EliotS
03.11.2019 kl 08:16 3039

Lufthansa overvejer at invester 150-200 mio EURO i Alitalia. Det svarer til 1,5 mia NOK - 2 mia NOK. Hvis det ligner den deal som Delta /EasyJet forhandlet omkring så svarer det nok til 20-40 % ejerskab, hvor de italienske jernebaneselskab Ferrovie dello Stato sidder med resten. Alt gæld bliver så sat over i et "bad company" som den italiensk stat vil acceptere går fallit. Hermed kan Alitalia starte på en frisk. Men det er vel ikke retfærdigt for de andre aktører i branchen at man kan løbe fra sin gæld på den måde.

https://www.aviationnews-online.com/airline/lufthansa-looking-to-rescue-alitalia-with-e200-million-bid-reports-suggest/

https://airlinegeeks.com/2019/04/06/alitalia-recovery-further-delayed-with-no-buyers-in-sight/

Og her er litt flere detaljer om situationen for Alitalia

https://www.flightglobal.com/news/articles/analysis-alitalias-two-years-in-administrative-lim-457813/
Redigert 03.11.2019 kl 08:26 Du må logge inn for å svare
EliotS
03.11.2019 kl 08:42 2997

Her er IAG chef'en kommentar på et spørgsmål om NAS og JetBlue ved Q3 conference call:

Jaime Bann Rowbotham, Deutsche Bank AG, Research Division - Research Analyst [22]

--------------------------------------------------------------------------------

Just one for me. There's been some kind of interlining agreement between JetBlue and Norwegian. And at the same time, I think Norwegian do seem to be making some progress with their turnaround. Have either of those things surprised you? And does it impact how you're thinking about the ambitions of LEVEL in the long-haul market?

--------------------------------------------------------------------------------

William Matthew Walsh, International Consolidated Airlines Group, S.A. - CEO & Executive Director [23]

--------------------------------------------------------------------------------

No. Neither of those developments surprise us. As you know, we interline with JetBlue through Aer Lingus. We've got a long-established and very successful and constructive relationship with JetBlue from an Aer Lingus point of view. We know the team very well there, Robin and Steve -- the CFO, Steve Priest, are both ex-BA people. So we know JetBlue very well, good business and clearly have ambitions. But we work with them through Aer Lingus, and we will continue to do that. So I wasn't surprised. It's very limited in terms of their interlining with Norwegian given the Norwegian network into North America. And we continue to wish Norwegian well. They've done what they needed to do, which is what we said. They would have to start significantly reducing growth, and in many cases, putting capacity if they were to improve the financial performance. They're clearly not out of the woods yet, and I think they still have a long way to go. But their initial measures are what you would have expected, and I hope they continue to turn the business around. But no surprises in either JetBlue or Norwegian and what they're doing.
ToffeeMan
03.11.2019 kl 09:19 2921

«We continue to wish Norwegian well» og « I hope they continue to turn the business around» sier IAG-sjefen. I et knalltøft marked så er det oppsiktsvekkende hvor respektfullt Norwegian omtales.
Redigert 03.11.2019 kl 09:40 Du må logge inn for å svare
Strategi
03.11.2019 kl 09:55 2856

IAG sjefen sa også dette;They've done what they needed to do, which is what we said.

Jeg tror ikke siste ord er sagt i denne saken.
Selv sitter jeg langsiktig og er overbevist på at Norwegian vil kan bli et av Norges største selskaper med Norske eiere.

Men jeg tror også det er store muligheter for et bud , da vil det nok komme ganske raskt og før selskapet er fullstendig friskmeldt.

Forventer videre klatring fremover nå.
Sundancer
03.11.2019 kl 10:24 2780

Er det noe som helst håp om overskudd i Q4? Et samlet overskudd for 2019 ville gjort underverker for selvtilliten til selskapet og sikkert også aksjekursen.
Restplassno
03.11.2019 kl 10:49 2729

De er vel 270 millioner i pluss etter skatt så langt. De klarer nok ikke mindre tap enn det i q4, men "året" Q2 2019-Q12020 forventer jeg vil være i pluss allerede, og året 2020 vil se betraktelig større overskudd, dersom oljepris og flymarked holder seg omtrent der de er.

Men hvem vet, vi får se nå på oktober-tallene. Det blir uansett ikke rare underskuddet i 2019, hvis det hjelper.

Og når det er sagt, er det ingen som vet hvordan kapasitetsreduksjon i vintermånedene vil så ut i RPK og fyllingsgrad. Det vil kunne slå drastisk ut i rask. Jeg forventer ikke noen mirakler, men vet at det kan komme likevel.
Redigert 03.11.2019 kl 10:56 Du må logge inn for å svare
Kantarell
03.11.2019 kl 12:41 2582

Noe bedring burde være uansett. Etter 7 måneder med god inntjening. Passasjer fall som vanlig men høyere flybilletter.
Jeg tror at det tar litt tid før at folk skjønner at Nas er på vei til å bli friskmeldt. Allerede står vi i anslått estimat etter emisjon mellom 40 og 50 kroner.
Det burde nok sjonglere mellom bunn og tak denne uka...Hva tenker du Restplassno?
Redigert 03.11.2019 kl 13:38 Du må logge inn for å svare
ToffeeMan
03.11.2019 kl 14:27 2447

Norwegian får reklamert for miljøvennlige fly og tilbyr Gretha Thunberg gratis skyss til Europa😊
https://www.dagbladet.no/studio/nyhetsstudio/5?post=21250
Restplassno
03.11.2019 kl 14:40 2412

Jeg tror vi kan ta ut 46 og gå opp rundt 50 hvis oktober-tallene overbeviser, ved å vise 8-10% bedring i RASK. Tipper media vil slenge seg på da og si at snuoperasjonen ser svært lovende ut.

Man kan jo tenke seg neste år, hva det vil bety å ta ned kapasiteten 10%, og deretter selge kun de dyreste 90% resterende billettene. Man vil jo i teorien fjerne de billettene som selger billigst. Man vil sannsynligvis se en forbedring i fyllingsgrad og en kraftig forbedring i rpk, samtidig som 10% av kostnadene forsvinner. Q4 og Q1 vil langt på vei bevise Nas sin snuoperasjon, men likevel vil vinter være vinter så det må nok påregnes en del pessimistiske innlegg her til tross for at man skulle oppnå så mye som i ti prosent høyere inntekter per setekm år over år.

To ting tar jeg nå i hvert fall for gitt, som jeg ikke tok for gitt for noen mnd siden:
- man vil ha over 4 mrd i likviditet i vinter og vil ikke måtte kjøre kriseemisjon
- 2020 vil gå MINST 1 mrd i pluss dersom ikke uhedget oljepris fyker til 100 USD eller høyere, atomkrig, askesky osv.
Kantarell
03.11.2019 kl 16:47 2224

Takk. 50 tallet høres nydelig ut ;)
Flaxx
03.11.2019 kl 17:44 2129

Det virker som prisleiet for billetter i 2020 er noe høyere enn før ...
Er det flere som har opplevd dette?
Restplassno
03.11.2019 kl 17:50 2112

Ja, har opplevd det allerede i høst, mener jeg. Det ble vel også sagt at prisene kommer til å stige noe inn i 2020 etter mange dårlige resultater på tvers av selskapene.

I tillegg skal Nas ta ut flere besparelser herfra og inn i 2020, jmf Q3-rapport
Bearwizard
03.11.2019 kl 19:41 1929

Skal ikke så mye til for å bedre RASK fra oktober i fjor (den var på 0.33). Yield var 0.38 (load faktor 85%). DnB har estimert Yield til 0.41 og RASK til 0.35...og jeg tror at Yield på 0.41 er ok men jeg har ikke tro på at load faktor blir på stusselige 85%. Mitt tips er derfor:'

Yield: 0.41
RASK: 0.36
Restplassno
03.11.2019 kl 19:44 1920

Hvis det slår til blir jeg sjeleglad :)
gbkvinlog
03.11.2019 kl 20:48 1773

Frykter litt de ikke overrasker enda en måned på den gode siden, men håper for all del:)!!
Restplassno
03.11.2019 kl 20:56 1749

Tipper 5-10%+ på RASK i alle fall. 5% er bra, 10% er helt vanvittig bra!