Det ble rapportert om 11 VLCC-slutninger fredag.

Volf
FRO 04.11.2019 kl 08:53 27043

Oslo (TDN Direkt): Det ble rapportert om 11 VLCC-slutninger fredag.

Det fremgår av en slutningsliste fra Fearnleys.

Det ble sluttet fem reiser fra AG, der to går til Sør-Korea, en går til Japan, en går til Kina og en går til Nederland.

Videre ble det sluttet to reiser fra USA-gulfen, der en går til Sør-Korea og en går til Singapore. Det ble også sluttet en reise fra Vest-Afrika til India.

Ellers ble det sluttet tre reiser der detaljene ikke er kjent for markedet.

==============================================================
Størrelse Strekning WS-rate TCE($)
280 AG/USG 53 25.400
270 AG/Korea 88 60.300
260 V-Afr/Kina 93 66.400
==============================================================
Bunkerspris ($/MT 380 CST):
==============================================================
Fujairah - 314
Singapore - 393
Rotterdam - 260
==============================================================
Slutningstelling AG:
==============================================================
Nov'19 - 97
Oct'19 - 146
Sep'19 - 143
==============================================================
LK finans@tdn.no

TDN Direkt, +47 21 95 60 70
Redigert 21.01.2021 kl 07:29 Du må logge inn for å svare
Flipper
24.11.2019 kl 17:51 8859

Black Peter

Takk for link, det blir, som jeg, OGSÅ forventet som Deg, at vi ville se mye høyere rater, men,
har gått mye fortere enn jeg trodde.

HÅPER, at det er redere med eldre tonnasje som nå tar fordel av makzedet frem til neste år,
før besluttninger om skraping, fremdeles er alternativet. Men, vi vet, siden; dobbelt skrog ble
Krav, tok det ikke lang tid før vi hadde et 1 til 2 step marked, men, det var KUN de som oppfylte
kravene som ble sluttet. Det er jo det Markedet som er viktisk. Store Nasjonene som vil kreve samsvar
IMO2020

Husk : NÅ ER DET IKKE BARE TANK, som må samsvare IMO, men hele dry bulk flåten, a hell
of a difference.

1. De største Nasjonene med sterkest økonomi, og behov for olje, vil kreve samsvar
IMO2020. Dette er et faktum, FORDI, ingen redere eller befraktere ( eier av oljen ),
vil kunne få forsikring.

[ kan ta med, at i et C/P / Certeparty; excluderer allerede i dag forsikrings dekning,
dersom skip seiler i områder med, War, OR WARLIKE SITUATIONS. Hormuz, etc;
og HUSK, dette er stipulert i C/P'er i gjeldende i allerede inngåtte poliser ]

2. Kina's egen tonnasje kan frakte på egen kjøl, fra Iran, og noen andre marginale
nasjoner. MEN

3. Med mindre, USA, letter på sansjoner for Kina's tonnasje, ( 6 % av VLCC Verdensflåte )
som en del av 1ste steg på en handelsavtale; vil ovenenvte bety at tank fortsetter
som i dag.

4. Skraping av eldre skip vil øke betydelig, og vi vet alle, NÅ, for en gangs skyld, det er IKKE
overkontrahert tank tonnasje.

Sikker annet jeg har glemt på en søndag kveld.....

MEN jeg sitter fast i FRO, og, kommer det en god dipp, kjøper
jeg mer.

FRO 3dje Q er på tirsdag 26, neste uke ......

P.S.
Klart at ikke Q3 blir så kjempe, det er jo først etter det
at ratene har tatt fart.......

MEN, Aksjemarkedet vet vi tenker, MINST 12 måneder fremover.

Kommentarer velkommene
Redigert 21.01.2021 kl 07:29 Du må logge inn for å svare
Flipper
22.11.2019 kl 16:03 9346

SocGen's heads of Asia trade finance depart after bunker fuel losses Roslan Khasawneh, Maya Nikolaeva

https://www.reuters.com/article/us-socgen-asia-commodities-finance/socgens-heads-of-asia-trade-finance-depart-after-bunker-fuel-losses-idUSKBN1XW08T?il=0

SINGAPORE/PARIS (Reuters) - Societe Generale’s regional heads of trade and commodities finance for Asia Pacific have left the Paris-based bank, raising concerns among Singapore-based shipping fuel traders that it may wind back financing services to the sector.

The logo of French bank Societe Generale is pictured at a bank buidling in Paris, France, April 10, 2019. REUTERS/Christian Hartmann
France’s third-biggest listed lender said this year it would shrink or exit some businesses to cut costs at its investment banking unit, and has been hit by losses from trade financing in the Singapore bunker fuel market.

Societe Generale, or SocGen, confirmed on Thursday that Damien de Rosny and Timothy Siow had left the bank, without providing further details.

De Rosny declined to comment when contacted by Reuters, citing a confidentiality agreement. Siow could not be reached for comment.

The bank, however, said it remained active in natural resources financing, one of its core areas of expertise.

“Societe Generale remains committed to trade commodities finance at the global level and in Asia,” the bank said in an email to Reuters.

A SocGen source in France acknowledged that as the firm cut back on commodities trading it was also becoming more selective about counterparties in commodities trade finance.

The bank’s reshuffle had sparked concern it could scale back, or even wind down, its financing services to Singapore’s shipping fuel sector, five trade sources said.

Commodities trading relies heavily on credit lines provided by banks and Societe General has been a significant player in the sector, said the sources, who declined to be identified, citing company policy.

“Banks are certainly a lot more vigilant in the marine fuels sector at this time, and are asking themselves more questions as to the support they should be providing in light of a number of hits different banks have taken,” said a risk management executive at a Singapore oil trader.

Singapore-based marine fuels supplier Inter-Pacific Petroleum Pte (IPP) this year lost its operating license and was placed under judicial management amid mounting financial stress.

Of IPP’s more than $168.5 million in outstanding liabilities, more than $96 million was in trade financing from SocGen, court documents reviewed by Reuters showed. The bank did not confirm the losses.

In 2017, SocGen also incurred losses after one of Singapore’s largest ship fuel traders, Universal Energy, was stripped of its operating license due to operational malpractice. (reut.rs/2Xy8XnI)

Singapore is the world’s largest bunkering hub, supplying nearly 50 million tonnes of marine fuels in 2018, worth over $20 billion in revenues.

Redigert 21.01.2021 kl 07:29 Du må logge inn for å svare
Struts
22.11.2019 kl 09:30 9524

Liten tvil om at ratene har styrket seg kraftig denne uken!
Redigert 21.01.2021 kl 07:29 Du må logge inn for å svare
Volf
22.11.2019 kl 08:45 9602

Oslo (TDN Direkt): Det ble rapportert om åtte VLCC-slutninger torsdag.

Det fremgår av en slutningsliste fra Fearnleys.

Fraktraten fra Midtøsten til Singapore lå torsdag på om lag 111 worldscalepoeng, en oppgang på rundt 12,2 prosent foregående handelsdag, ifølge Infront Data.

Det ble sluttet fire reiser fra AG, der en går til Taiwan, en går til Sør-Korea, en går til Singapore og en går til Østen.

Videre ble det sluttet to reiser fra USA-gulfen, der en går til Østen og en går til Singapore.

Det ble også sluttet en reise fra Vest-Afrika til Indonesia og en reise fra Storbritannia til Sør-Korea.

==============================================================
Størrelse Strekning WS-rate TCE($)
280 AG/USG 58 34.200
270 AG/Korea 110 83.400
260 V-Afr/Kina 110 83.700
==============================================================
Bunkerspris ($/MT 380 CST):
==============================================================
Fujairah - 251
Singapore - 303
Rotterdam - 248
==============================================================
Slutningstelling AG:
==============================================================
Nov'19 - 150
Oct'19 - 143
Sep'19 - 143
==============================================================
LK finans@tdn.no
Redigert 21.01.2021 kl 07:29 Du må logge inn for å svare
Black Peter
22.11.2019 kl 08:02 9662

TANK:8 VLCC-SLUTNINGER ONSDAG, RATE AG-ASIA +12,2%
Oslo (TDN Direkt): Det ble rapportert om åtte VLCC-slutninger torsdag.
Det fremgår av en slutningsliste fra Fearnleys.
Fraktraten fra Midtøsten til Singapore lå torsdag på om lag 111 worldscalepoeng, en oppgang på rundt 12,2 prosent foregående handelsdag, ifølge Infront Data.
Det ble sluttet fire reiser fra AG, der en går til Taiwan, en går til Sør-Korea, en går til Singapore og en går til Østen.
Videre ble det sluttet to reiser fra USA-gulfen, der en går til Østen og en går til Singapore.
Det ble også sluttet en reise fra Vest-Afrika til Indonesia og en reise fra Storbritannia til Sør-Korea.

==============================================================
Størrelse Strekning WS-rate TCE($)
280 AG/USG 58 34.200
270 AG/Korea 110 83.400
260 V-Afr/Kina 110 83.700
==============================================================
Bunkerspris ($/MT 380 CST):
==============================================================
Fujairah - 251
Singapore - 303
Rotterdam - 248
==============================================================
Slutningstelling AG:
==============================================================
Nov'19 - 150
Oct'19 - 143
Sep'19 - 143
==============================================================
Redigert 21.01.2021 kl 07:29 Du må logge inn for å svare
Flipper
21.11.2019 kl 16:40 9861

Sikkert bra for QEC, men den aksjen skyr jeg ....

Canada's new natural resources minister to make immediate visit to Alberta

"The newest minister for Canada's natural resources ministry will waste no time jumping into the fray as a new cabinet for the Trudeau government attempts to parry back western resentment.

Seamus O'Regan, an MP from Newfoundland and Labrador, was named Canada's newest minister of natural resources Wednesday, moving from Indigenous services.

O'Regan will arrive in Calgary on Thursday. His office is working to arrange a meeting with Alberta Energy Minister Sonya Savage on Friday. The pair spoke earlier today from Rideau Hall.

Speaking to reporters, O'Regan said his pending trip to Calgary would be the first of many.

"We are very proud of the number of Newfoundlanders and Labradorians who have helped build a great and proud industry in Alberta and Saskatchewan," he said.

"We have to figure out, in a time when many Canadians are concerned with climate change, how we ensure their prosperity and their stability while, at the same time, meeting the concerns surrounding this transition.

"I'm trying to make sure we have an industry that is thriving, that people realize is stable, that people who work in it have stable incomes and can look forward to stable futures," O'Regan said"

******************************
O’Regan, a former broadcaster who previously served as the minister of Indigenous Services, represents a riding in St. John’s, N.L., another key oil-producing area of the country.

That should give him an appreciation for the sheer number of jobs — more than 550,000 direct and indirect positions across the country — that rely on the energy sector for a paycheque, and the trepidation of many workers concerned about their future.

“The people that I represent, my constituents, are oil and gas workers. Some of them work in Alberta,” the natural resources minister told reporters Wednesday after Prime Minister Justin Trudeau unveiled his new cabinet.

“Albertans and people in Saskatchewan, people who are involved in the oil and gas industry across the country, need to know that we heard them. We heard them.”

O’Regan spoke with provincial Energy Minister Sonya Savage on the phone Wednesday and said he’s travelling to Calgary for a face-to-face meeting Thursday.

But O’Regan will have his hands full in the coming weeks, as the Trudeau government has no MPs in Alberta or Saskatchewan and anger has been building in both provinces, particularly after a divisive election debate surrounding Canada’s climate policies and the oil and gas sector.

“I would say the relationship is very strained . . . it’s probably a 10 out of 10,” said Andy Mah, CEO of Advantage Oil & Gas.

“There is anger now, but you can dissipate that anger by listening and acting on what you hear,” added Gary Mar, chief executive of the Petroleum Services Association of Canada.

The issues facing the oil and gas sector are well documented, from concerns about Canada’s inability to build new pipelines — infrastructure needed to unlock future growth — to worries over how companies will make the transition to a low-carbon future. During the election campaign, the Liberals committed Canada to reach net-zero emissions by 2050.

Other specific matters must be tackled quickly.

The Trans Mountain pipeline expansion was re-approved by the federal government earlier this year and is now under construction, but faces more legal challenges in the coming months.

The industry will also be watching closely to see if Jonathan Wilkinson, who is taking over the environment and climate change portfolio from Catherine McKenna, charts any new direction in his department.

The mood in the oilpatch toward the federal government is “very frustrated and, I wouldn’t call it resentment, but anger,” said Whitecap Resources CEO Grant Fagerheim, who has some advice for the new natural resources and environment ministers.

“They should come out here and park their bodies in Alberta and Saskatchewan for the upcoming time,” he said.

Getting the Trans Mountain pipeline expansion built is today the most visible and symbolic piece of energy policy that the entire province is watching — and it’s critical investors see the country can get new infrastructure built, said Tim McMillan, head of the Canadian Association of Petroleum Producers.

The sector will also be looking for the new federal energy and environment ministers to reach equivalency agreements with the province over methane-emissions reduction policies and on Alberta’s new Technology Innovation and Emissions Reduction (TIER) program, which kicks in on Jan. 1.

Another key issue will centre on how Canada can lure back investment, which has been leaving the oilpatch for other jurisdictions.

“They need to be champions of this industry, as well as any other industry, not seen as trying to get rid of it,” said Mah.

Such sentiment is common throughout the oilpatch, and the ball is squarely in O’Regan’s court to answer it.

https://calgaryherald.com/opinion/columnists/varcoe-easing-western-anger-first-test-for-new-natural-resources-minister


Redigert 21.01.2021 kl 07:29 Du må logge inn for å svare
Volf
21.11.2019 kl 13:16 9967

KOMMENTAR:SHIPPINGINDEKSEN OPP PÅ SVAK OSLO BØRS
Oslo (TDN Direkt): Oslo Børs følger den svake utviklingen til øvrige europeiske børser torsdag. Shippingindeksen på Oslo Børs stiger derimot etter at en rekke shippingselskaper har lagt frem kvartalstall.

De gjennomsnittlige VLCC-ratene er på 87.000 dollar pr dag, tilsvarende en oppgang på 13 prosent fra foregående handelsdag og en oppgang på 42 prosent over den siste uken, ifølge en liste fra Clarksons Platou torsdag.

Analytikerne Espen Fjermestad og Peder Nicolai Jarlsby i Fearnleys Securities sier at ratene i stor grad skyldes mer laster inn mot vinteren.

-Det har kommet en liten catch-up på volumer fra Midtøsten samt at amerikanske eksportvolumer igjen øker. Man dermed tatt unna mye av overhenget på tonnasje og da stiger ratene, sier analytikerne til TDN Direkt torsdag.

Meglerhuset tror markedet kommer til å fortsette oppover, da tilgjengeligheten på skip i Atlanteren er tynn, samtidig som at de venter sterke volumer gjennom slutten av året.

-I tillegg ser vi få utfordringer på flåtesiden med lavere leveringstakt frem mot årsskiftet, samt en akselerering i scrubber-relatert nedetid, sier de avslutningsvis.

Frontline handles opp 0,1 prosent etter å ha sluttet opp 4,9 prosent onsdag.

BW LPG stiger etter å ha lagt frem en ebidta på 149 millioner dollar. På forhånd var det ventet en ebitda på 145 millioner dollar, ifølge Infront Data-konsensus. Styret i selskapet har i besluttet å betale ut kvartalsvise utbytter.

Analytiker Anders Redigh Karlsen i Danske Bank Markets sier at tallene var sterke i forhold til forventningene.

-Endringer i utbyttepolitikken ser ut til å være positivt. Det var en god rapport, de er relativt positive på utsiktene og viser at de endelig tjener en god del penger igjen, oppsummerer han til TDN Direkt torsdag.

Pareto Securities omtaler på sin side rapporten som et "blow-out"-kvartal, og skriver at årsaken var mest drevet av inntekter i tillegg til at selskapet opprettholder sin imponerende kostnadskontroll.

"Vi fortsetter å forvente positive estimatendringer for både fjerde kvartal og 2020, med et VLGC-marked som forblir veldig sterkt", skriver meglerhuset i en oppdatering torsdag.

BW LPG-aksjen stiger 5,6 prosent til 73,50 kroner.

Videre la Golden Ocean frem et driftsresultat på 53 millioner dollar i tredje kvartal, mot en Infront Data-konsensusforventing på 50 millioner dollar.

Analytiker Christopher Robin Vinter i Sparebank 1 Markets omtaler rapporten som god og et resultat som var som ventet.

-De hadde en god del høyere inntjening i kvartalet rett og slett fordi de økte spottrading sin. Nettoresultatet var litt lavere enn ventet på grunn av noe tap på FFA- og rente-hedger, men justerer man for dette var det som ventet, sier han til TDN Direkt torsdag.

Vinter sier videre at mer selskapsspesifikt så refinansierte Golden Ocean noe gjeld og sikret finansiering på scrubbere.

-Det er godt å se at de ikke har noe forfall før 2021 etter å ha gjort refinansieringen. De tok levering av to skip i kvartalet og øker inntjeningspotensialet noe, sier han til TDN Direkt, og legger til at selskapet også leverer godt på det operasjonelle.

Golden Ocean handles opp 0,5 prosent til 49,92 kroner.

Höegh LNG la torsdag frem en ebitda på 56 millioner dollar i tredje kvartal 2019, mot 48 millioner dollar i samme periode i fjor.

Clarksons Platou Securities skriver at ebitda var høyere enn konsensus-forventingene på 52 millioner dollar, men lavere enn meglerhusets egne estimater på 59 millioner dollar.

"Med tanke på prosjekter, så virker det som at begge FSRU-prosjektene i Australia virker å ha sklidd litt med tanke på tidslinje, nå med forventede oppstarter i 2021 og 2022 versus tidligere henholdsvis 2020/21 og 2021/22", skriver meglerhuset i en oppdatering torsdag.

Meglerhuset skriver videre at aksjen er priset som at FSRUene vil fortsette å trade i LNG-befraktere for resten av skipenes liv.

"Vi ser god risiko/gevinst i aksjene hvis de skulle lykkes med å låse inn mer langsiktige kontrakter som FSRUer", skriver meglerhuset.

Höegh LNG er ned 0,15 prosent.

Ellers skriver Wood Mackenzie at Japan Crude Cocktail (JCC)-indekstilknyttede kontrakter kan tape 15 milliarder dollar i verdi som et resultat av IMO 2020-reguleringene som trer i kraft 1. januar 2020.

Nært 50 prosent av alle LNG-kontrakter globalt er indekstilknyttet JCC, og Wood Mackenzie forventer at JCC i snitt kommer å være 1,2 dollar pr fat billigere enn Brent mellom 2020 og 2030.

-I tillegg til verdireduksjon på grunn av egenkapitaleierskap i LNG-prosjekter tungt sammentrukket til JCC, så kan porteføljeaktører også tape kontraktsinntekter tilknyttet depresiert JCC, sier analytiker Otavio Veras i Wood Mackenzie.

Shippingindeksen på Oslo Børs stiger 1,23 prosent til 84,63 poeng.

Oslo Børs er ned 0,29 prosent til 898,15 poeng, omsatt for 1.258 millioner kroner.

lars.kjollesdal@tdn.no

TDN Direkt, +47 21 95 60 70
Redigert 21.01.2021 kl 07:29 Du må logge inn for å svare
Volf
21.11.2019 kl 09:20 10099

Oslo (TDN Direkt): Det ble rapportert om 17 VLCC-slutninger onsdag.

Det fremgår av en slutningsliste fra Fearnleys.

De gjennomsnittlige VLCC-ratene var på 78.814 dollar pr dag foregående handelsdag, tilsvarende en oppgang på 15,7 prosent, ifølge en liste fra Pareto Securities torsdag.

"Flåtetilbudet er stramt og skipseieres selvtillit bygger seg opp, med økt fokus på bunkerstilbud-usikkerheter, også", skriver meglerhuset i en rapport torsdag.

Det ble sluttet fire reiser fra AG, der to går til India, en går til Nederland og en går til opts.

Videre ble det sluttet tre reiser fra Vest-Afrika, der samtlige går til Kina.

Fra USA-gulfen ble det sluttet to reiser, der en går til Østen og en går til Kina. Det ble også sluttet en reise fra Brasil til Østen.

Ellers ble det sluttet syv reiser der detaljene ikke er kjent for markedet.

==============================================================
Størrelse Strekning WS-rate TCE($)
280 AG/USG 53 28.300
270 AG/Korea 95 68.000
260 V-Afr/Kina 98 70.800
==============================================================
Bunkerspris ($/MT 380 CST):
==============================================================
Fujairah - 257
Singapore - 308
Rotterdam - 253
==============================================================
Slutningstelling AG:
==============================================================
Nov'19 - 150
Oct'19 - 143
Sep'19 - 143
==============================================================
LK finans@tdn.no

TDN Direkt, +47 21 95 60 70
Redigert 21.01.2021 kl 07:29 Du må logge inn for å svare
Volf
20.11.2019 kl 08:46 10280

Oslo (TDN Direkt): Det ble rapportert om tolv VLCC-slutninger tirsdag.

Det fremgår av en slutningsliste fra Fearnleys.

Det ble sluttet fire reiser fra USA-gulfen, der tre går til Østen og en går til Storbritannia.

Det ble også sluttet tre reiser fra Vest-Afrika, der samtlige går til Kina.

Fra AG ble det sluttet to reiser, der en går til Kina og en går til India.

Videre ble det sluttet en reise fra Nederland til India, en reise fra Uruguay til Østen og en reise fra Brasil til Kina.

==============================================================
Størrelse Strekning WS-rate TCE($)
280 AG/USG 47 22.900
270 AG/Korea 89 61.800
260 V-Afr/Kina 92 65.100
==============================================================
Bunkerspris ($/MT 380 CST):
==============================================================
Fujairah - 264
Singapore - 316
Rotterdam - 260
==============================================================
Slutningstelling AG:
==============================================================
Nov'19 - 146
Oct'19 - 146
Sep'19 - 143
==============================================================
LK finans@tdn.no

TDN Direkt, +47 21 95 60 70
Redigert 21.01.2021 kl 07:29 Du må logge inn for å svare
Volf
19.11.2019 kl 08:57 10503

Oslo (TDN Direkt): Det ble rapportert om elleve VLCC-slutninger mandag.

Det fremgår av en slutningsliste fra Fearnleys.

Det ble sluttet tre reiser fra AG, der en går til India, en går til Kina og en går til Østen.

Videre ble det sluttet en reise fra Vest-Afrika til Østen og en reise fra USA-gulfen til Kina.

Ellers ble det sluttet seks reiser der detaljene ikke er kjent for markedet.

==============================================================
Størrelse Strekning WS-rate TCE($)
280 AG/USG 46 22.700
270 AG/Korea 83 55.100
260 V-Afr/Kina 85 57.800
==============================================================
Bunkerspris ($/MT 380 CST):
==============================================================
Fujairah - 253
Singapore - 313
Rotterdam - 247
==============================================================
Slutningstelling AG:
==============================================================
Nov'19 - 142
Oct'19 - 146
Sep'19 - 143
==============================================================
LK finans@tdn.no

TDN Direkt, +47 21 95 60 70
Redigert 21.01.2021 kl 07:29 Du må logge inn for å svare
Flipper
18.11.2019 kl 16:09 10916

The Warning Shot

Back in 2002 Kansas and Oklahoma experienced a killing freeze in early May. Everyone in these parts knew that the wheat crop was badly damaged. Local farmers lifted hedges and even purchased wheat contracts as did many small investors that could clearly see that the crop was distressed.

Wheat went up for a couple of weeks. Farmers and small spec's purchased more wheat....then the price started dropping and dropping causing many to blow out of their positions with losses.Once the washout was complete the price of wheat rapidly went up.

The moral of the story is that the wrong people were on the wrong side of the market and needed time to reverse their positions before allowing the inevitable to take place. The market influences were so powerful from skyscrapers in Chicago with not a wheat field to be seen that they were able to convince even the farmer "out-standing in his field" that he wasn't actually seeing what was right in front of him.

The attack on the SA oil infrastructure was clearly a Warning Shot for oil traders and short play investors. In my opinion they have been very busy rolling their short positions into long positions.

The spike up in crude oil after the attack will prove to be the shot that the whole world heard and it will prove to be the beginning of a multiple year uptrend in the energy commodities markets for many reasons beyond just the attack. Just my opinion....just saying
Redigert 21.01.2021 kl 04:30 Du må logge inn for å svare
Volf
18.11.2019 kl 08:42 11184

Oslo (TDN Direkt): Det ble rapportert om syv VLCC-slutninger fredag.

Det fremgår av en slutningsliste fra Fearnleys.

Det ble sluttet sluttet to reiser fra Mexico, der en går til India og en går til Østen.

Det ble også sluttet to reiser til Sør-Korea, der en går fra AG og en går fra Storbritannia. Videre ble det sluttet en reise fra Brasil til Kina.

Ellers ble det sluttet to reiser der detaljene ikke er kjent for markedet.

==============================================================
Størrelse Strekning WS-rate TCE($)
280 AG/USG 45 21.000
270 AG/Korea 76 48.400
260 V-Afr/Kina 83 55.300
==============================================================
Bunkerspris ($/MT 380 CST):
==============================================================
Fujairah - 251
Singapore - 305
Rotterdam - 255
==============================================================
Slutningstelling AG:
==============================================================
Nov'19 - 142
Oct'19 - 146
Sep'19 - 143
==============================================================
LK finans@tdn.no

TDN Direkt, +47 21 95 60 70
Redigert 21.01.2021 kl 04:30 Du må logge inn for å svare
kentove
16.11.2019 kl 23:56 11561

glemte alng, hatt de i skuffen, hvem pokker forutså en kollisjon, men med dagens rater og en forsikringspremie så kjøpte jeg litt ekstra i går for å snitte ned, "kun" 15% i minus, foretrekker kjærlighet til aksjer fremfor stoploss dessverre ;)
Redigert 21.01.2021 kl 04:30 Du må logge inn for å svare
kentove
16.11.2019 kl 23:54 11557

mye forsinkelser og sånn, hadde dette vært en annen regulering ville nok den blitt utsatt, men så stor prestisje klima har for tiden så nekter jeg å tro dette blir utsatt i større grad, blir mye tonnasje ute for å få scrubber, skylle tankene, evt sette ned fart... plusser man inn eco-skips besparelser så ser jeg faktisk ikke annet enn penger liggende på gaten i mange selskap, hovedvekt i hunt, avance, deretter oet, og en liten post i ads, gamle skip tjener mindre selv med scrubbere, men verdsettingen er latterlig lav der... også endel lodd i sblk, q3 blir dårlig, q4 noenlunde ok, deretter er størsteparten på scrubbere, og med lavest opex og forventet oppgang om et år ifølge cleaves(selv om jeg mener den kommer før) så sitter med 50++ % i shipping, big bet på imo2020
Redigert 21.01.2021 kl 04:30 Du må logge inn for å svare
Flipper
16.11.2019 kl 19:47 11758

Okeanis Eco Tanker Earnings Hit by Scrubber Refits

Okeanis, er et rederi som har forberedt seg særsskilt for IMO 2020,
og har moderne tonnasje for det meste.

Av denne artikkel fremgår det KLART at det vil ta mange måneder før
hele verdenflåten ( kanskje et år eller mer ), for å få bestillt SLOT for å
installere Snubbers.

Etter min mening vil dette bety at mye mer av ikke minst Crude tankers,
hvorordreboken er next to nothing, vil skrape an haug av skip, så også
Dry Bulk.

Stol IKKE på NOEN '' ENN Deg Selv ''.

https://worldmaritimenews.com/archives/286488/okeanis-eco-tanker-earnings-hit-by-scrubber-refits/

Flipper
Redigert 21.01.2021 kl 04:30 Du må logge inn for å svare
Black Peter
15.11.2019 kl 09:43 12091

Blir spennende neste uke, strammer seg til! Men tror vi må ut i desember før de ville tilstandene kommer og mye tonnasje skal ut som har utsatt dokking/installasjon og utnytter de gode ratene.. Kanskje også noe skroting.
Redigert 21.01.2021 kl 04:30 Du må logge inn for å svare
Volf
15.11.2019 kl 08:43 12202

TANK:16 VLCC-SLUTNINGER TORSDAG
Oslo (TDN Direkt): Det ble rapportert om 16 VLCC-slutninger torsdag.

Det fremgår av en slutningsliste fra Fearnleys.

Det ble sluttet syv reiser fra AG, der fem går til Sør-Korea, en går til Kina og en går til USA-gulfen.

Videre ble det sluttet tre reiser fra Vest-Afrika, der to går til Østen og en går til Kina.

Det ble også sluttet en reise fra USA-gulfen til Singapore.

Ellers ble det sluttet fem reiser der detaljene ikke er kjent for markedet.

==============================================================
Størrelse Strekning WS-rate TCE($)
280 AG/USG 46 21.500
270 AG/Korea 75 47.400
260 V-Afr/Kina 80 52.700
==============================================================
Bunkerspris ($/MT 380 CST):
==============================================================
Fujairah - 264
Singapore - 328
Rotterdam - 249
==============================================================
Slutningstelling AG:
==============================================================
Nov'19 - 132
Oct'19 - 146
Sep'19 - 143
==============================================================
LK finans@tdn.no

TDN Direkt, +47 21 95 60 70
Redigert 21.01.2021 kl 04:30 Du må logge inn for å svare
Volf
14.11.2019 kl 10:08 12527

det er snitt, er det mer eller en slutning på distansen.
Redigert 21.01.2021 kl 04:30 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.11.2019 kl 10:07 12521

Teekay tjener store penger i Q4

November 13, 2019

Highlights

Reported GAAP net loss of $19.9 million, or $0.07 per share, and adjusted net loss(1) of $21.2 million, or $0.08 per share, in the third quarter of 2019 (excluding items listed in Appendix A to this release).
Total Adjusted EBITDA(1) of $27.8 million.
Secured strong fourth quarter of 2019 to-date spot tanker rates of $38,000 and $30,500 on average per day for Teekay Tankers’ Suezmax and Aframax fleet, an increase of 133 percent and 105 percent, respectively, compared to the third quarter of 2019.
Approximately 90 percent of Teekay Tankers’ fleet is currently trading in the spot tanker market; every $5,000 per day increase in spot tanker rates results in approximately $95 million, or $0.35 per share, in additional annual net income.
Transitioning away from the current formulaic dividend policy to focus on delevering balance sheet, building net asset value, and reducing cost of capital (refer to CEO Commentary and Summary of Recent Events sections below for more details).
Signed term sheet for a new 5-year, $595 million revolving credit facility to refinance a majority of Teekay Tankers’ fleet on substantially similar terms.

In October 2019, Teekay Tankers entered into one-year time charter-out contracts for three Suezmax tankers at an average rate of approximately $37,500 per day,
Redigert 21.01.2021 kl 04:30 Du må logge inn for å svare
Quepasa
14.11.2019 kl 09:46 12573

Takk for at du legger ut denne informasjonen Volf.
spm - er det gjennomsnittstall for kjente slutninger på strekningene som vises? eller er det en (tilfeldig?) slutning?
Redigert 21.01.2021 kl 04:30 Du må logge inn for å svare
Volf
14.11.2019 kl 08:41 12670

TANK:10 VLCC-SLUTNINGER ONSDAG
Oslo (TDN Direkt): Det ble rapportert om ti VLCC-slutninger onsdag.

Det fremgår av en slutningsliste fra Fearnleys.

Det ble sluttet fem reiser fra AG, der to går til Sør-Korea, to går til Kina og en går til India.

Det ble også sluttet en reise fra Vest-Afrika til Thailand.

Ellers ble det sluttet fire reiser der detaljene ikke er kjent for markedet.

==============================================================
Størrelse Strekning WS-rate TCE($)
280 AG/USG 45 20.400
270 AG/Korea 75 47.400
260 V-Afr/Kina 79 51.600
==============================================================
Bunkerspris ($/MT 380 CST):
==============================================================
Fujairah - 273
Singapore - 348
Rotterdam - 253
==============================================================
Slutningstelling AG:
==============================================================
Nov'19 - 130
Oct'19 - 146
Sep'19 - 143
==============================================================
LK finans@tdn.no

TDN Direkt, +47 21 95 60 70
Redigert 21.01.2021 kl 04:30 Du må logge inn for å svare
Volf
13.11.2019 kl 08:45 12961

Oslo (TDN Direkt): Det ble rapportert om 15 VLCC-slutninger tirsdag.

Det fremgår av en slutningsliste fra Fearnleys.

Det ble sluttet fire reiser fra AG, der en går til Malaysia, en går til Taiwan, en går til Japan og en går til India.

Videre ble det sluttet to reiser fra Vest-Afrika, der begge går til Østen.

Ellers ble det sluttet ni reiser der detaljene ikke er kjent for markedet.

==============================================================
Størrelse Strekning WS-rate TCE($)
280 AG/USG 44 20.700
270 AG/Korea 74 46.300
260 V-Afr/Kina 80 52.700
==============================================================
Bunkerspris ($/MT 380 CST):
==============================================================
Fujairah - 283
Singapore - 349
Rotterdam - 255
==============================================================
Slutningstelling AG:
==============================================================
Nov'19 - 125
Oct'19 - 146
Sep'19 - 143
==============================================================
LK finans@tdn.no

TDN Direkt, +47 21 95 60 70
Redigert 21.01.2021 kl 04:30 Du må logge inn for å svare
Shagwong
12.11.2019 kl 16:42 13355

Etter en drøy halv times handel i New York er Fro omsatt ti $ 10.00
Redigert 21.01.2021 kl 04:30 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
12.11.2019 kl 16:39 13369

Du er jo et levende leksikon på dette feltet, tank , rater og dette som driver markedet
Du burde hatt en oppmerksomhet for all din flotte opplysninger du gir oss andre
Liker du Hennessy Cognac ?
Redigert 21.01.2021 kl 04:30 Du må logge inn for å svare
Volf
12.11.2019 kl 11:29 13532

Sakset fra DNB morgenrapport.

Kombinasjonen av sesongmessig stigende etterspørsel og et høyt antall fartøy som har planlagt verftsopphold for installering av scrubbere innen utgangen av året gjør at vi venter drahjelp fra tankratene for Frontline i perioden fremover. Kursutviklingen har historisk sett fulgt ratene relativt tett også i et kortsiktig perspektiv og vi har en kjøpsanbefaling på Frontline med et kursmål på NOK 123 pr aksje. Kursen stengte i går på NOK 86.60 pr aksje.
Redigert 21.01.2021 kl 04:30 Du må logge inn for å svare
Volf
12.11.2019 kl 09:34 13672

SCORPIO TANKERS
All-time-low orderbook-to-fleet ratio
We reiterate our BUY and USD38 target price, and see
a favourable supply/demand outlook, with an all-timelow orderbook-to-fleet ratio.
We have lowered our adjusted EBITDA forecast by 7% for 2019 due to weaker than
expected Q4 guidance, while we have not made any changes to 2020–2021e, placing
us 5% below Bloomberg consensus for 2019e, 5% above for 2020e, and 17% above for
2021e. We forecast eco MR rates of USD15.2k/day for 2019 (USD15.4k/day),
USD19.1k/day for 2020, and USD19.6k/day for 2021, and eco LR2 rates of
USD20.5k/day (USD21.2k/day) for 2019e, USD21.5k/day for 2020e and USD22.4k/day
for 2021e.
2019–2022e demand growth set to average 3.2%. We forecast 3.2% annual growth in
inter-regional trade volumes for product tankers over 2020–2022, on our view of refinery
expansion in the Middle East and China exceeding demand growth and supporting
increased exports, while Asia-Pacific, Europe and Africa are on course for increased
imports. We also see shipping demand outperforming volume growth as the structural
imbalance widens, and forecast demand growth of 3.8% in 2019e, 3.3% in 2020e, 2.8%
in 2021e and 2.8% in 2022e.
All-time-low product tanker orderbook. We calculate that the product tanker orderbook
stands at 6.5% (historical low and ranking second lowest of all shipping segments after
car carriers). We forecast average supply growth to 2.7% for 2019–2022e, well below
tonne-mile demand of 3.2%. We forecast eco-adjusted rates for the MRs of USD15.2k/
day for 2019, USD19.3k/day for 2020, and USD19.5k/day for 2021.
We have not raised our dividend forecast yet, as we believe the company would like
to reduce some of the expensive financing and allow cash break-even to decline. The
company has also a USD100m ATM at its disposal.
We reiterate our BUY and target price of USD38, based on 1.0x (unchanged) our 1-
year forward NAV of USD38.0/share, assuming resale and five-year old MR asset
values rise 6%, as we apply our 2020 value forecasts. Our NAV includes a net value of
the company’s scrubber investment of USD5.4/share. We calculate a current NAV of
USD31.7/share (previously USD31.2), and 61% market-adjusted leverage, implying a
24% NAV change if asset values move 10%.
BUY
TP: USD38.0
STNG versus S&P 500 TR (12m)
Source: Factset
Note: Unless otherwise stated, the share prices in this
note are the last closing price.
EQUITY RESEARCH 11 November 2019
Research report prepared by DNB Markets, a division of DNB Bank ASA
Industrials
Q3 results review
This report was completed and disseminated at 14:33 CET on 11 November 2019
Redigert 21.01.2021 kl 04:30 Du må logge inn for å svare
Volf
12.11.2019 kl 09:33 13682

SCORPIO TANKERS
All-time-low orderbook-to-fleet ratio
We reiterate our BUY and USD38 target price, and see
a favourable supply/demand outlook, with an all-timelow orderbook-to-fleet ratio.
We have lowered our adjusted EBITDA forecast by 7% for 2019 due to weaker than
expected Q4 guidance, while we have not made any changes to 2020–2021e, placing
us 5% below Bloomberg consensus for 2019e, 5% above for 2020e, and 17% above for
2021e. We forecast eco MR rates of USD15.2k/day for 2019 (USD15.4k/day),
USD19.1k/day for 2020, and USD19.6k/day for 2021, and eco LR2 rates of
USD20.5k/day (USD21.2k/day) for 2019e, USD21.5k/day for 2020e and USD22.4k/day
for 2021e.
2019–2022e demand growth set to average 3.2%. We forecast 3.2% annual growth in
inter-regional trade volumes for product tankers over 2020–2022, on our view of refinery
expansion in the Middle East and China exceeding demand growth and supporting
increased exports, while Asia-Pacific, Europe and Africa are on course for increased
imports. We also see shipping demand outperforming volume growth as the structural
imbalance widens, and forecast demand growth of 3.8% in 2019e, 3.3% in 2020e, 2.8%
in 2021e and 2.8% in 2022e.
All-time-low product tanker orderbook. We calculate that the product tanker orderbook
stands at 6.5% (historical low and ranking second lowest of all shipping segments after
car carriers). We forecast average supply growth to 2.7% for 2019–2022e, well below
tonne-mile demand of 3.2%. We forecast eco-adjusted rates for the MRs of USD15.2k/
day for 2019, USD19.3k/day for 2020, and USD19.5k/day for 2021.
We have not raised our dividend forecast yet, as we believe the company would like
to reduce some of the expensive financing and allow cash break-even to decline. The
company has also a USD100m ATM at its disposal.
We reiterate our BUY and target price of USD38, based on 1.0x (unchanged) our 1-
year forward NAV of USD38.0/share, assuming resale and five-year old MR asset
values rise 6%, as we apply our 2020 value forecasts. Our NAV includes a net value of
the company’s scrubber investment of USD5.4/share. We calculate a current NAV of
USD31.7/share (previously USD31.2), and 61% market-adjusted leverage, implying a
24% NAV change if asset values move 10%.
BUY
TP: USD38.0
STNG versus S&P 500 TR (12m)
Source: Factset
Note: Unless otherwise stated, the share prices in this
note are the last closing price.
EQUITY RESEARCH 11 November 2019
Research report prepared by DNB Markets, a division of DNB Bank ASA
Industrials
Q3 results review
This report was completed and disseminated at 14:33 CET on 11 November 2019
15
20
25
30
35
40
nov jan mar mai jul sep nov Scorpio Tankers
S&P 500 TR…
SUMMARY
Recommendation (prev.) BUY (BUY)
Share price (USD) 30.5
Target price (previous) (USD) 38.0 (38.0)
Upside/downside potential (%) 25
Tickers STNG US, STNG.N
CAPITAL STRUCTURE
No. of shares (m) 54.9
No. of shares fully dil. (m) 54.9
Market cap. (USDm) 1,674
NIBD adj end-2019e (NOKm) 26,381
Enterprise value adj (NOKm) 41,700
Net debt/EBITDA adj (x) 8.25
NAV per share (USD) 31.7
Source: Company, DNB Markets (estimates)
NEXT EVENT
Q419 07/02/2020
ESTIMATE CHANGES (NOK)
Year-end Dec 2019e 2020e 2021e
Sales (old) 6,701 9,555 10,007
Sales (new) 6,411 9,474 9,923
Change (%) -4.3 -0.8 -0.8
EPS (old) -4.05 38.37 52.27
EPS (new) -7.26 40.21 54.11
Change (%) nm 4.8 3.5
Source: DNB Markets,
Year-end Dec 2015 2016 2017 2018 2019e 2020e 2
Redigert 21.01.2021 kl 04:30 Du må logge inn for å svare
Volf
12.11.2019 kl 08:46 13768

USA:SLUTTNOTERINGER FOR UTVALGTE AKSJER NOTERT I USA
Selskaper Sluttkurs Endring i %
Oljerelaterte
Baker Hughes Company 22,21 -0,18
BP 39,15 -0,10
Chevron Corporation 120,81 -0,10
ConocoPhillips 58,91 -0,42
Diamond Offshore Drilling 5,9 -2,32
Eni 31,2 -0,70
Equinor 19,55 -0,71
Exxon Mobil 70,34 -0,61
TechnipFMC 20,6 0,00
Halliburton Company 21,25 -0,14
McDermott International 0,92 -4,88
Nabors Industries 2,1 -2,33
National Oilwell Varco 23,08 -1,28
Noble Corporation 1,26 -3,08
Oceaneering International, Inc. 14,01 -1,96
Parker Drilling 21,65 6,18
Royal Dutch Shell 60,18 -0,12
Schlumberger 36,41 0,19
Seadrill 1,59 -4,79
Total 54,53 -0,49
Transocean 5,22 -3,15
Questerre Energy Corporation 0,18 0,00
Valaris 4,69 -1,47
Shipping
Dht Holdings 7,17 -0,55
Diana Shipping 3,51 -4,36
Dorian LPG 12,43 0,00
DryShips 0 0,00
Frontline 9,66 0,00
Genco Shipping & Trading 11,14 -2,54
Golar LNG 12,98 0,23
Golden Ocean Group 5,42 -1,63
Royal Caribbean Cruises 113,94 -0,52
Ship Finance International 14,13 -0,84
Teekay Corporation 5,05 0,80
Teekay Tankers Ltd. 1,92 1,59
Tidewater 17,14 -2,22
Solar
First Solar 52,48 0,98
SunPower Corporation 8,47 1,19
Gjødsel
CF Industries Holdings 46,45 -0,39
Mosaic 20,93 0,58
Nutrien 48,49 -1,26
Aluminium
Alcoa Corporation 22,22 -1,38
Arconic Inc. 29,51 1,86
Century Aluminum Company 7,92 -4,35
BHP Billiton 50,37 -0,83
Rio Tinto 53,38 -1,35
Telekom
AT&T Inc. 39,37 -0,03
Sprint Corporation 5,91 -3,27
Verizon Communications 59,61 0,44
Veon 2,47 1,23
NS, finans@tdn.no

TDN Direkt, +47 21 95 60 70
Redigert 21.01.2021 kl 04:30 Du må logge inn for å svare
Volf
12.11.2019 kl 08:39 13792

Oslo (TDN Direkt): Det ble rapportert om 10 VLCC-slutninger mandag.

Det fremgår av en slutningsliste fra Fearnleys.

Det ble sluttet en reise fra AG til Taiwan, en reise fra Brasil til Kina og en reise fra USA-gulfen til Sør-Korea.

Ellers ble det sluttet syv reiser der detaljene ikke er kjent for markedet.

==============================================================
Størrelse Strekning WS-rate TCE($)
280 AG/USG 47 19.800
270 AG/Korea 74 46.300
260 V-Afr/Kina 80 52.700
==============================================================
Bunkerspris ($/MT 380 CST):
==============================================================
Fujairah - 298
Singapore - 360
Rotterdam - 257
==============================================================
Slutningstelling AG:
==============================================================
Nov'19 - 120
Oct'19 - 146
Sep'19 - 143
==============================================================
LK finans@tdn.no

TDN Direkt, +47 21 95 60 70
Redigert 21.01.2021 kl 04:30 Du må logge inn for å svare
kentove
11.11.2019 kl 17:05 14107

enkelte lever i sin egen verden og greier ikke se det store bildet... virker jo som dommedag er nærmt takket være mistolkning av ratene, her renner pengene inn hvis man sitter i rette selskaper..
Redigert 21.01.2021 kl 04:30 Du må logge inn for å svare
Struts
11.11.2019 kl 16:08 14197

Prisverdig med oppdatering av VLCC-rater. Men det virker som de for nå er på nedadgående. Ditto utvikling i kursen. Men, pussig hvor kortsiktige investorer er. Nesten korrelert med Trump over dammen. Han vet vel knapt nok hva han uttalte i dag tidlig (dersom han har våknet), for ikke å tenke seg til om han forstod hva han sa.
Redigert 21.01.2021 kl 04:30 Du må logge inn for å svare
Flipper
11.11.2019 kl 15:53 14237

Are You Ready For A Catastrophically Cold Winter?

Experts are warning us that this will be a “freezing, frigid, and frosty” winter, and even though the official beginning of winter is still over a month away, it already feels like that in much of the country right now.

Over the next several days, it will literally feel like it is mid-January in much of the central and eastern portions of the United States. Many areas will be hit by temperatures that are 30 degrees below normal, and heavy snow is expected in some areas of the Midwest.

Unfortunately, this bitterly cold weather is coming at a very bad time for corn farmers. According to the latest USDA crop progress report, only 52 percent of the corn in the middle of the country has been harvested. So about half of the corn is still sitting out there, and these extraordinarily low temperatures could potentially be absolutely devastating.

In essence, this cold front threatens to put an exclamation point on an absolutely horrific year for U.S. farmers. According to the National Weather Service, we could possibly see “170 potential daily record cold high temperatures” over the next three days…

“The National Weather Service is forecasting 170 potential daily record cold high temperatures Monday to Wednesday,” tweeted Weather Channel meteorologist Jonathan Erdman. “A little taste of January in November.”

The temperature nosedive will be a three-day process as a cold front charges across the central and eastern U.S. from Sunday into Tuesday.

We are being told that low temperatures in certain portions of Texas could plunge into the teens, and all across the Upper Midwest we could see low temperatures that are well below zero.

Of course this is not the first wave of record cold weather to come rolling through this season. During the month of October, a couple of major blizzards roared through the Midwest and countless new cold temperature records were established.

And unfortunately we should expect a lot more bitter weather in the months ahead. Both the Farmers’ Almanac and the Old Farmer’s Almanac are projecting that this upcoming winter will be unusually cold and snowy…

Not long after the Farmers’ Almanac suggested it would be a “freezing, frigid, and frosty” season, the *other* Farmer’s Almanac has released its annual weather forecast—and it’s equally upsetting.

While the first publication focused on the cold temperatures anticipated this winter, the Old Farmer’s Almanac predicts that excessive snowfall will be the most noteworthy part of the season.

The Old Farmer’s Almanac, which was founded in 1792, says that the upcoming winter “will be remembered for strong storms” featuring heavy rain, sleet, and a lot of snow. The periodical actually used the word “snow-verload” to describe the conditions we can expect in the coming months.

So why is this happening?

It is actually quite simple.

During a solar minimum, solar activity drops to very low levels, and that tends to mean lower temperatures on Earth.

Earlier this year, a panel of experts gathered to discuss the current solar minimum, and they came to the conclusion that it “could last for years”…

If you like solar minimum, good news: It could last for years. That was one of the predictions issued last week by an international panel of experts who gathered at NOAA’s annual Space Weather Workshop to forecast the next solar cycle. If the panel is correct, already-low sunspot counts will reach a nadir sometime between July 2019 and Sept 2020, followed by a slow recovery toward a new Solar Maximum in 2023-2026.

“We expect Solar Cycle 25 will be very similar to Cycle 24: another fairly weak maximum, preceded by a long, deep minimum,” says panel co-chair Lisa Upton, a solar physicist with Space Systems Research Corp.

But that would actually be a best case scenario.

There are others that believe that we have now entered a “grand solar minimum” such as the one that our planet experienced several hundred years ago. That one was known as “the Maunder Minimum”, and it resulted in a “little ice age”…

The extreme example happened between 1645 and 1715 when the normal 11-year sunspot cycle vanished. This period, called the Maunder Minimum, was accompanied by bitterly cold winters in the American colonies. Fishing settlements in Iceland and Greenland were abandoned. Icebergs were seen near the English channel. The canals of Venice froze. It was a time of great hardship.

Ultimately, the longer winters and shorter summers during the “Maunder Minimum” resulted in famine all over the globe, and multitudes ended up perishing…

The Maunder Minimum is the most famous cold period of the Little Ice Age. Temperatures plummeted in Europe (Figs. 14.3–14.7), the growing season became shorter by more than a month, the number of snowy days increased from a few to 20–30, the ground froze to several feet, alpine glaciers advanced all over the world, glaciers in the Swiss Alps encroached on farms and buried villages, tree-lines in the Alps dropped, sea ports were blocked by sea ice that surrounded Iceland and Holland for about 20 miles, wine grape harvests diminished, and cereal grain harvests failed, leading to mass famines (Fagan, 2007). The Thames River and canals and rivers of the Netherlands froze over during the winter (Fig. 14.3). The population of Iceland decreased by about half. In parts of China, warm-weather crops that had been grown for centuries were abandoned. In North America, early European settlers experienced exceptionally severe winters.

So far in 2019, there have been more than 200 days without a single sunspot on the sun.

We do not know when solar activity will return to normal, but for now we should all prepare for a bitterly cold winter.

Beyond that, we had better hope that we have not entered another “Maunder Minimum”, because right now we are struggling to feed everyone on the planet even in the best of years.

Despite all of our advanced technology, we remain deeply dependent on the weather. Even a year or two of bad harvests could potentially be absolutely catastrophic, and the mainstream media will not tell us the truth until it is way too late to do anything about it.

https://principia-scientific.org/are-you-ready-for-a-catastrophically-cold-winter/

Redigert 21.01.2021 kl 04:30 Du må logge inn for å svare
Volf
11.11.2019 kl 08:43 14456

Oslo (TDN Direkt): Det ble rapportert om 15 VLCC-slutninger fredag.

Det fremgår av en slutningsliste fra Fearnleys.

Det ble sluttet fem reiser fra AG, der to går til Kina, en går til Sør-Korea, en går til den amerikanske gulfen, og en til Singapore.

Videre ble det sluttet en reise fra Vest-Afrika til Kina, to fra Brasil til henholdsvis Østen og Kina, samt en fra Panama til Kina.

Ellers ble det sluttet seks reiser der detaljene ikke er kjent for markedet.

==============================================================
Størrelse Strekning WS-rate TCE($)
280 AG/USG 47,5 20.700
270 AG/Korea 75,0 47.400
260 V-Afr/Kina 82,0 54.700
==============================================================
Bunkerspris ($/MT 380 CST):
==============================================================
Fujairah - 305,5
Singapore - 374,5
Rotterdam - 266,5
==============================================================
Slutningstelling AG:
==============================================================
Nov'19 - 118
Oct'19 - 146
Sep'19 - 143
==============================================================
LK finans@tdn.no

TDN Direkt, +47 21 95 60 70
Redigert 21.01.2021 kl 04:30 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
08.11.2019 kl 11:27 14744

Oppdaterte rater denne uke:

https://www.nat.bm/wp-content/uploads/2019/11/Weekly-freight-rates-081119.pdf
Redigert 21.01.2021 kl 04:30 Du må logge inn for å svare
Volf
08.11.2019 kl 08:44 14901

Oslo (TDN Direkt): Det ble rapportert om 13 VLCC-slutninger torsdag.

Det fremgår av en slutningsliste fra Fearnleys.

Det ble sluttet seks reiser fra AG, der fire går til Kina, en går til Sør-Korea og en går til Vietnam.

Videre ble det sluttet en reise fra Panama til Kina og en reise fra USA-gulfen til Singapore.

Ellers ble det sluttet fem reiser der detaljene ikke er kjent for markedet.

==============================================================
Størrelse Strekning WS-rate TCE($)
280 AG/USG 50 22.700
270 AG/Korea 80 52.500
260 V-Afr/Kina 85 57.800
==============================================================
Bunkerspris ($/MT 380 CST):
==============================================================
Fujairah - 314
Singapore - 386
Rotterdam - 274
==============================================================
Slutningstelling AG:
==============================================================
Nov'19 - 112
Oct'19 - 146
Sep'19 - 143
==============================================================
LK finans@tdn.no

TDN Direkt, +47 21 95 60 70
Redigert 21.01.2021 kl 04:30 Du må logge inn for å svare
Flipper
06.11.2019 kl 16:20 15340

Iraqi Protesters Block Oil Tankers From Entering Nassiriya Oil Refinery, Causing Fuel Shortage In DHI Qar Province
Redigert 21.01.2021 kl 04:30 Du må logge inn for å svare
isolon
06.11.2019 kl 10:54 15595


22 VLCC
28 Suezmax
20 Afra/LR2
Redigert 21.01.2021 kl 04:30 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
06.11.2019 kl 10:13 15719

#VLCC-6% to $68k/d
#Suezmax -13% to $36k/d
#Aframax-9% to $24k/d
#MR -12% to $14k/d

Dette skjedde forleden og slik har det vert ei uke Suezmax ratene har gått ned mye og så følger de andre etter
FRO har også SM skip
Redigert 21.01.2021 kl 04:30 Du må logge inn for å svare
InAksjer
06.11.2019 kl 10:06 15761

Hva er det som skjer i Frontline? Hvorfor så voldsom fall?
Redigert 21.01.2021 kl 04:30 Du må logge inn for å svare