NEL: Mandag 30 desember

rogneveien
NEL 01.11.2019 kl 09:02 108772

God morgen.

Ja nå er det ny mnd og nye muligheter. Nådde ikke mitt personlige kursmål på 9,60 i mnd som gikk. Men vi starter med ny frisk og ny tro da vi vet hvilke store muligheter som bør ligge forran oss i nær framtid. Det har vært fryktelig stille fra ledelsen sin side denne mnd. Vi har knapt nok hørt fra dem, masse twitring og en masse indirekte lovnader, men ingeting å skrive hjem om. Dette må nå bli bedre eller så er det nedover igjen, dette har vi som har vært inne i NEL en tid fått erfare mange ganger. Løkke har ikke fått ned en eneste av de store ballene han er ute etter å ta ned, iallefall ikke noe som vi vet om. Er spent på hva det er slags news NIKOLA kommer med til uka. Trevor har det også med å slå litt på stortromma, men det blir liksom ikke noe sus over det. Nåvel, vi får gi dem litt tid enda. Det som jeg stusser over er den planlagte utrullingen av stasjoner som etter planen skulle være langt på vei nå ikke er kommer igang enda. Vi vet ikke mer enn det vi visste for et par år siden angående dette. Det sies at de fintuner de nye stasjonene, men nå må de nå snart ha tunet seg ferdig. Hvis de plages så må de i det minste kunne informere om utsettelse og ny planlagt framdrift. Når det gjelder Korea og Kina er jeg fortsatt veldig spent på hva som kommer derfra. Disse folka er serriøse og hydrogenstasjoner kommer garantert, men blir det fra NEL? Det er spørsmålet. Personlig håper jeg på det selvsagt. Når det gjelder industriellt bruk så kommer nok hydrogen, men dette er et lerret som kan være langt å bleike.
Nåvel, det har iallefall vært stor interesse for denne tråden og den type diskusjon og meningsutvekslinger en slik gir mulighet for. Vi viderefører den inn November. Skal prøve å henge med så lenge interessen er til stede. Skal etterhvert prøve å samle noen fakta, begynner med kursutvikling vi kan følge fra mnd til .
Jeg prøver meg på en videre tipping på kursen pr 1 des. Selv om den ikke var videre vellykket i nov. Ny kurs fra min side 1des. er 11 kr. Dette om vi får inn minimum en storordre. Hvis det ikke kommer inn noe videre utover dagens er vi ned til 6,50,- Spenstige tall, men det er slik jeg tenker.

Kurs pr 1 juli kr 7,20
Kurs pr 1aug kr 7,12
Kurs pr 1 sept kr 6,78
Kurs pr 1 okt kr 8,32
Kurs pr 1 nov kr 7,92
Kurs pr 1 des kr 7,93

Løkke til videre.


Redigert 21.01.2021 kl 09:23 Du må logge inn for å svare
oppvigår
14.12.2019 kl 23:25 9393

https://www.tv2.no/nyheter/11043795/

Norsk elbilpolitikk slaktes – mener rike husholdninger blir vinnerne
Redigert 20.01.2021 kl 20:28 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.12.2019 kl 07:20 9250

Får vi en bra diskusjon med mye nya idéer idag tror dere?
Redigert 20.01.2021 kl 20:28 Du må logge inn for å svare
Sann
15.12.2019 kl 07:39 9215

Og det er vel bra, opp til alle å benytte seg av statens goder til hele folket...
Redigert 20.01.2021 kl 20:28 Du må logge inn for å svare
seth
15.12.2019 kl 23:22 8765

Fin artikkel om hydrogen på side 3 i DN imorgen. Europa vil ha hydrogen 😊
Redigert 20.01.2021 kl 20:28 Du må logge inn for å svare
rogneveien
16.12.2019 kl 07:34 8551

Alle vil ha hydrogen, Vi får bare håpe NEL også får solgt litt. Det hadde vært fint for intekten sin skyld.

Ha en fin dag og Løkke til
Redigert 20.01.2021 kl 20:28 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
16.12.2019 kl 07:50 8532

Det viktigeste nå er ikje salg, uten at de får stasjonerna godkjent med henhold sikkerhet. Sedan kan det komma flere order.
Redigert 20.01.2021 kl 20:28 Du må logge inn for å svare
agnostis
16.12.2019 kl 09:47 8316

Noe nytt om Kjørbo i Sandvika? Sist uke hang de samme grønne, lurvete presenningene nedover veggene. Virker øde og forlatt.
Redigert 20.01.2021 kl 20:28 Du må logge inn for å svare
OZZY
16.12.2019 kl 09:49 8971

Venter på politirapporten. Kommer snart.
Redigert 20.01.2021 kl 20:28 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
16.12.2019 kl 10:09 8907

Ja jeg bor rett ved og det stoppet opp etter at alt var fjernet.
Tomt skall med presenninger som henger å slenger.
Den må uansett bygges om da det var grus i bunnen (noe som fikk skylden for hvordan det antente)
De venter vel på kommunen, DSB og politiets rapport.
Redigert 21.01.2021 kl 03:40 Du må logge inn for å svare
oppvigår
16.12.2019 kl 10:23 8844

Finnes nok politiske krefter, som vil og som kanskje arbeider for at dette kommer til å ta tid. Vi har da sett nok av politisk f..skap og udugelighet dette året.
Redigert 21.01.2021 kl 03:40 Du må logge inn for å svare
Collo
16.12.2019 kl 10:28 8905

Deep Purple - H2Subsea - Undervanns infrastruktur for lagring og distribusjon av hydrogen har fått 9,6 mill av Norges forskningsråd i dag.

https://www.forskningsradet.no/behandling-av-soknad/gjennomforte-utlysninger/soknadsresultat-ipn-2019/
Redigert 21.01.2021 kl 03:40 Du må logge inn for å svare
agnostis
16.12.2019 kl 10:42 8938

Ja, det kan være et poeng. For eksempel har norsk el-bilforening sterke interesser i å skaffe politisk bevilgede midler til et stort ladenett i Norge. Mange politikere kan lett la seg overtale til dette så lenge utbyggingen av hydrogen ligger brakk. Noe må man jo gjøre "før det er for sent".
Redigert 21.01.2021 kl 03:40 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
16.12.2019 kl 11:22 8852

Budstikka (Asker og Bærum) hadde en del artikler etter smellet.
Kommunen var kjapt på banen med å hevde de knapt kunne se saken var behandlet politisk.
Kommunen forsikret at de skulle utrede i øst og vest før de godkjente nye stasjoner.
Men nå har de jo åpnet på Høvik så det er vel håp.
Spørsmålet er vel også hva Uno-X gjør.

En artikkel fra oktober:

https://www.motor.no/artikler/2019/oktober/uno-x-vil-ikke-svare-pa-om-selskapet-gjenapner-stengte-hydrogenstasjoner/

Redigert 21.01.2021 kl 03:40 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
16.12.2019 kl 16:59 8645

Grus er kanske ikke så lurt? Noen som vet vad den japanske standard anbefaller? Asfalt er nog ikke så lurt heller på en varm dag. Kan tenke mig at et slett betonggulv er bra. Eller koppar eller tregulv. Og så må det vaskes vekk farlige föremål 1 gang per uke ca. Kan også ha en kamera som registrerar farlige föremål og bryter produktionen.
Redigert 21.01.2021 kl 03:40 Du må logge inn for å svare
rogneveien
17.12.2019 kl 06:54 8330

Når det gjelder hydrogensatsinga på personbilmarkedet i Norge så gikk den drømmen opp i røyk sammen med unoX da det smalt. Iallefall for min del. Null tro på dette i Norge de nærmeset årene. HVIS Regjeringa klare å kreste ut noen stakkars kroner kan det muligens komme noen fyllestasjoner for tungtransport sør i landet. Personlig har jeg nå gått tilbake til god gammeldags dieselbil. 400 nm, det er deilig det.
Ha en fin dag

Løkke til.
Redigert 21.01.2021 kl 03:40 Du må logge inn for å svare
rogneveien
18.12.2019 kl 06:22 8024

Slettet.
Redigert 21.01.2021 kl 03:40 Du må logge inn for å svare
omans
18.12.2019 kl 06:37 8022

Prøver du å korte ned tida frem mot jul ved å hoppe over dager ?
Onsdag 17 kommer før torsdag 18 vanligvis....
Er d pensjonister etc som dagriver slik, eller arbeidsfolk ? ;)
Redigert 21.01.2021 kl 03:40 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
18.12.2019 kl 07:20 7990

Lätt att glömma dagarna. Selv tenkte jag starta en tråd på halvårsdagen för att hedra airbagsoffren i sandvika. Men fick inget svar fra Autoliv denne gång heller og sen glemte jeg mig. Tiden går så fort.
Redigert 21.01.2021 kl 03:40 Du må logge inn for å svare
MrPutter
18.12.2019 kl 07:24 8016

Det blir det nok ikke med det første nei. Her oppe på berget skal det rygges inn i fremtiden på krøtterklasse mens man kunne ha sittet i førerhus eller i førsteklasse. Det aller verste er at det er en så lang vei tilbake for AS Norge nå som oljen tørker ut og man ikke evner å bruke denne muligheten. Trist for Norge men for NEL har det liten betydning.

MrPutter

BTW Jeg kjører også dieselbil med euro 6 så ingen rekkeviddeangst her i gården. :)
Redigert 21.01.2021 kl 03:40 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
18.12.2019 kl 08:21 7911

Det kom idag forslag fra rederinæringen om å innføre 2 dollar i avgift pr tonn fuel , for å bygge fond world wide for skipsnæringen !
Hensikten er å få skipsfarten over på grønn energi som drivmiddel isreden for olje.
Meget fornuftig tiltag som også innebærer en oppeskalering for innfasing av hydrogendrift av båtene !
Youhoooo , dette kom på TV 2 nyhetskanalen nå!
Altså overgang til grønn energi for å Få ned CO2 utslippene World wide!
Dette kan booste Hydrogen 💎❤️🤣🎁🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🏆🏆🏆🏆🏆🏆
Redigert 21.01.2021 kl 03:40 Du må logge inn for å svare
Crom
19.12.2019 kl 12:19 7492

På tide å få opp hydrogenstasjoner i Agder: https://e24.no/naeringsliv/i/K32r9M/alle-nye-drosjer-i-agder-elektriske-fra-2021

Både Hyundai Nexo og nye modellen av Toyota Mirai bør kunne være populære for drosjeeiere da de kan ha drosjen kjøre hele døgnet, bare skifte sjåfør.
Redigert 21.01.2021 kl 03:40 Du må logge inn for å svare
Crom
19.12.2019 kl 16:02 7347

NEL burde være en god kandidat som leverandør til dette prosjektet, om det ikke går til Air Liquide, dersom ikke leverandør er kjent alt. Engie har jo alt sammarbeid med både NEL og Air Liquide i forskjellige prosjekter. https://fuelcellsworks.com/news/funds-awarded-to-den-helder-region-to-develop-a-hydrogen-filling-stations-for-maritime-and-road-transport/
Redigert 21.01.2021 kl 03:40 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
19.12.2019 kl 18:49 7151

Lekkert!
Alle gode ting er 3....
10 kroner neste 👍🏻👍🏻👍🏻
Redigert 21.01.2021 kl 03:40 Du må logge inn for å svare
rogneveien
20.12.2019 kl 07:18 6815

Sannelig mye spennende på hydrogenfronten for tia. Får håpe noe tilfaller NEL.

Ha en fin dag.
Løkke til
Redigert 21.01.2021 kl 03:40 Du må logge inn for å svare
Atomvinter
20.12.2019 kl 08:08 6688

At hydrogen har tapt kampen mot batteri i privatbilmarkedet er opplagt.

Når vil slaget være definitivt tapt mot batteri i tungtrafikken?

https://www.tu.no/artikler/norsk-forskning-kan-gi-elbiler-med-1-000-kilometers-rekkevidde-na-starter-testingen/441960

Ikke at NEL er synonymt med hydrogen altså. Den dagen det er penger å tjene i på hydrogen vil kinesere og andre komme på banen, noe som vil bety slutten på NEL (REC).

Enn så lenge lever NEL av almisser og støtte fra histen og pisten. Til kinesere og co. kommer på banen den dagen det er penger å tjene.
Redigert 21.01.2021 kl 03:40 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
20.12.2019 kl 08:38 6581

NEL er synonymt med hydrogen spør du meg!
Alt det andre du mener er opplagt virker rimelig lite opplagt...
Les deg litt opp, på ett bredere spekter.



Og dagens melding viser deg nettopp dette atomvinter 😊😊😂👍🏻
Redigert 21.01.2021 kl 03:40 Du må logge inn for å svare
NOKIA1
20.12.2019 kl 08:42 6553

NOslo, 20 December 2019) Nel Fuel AS, a subsidiary of Nel ASA (Nel, OSE:NEL) today announces the establishment of Green H2 Norway, a joint venture (JV) together with H2 Energy AS (H2 Energy), Greenstat AS (Greenstat) and Akershus Energi Infrastruktur AS (Akershus Energi). Green H2 Norway will establish renewable hydrogen production facilities in Norway to supply hydrogen to Hyundai trucks which are expected in Norway from 2020.
Redigert 21.01.2021 kl 03:40 Du må logge inn for å svare
Epona
20.12.2019 kl 08:43 6567

JV i dag. Går til himmels.
Redigert 21.01.2021 kl 03:40 Du må logge inn for å svare
Framtia
20.12.2019 kl 09:21 6415

Har jeg hørt denne før, eller...🤔 Du er tydeligvis en av fornekterne, men det er forsåvidt helt greit for meg...
Redigert 21.01.2021 kl 03:40 Du må logge inn for å svare
IFA
20.12.2019 kl 09:57 6346

Ørsted and partners secure funding for renewable hydrogen project
20.12.2019 08:23

Seven industrial partners have been awarded funding for a demonstration project in Denmark using offshore wind power to produce renewable hydrogen for road transport.

Within energy, Avedøre is best known for housing Ørsted's large biomass-fuelled CHP plant, Avedøre Power Station, but in the future, the area might become home to more than heat and power production. This became clear when the Energy Technology Development and Demonstration Programme (EUDP) under the Danish Energy Agency decided to support the H2RES project where Ørsted is the principal partner.
Together with partners Everfuel Europe A/S, NEL Hydrogen A/S, GreenHydrogen A/S, DSV Panalpina A/S, Hydrogen Denmark and Energinet Elsystemansvar A/S, Ørsted has received funding of DKK 34.6 million for the construction of a 2MW electrolysis plant with appurtenant hydrogen storage. The plant will use electricity from offshore wind turbines to produce renewable hydrogen for buses, lorries and potentially taxis.
The daily hydrogen production is expected to total around 600kg, enough to power 20-30 buses, while also making testing its use in lorries and taxis possible. The funding awarded to the H2RES project is the largest among the 53 projects which have received funding from the EUDP in this second 2019 call for applications.
Forts.

https://orsted.com/en/Media/Newsroom/News/2019/12/945369984118407
Redigert 21.01.2021 kl 03:40 Du må logge inn for å svare
IFA
20.12.2019 kl 10:07 6325

For oversiktens skyld bør kanskje meldingen tas med som dagens nyheter:

NEL: OPPRETTER JOINT VENTURE FOR HYDROGENLEVERING TIL HYUNDAI-LASTEBILER

NEL

8.46 NOK
8,460 NOK+
+ 1.50 %
1,50%

20.12.2019, 08:44·
TDN Finans Delayed
Oslo (TDN Direkt): Nel Fuel, et datterselskap av Nel, etablerer konsortiet Green H2 Norway, sammen med H2 Energy, Greenstat and Akershus Energi. Sammen vil de etablere hydrogenproduksjonsanlegg for levering av hydrogen til Hyundai-lastebiler som er ventet i Norge fra 2020.

Det skriver Nel i en melding fredag.
Nel skriver videre at det er ventet at Hyundai vil levere et økt antall hydrogenlastebiler fra 2021 og utover.
Green H2 Norway har et likt eierskap mellom selskapene, og vil ha dialog med potensielle partnere samt myndigheter for å initiere det første prosjektet i 2020.
Green H2 Norway har som intensjon å bli eksklusiv tilbyder av hydrogen til Hyundai sine lastebiler i Norge.
Produksjonsanleggene vil også kunne levere hydrogen til andre busser, biler og ferger, og partene har som intensjon å etablere det første produksjonsanlegget utenfor Oslo.
PSP, finans@tdn.no Infront TDN Direkt, +47 21 95 60 70
Redigert 21.01.2021 kl 03:40 Du må logge inn for å svare
oppvigår
20.12.2019 kl 14:13 6203

Opplagt? Der tar du nok feil !!!!
https://www.investor-praemien.de/gratis-reports/trends/megatrend-wasserstoff/?af=SEM_I_TRENDS-IA_CRI_INV_Megatrend-Wasserstoff&utm_source=criteo&utm_medium=cpc&utm_campaign=lowerfunnel_dynamic

Tesla bygger den ene batterifabrikken etter den andre - og hva med kurset? Aksjen er stadig på randen. Hele gruppen snubler. Ikke rart: batterier er utdatert teknologi. Irriterende når du lader i lang tid. Kort rekkevidde. Og da også ekstremt skadelig for miljøet i produksjonen. Så alle som åpner øynene ser nå: Fremtiden tilhører hydrogen!
Snart vil hver elbil bli drevet av brenselceller. Prisen på hydrogenaksjer vil da bare vite en måte: opp gjennom taket.
Redigert 21.01.2021 kl 03:40 Du må logge inn for å svare
oppvigår
20.12.2019 kl 15:02 6136

https://www.abcnyheter.no/nyheter/verden/2019/12/18/195635436/kongolesiske-familier-saksoker-teknologigiganter-for-a-ha-medvirket-til-dod-og-skade

14 familier saksøker selskaper som Apple og Tesla for å ha medvirket til dødsfall, lemlesting og alvorlige skader på mindreårige barn mens de jobbet med å utvinne kobolt til teknologiindustrien i DR Kongo.
Redigert 21.01.2021 kl 03:40 Du må logge inn for å svare
oppvigår
20.12.2019 kl 15:36 6111

Vi ser kanskje begynnelsen til et gigantisk søksmål mot disse firmaene, og det kan nok etterhvert inkludere enda flere familier. Hvordan dette vil påvirke prisen på kobolt er et stort spørsmål.
Redigert 21.01.2021 kl 03:40 Du må logge inn for å svare