Norge iferd med å ødelegge villfisken. 1000 oppdrettsanlegg

brahman
01.11.2019 kl 21:04 1852


er det langs kysten og i fjorder nå.

" - Vi behøver ikke å være i nærheten av oppdrettsanlegget. Vi får fisk som er forsprengt i hele fjorden, forteller fisker Jermund Jensen.

Han har i flere år fått fisk som er full av pellets fra opdrettsnæringen. Begrepet "forsprengt" har nå blitt vanlig. Han forteller at ting har endret seg etter at det ble oppdrett i fjorden i Lyngen kommune i Troms hvor han fisker.

- Fisken er full av for og stinker. Den er unaturlig og tjukk, sier fiskeren og fortsetter:

- Som regel onsker ikke fiskeoppkjøperen å ta denne fisken. Den er av dårlig kvalitet. Den egner seg ikke som ferskfisk.

- Vi har rundt 1000 oppdrettsanlegg langs kysten vår og det brukes store mengder medisinfor. Vi forlanger derfor å få svar på hvor farlig det er å spise denne medisinerte fisken, sier Jensen til NRK."

Slettet bruker
04.11.2019 kl 01:33 409

Det er for varmt og for dårlig sjøvann i Frankrike og Kina. Dessuten mangler de arealer i vannkanten. Og de mangler fôr
og kanskje smolt også.
Og vi har et enormt forsprang kompetansemessig.

Den norske laksen oppfattes som bedre enn det skotske. Bare det bør si sitt.
Rett vannkvalitet og vanntemperatur har mye å si. Det er ikke lett om ikke
umulig å få til andre steder.
Redigert 04.11.2019 kl 01:37 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.11.2019 kl 01:28 413

Jeg tror ærlig talt det ikke er bare bare å kjøle ned vanvittige saltvannsmengder. Da trenger du lavere lufttemperatur enn det er i
f.eks. Frankrike og Spania. Tyskland tror jeg uansett er helt uaktuelt for oppdrettsfisk. Og teoretisk nedkjøling ville krevet
hauger med energi de ikke har.
Og anleggene bør ligge nærme sjøen i Norge. Bare det, er ikke så lett i mange andre land. Vi har verdens nest lengste
strandlinje.
I hvertfall tidligere inngikk mye villfisk i lakseforingen. 2,5 kilo villfisk pr. kilo laks el. lign.
Redigert 04.11.2019 kl 01:29 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.11.2019 kl 22:56 427

Og det var poenget mitt hele tiden. Jeg er kanskje globalist men litt kan vi iallefall gjøre for å¨verne om våre egne næringer. Spesielt når dette er en så viktig næring for utkant Norge og attpå til er veldig lønnsom for Norge.
ladaen7,30
03.11.2019 kl 22:06 440

Kan like gjerne produsere laksen i Kina eller Frankrike da så slipper man kostnader med frakt.




Det var vel en av grunnene også, komme nærmere kundene. Kortreist mat blir viktigere og viktigere i disse tider vet du.
Å frakte fisk/mat verden rundt er ikke særlig populært i dag.
Slettet bruker
03.11.2019 kl 20:49 451

Oppriktig talt, du er vanvittig naiv når det gjelder utenlandske vann typer.
Slettet bruker
03.11.2019 kl 20:38 457

"Tyskland, Spania og Frankrike har ikke den kvaliteten på sjøvannet som vi har."

Ikke spesielt vanskelig å kjøle ned sjøvann, Hva er galt med kvaliteten på atlanterhavs vannet vs Norsk?

"essuten har vi kompetanse, og villfisk
å fore oppdrettsfsken med."

Hæ? I dag er 70 % av innholdet i lakseforet vegetabilsk. Dette må uansett importeres. Feks soya, Også en del av fiske råstoffet er importert. Feks anschecvitas,
Redigert 03.11.2019 kl 20:43 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.11.2019 kl 20:35 461

Tyskland, Spania og Frankrike har ikke den kvaliteten på sjøvannet som vi har. Og ikke
minst ikke den sjø- og lufttemperatur som vi har. Dessuten har vi kompetanse, og villfisk
å fore oppdrettsfsken med. Så det lite trolig med konkurranse fra disse. Vi har også en
villfisknæring. Det er det dårlig med i for eksempel Tyskland, Nederland, Belgia, Polen osv.

Oppdretten vi driver med er nok veldig avhengig av rett miks av sjøvannskvalitet, sjøvanns-
temperatur, lufttemperatur, foringskvalitet osv. Plass til å drive med dette.
Slettet bruker
03.11.2019 kl 19:46 474

"Du snakker om geografi når det kommer til grunnen til de anleggene som skal startes på land, mener du da at det ikke finnes sjøområder i feks Fredrikstad der det kan startes oppdrett? "

Og hvilke lokaliteter i Oslofjorden er godkjent for lakseoppdrett generelt ogh i Fredrikstad spesielt? Du må skjønne det at disse landannleggene er nye konsesjoner som vil supplerere eksisterende produksjon. Det vil sikkert gå bra med dagens marginer og det vil sikkert også bidra med teknologisk utvikling som kan gjøre produksjon billigere i fremtiden selv om dette ikke akkurat er så nytt. Vi har produsert smolt i alle år på land og jeg tror mesteparten av asiatisk oppdrett er basert på land. Diu åpnet imidlertid på denne tråden med å si at du ikke forstår hvorfor ikke politikerne allerede har tvunget all oppdrett på land. Kan like gjerne produsere laksen i Kina eller Frankrike da så slipper man kostnader med frakt.
Slettet bruker
03.11.2019 kl 18:51 489

Det bør flyttes på land.
De kan ha påfyllingsrør med saltvann. Og et skikkelig renseanlegg på avrenningen/utslippet tilbake i sjøen igjen.
Da får vi ikke noe dritt i fjordene og farvannene våre.
Og kontrollen med fiskeuttak og skattebetaling blir mye bedre. Også mer rasjonelt rent industrielt. Ved at foring
og høsting kan skje på land. Mye mindre utsatt for storm på sjøen også. Og rømning til sjøs vil bli null.
Slettet bruker
03.11.2019 kl 18:43 498

Riot, du er nu avslöjad som en SVFJWO-betalad SVFJWO-agent.
Vi tog dig på Nato-greijorna. Så du vet.
Norge ska inte ur Nato. Glöm det.
ladaen7,30
03.11.2019 kl 18:33 505

Stadig flere norske aktører satser på oppdrett av laks på land, hvor fisken avles opp i kjempestore vanntanker, i stedet for i merder eller lukkede anlegg i sjøen.
Store miljøutfordringer, rømming og enorme summer i kampen mot lus har ført til at flere satser på å flytte all produksjon på land for å få bukt med problemene.




Skjønner at du mener at å sende oppdrettsanleggene på land er konkurs, men det er ikke det. Oppdretterne selv ser jo ikke problemene du maser om.
Du snakker om geografi når det kommer til grunnen til de anleggene som skal startes på land, mener du da at det ikke finnes sjøområder i feks Fredrikstad der det kan startes oppdrett? Wow...
Leste du ikke linkene eller skjønte du ikke hva som sto der?
Det virker jo som at jeg har minst like god peiling på dette som du. og det uten å ha en brennende interesse for det.
Ser bare at de som driver med dette sier det samme som meg og det motsatte av deg.

Så kan du lese linkene for nå gidder jeg ikke mer av våset.




Slettet bruker
03.11.2019 kl 18:17 513

"Som hva?"

Feks første setningen du skrev på topicen;

"Ganske utrolig at ikke oppdretterne har blitt pålagt å flytte oppdrettet på land i svære tanker slik at sykdommer og rømt fisk er en saga blott.
Men du vet når en industri skaper verdier som oppdrett så gjør de stort sett som de ønsker."
Slettet bruker
03.11.2019 kl 17:40 524

"Huff for ei apekatt, når har jeg snakket om en tidsplan?"

Jeg vet at du ikke hadde en plan. Inntil i dag viste du knapt noe om oppdrett. Du bare slenger utav deg idiotiske ting uten å se konsekvensene.
Slettet bruker
03.11.2019 kl 17:38 529

"Her er laksebaroner med penger som ikke hadde fått plass i Skues pengebinge."

Har du et problem med at bedrifter er lønnsomme i Norge? Næringen bidrar med veldig mye skatt og mottar ingen subsidier. At de som eier bedriftene da blir rike er bare rett og rimelig og 13 kr kiloen er ikke litt høyere kostnader. Det er enormt. Marginene har ikke alltid vært slik de har vært de siste årene. Samtidig registrerer jeg at mange av de som vil påføre næringen denne ekstrakostnaden er motstander av EØS avtalen. De angriper altså næringen fra alle kanter.
ladaen7,30
03.11.2019 kl 17:35 1010

Nå kan du kanskje legge frem tidsplanen for når du mener eksisterende sjøoppfrettsannlegg skal legges ned.
Har du en 10 års plan som MDG eller kortere?




Huff for ei apekatt, når har jeg snakket om en tidsplan?
Men tror nok de blir jaget på land i en fremtid ja pga klimakrav/forurensning.
Om de da ikke kommer opp med andre løsninger for å hindre sykdom, rømninger og forurensning, helt sikkert.
Fluefiskeren
03.11.2019 kl 17:19 1020

Det er langt til subsidier i denne næringen gitt. Her er laksebaroner med penger som ikke hadde fått plass i Skues pengebinge. Her snakker vi ikke om millionærer, men om milliardærer. Pengene flyter inn som en strøm større enn Anazonas. Jo de greier å overleve selv med litt høyere kostnader. Egentlig burde de vært buret inne for lengst for økokriminalitet. Men vi ser det overalt. De som ødelegger norsk natur blir styrtrike. Det siste er vindmøller. Naturen taper og investorene blir styrtrike. Naturens egenverdi i Norge taper hver gang mot vekst og kommersialisering.
Redigert 03.11.2019 kl 17:21 Du må logge inn for å svare
siko1
03.11.2019 kl 17:05 1027

Ser vi på de lave prisene i det siste så er vel heller spørsmålet når anleggene i innlegg 16:17 legges ned.

Jeg tror fremtiden ligger i havmerder, i internasjonalt farvann, utenfor konsesjonsområder. Salmar har en utviklingskonsesjon vedr. sin havmerd. Skulle man lykkes med slike typer er landoppdrett samt innaskjærs oppdrett neppe liv laga. Kanskje for smolt, men det må vel være det eneste.
Tror jeg.



Trinity59
03.11.2019 kl 17:00 1034

Teknologien er på plass - Det er bare for myndighetene å sørge for at den tas i bruk:
https://www.akvafuture.com/no/
Slettet bruker
03.11.2019 kl 16:50 1045

Ta en titt på geografien. Dette er steder som ikke egner seg for sjøoppdrett (Bulandet, Fredrikstad, Rjukan) eller hvor eneste muligheten for å få konsesjon er å starte med landannlegg.

Men det er jo flott at du tar deg tid til å lese litt bransjestoff.
'
Nå kan du kanskje legge frem tidsplanen for når du mener eksisterende sjøoppfrettsannlegg skal legges ned.
Har du en 10 års plan som MDG eller kortere?
ladaen7,30
03.11.2019 kl 16:17 1053

Hehe, du startet med at å flytte anleggene på land var å legge ned hele næringa da det var 50% dyrere, men nå når du ser at mange anlegg faktisk er på vei til land så har jeg nærmest hevdet at hele næringa skal på land med det samme:-))

Må slutte å trolle nå.....



En oversikt fra Fiskeridirektoratet har utarbeidet for Sysla viser at det per 15. oktober er ni aktører som har kommersiell akvakulturtillatelse for oppdrett av matfisk på land.

Salmon Evolution: 13.300 tonn
Salmo Terra: 8000 tonn
Bulandet Miljøfisk: 3900 tonn
Tomren Fish: 3830 tonn
Salmofarms (tidligere Akvafarm Rjukan): 4550 tonn
Fredrikstad Seafoods: 800 tonn
Havlandet Havbruk: 200 tonn
Norges miljø- og biovitenskapelige universitet: 6,5 tonn
Bioforsk: 4 tonn


Og flere kommer til, så næringa må styres av analfabeter i følge deg.
Redigert 03.11.2019 kl 16:19 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.11.2019 kl 16:02 1066

Du kan jo gjerne legge frem en plan for hvordan du vil at all oppdrett skal på land? Har du en 10 års plan som MDG har for oljeindustrien eller vil du tvinge frem forandringen kjappere.
ladaen7,30
03.11.2019 kl 15:59 1069

Hehe, du er litt sliten i dag kanskje?
Slettet bruker
03.11.2019 kl 15:50 1074

Har jeg noen gang benektet det? Landannlegg kan benyttes der hvor det ikke er gunstig å ha oppdrett på sjøen. Det er nok vanskelig å få nye konsesjoner i dag. Det jeg var kritisk til var at det blir gjort med tvang over natten for allerede eksisterende annlegg, så du er nok fortsatt analfabeten her. Like naiv og patetisk som MDGs krav om å stenge ned oljeproduksjonen i 2030.
ladaen7,30
03.11.2019 kl 15:40 1079

Det viste seg jo hvem som var analfabeten da siden anleggene kryper på land tross dine regnekunnskaper.
Slettet bruker
03.11.2019 kl 15:04 1094

Jeg skrev at du er økonomisk analfabet, ikke næringen.
ladaen7,30
03.11.2019 kl 13:31 1104

Du har kanskje rett da at næringa består av analfabeter siden mange trekker på land og flere følger.
Slettet bruker
03.11.2019 kl 12:26 1117

Oppdrett på land er som fornybar energi vs fossil. Det har miljømessige fordeler men man kan ikke knipse i fingrene og si at nå skal alt på land. Det vil knuse industrien. Like tullete som argumentasjonen om at oljeproduksjonen må stoppes umiddelbart for å sikre klimaet. Det vil knuse norsk økonomi.Skifte må komme litt etter litt etterhvert som kostnadseffektive og praktiske løsninger blir utviklet.

Uansett så vil risikoen om vi flytter alt på land være betydelig for at vi blir kopiert av land som ikke har de naturgitte forholdene for oppdrett som vi har i Norge. Land som Tyskland, Spania og Frankrike. Da ender vi vel opp med subsidier også i denne næringen som i landbruket.
Redigert 03.11.2019 kl 12:40 Du må logge inn for å svare
ladaen7,30
03.11.2019 kl 12:18 1125

Selvfølgelig er det ikke snakk om bare rømte laks, bevares mann....
Store miljøutfordringer, rømming og enorme summer i kampen mot lus har ført til at flere satser på å flytte all produksjon på land for å få bukt med problemene.

Les linkene før neste håpløse innlegg da:-)




Les linkene så skjønner du mer.
Slettet bruker
03.11.2019 kl 12:11 1137

"Sist det rømte et lass med laks fra et anlegg det gikk hull på så var det vel "skuddpremie" på den rømte laksen, husker ikke hvor mye men rømt laks er et stort problem, og hva tror du det kostet?"

Tror du virkelig at kostnadene med rømt laks er i nærheten av det det koster å flytte anlegg på land?
ladaen7,30
03.11.2019 kl 12:04 1142

Du avfeier det som ingen problem at kostnadene går opp med 50%? Du er virkelig en økonomisk analfabet.


Selvfølgelig blir det dyrere, særlig under utbygging osv, men tar man med hele regnestykket så blir det kanskje ikke så ille, de er jo igang med landbasert anlegg rundt omkring. Skottland / Irland, Fredrikstad osv....

Sist det rømte et lass med laks fra et anlegg det gikk hull på så var det vel "skuddpremie" på den rømte laksen, husker ikke hvor mye men rømt laks er et stort problem, og hva tror du det kostet?
Det slipper man med et landbasert anlegg pluss at sykdommene holder seg i anlegget så miljømessig er det utvilsomt bedre
og det er vel derfor flere og flere starter opp med landbasert oppdrett.

Tro det eller ei, analfabeten spår at dette er garantert fremtiden, så får du bare regne videre på regnestykket ditt:-)
Som du ser på linken så er det mange analfabeter der ute så du får bare kose deg der opp så lenge du greier å klore deg fast.




https://fiskeribladet.no/tekfisk/nyheter/?artikkel=67715


https://sysla.no/fisk/onsdag-disse-satser-pa-lakseoppdrett-pa-land/
Redigert 03.11.2019 kl 12:11 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.11.2019 kl 11:40 1152

"Han har i flere år fått fisk som er full av pellets fra opdrettsnæringen. Begrepet "forsprengt" har nå blitt vanlig. Han forteller at ting har endret seg etter at det ble oppdrett i fjorden i Lyngen kommune i Troms hvor han fisker."

Dette er en sannhet med modifikasjoner. Det var adskillig verre for 10-20 år siden. Nå har de fleste annlegg automatisk foring som sprer foringen utover hele døgnet i motsetning til tidligere da de lempet store mengder manuelt ut i merdene på kort tid. Det fører til mye mindre svinn da laksen stort sett klarer å ta unna de små mengdene som blir porsjonert ut. Viktigste argumentet for lukka merder eller landbasert oppdrett er nok i dag lakselusa, som de ikke klarer å bli kvitt,
Slettet bruker
03.11.2019 kl 11:31 1160

Nå foregår ikke produksjon i lukka merder i dag.
Fluefiskeren
03.11.2019 kl 11:22 1170

I artikkelen din står det:

«Matfisk på land gir i analysene den største produksjonskostnaden med kr 43,60/kg (se tabell), mens produksjon i lukket merd i sjø har kr 37,90/kg»

Jeg får ikke dette til å bli 50 % uansett hvor mange ganger jeg regner på det.
Slettet bruker
03.11.2019 kl 11:13 1176

"Produksjonskostnad er estimert til kr 43,60 per kg. Til sammenligning er kostandene for sjøbasert oppdrett estimert til kr 30,60 pr kg. Risiko innen landbasert oppdrett er stor. Det er mulig å investere i teknologi som vil redusere risiko, men det vil samtidig gi økte kostnader."

https://fisk.no/oppdrett/6572-hoyere-risiko-og-kostnader-ved-landbasert-lakseoppdrett

Du avfeier det som ingen problem at kostnadene går opp med 50%? Du er virkelig en økonomisk analfabet.

777
"Jeg tipper en kombinasjon av for mange drammer, på virkning av Exit, og ned sylting i lakse aksjer, med giring."

Ingen av delene faktisk, men jeg har hatt aksjer i oppdrett oppgjennom tidene og jeg er oppvokst på kysten av vestlandet hvor oppdrett er en meget viktig næring i utkantkommuner.

Lada

"Regner med at i morgen er Greta tilbake på pidestallen og alt er tilbake til det programmerte:-))"

Har jeg noengang sagt at jeg er enig i at oljeindustrien må legges ned? Jeg har gang på gang sagt at jeg liker FRPs partiprogram om klima. "Tiltak innføres etter føre var prinsippet". Energieffektivisering og bærekraftig strømproduksjon er uansett lønnsomt på sikt for alle og det er også gunstig for miljø og luften jeg puster inn.
Redigert 03.11.2019 kl 11:20 Du må logge inn for å svare
ladaen7,30
03.11.2019 kl 01:57 1218

Regner med at i morgen er Greta tilbake på pidestallen og alt er tilbake til det programmerte:-))

Eller er det noen som har hacket kontoen? Var det ikke Bekte som prøvde seg med den for noen år siden etter et lystig lag?
Men jeg husker sikkert feil:-)))
Slettet bruker
03.11.2019 kl 01:49 1224

Jeg tipper en kombinasjon av for mange drammer, på virkning av Exit, og ned sylting i lakse aksjer, med giring.

Da bobler den i boende menneske naturen ufrivillig til over flaten i all sin vidunderlig vakre og ærlige prakt.

# Jabbas usynlige h ånd
Slettet bruker
03.11.2019 kl 01:44 1231

Han har nok spist fjøslaks, det heter seg at man blir hva man spiser. Den overvektige fjøslaksen flyter i sitt eget fett, og er heller intet vakkert syn.
Slettet bruker
03.11.2019 kl 01:37 1241

Hmmm...hva skjer? Begynner Jabba å bli miljøskadd av å være her? Han som pleide å elske den store sterke statens detaljreguleringer av enkeltmennesket... nå høres han jo ut som reine turbo-kapitalisten...

Har vi omvendt ham, har han latt seg påvirke av Exit, eller sitter han rett og slett nedsylta i lakseaksjer?