.
Håper jo at man skal få noe igjen for investeringen. Har sittet i ro de siste gangene i denne jojo-tiden, siden at man har troen på hydrogen, og det at tyskerne har slik en sterk tro på Nel. Men nå har det blitt så enormt med hydrogen, og lite Nel, så da grubler man.
Spennende blir det jo når det kommer synspunkter på at at batterier er teknologi, som er utgått på tid. De neste ti år blir virkelig spennende.
Ha en fin dag👍

Redigert 14.12.2019 kl 10:45 Du må logge inn for å svare
Sørøya
14.12.2019 kl 11:26 5217

NEL er fremdeles i oppstartfasen. De har mange baller i luften, men har hittil ikke klart å dra i land større kontrakter. Vi ventet lenge på at lisensavtalen med Japan skulle resultere i noe stort. Nå er det snart OL og ordrene har uteblitt. Utbyggingen av stasjoner i Tyskland med en rammeavtale på opptil 100 stasjoner har heller ikke blitt det helt store. Avtalen med Alstom har foreløpig ikke resultert i noe. Alstom har hydrogentog gående på andre strekninger med hydrogenleveranse fra andre. Fredricia anlegget ser ut til å bli aktuelt litt før jul hvert år. Sånn kan man fortsette med prosjekt etter prosjekt, alle er i startfasen eller testfasen og resulterer i relativt små bestillinger. Nikola drar tydeligvis også ut i tid. Litt frustrerende når man har inntrykk at det er mye som skjer på hydrogenfronten. NEL har steget rundt 70 % hittil i år, men det forventer man at et vekstselskap med så høy risiko skal gjøre. Forventningene er at de i 2020 lander flere større kontrakter både med Nikola og innen industrielle områder, (Yara, Stålproduksjon etc.) Da er forventningene at kursen stiger ytterligere 100 - 200%, ellers må de slutte å skryte av at de er verdensledende innen produksjon av hydrogen ved elektrolyse. Det er allerede nå på kanten til å virke patetisk.
rogneveien
14.12.2019 kl 11:39 5195

Sørøya, meget godt ressonnement. Støtter deg på dette. Trenger ikke videre utlegg. NEL trenger nå å bevise at de er så store og flinke som de utgir seg for å være. Tror nok markedet forventer dette. Det som er veldig spennende er jo CB og hvilken agenda som ligger bak disse.
Ha en fortreffelig mørketidsdag.

Løkke til
Slettet bruker
14.12.2019 kl 11:54 5170

Tross allt starkt av nel at få order i korea, når man haft explosioner, og det er stora protester mot hydrogen.

Japan vill nel ikke ha order för der er det vasklig standard. Tror heller ikke de kan gå det då japan har haft sin egen airbag-skandal med takata.

Återstår nikola men de vill ikke ge nel order. Nikola tre marknadsförs nu kun som batteri.

Finns muligens ett hydrogenalternativ som man kan speciellt specialbeställa ungefär som bmw324 på 90-talet, såldes 3 exemplar? Eller saab 900 v6.
Totto69
14.12.2019 kl 12:04 5188

Kan noen gi han en teskje så han får noe vett i knotten.
Redigert 14.12.2019 kl 12:04 Du må logge inn for å svare
uopplyst
14.12.2019 kl 12:25 5180

Ja, slik er det med den saken.

Og jeg tror noe må skje raskt. Noen av oss har begynt i få en litt guffen følelse. Folk(vi) har nå sittet så lenge at nok er nok. Vi ønsker ikke flere mer eller mindre intetsigende og repeterende utspill. Ser man på Nicola-NEL showet som var for en del måneder siden blir det nesten flaut å være nel-aksjonær og det hele fremstår som patetisk. Jeg ønsker ikke at de som snakker om "hydrogenbløffen" skal få rett. Jeg er brennsikker på at hydrogen er løsningen globalt. Skal NEL være med må de komme på banen med resultater.Det synes som om det inngås kontrakter hvor NEL ikke er med. Om dette skyldes manglende evne hos de som skal hale kontrakten i land vites ikke. Produktet er det i alle fall ikke noe galt ved. Det burde ha "solgt seg selv" så mye som foregår på hydrogenfronten. Det har blitt "mye skrik og lite ull". Har satset mye penger, etter min målestokk, og forventer og håper virkelig at NEL vil lykkes.

Får håpe det kommer noe stort snart slik at mine ord blir gjort til skamme.

Fortsatt god søndag til alle medaksjonærer!
rogneveien
14.12.2019 kl 13:26 5141

Uopplyst.
Du virker ikke så veldig uopplyst. Bra det er andre som tenker litt i samme bane som noen av oss andre.

Løkke til.
Slettet bruker
14.12.2019 kl 13:29 5169

Noe XL1 rett i koppen og litt haussing fra Tigeren, så går det vel likare for han og oss Nellere.
Slettet bruker
14.12.2019 kl 14:46 5098

Jeg er enig i at det litt tynt med flagging av kontrakter, men jeg antar også at det kan løsne betydelig når tankanleggene får sikkerhetsklarering. Jeg ser for meg at det kan ligge ordrer klar som bare venter på sikkerhetsavgjørelsen. Og den vurderingen begynner å bli moden for en utstedelse.

Det kan være overmodige stormanns tanker at ledelsen bygger verdens største anlegg for bygging av electrolyzers på Notodden og Herøya ved Porsgrunn. Men, det er i ferd med å bygge seg opp et stort marked for Hydrogen både innen transport og industri fremover. Ref de nylige miljømålene som nå settes av både FN og EU. Det er mulig Nel ledelsen har vært overmodige, men kanskje også geniale og ved å se at behovet for storproduksjon av Hydrogen vil bli enormt.

Alle som følger med ser jo hvordan Hydrogen stadig oftere er fremme som en viktig delløsning for å nå CO2 nøytralitet. Myndigheter i flere land gir stadig oftere tilskudd til prosjekter hvor Hydrogen inngår. Samtidig må vi forvente at det også kommer stadig sterkere myndighetskrav krav til nye og allerede etablerte industriprosjekter om reinere produksjonsprosesser.

Ting tar tid, og aksjeinvesteringer er et slags lotteri, men investerer man ikke, så kan muligheten for fortjeneste løpe fra en. Personlig tror jeg at Nel er i en mellomfase hvor utholdenhet i aksjen kan betale seg godt fremover.
Crom
14.12.2019 kl 14:50 5109

En kan ikke forvente at NEL skal ha monopol på å levere elektrolysører. Så lenge en har konkurrenter som f.eks. Linde group, ITM power, Hydrogenics, vil ikke NEL være med i alt av prosjekter. Konkurranse er også sunt for NEL, da det tvinger frem sterkt fokus på utvikling og forbedring.

Det har ikke blitt lansert så mange store hydrogenprosjekter enda. Med unntak av et fåtall en nærmest kan telle på en hånd er NEL involvert i de fleste av de store prosjektene. Kan forstå frustrasjonen med at det for det meste er pilotprosjekter som er på gang, men det virker lite trolig at disse ikke vil gå over i storsatsninger. Verden har tross alt et enormt behov for å kutte klimagasser raskt, samt at hydrogenløsningene også har en rekke andre possitive egenskaper.

For NEL sin del så er egentlig problemet slik det ser ut nå at de har lite ordre å levere i 2020/2021 i forhold til produksjonskapasitet. Når en kommer til 2022 og 2023 ser det ut til å bli fult kjør med Nikola, Hybrit, Yara og Fredericia. Da gjelder det å ha fabrikken på Herøya oppe å gå for fullt.
Redigert 14.12.2019 kl 14:52 Du må logge inn for å svare