----- Klimaet reddes ikke på Frogner eller i Norge


Klimadebatten dreier seg om å redusere CO2-utslippene her hjemme. Elektriske biler, kortreist mat, mindre kjøtt, kollektivtransport, bompenger og mye annet skal gjøre det mulig.

Norge er et av verdens reneste land. Vi har ingen kull- eller dieselkraftverk. Jernbanenett, industrien og boligene er på det nærmeste er fullelektrifisert med ren strøm. I tillegg bidrar vi globalt ved eksport av ren kraft via kabler og i form av aluminium. Slik eksport kan trolig økes, men kostnadene begrenser.

I Kina, USA, og annetsteds kan CO2-utslippene trolig reduseres med ti tonn for hva det koster å bli kvitt ett tonn her til lands.

Klimaproblemet er globalt og må løses globalt, og da må pengene brukes der de kaster mest av seg. Og det er ikke i Norge. Hva blir så vår rolle?

Vi har forsøkt å bidra til bevaring av tropisk regnskog. Det gikk ikke så bra, men ideen var trolig god. Vi kan bringe store ressurser inn i klimakampen i form av et kraftig opprustet Norad, som allerede tar klimahensyn. Og vi kan lett gjøre mer.

For noen år tilbake ble handlingsregelen for bruk av oljepenger redusert fra fire til tre prosent -norsk økonomi «tålte» ikke den siste prosenten. Men det gjør utlandet. Denne ene prosenten – opp mot 100 milliarder kroner om året – vil kunne investeres i gode klimaprosjekter i andre land.

Slik kan Norge være med å finansiere vannkraftverk, vindmølleparker, solcelleparker, atomkraftverk og industriell fornyelse i et omfang som vil monne i kampen for klimaet. Og med det bidra til å trygge våre barnebarns fremtid.

Tiltakene vi gjør her hjemme, som elektriske biler, bompenger og annet, blir lett en form for grønn avlat med liten reell betydning, egnet til å forkludre folks forståelse av alvoret i den krisen verden står overfor.

De som mest hjelpes av Teslaene er astmatikerne på Frogner – og det er vel og bra – mens klimakrisen fortsetter videre mot vippepunktet

https://www.dn.no/innlegg/klima/oljefondet/handlingsregelen/klimaet-reddes-ikke-pa-frogner-eller-i-norge/2-1-694102?fbclid=IwAR2dHZ5RH11-YXQ4Tp0KPbUg1ck6Ia9A9rNprcbI7XJcxH7TU6HRko_nypg
MERLOT
02.11.2019 kl 17:36 497

https://www.indiatoday.in/mail-today/story/pollution-crisis-health-emergency-declared-delhi-ncr-politicians-play-blame-game-1614971-2019-11-02

Full krise i India nå.

mmmhmmm....er nok disse på Toten som kjører rundt i dieselbilene sine sin skyld dette....mmmhmmm.....helt sikkert det.

Bra innlegg, veldig enig. Det er rett og slett meningsløst dumt skulle gjøre alle tiltak her når vi kunne bidratt til reelle tiltak ute med mange ganger så stor effekt for samme sum.
Imama
03.11.2019 kl 00:28 390

redusere CO2 ? Jeg tror du gikk glipp av noe vesentlig i barneskolen, eller mulig grunnleggende kunnskap er sensurert nu til dags.
nima
03.11.2019 kl 10:35 256

Må si jeg skjønner snart ingen ting av dette klimahysteriet. Det har vært sagt at regnskogen i Amasonas er verden lunge, nå er etter det som kommer frem halvparten hugget ned og Norge sender penger ( mange milliarder ) vært år for å bevare den, hvor er logikken i dette ? Når regnskogen betyr så mye og tar opp halvparten av CO 2 , hvorfor er ikke klimaidiotene mer frem rundt dette ? Men vi her i Norge skal redde hele verden med innføring av avgifter og idiotiske på funn av de som vi betaler for at de skall finne på å gjøre det mest ulevelig for oss. Hvor lenge skal vi vente på at fornuften skal komme frem , men det er vel for mye forlangt.
Imprex
03.11.2019 kl 10:37 250

Nå faller også elbil salget siden de økonomiske incentivene blir færre. Pluss de praktiske fordelene, kollektivfelt ect. Det betyr at i fremtiden kan ikke folk ta seg råd til å feks hjelpe astmatikerne på Frogner.

Vår oljesmurte økonomi kan fortsatt gi elbileierne frihet og glede av å være ekte miljøvernere. Vi trenger ikke inntekter fra elbilsalg og elbilbruk. Miljøansvar kommer fra hjertet og ikke lommeboken. Nå må regjeringen kjenne sin besøkelsestid og redde de stakkars astmatikerne, ikke bare på Frogner, men i hele Oslo vest.
nima
03.11.2019 kl 10:41 241

Hvorfor bare på Frogner, vi skal vel redde hele verden .
Imprex
03.11.2019 kl 11:00 222

Fordi man må begynne et sted. Om ikke de på Frogner kan ta seg råd til å prioritere miljøet kan i hvertfall ikke hvermansen ta seg råd til det.
pengex
03.11.2019 kl 11:01 216

Må da være bedre at diesel fyres av i en nyere bil enn ett gammalt frakteskip.
Hvor det gjøres spiller ingen trille da gassene stiger opp i samme atmosfæren.