Denne er så heftig at selv sauene snur seg !

Det handler selvsagt ikke om noen tesla, neida, dette er en bil med lyd, lyd slik en skikkelig bil skal ha.

Lyden som spraker fra pottene er ikke tilfeldig. På Mercedes sin AMG-fabrikk i Affalterbach jobber nemlig 11 ingeniører på fulltid – kun med eksoslyd.

Det merkes. Bare du pirker borti gasspedalen, freser bilen som en olm tiger tilbake. Jeg har faktisk googlet et tiger-brøl, og det tror jeg nesten folket hos AMG har gjort også, for lyden er skummel lik.

Forskjellen er bare at de fire pottene, signert AMG, spraker enda høyere og buldrer mye dypere. Så dypt at selv stemmen til privatetterforsker Tore Sandberg høres spinkel ut i forhold.

Naturligvis kan vi ikke banke høyrepedalen i bunn mange sekundene før vi må gi oss. 0-100 km/t er tross alt i mål på 3,7 sekunder og nåla stopper ikke før 316 km/t.Bare du toucher gasspedalen, er veien til rødmerket på nesten 7.000 omdreininger kort. Og jeg får ikke spesielt dårlig samvittighet over å dirre på turtallssperren, heller. Spesielt ikke når jeg vet hvilke omfattende tester disse motorene gjennomgår.

AMGs krav for 4-literen er nemlig hysterisk strenge.

Tro det eller ei, men én motor skal takle maks turtall og full gass sammenhengende i 25 døgn! Tjuefem! Da skal jeg love deg at manifolden er av fargen illrød, så å dra ut turtallet litt innimellom, det er bare latterlig uproblematisk.

Det blir litt som å be Jakob Ingebrigtsen løpe en 60-meter. Det koster absolutt ingenting.

Selv sauen smiler

Til og med over Haukelifjell er været og temperaturen med oss. Taket er fremdeles nede, noe som styrker alle sanseinntrykkene. Lukten av sommer, synet av mektige fjell og ikke minst lyden av tiger-brølet – som nærmest slår tunellveggene i stykker.

På en liten avstikker møter vi på noen uskyldige sauer. Selv tenker jeg at en hver oppegående sau bør løpe for livet i møtet med en AMG. Det gjør ikke Haukeli-sauen.
Akkurat som MDG-politikeren i Oslo, ser den heller på bilen med lange blikk. Og det skal vise seg at bølla fra Affalterbach faller i god jord. Ærlig talt: Når til og med en sau legger seg paddeflat ved siden av bilen og drar på smilebåndet, da må AMG ha gjort noe riktig.

https://www.abcnyheter.no/motor/bil/2019/11/03/195623746/denne-er-sa-heftig-at-selv-sauene-snur-seg

Bra skrevet
Og tydelig vis er ikke norsk sau særlig redd tigere, lyden av ulv hadde nok ikke vært like fett fra bil

Dobbel
Redigert 03.11.2019 kl 23:13 Du må logge inn for å svare
dirken
05.11.2019 kl 22:40 139

Fornøyelig anmeldelse.