Nel leverer til Nikola helt etter planen. Mrd i omsetning.


Utdrag fra hydrogen.no. Slik at dere vet at Nel er i rute. Ikke tilfeldig at Nikola skal slippe Even bigger than ever news neste uke, samme uke son Nel har Q3 pres torsdag kl. 07.00. Så skal Løkke avholde en separat presentasjon kl 08.00 om noe.. Jeg tror det er igang setting av ny fabrikk på Herøya og ny fabrikk på Notodden. Først kan Nikola Motors neste uke komme med sin Nikola Europa kontrakt til Nel på kr 8-10 milliarder. Inkl støtte fra klima og miljøvernminister Ola Hydrogen Elvestuen.
Nel sin første store kontrakt med Nikola innebærer at stk prisen pr HDV fueling station er kr 142.000.000 x 28 stations = ca kr 4 Mrd totalt, sier Tigeren...
----------------
Det ligger noen hint i Nel sin børsmelding.. om at den delen av kontrakten som er for å dekke Anheuser-Busch har en verdi for oss på over 500 millioner dollar (4 milliarder kroner, journ.anm.), og den er kun en del av kontrakten, sier Løkke.
Nikola Motor Company fikk tidligere i år kontrakt på å levere 800 hydrogenlastebiler til bryggeriet Anheuser-Bosch, og da trengs det ifølge selskapene rundt 28 hydrogenstasjoner.
– Største kontrakt noen gang
Det er ikke spesifisert i meldingen hvor lang tid det skal ta å levere de totalt 448 elektrolysørene, men leveransene skal etter planen begynne fra 2020.
Designarbeidet for de nye stasjonene har alt begynt, og to demostasjoner skal leveres mot slutten av 2018. De nye stasjonene vil imidlertid bli mye større.
– Dette her er den største elektrolysekontrakten som noen gang er signert. Det største anlegget som har eksistert var i Glomfjord på 135 megawatt, og dette er 1 gigawatt. Det er en helt annen størrelse, sier Løkke.
Redigert 01.11.2019 kl 16:01 Du må logge inn for å svare
Tigeren
01.11.2019 kl 16:04 6391

Dette er også tallene definert på kun de 28 første HDV fueling stations til Nikola: 1 stk Nel A-485 electrolyzer koster kr 16 milioner pr stk og leverer 1 tonn H2 hver dag. Nikola har bestilt og Nel har børsmeldt 28.juni,2018: 448 stk Nel A-485 electrolyzer = kontraktssum kr 7.148 miliarder kroner for den første delen av kontrakten. Dette gjelder de første 16 stasjonene som da vil bestå av 16 stk Nel A-485 electrolyzer pr station som da blir koblet opp clustere, som leverer 16 tonn H2 hver dag. Dette er en god start.
Nikola har dokumentert at de skal og må kjøpe 28 stasjoner for å dekke ølruten til bryggeriet. Dette innebærer at Nel skal få en tilleggsordre de gjestående 12 stasjoner a 16 stk Nel A-485 electrolyzer pr stasjon på kr 3.072 milliarder fra Nikola til å dekke de 28 stasjonene Nikola skal sette opp langt "ølbryggeriruten " til Anheuser-Busch i USA. = sum litt i overkant av kr 10 milliarder for de 28 første stasjonene som Nel starter leveringen av etter 1.jan 2020. Men kun 16 stasjoner er sålangt børsmeldt....Så er børsmelding på kr 3 nye milliarder fra Nikola til Nel kan nå dukke opp.
Redigert 01.11.2019 kl 16:04 Du må logge inn for å svare

Tenk også at det er viktig at nel får ned priserna så at grönn hydrogen kan konkurrera med blå og grå.

Her må priserna minst halveras i ett första steg. Og det kan nel nå genom storskalig tillverkning. Nikola setter kraftig press på nel i avtalet der de får ta del av dessa besparelser.

Det er også viktig at nel får gå med vinst en dag, men lavere priser er prioriterat nå.
omans
04.11.2019 kl 01:01 5669

Kurs kan stige til 12-13 kroner dersom det bryter opp av 8.40-8.50 eller deromkring, ihht TA teoti med rektangelformasjon i opptrend. Det er naturlig at dette kan inntreffe, starte, innen noen få uker fra nå.
Redigert 04.11.2019 kl 01:02 Du må logge inn for å svare
Tigeren
04.11.2019 kl 09:24 5096

Trevormilton @nikolatrevor Twitter at noe megastort kommer denne uken. Ikke tilfeldig at Nel har Q3 press-release på torsdag? 😁🎈😁
Big update coming next week about 2020. Wow. Get ready! Nikola will change the world as we know it. Even bigger than Nikola World 2019 and that was epic!
Furuen
04.11.2019 kl 09:30 5000

Kunne jo vært artig om du fortalde oss hvor du ser det rektangelet.

Snakker vi om triangel derimot, så er vi helt enige.
Redigert 04.11.2019 kl 09:32 Du må logge inn for å svare
pheks
04.11.2019 kl 09:38 4896

Nikola er bløff, go short!
Tigeren
04.11.2019 kl 09:51 4763

Nel er nå helt imponerende. Opp 3,24% på svak omsetning. Det er rått. Rt 8,28

pheks,
Med all respekt, vær forsikrig å karaktrisere andre som en bløff, man kan fort bli oppfattet slik selv.

Løkke til
Tigeren
04.11.2019 kl 10:19 4481

Spot On, rogneveien 🎈🥂 Hehe.. Nel rykker nå bra oppover. Selskapet er +3.24% viser en rå styrke.
Redigert 04.11.2019 kl 10:19 Du må logge inn for å svare
pheks
04.11.2019 kl 11:29 4142

Hør dagens ekko på p2 om hydrogen. Hør etter når felleskjøpet blir spurt om Nikola"bestillingen" de har gjort. Ikke annet enn en intensjonsavtale betinget av lav pris på kjøp og drift. Ingen grunn til at ikke alle Nikolabestillinger er like bundet til pris. Gjenstår å se om Nikola kan levere på pris og infrastruktur ellers faller korthuset sammen.
maltoei
04.11.2019 kl 13:47 3765

Det er vel mye som tyder på at du har rett, Nikola er en gedigen bløff. Trevor Milton er nok ikke helt å stole på, en skikkelig skrytepave og bløffmaker.
Admoff
04.11.2019 kl 14:17 3590

Fasinerende opptreden på dere negative. Jobber i par og det virker som dere har egne brukere for baissing, eder og galle.
Dette ville jeg nok forandret på for å øke troverdigheten😉

De twitret også at de jobba hardt med validering av stasjon med nel, forrige uke. Tipper vi får dette klart til Q3.

Og NEL er opp 4,5% 👍🏻👍🏻👍🏻
Heia baisserne som skulle dekket inn shorten sin....
Framtia
04.11.2019 kl 17:14 3020

Jeg er fornøyd med min langsiktige tenkning, at jeg ser mine begrensninger mht trading( klarer ikke følge med pga jobb...) og klarer å avstå fra fristelsen til lettjente penger...Ser at trading lønner seg i minst "99%"av børsdagene, men jeg får det bare ikke til...😅
Shorterne har ingen følelser med aksjer og får bare blø for min del...Lykke til! PS! En sterk avslutning på dagen var ikke uventet...
Furuen
04.11.2019 kl 17:14 3001

Nikola Motor Company
7 min ·
We're excited to be heading to Long Beach, California for the 2019 Fuel Cell Seminar and Energy Exposition! Antonio Ruiz, Head of Fuel Cell Vehicle Codes and Standards, will be speaking on a panel discussing heavy-duty hydrogen applications, along with refueling and infrastructure needs. #FCS2019 Fuel Cell Seminar & Energy Exposition #HydrogenInfrastructure #HydrogenandFuelCells

https://www.facebook.com/nikolamotorcompany/photos/a.1759184554296871/2450979495117370/?type=3&theater
Redigert 04.11.2019 kl 17:16 Du må logge inn for å svare
Framtia
04.11.2019 kl 20:46 2660

Er det bare tull Nel farer med, ref. uttalelser om egen bedrift på deres nettside...!? De hevder konkurransedyktige priser allerede nå, sammenlignet med blå og grå om du vil...

"Hydrogen Production
Ammonia/Fertilizer
The electrolyser technology from Nel was originally developed specifically for ammonia production, and some of the largest electrolyser plants ever built, were built using the technology from Nel. Today, the ammonia/fertilizer industry consumes more than 30 million metric tons of hydrogen annually, making it the biggest consumer by far. However, all the hydrogen for ammonia is produced via fossil sources such as natural gas and coal. Nel has recently introduced a large scale electrolysis concept, which is cost competitive with reformers, and with the low electricity prices achieved with solar and wind can also make the TCO beneficial. As ammonia producers are seeking to reduce their carbon emissions and improve the predictability of the business case, Nel can offer the technology solutions to enable the change.

Application
Ammonia Production

Related products
Atmospheric Alkaline Electrolyser
View product
Containerized Atmospheric Alkaline Electrolyser
View product
Proton PEM Electrolyser
View product
Containerized Proton PEM Electrolyser
View product
Proton PEM Electrolyser
View product
Proton PEM Electrolyser
View product
CLOSE


Water Electrolyser Hydrogen Generator
Hydrogen Production
The hydrogen demanded to satisfy the need of industrial processes is increasing. Nel's space-saving hydrogen generators are safe, reliable and easy to permit, install and operate. The units maximize budget flexibility and optimize operational efficiency.
DETAILS
RELATED PRODUCTS
FAQS
CONTACT
Markets We Serve

Additive Manufacturing

Distributed Gasses

Laboratory

Polysilicon

Transport

Food/Drug

Glass

Steel

Power Generation

Semiconductor

Meteorology

Thermal Processing

Chemical

Leak Detection

Lower Flammability Limit (LFL) Detectors

Ammonia/Fertilizer

Refinery/Petrochemical
Product wizard
Let us help you pair the right hydrogen generation solution with your operation."


Typisk eksempel på hot air fra NEL. Hydrolyse er klart dyrere enn alternativene, og nå er det statlige tilkskuddsordninger til Månelanding 2, 3, 4 etc som fremover skal utvikle karbonfangst for å redusere CO2-avtrykket fra naturgas som råstoff ved produksjon av f eks H2.
https://twitter.com/gnievchenko/status/1176451011600441344?s=19
- Må vente til 2040 før kurvene møtes! Dream on...
Redigert 04.11.2019 kl 21:12 Du må logge inn for å svare

Nei, mellan 2025-2040 så kan grön hydrogen bli billigare enligt myndigheter og institut. Tack vare fallande pris på sol/vind og på utstyr til hydrogen. Då vil det ju til at nel gör sitt jobb og får ned priset vilket er en enorm utfordring då de idag tapper enormt med penger, på hver krona de får in har de 1,40 kr i kostnader. Så först borde de kapa kostnaden ned till 90 öre för att få 10% gevinst. Derefter må de halvera priset 1 ellet 2 gånger for at bidra till koatnadsfallet.

Sen ska vi ju ikke tro at de blå og grå sitter still, de lyckas nog få ned kostnaden også. Intressant at om all hydrogen som framställs i norge idag ska gå elektrolysörer, skule det kräva 10% av elförbruket.

Det nel skriver motsäger ikke 2025-2040, de talar om et koncept og lavere Elpriser. Klart de utelämnar årtal då de vill sälja. På samma sätt som de i 2014 pratade om den fantastiska rotolyzer. Det er reklame. Men myndigheter tror jeg er mer pålitlig som opartisk kilde.
Redigert 04.11.2019 kl 21:49 Du må logge inn for å svare

Når NELkursen starter stupet ut fra at fakta begynner å synke inn så vil menigheten her inne begynne å skylde på shortere, ikke realitetene.
Redigert 04.11.2019 kl 21:46 Du må logge inn for å svare

(slettet pga dobbel)
Redigert 04.11.2019 kl 21:44 Du må logge inn for å svare

7.148 milliarder kroner... Det er jo, med god margin, den største leveransen noe norsk selskap har gjort noen sinne.... Kursen på NEL burde da lagt på rundt NOK 1000,- minst...

Sanningen å se, så tar det 10 år at utveckla en lastbil. Nikola körde fast nå i 2019, så nå har de bett iveco om hjelp. Iveco er mer eller mindre fiat, som gav oss den bredaste bilen spm byggts, fiat multipla. (Många vill at de bygger nikolan på multiplans chassi istället eftersom specielt nikola 2 er så ful)

Men å tro at de trenger stasjoner i 2021 er en tankefeil vi begår. Vi må tenke 2027 og framåt, investera med lite bredare vyer.
MrPutter
04.11.2019 kl 23:12 1962

SOFAFILOSOF:

Du må trekke hodet ut av hullet hvor solen aldri skinner og lese deg opp. Det du kommer med er bare BS og mangler totalt realisme. Du må gjerne baisse her på forumet, men kom med noe vettugt da i det meste. Makan.

MrPutter
omans
05.11.2019 kl 00:05 1856

Det viktigste er at det er angle, rektum eller tri, men avslutningen idag var hårfin, rundt ovekant 8.40 så det er close.
Samtidig er det brutt opp et motstandsnivå rundt 8.10, noe som u itgangspunktet borger for 9.30 test, som er nye motstand kortsiktig dersom bekreftet opp.
Framtia
05.11.2019 kl 00:47 1770

Karbonfangst er vel gratis, ikke sant!? Nel snakker ikke fiksjon, de kan levere utstyr som kan konkurrere med fosilt. Løkke har da IKKE tatt høyde for strømprisene til kraftkrevende industri.. Vindmøller og solparker verden rundt, står å produserer gratis kraft, noe som vil gjøre H2 produksjon overlegen alt annet! De store vindparkene i Kina, kjører på ca 30% utnyttelse, pga tap og kostnader med å føre kraften frem til sluttbruker. Skulle spist hatten min (..om jeg hadde en), dersom dette ikke ble tilfelle i nær framtid!
Furuen
05.11.2019 kl 09:34 1318

Hyundai isn't the only automaker looking into hydrogen-powered semi-trucks. Nikola Motor Company is developing an 18-wheeler with a hydrogen powertrain for the European market. Toyota, which is a strong proponent of hydrogen vehicles, has also come out with a hydrogen fuel cell truck.

https://www.futurecar.com/3584/Hyundai-Envision-Eco-Friendly-Semi-Trucks-With-HDC-6-Neptune-Concept
Furuen
05.11.2019 kl 16:18 855

Litt twitring fra Trevor nå, så tenker jeg det blir trangt inn døra i morgen tidlig!