Tank analytikere feilet Oppturen i Tank kokte vekk i kålen

Slettet bruker
FRO 01.11.2019 kl 12:19 11360

Hadde fakta forventet at denne skulle være rundt 110 i OKT/NOV

Spådommene til han genierklærte Joakim Hannisdahl gikk ikke helt hjem

Geniet var plutselig ikke så hot lenger he he he
Redigert 20.01.2021 kl 18:50 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
01.11.2019 kl 12:26 10515

Både denne og HUNT er det beregnet store utbytter fra
Hva gjør at aksjen har stoppet helt opp
Redigert 20.01.2021 kl 18:50 Du må logge inn for å svare
bålfreak
02.11.2019 kl 10:00 10227

Kursutviklingen i Frontline har ikke stoppet opp. Det er bare du som er altfor utålmodig. Aksjen har gått mye og er inne i en periode som nå kalles continous pivotal point, dvs en midlertidig flatere utvikling før et nytt løft kommer. Det fundamentale ser veldig bra ut både for 2020 og 2021. Når vinterprogrammet setter inn vil ratene løfte seg ytterligere. Rater på rundt hundre tusen dollar dagen er gull,platina,rubiner og verdens beste biff på en gang. Da tjener Frontline grassat med pæng.

Det virker som noen tullinger tror at 100.000 er dårlig fordi vi hadde en unaturlig boost opp mot 300.000. Rater på dette nivået (300.000) er neppe bærekraftig og lite sannsynlig, men bevares helt greit for meg hvis det skjer. Utbyttene vil komme og kursen vil løfte seg og da er jo Frontline et av børsens beste investeringer.
Redigert 20.01.2021 kl 18:50 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
02.11.2019 kl 11:59 10450

Tidligere kurs og utbytte

http://utbytteinfo.com/singlestock.php?Stockid=72
Redigert 20.01.2021 kl 18:50 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.11.2019 kl 23:03 9898

Fordi "insideren" SFL solgte alle FRO aksjene sine?  For meg var det et salgssignal.
Redigert 20.01.2021 kl 18:50 Du må logge inn for å svare
Empire
08.11.2019 kl 13:15 8957

Godt å se at du holder fortet reserven. Det har vært deilig med en time out fra dette sirkuset og jeg er bare en liten tur innom for å gi deg litt kred :)

Kombinasjonene med salg fra SFL og at alle nettløkene kastet seg på Fro toget, måtte ende i tårer og fordervelsefor de siste som kjøpte. Jeg ser at spesielt et Nick har lagt en viss analytiker for hat, da han kjøpte på topp med resten nettløkene. Takk for den enkleste shorten, utennom sdrl i 2019 :)

For de andre som fulgte med(Frodon, surik) så har det utviklet seg nesten som vi trodde og håpet på for 2019. Godt jobbet av dere og jeg regner med at vps har lagt på seg en god del.

Fantastisk utvikling og nye kjøpsmuligheter vil komme snart, men først skal bunnen settes noen kroner ned. Venter på 78 kroner, før siste runde med ratoppgang innen 2020 står for dør. Så er det bare å vente til mars/april før neste short løses inn.

Fro er forøvrig fullpriset på disse nivåene og jeg ser nå også i retning et annet tankselskap for å kjøpe under bok og forhåpentligvis være med på nye russiske prosenter. Du vet hvem jeg sikter til reserven :)

Lykke til videre :)
Redigert 20.01.2021 kl 18:50 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
08.11.2019 kl 22:26 8664

Empire, takk for kred, og tipp om bunn  :)
Vet hvem du JAKTER på.
Redigert 20.01.2021 kl 18:50 Du må logge inn for å svare
finansakrobat-
08.11.2019 kl 23:29 8551

Er det den fete greske grisen (sparegrisen?).. montro..
Redigert 20.01.2021 kl 18:50 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.11.2019 kl 11:36 8291

OET? Vel... Ganske amatørmessig å havne i konflikt med OCY etter så kort tid. Skeptisk til grekere...
Redigert 20.01.2021 kl 18:50 Du må logge inn for å svare
Empire
09.11.2019 kl 12:20 8204

OET har funnet bedre betingelser for lån og hvis de får omgjort avtalen, så er det vel egentlig ganske amatørmessig av OCY? OCY mente at første mulighet for å kjøpe tilbake båtene var om 7 år. Har ikke OCY lest hele avtalen, også det med liten skrift? Nå ventes det på en voldgiftsdom for å se hvordan sagaen ender.

At OET har fått meget gode betingelser, betyr vel at noen banker ser meget positivt på tank markedet fremover. Tilgang på finansiering hadde nesten tørket helt inn for flere av selskapene, utenom FRO og SFL da selvsagt.

"We have received notice from subsidiaries of Okeanis Eco Tankers chartering four VLCCs on long-term bareboat charter, that they exercise options to purchase the vessels back from Ocean Yield at 103% of the outstanding under the lease, plus costs and losses,”
Redigert 20.01.2021 kl 18:50 Du må logge inn for å svare
Surik
09.11.2019 kl 20:20 7914

Du tar Frontline på 78 altså? Hmm, hadde tenkt meg enda litt billigere. Får se an men litt makrostøy og en liten nedtur nå så kan det fort gå under 70.
Redigert 20.01.2021 kl 18:50 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.11.2019 kl 20:28 7892

Sitter du fortsatt i FLNG, Empire?
Feil tråd,men hva skjer?
Redigert 20.01.2021 kl 18:50 Du må logge inn for å svare
Empire
09.11.2019 kl 21:01 7822

Det hadde jo vært veldig hyggelig surik, men jeg har nok kjøpt noe, men håper på napp under 80. Vi får se, men rederiene tjener penger som gress nå, uavhengig om ratene ikke er i 300 000. Q3 og Q4 rapportene blir uansett hyggelig å lese og utbytte håper jeg også blir hyggelig :)

Flex har desverre ikke hatt den utviklingen som mange hadde håpet på, men det er vel først nå at kulden har kommet? Det forsvant noe på stoploss og jeg kjøpt litt siste uken og skal sitte ihvertfall 1 måned til, før alt kastes over bord. Det er forøvrig ikke mange selskaper som klarer å tjene penger når de vokser og det sier kanskje litt om potensialet til Flex.

Poenget med å kjøpe i flere runder som jeg gjør, er kanskje at man også kan kvitte seg med noe hvis man tar feil av retning en periode. Å ta feil av retning gjør man hele tiden og derfor er det nesten viktigere å ha en god exit strategi enn en profit strateg :)

Jeg leser at de store pengene nå er på vei inn i syklisk aksjer. Jeg tror ikke det er tiden for å selge, men jeg har tatt feil før. Husk stoploss :)
Redigert 20.01.2021 kl 18:50 Du må logge inn for å svare
Surik
09.11.2019 kl 21:40 7765

Får håpe sykliske aksjer får et oppsving nå ja, har vært mye ESG og annet kjedelig i år.
Liker jo NAV jeg vettu, i Frontline ligger analytikerstanden rundt 60 kr nå. Får vi et bra 2020 som blant annet DNM tror med VLCC-rater >50 000 USD/dag så anslås NAV til 81 kr om et år.
Alltid skummelt å kjøpe skinnet før bjørnen er skutt så legger meg midt imellom tenker jeg og kjøper på 70-71 kr.
Redigert 20.01.2021 kl 18:50 Du må logge inn for å svare
Empire
10.11.2019 kl 11:26 7436

Mange er glad i nav og folk på Oslo børs er gjerne mer glad i nav enn på andre børser. Man bør ikke se seg blind på hverken nav eller analyser som refererer til lavere bøker enn det det kanskje er nå. Du tror ikke du er for gjerrig på 70?

Jeg tror du får kjøpt Fro til 70 over nyåret, men jeg er mindre sikker på at du vil kjøpe i en nedtrend da. Spørsmålet er kanskje mer om du får Fro til 70 før jul. Jeg tviler for å være helt ærlig, men håper selvfølgelig :)
Redigert 20.01.2021 kl 18:50 Du må logge inn for å svare
Surik
10.11.2019 kl 12:37 7323

Vanskelig å si, ble jo for gjerrig sist (48 kr) og fikk ikke handlet da. Ser det snakkes om teknisk støtte rundt 74 men det er jo sjelden det kan spås. Hvor lenge tenker du å sitte, blir det ut før jul igjen?
Redigert 20.01.2021 kl 18:50 Du må logge inn for å svare
aksjenooben
10.11.2019 kl 17:20 7076

Hvis du skal ha Frontline til 70 tror jeg dere må vente lenge. Den skal nok opp igjen.
Redigert 20.01.2021 kl 18:50 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
10.11.2019 kl 19:42 6927

Tror det er en fleip de prøver på her
Redigert 20.01.2021 kl 18:50 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.11.2019 kl 00:28 6626

Trekløveret Empire, Surik og Volf er de på HO med desidert best kunnskap om tank - i motsetning til tegne-og-fortelle onkelen Hammers.
Redigert 20.01.2021 kl 18:50 Du må logge inn for å svare
Shagwong
11.11.2019 kl 02:49 6557

IMO vil på sitt møte i London denne uken diskutere farts reduksjon for shipping. I begynnelsen er det snakk om tank og tørrlast. Blir det vedtatt og implementert vil det på sikt legge press på ratene da sjøreisene vil ta lenger tid. Det forutsetter selvfølgelig at ikke tonnasjen økes. Det kan bli snakk bli snakk om reduksjon av fart på 20 %. Tanken bak forslaget er reduksjon i utslipp , så jeg blir ikke overrasket om dette er noe som kommer.
Redigert 20.01.2021 kl 18:50 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.11.2019 kl 09:25 6303

Hammers driver med TA
Har aldri hørt el lest han skulle være noe ekspert på tank
Vi får vel se om FRO kommer i 70 før jul slik de sier ?
Redigert 20.01.2021 kl 18:50 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.11.2019 kl 09:29 6269

20% reduksjon vil jo måtte gi stor manko på båter .
Katastrofe for de som skal kjøpe eller ha tak i olje og båter
Selvfølgelig gull for all shipping
Redigert 20.01.2021 kl 18:50 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.11.2019 kl 09:46 6214

Ingenting som tilsier at vi skal noe særlig lengre ned i noen tank aksjer. Vi er helt i starten av et bull marked som sannsynligvis vil vare lenge. De fleste meglerhus har etterhvert justert opp sine kursmål innen tank. DnB for eksempel opererer med kr 128 på FRO
Redigert 20.01.2021 kl 18:50 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.11.2019 kl 11:04 6083

Ikke så mye som viser at sektoren skal ta av heller
Synes det ser nokså trist ut jevnt over
Den ny selskapet som ble notert på Merkur lista er så langt ikke gått opp
Når det blir veldig mange tank aksjer å velge mellom , så øker ikke antall aksjonærer like mye og du får et negativt marked
Dette har man sett i flere andre sektorer gjør seg gjeldende
FRO aksjen har falt hele 20% siden den var oppe på 107,20 , det er mye selv for den og en særdeles svak utvikling
Har sl på FRO 80,5
Den går i merkelige bølger
Redigert 20.01.2021 kl 18:50 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.11.2019 kl 11:19 6040

Endringer fra uke til uke bør ikke legges for mye vekt på i sykliske aksjer som TNK, FRO m.v. Personlig venter jeg et sterkt marked i q1 og q2 2020. Så får vi se da om veien videre er å sitte og vente på utbytte eller kaste kortene...
Redigert 20.01.2021 kl 18:50 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.11.2019 kl 11:50 5961

Analytikerne kom alt for seint på banen her
Når de stor ropte kjøp var sektoren alt fult priset og på vei nedover igjen
Redigert 20.01.2021 kl 18:50 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.11.2019 kl 12:14 5900

Her tar du nok feil. Dette er hentet fra 06.09.19 .
We reiterate BUY on all the crude tanker companies we cover and on average have
raised our 2019 EBITDA estimates by 15% and 2020 by 7%, but cut 2021 by 11%. We
have raised our target price on Frontline to NOK101 (89), DHT to USD8.4 (7.9) and
Hunter to NOK5.9 (5.8), while we maintain our USD12.5 target price on Euronav, and
have trimmed our target price on Teekay Tankers to USD2.0 (2.2). Our sector top picks
are DHT and Frontline, reflecting balanced IMO strategies and large market caps.


Ratene samme fredag kan du se her: https://www.hellenicshippingnews.com/tanker-market-rates-06-09-2019/
Redigert 20.01.2021 kl 18:50 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.11.2019 kl 12:30 5844

Hvis du går inn på FRO strengene til Volf, så ser du at ratene har falt og falt nå i flere uker (3 uker med fall tro jeg det er)
Samtidig har hele analytiker standen ropt kjøp kjøp kjøp
Folk er jo ikke dumme , de hører og ser mer på realitetene enn dette som disse analytikerne skriver og forteller

Forrige utbytte i FRO var altså 9/6 2017 . Det var på 1,27 pr aksje
De største utbyttene vi har hatt i nye FRO var i mars og juni 2016 med henholdsvis 2,99 og 3,27
Redigert 20.01.2021 kl 18:50 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.11.2019 kl 13:09 5748

FRO er en aksje hvor det omsettes mye aksjer i, så der brenner du ikke inne med aksjene om du vil ut
Verre er det med disse små selskapene som ADS og HUNT
ADS omsatt ca 800 aksjer i dag , mao en livsfarlig aksje å sitte i
HUNT vel 600.000 aksjer , ikke mye likvid den heller
Redigert 20.01.2021 kl 18:50 Du må logge inn for å svare
Empire
12.11.2019 kl 12:10 5257

Matmons, ble du irritert over diskusjonen mellom Surik og meg i forhold til hvilke target vi har, i forhold til din plassering i Fro?

Jeg ser du har tatt deg bryderiet med å lete etter innlegg i blant annet i seadrill trådene, et innlegg som står fjellstøtt i motsetning til alle de andre "rally innleggene" på den tråden :)

Jeg forstår heller ikke helt retningen du vil ha på tank segmentet. Du er inne i Fro og misliker at jeg har target (mulig bunn) under 80, men du skriver negativt om tank andre plasser og ser blant annet Hunter en god del prosent ned. Hvis du ser Hunter ned, så må vel også Fro ned, da de driver i samme bransje? Eller er det selskapsspesifikke grunner til at du er bull på det ene selskapet, men bear på det andre? Jeg er uansett ikke eier av "den hele og fulle sannhet", men kommer med innspill i forhold til retning, muligheter og utfordringer for det enkelte selskap og segmentet generelt, samt hvordan jeg skal øke min egen lommebok.

Om jeg tar feil eller får rett, vil bare fremtiden vise. Akkurat nå tror jeg produkttank segmentet er det som kan lyse lengst inn i 2020. Heldigvis har Fro flere skip innen dette segmentet og tatt i betraktning dagens (gode) rater for råolje-tankere, vil det kunne medføre at flere produktankere går over til å frakte råolje.

Surik
Ja, tror jeg skal sitte til medio desember, så får vi se hvilket nivå ratene ligger på og throughput for raffineriene for hvor lenge platået for ratene vil holde seg. Tank har en fallende trend til Påske-ish og jeg satser på en gjentagelse som alltid. Det kommer alltid en "bounce back" før det siger videre nedover til sommeren. Bulk er i samme gaten og jeg skal (forhåpentligvis) kjøpe hele veien ned til Nordeas kursmål. Venter bare på at støtten på 50 skal knele ordentlig på sviktende rater, før det skal kjøpes og selges en siste gang for 2019.
Redigert 20.01.2021 kl 18:50 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
12.11.2019 kl 13:14 5159

Grunn til det er store forskjeller mellom HUNT og FRO er flere
HUNT har ikke mange båter i drift og båtene driftes ikke direkte av de selv
FRO har en hel organisasjon og nå + 70 båter i drift , jeg både håper og tror bunnen her for denne gangen var når jeg handlet sist. Dette er 3. gang jeg er tungt inne i FRO. HUNT har jeg hatt bare en gang hvor jeg fikk med meg siste del av oppturen
Når HUNT får mere båt, så får de også mer inntekt vil jeg tro.
Når ratene går så ned som vi har sett de siste ukene da forlater folk fort slike små og salgspresset driver så kursen nedover (lite likvid som den er blir den et lett bytte)
HUNT får ikke flere båter nå i år og dermed ikke økt inntjening før langt ut i 2020
Derfor har jeg og veldig forskjellig syn i disse aksjene
Forøvrig traff du jo bra i SDRL , der jeg var short en lang periode
Redigert 20.01.2021 kl 18:50 Du må logge inn for å svare
Empire
13.11.2019 kl 09:29 4785

Den er god matmons og det ser ut som Fro har løftet seg fint de siste dagene, så jeg får hygge meg med det lille jeg har kjøpt og vente på nye muligheter. Fuglane vet, men det skal renne mye vann under bekken før jul

Seadrill har jeg vært, untatt noen små perioder, short siden denne tiden i fjor, men som du skrev på en annen tråd, så kan selv "blind høne finne korn" og syrligheten i innlegget ditt er å ta og føle på ;)

Kanskje drillen 2.0 kommer ned på target (12) allerede i dag?
Redigert 20.01.2021 kl 18:50 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.11.2019 kl 10:22 4690

Ser ut som det står og bikker nå
Mulig at ratene nå har bunnet ut her
De har gått mye ned siden de toppet seg med disse hysterikere meldingene for ca 4 uker siden
For nøyaktig 1 mns siden var FRO aksjen i 107,20 og HUNT i 5,13
FRO har falt 20 % mens HUNT under 10%
Redigert 20.01.2021 kl 18:50 Du må logge inn for å svare
Surik
13.11.2019 kl 10:24 4685

Takker for svar Empire, mulig du får rett igjen og tank tar en skikkelig førjulskule (uten å ha vært nedom min kjøps-TP :). DNM var ute i går med en "påminner" om hvor bra caset er, gjetter på at det dro et par stykker ned fra gjerdet og bidro til fin oppgang i år. Avventer foreløpig kjøp.
Har en liten slump Golden igjen som jeg ikke klarer å bestemme skjebnen for. Det har lugget litt der i det siste, på den annen side er det fortsatt endel scrubber off-hire igjen som trekker ut tonnasje. Tror vi får en runde opp igjen der også før jul, spørsmålet er alltid når og hvor mye. Asiatisk kullfrakt er muligens jokeren der, nå var vel kinesisk import litt ned for oktober sammenlignet med september men jan-okt 2019 er nå på samme nivå som hele 2018. Målet offisielt er jo å få importen ned men det spørs om de klarer det da. Får følge med på værmeldingene og håpe på kaldt ruskevær og forsinkelser i havnene.
Redigert 20.01.2021 kl 18:50 Du må logge inn for å svare
Onkelskrue
19.11.2019 kl 22:45 4020

Ja er du like pessimistisk ennå Matmons? Har gitt uttrykk for det tidligere til alle som mener at toppen var nådd. Nå stiger ratene nok en gang og viser hvor veldig stramt markedet faktisk er. Vi er heller ennå ikke kommet til januar 2020 der IMO kobler inn, så dette kan bli meget spennende. Spreaden vil nok materialisere seg videre mot 2020 og scrubberpremien vil da i tillegg øke. Vi har en god tid forran oss, og den eneste bekymringen er nok kun hvor man skal posisjonere seg best. Selv er det foreløpig kun HUNT, men kikker forøvrig på OET, siden de er priset under NAV og jeg ser ingen grunner til hvorfor HUNT og OET ikke skal prises likt med FRO.
Redigert 20.01.2021 kl 18:50 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
20.11.2019 kl 02:17 3873

Sitter med 2 tank aksjer nå , tror jeg har bra inngang på begge HUNT og FRO
Så har jeg handlet meg noen flere Apple og litt mer i Amazon
I tillegg har jeg da AkerBP her hjemme .
Måtte dessverre kvitte meg med noe aksjer der for å kjøpe en eiendom som krevde 20% egenkapital
Håper dette er der jeg skal sitte fremover
Redigert 20.01.2021 kl 18:50 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
20.11.2019 kl 09:17 3662

Kanskje du skulle tatt en liten titt på SSHIP,Monsemann?
Ser ut som et spennende case.....
Redigert 20.01.2021 kl 18:50 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
20.11.2019 kl 11:09 3525

Det får bli når neste utbytte kommer
Holder på å pusse opp bygget jeg har kjøpt nå
Går litt penger der

Ser at ratene har snudd opp nå.
Det er 4 . dag på rad Volf legger ut høyere rater
Redigert 20.01.2021 kl 18:50 Du må logge inn for å svare
Flipper
20.11.2019 kl 13:00 3386

Oil, China and Trade War

Think China's real weakness is oil/energy. If you want to win the trade drive rapid global economic growth and temporarily weaken the dollar (for a few years). China's oil consumption has gone from around 8 mbpd in the previous 2008 peak to about 14 mbpd now and is still growing. Energy is their Achilles heel. Another super spike in oil would crush them....especially at a time when North America is capable of responding to higher prices with higher production.

China's largest vulnerability is now energy...slightly similar to where US was in the mid 2000s given our import quantities then. So funny how environmentalists, politicians and even the average American don't understand the fact that the American oil industrial sort of saved the US via tech advances and fracking...oil and NG supply in North America exploded thanks to those guys preserving the dollar and US economy.

Redigert 20.01.2021 kl 18:50 Du må logge inn for å svare