Nå kjøpes Norsk vannkraft ut

kokkohill
03.11.2019 kl 22:56 497

I sin kvartalsrapport omtaler selskapet sin «Plan for bærekraftig energi» der de varsler en ny avtale med Sognekraft om å kjøpe 50 prosent av vannkraftprosjektet Leikanger. Avtalen ble inngått i oktober. Når vannkraftverket etter planen kommer i full drift i 2021 vil det produsere 208 gigawattimer årlig, 104 av disse vil tilfalle Lundin.

https://e24.no/energi/i/Xg3byo/lundin-petroleum-investerer-550-mill-i-norsk-vannkraft
ladaen7,30
04.11.2019 kl 22:12 276

Norge er midt på treet, denne oversikten er fra 2017, men regner med at det er ganske lik i dag også.
Men hadde ikke politikerne vist slik grådighet på avgiftene så skulle strømmen vært langt lavere, det koster jo fint lite å produsere den i forhold til kull,gass,vind osv.
Drivstoffet regner jo ned i huet på dem:-))



https://enerwe.no/hva-koster-strommen-i-resten-av-europa/144508
Slettet bruker
04.11.2019 kl 21:03 291

Hvilke land i Europa har billigere strøm enn oss?
kokkohill
04.11.2019 kl 20:51 297

Vi fikk vannkraftverkene av våre forfedre og vi har knapt vedlikehold , optimalisert disse verkene.
Selvkost pris pr KWH er 5 øre pluss og denne ressursen er fornybar i det uendelige...

Denne fordelen mener jeg eierene , Ola & Kari skal få bruke billig i sine hjem og deres arbeidsplasser ,basta.
Om denne linjen som nå føres med å selge til alle markedene i EU , og til den med enhver tid høyeste pris , så får Ola& Kari det i retur.

Spør eierene hva de ønsker og mafiaen i vil få så ørene flaggrer.

Mafiaen har prestert å selge ut renheten i vannkraften til EU , og nå besitter vi 86% steindyr kullkraft.

Elektrifiseringen offshore er selvsagt en dårlig vits , klima utslipp etc . Men dette fører til at de kommer til å kjøpe opp vannkraften på sikt og dette kan de senere selge fritt.

Statoil ga slipp på navnet sitt for å legge til rette for å naske til seg det de vil ha.... vannkraften
Redigert 04.11.2019 kl 22:01 Du må logge inn for å svare
Winston Smith
04.11.2019 kl 18:54 318

Var mye lavere før. Men greit, det var ikke bare positivt heller, før 1990 ble strømprisen satt av politikere, som det ble i kommunistland. Nordmenn betalte da relativt mye for strømmen selv om det var overprodusjon.

Samtidig som nordmenn betalte ganske mye for strømmen ble det solgt strøm til svenskene til spottpris, altså nesten gratis, og som svenskene straks solgte videre til Finland og Danmark for en mye høyere pris.

Nå bestemmer ikke politikerne prisen på strømmen, eller de gjør jo det, fordi de har satt opp avgiftene kraftig.

Så Ola Dunk er nå sikret høy strømpris uansett hva som skjer, og nå som før går nordmenn til valgurnene for å velge politikere som fortsetter å gjøre livet surt for landets innbyggere.

Redigert 04.11.2019 kl 19:38 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.11.2019 kl 17:42 329

Ikke i forhold til hva?

Før eller siden var prisen helt forskjellig enn i dag.
Redigert 04.11.2019 kl 17:43 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.11.2019 kl 17:38 335

Strømprisene her i landet er lave.
Slettet bruker
04.11.2019 kl 17:31 342

Jeg skvatt skikkelig av ditt innlegg. Oppfattet det som ekstremt venstreorientert. Du er vant til det som normalt for B mens jeg ble skikkelig redd for deg.
Tror admin viser omsorg og beskytter deg fra dine tristeste innlegg.
Administrasjonspersonalet får min første støtte for sin ekte B nye A omsorg.
Winston Smith
04.11.2019 kl 17:31 346

Ok, tar det til etterretning. Mitt innlegg beskriver iallfall situasjonen hvorfor det har blitt slik det har blitt.

Kunne nok utbrodert litt mer om at det er et stort paradoks at elektrisitetsprisene er så høye i et land med overflod av billig vannkraft, men ser at det faller på stengrunn.

Som sagt, det største problemet er avgiftene, men igjen; nordmenn kan takke seg selv for at de velger inn partier på stortinget på tross av at disse har som politikk å skvise vanlige folk med vanvittige avgifter.
Slettet bruker
04.11.2019 kl 17:20 356

Ditt innlegg nå er milevis mye verre enn hva jeg skrev til ts. Der pekte jeg bare på det faktum at ts ikke hadde fått med seg hva saken handlet om.
Winston Smith
04.11.2019 kl 17:14 363

Admin syntes nok innlegget eksponerte din tvilsomt lave IQ, eller noe slikt.

Slettet bruker
04.11.2019 kl 11:20 393

Innlegget er slettet
Hvorfor i alle dager ble innlegget mitt slettet??

Winston Smith
04.11.2019 kl 08:54 425

Innlegget er slettet
Hva det handler om, tja, hva er nå egentlig det?

Vannkraft har historisk sett ført til at norske forbrukere har hatt tilgang på billig kraft, nesten alle hus har hatt elektrisk oppvarming og dette har vært omtrent den eneste ressursen man har kunnet kjøpt billig, alt annet er og har vært rådyrt, noe som har presset opp norske lønninger til absolutt verdenstoppen og norsk konkurransekraft lider og vil lide enda mer.

Nå er denne ressursen kommersialisert, noe som betyr at den lett kan selges til høyeste budgiver i Europa.

Samtidig har norske politikere med velsignelse fra velgerne sørget for at avgifter på denne ressursen, strøm, også er i veldig høye.

Så nordmenn kan takke seg selv, hadde man stemt FrP hadde iallfall avgiftene vært på et normalt nivå. Men som vi vet har FrP kun ca 15% av stemmene så det kan vi bare glemme.

Norske forbrukere vil måtte betale en høy pris for strømmen, at dette kommer delvis av høye avgifter er selvsagt totalt absurd, men slik blir det når folk stemmer på feil parti.
Redigert 04.11.2019 kl 08:55 Du må logge inn for å svare
kokkohill
03.11.2019 kl 22:58 492

Dere kan være sikker på at fylkes og kommuner vil få trange kår fremover , for å tvinge dem til å selge resten av vannkraften....

Frp og Høyre er geniale i sin naivitet....