Det ble rapportert om 11 VLCC-slutninger fredag.

Volf
FRO 04.11.2019 kl 08:53 26954

Oslo (TDN Direkt): Det ble rapportert om 11 VLCC-slutninger fredag.

Det fremgår av en slutningsliste fra Fearnleys.

Det ble sluttet fem reiser fra AG, der to går til Sør-Korea, en går til Japan, en går til Kina og en går til Nederland.

Videre ble det sluttet to reiser fra USA-gulfen, der en går til Sør-Korea og en går til Singapore. Det ble også sluttet en reise fra Vest-Afrika til India.

Ellers ble det sluttet tre reiser der detaljene ikke er kjent for markedet.

==============================================================
Størrelse Strekning WS-rate TCE($)
280 AG/USG 53 25.400
270 AG/Korea 88 60.300
260 V-Afr/Kina 93 66.400
==============================================================
Bunkerspris ($/MT 380 CST):
==============================================================
Fujairah - 314
Singapore - 393
Rotterdam - 260
==============================================================
Slutningstelling AG:
==============================================================
Nov'19 - 97
Oct'19 - 146
Sep'19 - 143
==============================================================
LK finans@tdn.no

TDN Direkt, +47 21 95 60 70
Redigert 21.01.2021 kl 07:29 Du må logge inn for å svare
tak123
04.11.2019 kl 13:33 17115

Ellers stiger shippingindeksen på Oslo Børs mandag. Administrerende direktør Robert Macleod i Frontline sier at VLCC-markedet synes å ha funnet et gulv rundt 65.000 dollar pr dag, og at sentimentet ble mer positivt mot slutten av forrige uke.
-FFA-markedet indikerer sterkere markeder fremover med VLCC-rater fra Midtøsten til Kina for november på rundt 66.700 dollar og desember på rundt 74.200 dollar pr dag, sier han til TDN Direkt mandag.
Analytiker Peder Nicolai Jarlsby i Fearnleys sier at meglerhuset tror ratene er i ferd med å bunne ut.
Jarlsby sier videre at det er hovedsakelig basert på en forventet økning i olje som skal kjøres igjennom raffineriene inn mot vinteren, effektivt lavere tilbudsside gjennom scrubberinstalleringer og generelt lavere leveringstakt.
-Vi tror også Midtøsten henger noe bak i forhold til vanlig lasteprogram, noe som kan tyde på at man kan få en «catch-up»-effekt på antall laster som skal ut, sier analytikeren til TDN Direkt mandag.
Frontline-aksjen handler uendret for dagen ved 95,15 kroner.
Oslo Børs er opp 0,22 prosent til 905,58 poeng, omsatt for 1.352 millioner kroner.
ØT, finans@tdn.no lars.kjollesdal@tdn.no TDN Direkt,

https://www.nordnet.no/fullscreen/news/1001306240-kommentar-oppdrettsaksjer-tynger-borsen-seadrill-stiger?instrumentId=16505567
Redigert 21.01.2021 kl 04:30 Du må logge inn for å svare
Volf
05.11.2019 kl 08:44 16830

Oslo (TDN Direkt): Det ble rapportert om syv VLCC-slutninger mandag.

Det fremgår av en slutningsliste fra Fearnleys.

Det ble sluttet tre reiser fra AG, der samtlige går til Kina.

Videre ble det sluttet en reise fra Vest-Afrika til Østen, og en reise fra Sør-Korea til Kina.

Ellers ble det sluttet to reiser der detaljene ikke er kjent for markedet.

==============================================================
Størrelse Strekning WS-rate TCE($)
280 AG/USG 53 25.400
270 AG/Korea 88 60.300
260 V-Afr/Kina 93 66.400
==============================================================
Bunkerspris ($/MT 380 CST):
==============================================================
Fujairah - 317
Singapore - 395
Rotterdam - 276
==============================================================
Slutningstelling AG:
==============================================================
Nov'19 - 100
Oct'19 - 146
Sep'19 - 143
==============================================================
LK finans@tdn.no

TDN Direkt, +47 21 95 60 70
Redigert 21.01.2021 kl 04:30 Du må logge inn for å svare
Flipper
05.11.2019 kl 14:48 16583

Mente jeg fikk info fra et tankrederi at Break Even Running Cost for en VLCC ca. $ 5.000 per day.

Rene kostnader for Dekk & Masking besetting. og selvfølgelig
uten Amortisering av gjeld, sistenevnte er indivuelt pr. rederi.

Redigert 21.01.2021 kl 04:30 Du må logge inn for å svare
Struts
05.11.2019 kl 15:01 16542

Høres ALTFOR lavt ut, kanskje 25'? Uansett er det god butikk med 60' inn og 25 ut (basis AG/Østover). For EN enhet. Hvilket rederi var det?
Redigert 21.01.2021 kl 04:30 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
05.11.2019 kl 18:23 16352

I følge siste HUNT prez har HUNT USD 7000 i OPEX + USD 400 i G&A per dag = USD 7400 per dag i Running Cost:
http://vxz.eu/2019-09-11__HUNT_6__Investor-Presentation@Pareto_Oil-&-Offshore-Conference_2019
Redigert 21.01.2021 kl 04:30 Du må logge inn for å svare
Flipper
05.11.2019 kl 21:49 16092

reserven

Riktig.

Når Redeirier med moderne skip, oppga de daily '' running costs '', inkluderte de '' Rene Kostnader med dekk & maskin crew, men
også sine kostnader i forbindelse med amortisering av lån / gjeld. Begge rederier har moderne tonnasje, men, fordelen
med maskineri som kan bruke bunker som har lavere sulfat, blir Nullet ut, da tonnasjen, e.eks. FRO, MED SCRUBBERS,
er vesentlig lavere for sine 70 VLCC'er.

Ha i mente, nå som alle rederier skal installere scrubbers, hvem er first in line, etter at John kjøpte opp 15 % av en av
de beste installatører.

MERK. Det er jo ikke bare tankskip dette gjelder, men hele verdensflåten, Dry Bulk etc.

Disclosure:

Jeg har satset mye på FRO ! ( samt NODL, en annen saga,Offshore. )
Redigert 21.01.2021 kl 04:30 Du må logge inn for å svare
aconcaqua
05.11.2019 kl 21:53 16063

Det var en ganske voldsom nedgang på Fro i US. Har det skjedd noe jeg ikke har fått med meg her?
Redigert 21.01.2021 kl 04:30 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
05.11.2019 kl 23:51 15848

Spåmannen Joakim Hannisdahl sine optimist prognoser som feilet , ha ha ha
Redigert 21.01.2021 kl 04:30 Du må logge inn for å svare
Volf
06.11.2019 kl 08:58 15628

Oslo (TDN Direkt): Det ble rapportert om ni VLCC-slutninger tirsdag.

Det fremgår av en slutningsliste fra Fearnleys.

Det ble sluttet en reise fra AG til USA-gulfen, en reise fra Norge til det fjerne Østen og en reise fra USA-gulfen til India.

Ellers ble det sluttet seks reiser der detaljene ikke er kjent for markedet.

==============================================================
Størrelse Strekning WS-rate TCE($)
280 AG/USG 50 25.500
270 AG/Korea 88 60.300
260 V-Afr/Kina 93 65.600
==============================================================
Bunkerspris ($/MT 380 CST):
==============================================================
Fujairah - 318
Singapore - 399
Rotterdam - 297
==============================================================
Slutningstelling AG:
==============================================================
Nov'19 - 101
Oct'19 - 146
Sep'19 - 143
==============================================================
LK finans@tdn.no

TDN Direkt, +47 21 95 60 70
Redigert 21.01.2021 kl 04:30 Du må logge inn for å svare
isolon
06.11.2019 kl 09:17 15560

PS
FRO har 70 VLCCer.
Redigert 21.01.2021 kl 04:30 Du må logge inn for å svare
isolon
06.11.2019 kl 09:18 15565

Ikke 70,men 22 VLCC
Redigert 21.01.2021 kl 04:30 Du må logge inn for å svare
InAksjer
06.11.2019 kl 10:06 15702

Hva er det som skjer i Frontline? Hvorfor så voldsom fall?
Redigert 21.01.2021 kl 04:30 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
06.11.2019 kl 10:13 15660

#VLCC-6% to $68k/d
#Suezmax -13% to $36k/d
#Aframax-9% to $24k/d
#MR -12% to $14k/d

Dette skjedde forleden og slik har det vert ei uke Suezmax ratene har gått ned mye og så følger de andre etter
FRO har også SM skip
Redigert 21.01.2021 kl 04:30 Du må logge inn for å svare
isolon
06.11.2019 kl 10:54 15536


22 VLCC
28 Suezmax
20 Afra/LR2
Redigert 21.01.2021 kl 04:30 Du må logge inn for å svare
Flipper
06.11.2019 kl 16:20 15281

Iraqi Protesters Block Oil Tankers From Entering Nassiriya Oil Refinery, Causing Fuel Shortage In DHI Qar Province
Redigert 21.01.2021 kl 04:30 Du må logge inn for å svare
Volf
08.11.2019 kl 08:44 14842

Oslo (TDN Direkt): Det ble rapportert om 13 VLCC-slutninger torsdag.

Det fremgår av en slutningsliste fra Fearnleys.

Det ble sluttet seks reiser fra AG, der fire går til Kina, en går til Sør-Korea og en går til Vietnam.

Videre ble det sluttet en reise fra Panama til Kina og en reise fra USA-gulfen til Singapore.

Ellers ble det sluttet fem reiser der detaljene ikke er kjent for markedet.

==============================================================
Størrelse Strekning WS-rate TCE($)
280 AG/USG 50 22.700
270 AG/Korea 80 52.500
260 V-Afr/Kina 85 57.800
==============================================================
Bunkerspris ($/MT 380 CST):
==============================================================
Fujairah - 314
Singapore - 386
Rotterdam - 274
==============================================================
Slutningstelling AG:
==============================================================
Nov'19 - 112
Oct'19 - 146
Sep'19 - 143
==============================================================
LK finans@tdn.no

TDN Direkt, +47 21 95 60 70
Redigert 21.01.2021 kl 04:30 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
08.11.2019 kl 11:27 14685

Oppdaterte rater denne uke:

https://www.nat.bm/wp-content/uploads/2019/11/Weekly-freight-rates-081119.pdf
Redigert 21.01.2021 kl 04:30 Du må logge inn for å svare
Volf
11.11.2019 kl 08:43 14397

Oslo (TDN Direkt): Det ble rapportert om 15 VLCC-slutninger fredag.

Det fremgår av en slutningsliste fra Fearnleys.

Det ble sluttet fem reiser fra AG, der to går til Kina, en går til Sør-Korea, en går til den amerikanske gulfen, og en til Singapore.

Videre ble det sluttet en reise fra Vest-Afrika til Kina, to fra Brasil til henholdsvis Østen og Kina, samt en fra Panama til Kina.

Ellers ble det sluttet seks reiser der detaljene ikke er kjent for markedet.

==============================================================
Størrelse Strekning WS-rate TCE($)
280 AG/USG 47,5 20.700
270 AG/Korea 75,0 47.400
260 V-Afr/Kina 82,0 54.700
==============================================================
Bunkerspris ($/MT 380 CST):
==============================================================
Fujairah - 305,5
Singapore - 374,5
Rotterdam - 266,5
==============================================================
Slutningstelling AG:
==============================================================
Nov'19 - 118
Oct'19 - 146
Sep'19 - 143
==============================================================
LK finans@tdn.no

TDN Direkt, +47 21 95 60 70
Redigert 21.01.2021 kl 04:30 Du må logge inn for å svare
Flipper
11.11.2019 kl 15:53 14178

Are You Ready For A Catastrophically Cold Winter?

Experts are warning us that this will be a “freezing, frigid, and frosty” winter, and even though the official beginning of winter is still over a month away, it already feels like that in much of the country right now.

Over the next several days, it will literally feel like it is mid-January in much of the central and eastern portions of the United States. Many areas will be hit by temperatures that are 30 degrees below normal, and heavy snow is expected in some areas of the Midwest.

Unfortunately, this bitterly cold weather is coming at a very bad time for corn farmers. According to the latest USDA crop progress report, only 52 percent of the corn in the middle of the country has been harvested. So about half of the corn is still sitting out there, and these extraordinarily low temperatures could potentially be absolutely devastating.

In essence, this cold front threatens to put an exclamation point on an absolutely horrific year for U.S. farmers. According to the National Weather Service, we could possibly see “170 potential daily record cold high temperatures” over the next three days…

“The National Weather Service is forecasting 170 potential daily record cold high temperatures Monday to Wednesday,” tweeted Weather Channel meteorologist Jonathan Erdman. “A little taste of January in November.”

The temperature nosedive will be a three-day process as a cold front charges across the central and eastern U.S. from Sunday into Tuesday.

We are being told that low temperatures in certain portions of Texas could plunge into the teens, and all across the Upper Midwest we could see low temperatures that are well below zero.

Of course this is not the first wave of record cold weather to come rolling through this season. During the month of October, a couple of major blizzards roared through the Midwest and countless new cold temperature records were established.

And unfortunately we should expect a lot more bitter weather in the months ahead. Both the Farmers’ Almanac and the Old Farmer’s Almanac are projecting that this upcoming winter will be unusually cold and snowy…

Not long after the Farmers’ Almanac suggested it would be a “freezing, frigid, and frosty” season, the *other* Farmer’s Almanac has released its annual weather forecast—and it’s equally upsetting.

While the first publication focused on the cold temperatures anticipated this winter, the Old Farmer’s Almanac predicts that excessive snowfall will be the most noteworthy part of the season.

The Old Farmer’s Almanac, which was founded in 1792, says that the upcoming winter “will be remembered for strong storms” featuring heavy rain, sleet, and a lot of snow. The periodical actually used the word “snow-verload” to describe the conditions we can expect in the coming months.

So why is this happening?

It is actually quite simple.

During a solar minimum, solar activity drops to very low levels, and that tends to mean lower temperatures on Earth.

Earlier this year, a panel of experts gathered to discuss the current solar minimum, and they came to the conclusion that it “could last for years”…

If you like solar minimum, good news: It could last for years. That was one of the predictions issued last week by an international panel of experts who gathered at NOAA’s annual Space Weather Workshop to forecast the next solar cycle. If the panel is correct, already-low sunspot counts will reach a nadir sometime between July 2019 and Sept 2020, followed by a slow recovery toward a new Solar Maximum in 2023-2026.

“We expect Solar Cycle 25 will be very similar to Cycle 24: another fairly weak maximum, preceded by a long, deep minimum,” says panel co-chair Lisa Upton, a solar physicist with Space Systems Research Corp.

But that would actually be a best case scenario.

There are others that believe that we have now entered a “grand solar minimum” such as the one that our planet experienced several hundred years ago. That one was known as “the Maunder Minimum”, and it resulted in a “little ice age”…

The extreme example happened between 1645 and 1715 when the normal 11-year sunspot cycle vanished. This period, called the Maunder Minimum, was accompanied by bitterly cold winters in the American colonies. Fishing settlements in Iceland and Greenland were abandoned. Icebergs were seen near the English channel. The canals of Venice froze. It was a time of great hardship.

Ultimately, the longer winters and shorter summers during the “Maunder Minimum” resulted in famine all over the globe, and multitudes ended up perishing…

The Maunder Minimum is the most famous cold period of the Little Ice Age. Temperatures plummeted in Europe (Figs. 14.3–14.7), the growing season became shorter by more than a month, the number of snowy days increased from a few to 20–30, the ground froze to several feet, alpine glaciers advanced all over the world, glaciers in the Swiss Alps encroached on farms and buried villages, tree-lines in the Alps dropped, sea ports were blocked by sea ice that surrounded Iceland and Holland for about 20 miles, wine grape harvests diminished, and cereal grain harvests failed, leading to mass famines (Fagan, 2007). The Thames River and canals and rivers of the Netherlands froze over during the winter (Fig. 14.3). The population of Iceland decreased by about half. In parts of China, warm-weather crops that had been grown for centuries were abandoned. In North America, early European settlers experienced exceptionally severe winters.

So far in 2019, there have been more than 200 days without a single sunspot on the sun.

We do not know when solar activity will return to normal, but for now we should all prepare for a bitterly cold winter.

Beyond that, we had better hope that we have not entered another “Maunder Minimum”, because right now we are struggling to feed everyone on the planet even in the best of years.

Despite all of our advanced technology, we remain deeply dependent on the weather. Even a year or two of bad harvests could potentially be absolutely catastrophic, and the mainstream media will not tell us the truth until it is way too late to do anything about it.

https://principia-scientific.org/are-you-ready-for-a-catastrophically-cold-winter/

Redigert 21.01.2021 kl 04:30 Du må logge inn for å svare
Struts
11.11.2019 kl 16:08 14138

Prisverdig med oppdatering av VLCC-rater. Men det virker som de for nå er på nedadgående. Ditto utvikling i kursen. Men, pussig hvor kortsiktige investorer er. Nesten korrelert med Trump over dammen. Han vet vel knapt nok hva han uttalte i dag tidlig (dersom han har våknet), for ikke å tenke seg til om han forstod hva han sa.
Redigert 21.01.2021 kl 04:30 Du må logge inn for å svare
kentove
11.11.2019 kl 17:05 14048

enkelte lever i sin egen verden og greier ikke se det store bildet... virker jo som dommedag er nærmt takket være mistolkning av ratene, her renner pengene inn hvis man sitter i rette selskaper..
Redigert 21.01.2021 kl 04:30 Du må logge inn for å svare
Volf
12.11.2019 kl 08:39 13733

Oslo (TDN Direkt): Det ble rapportert om 10 VLCC-slutninger mandag.

Det fremgår av en slutningsliste fra Fearnleys.

Det ble sluttet en reise fra AG til Taiwan, en reise fra Brasil til Kina og en reise fra USA-gulfen til Sør-Korea.

Ellers ble det sluttet syv reiser der detaljene ikke er kjent for markedet.

==============================================================
Størrelse Strekning WS-rate TCE($)
280 AG/USG 47 19.800
270 AG/Korea 74 46.300
260 V-Afr/Kina 80 52.700
==============================================================
Bunkerspris ($/MT 380 CST):
==============================================================
Fujairah - 298
Singapore - 360
Rotterdam - 257
==============================================================
Slutningstelling AG:
==============================================================
Nov'19 - 120
Oct'19 - 146
Sep'19 - 143
==============================================================
LK finans@tdn.no

TDN Direkt, +47 21 95 60 70
Redigert 21.01.2021 kl 04:30 Du må logge inn for å svare
Volf
12.11.2019 kl 08:46 13709

USA:SLUTTNOTERINGER FOR UTVALGTE AKSJER NOTERT I USA
Selskaper Sluttkurs Endring i %
Oljerelaterte
Baker Hughes Company 22,21 -0,18
BP 39,15 -0,10
Chevron Corporation 120,81 -0,10
ConocoPhillips 58,91 -0,42
Diamond Offshore Drilling 5,9 -2,32
Eni 31,2 -0,70
Equinor 19,55 -0,71
Exxon Mobil 70,34 -0,61
TechnipFMC 20,6 0,00
Halliburton Company 21,25 -0,14
McDermott International 0,92 -4,88
Nabors Industries 2,1 -2,33
National Oilwell Varco 23,08 -1,28
Noble Corporation 1,26 -3,08
Oceaneering International, Inc. 14,01 -1,96
Parker Drilling 21,65 6,18
Royal Dutch Shell 60,18 -0,12
Schlumberger 36,41 0,19
Seadrill 1,59 -4,79
Total 54,53 -0,49
Transocean 5,22 -3,15
Questerre Energy Corporation 0,18 0,00
Valaris 4,69 -1,47
Shipping
Dht Holdings 7,17 -0,55
Diana Shipping 3,51 -4,36
Dorian LPG 12,43 0,00
DryShips 0 0,00
Frontline 9,66 0,00
Genco Shipping & Trading 11,14 -2,54
Golar LNG 12,98 0,23
Golden Ocean Group 5,42 -1,63
Royal Caribbean Cruises 113,94 -0,52
Ship Finance International 14,13 -0,84
Teekay Corporation 5,05 0,80
Teekay Tankers Ltd. 1,92 1,59
Tidewater 17,14 -2,22
Solar
First Solar 52,48 0,98
SunPower Corporation 8,47 1,19
Gjødsel
CF Industries Holdings 46,45 -0,39
Mosaic 20,93 0,58
Nutrien 48,49 -1,26
Aluminium
Alcoa Corporation 22,22 -1,38
Arconic Inc. 29,51 1,86
Century Aluminum Company 7,92 -4,35
BHP Billiton 50,37 -0,83
Rio Tinto 53,38 -1,35
Telekom
AT&T Inc. 39,37 -0,03
Sprint Corporation 5,91 -3,27
Verizon Communications 59,61 0,44
Veon 2,47 1,23
NS, finans@tdn.no

TDN Direkt, +47 21 95 60 70
Redigert 21.01.2021 kl 04:30 Du må logge inn for å svare
Volf
12.11.2019 kl 09:33 13623

SCORPIO TANKERS
All-time-low orderbook-to-fleet ratio
We reiterate our BUY and USD38 target price, and see
a favourable supply/demand outlook, with an all-timelow orderbook-to-fleet ratio.
We have lowered our adjusted EBITDA forecast by 7% for 2019 due to weaker than
expected Q4 guidance, while we have not made any changes to 2020–2021e, placing
us 5% below Bloomberg consensus for 2019e, 5% above for 2020e, and 17% above for
2021e. We forecast eco MR rates of USD15.2k/day for 2019 (USD15.4k/day),
USD19.1k/day for 2020, and USD19.6k/day for 2021, and eco LR2 rates of
USD20.5k/day (USD21.2k/day) for 2019e, USD21.5k/day for 2020e and USD22.4k/day
for 2021e.
2019–2022e demand growth set to average 3.2%. We forecast 3.2% annual growth in
inter-regional trade volumes for product tankers over 2020–2022, on our view of refinery
expansion in the Middle East and China exceeding demand growth and supporting
increased exports, while Asia-Pacific, Europe and Africa are on course for increased
imports. We also see shipping demand outperforming volume growth as the structural
imbalance widens, and forecast demand growth of 3.8% in 2019e, 3.3% in 2020e, 2.8%
in 2021e and 2.8% in 2022e.
All-time-low product tanker orderbook. We calculate that the product tanker orderbook
stands at 6.5% (historical low and ranking second lowest of all shipping segments after
car carriers). We forecast average supply growth to 2.7% for 2019–2022e, well below
tonne-mile demand of 3.2%. We forecast eco-adjusted rates for the MRs of USD15.2k/
day for 2019, USD19.3k/day for 2020, and USD19.5k/day for 2021.
We have not raised our dividend forecast yet, as we believe the company would like
to reduce some of the expensive financing and allow cash break-even to decline. The
company has also a USD100m ATM at its disposal.
We reiterate our BUY and target price of USD38, based on 1.0x (unchanged) our 1-
year forward NAV of USD38.0/share, assuming resale and five-year old MR asset
values rise 6%, as we apply our 2020 value forecasts. Our NAV includes a net value of
the company’s scrubber investment of USD5.4/share. We calculate a current NAV of
USD31.7/share (previously USD31.2), and 61% market-adjusted leverage, implying a
24% NAV change if asset values move 10%.
BUY
TP: USD38.0
STNG versus S&P 500 TR (12m)
Source: Factset
Note: Unless otherwise stated, the share prices in this
note are the last closing price.
EQUITY RESEARCH 11 November 2019
Research report prepared by DNB Markets, a division of DNB Bank ASA
Industrials
Q3 results review
This report was completed and disseminated at 14:33 CET on 11 November 2019
15
20
25
30
35
40
nov jan mar mai jul sep nov Scorpio Tankers
S&P 500 TR…
SUMMARY
Recommendation (prev.) BUY (BUY)
Share price (USD) 30.5
Target price (previous) (USD) 38.0 (38.0)
Upside/downside potential (%) 25
Tickers STNG US, STNG.N
CAPITAL STRUCTURE
No. of shares (m) 54.9
No. of shares fully dil. (m) 54.9
Market cap. (USDm) 1,674
NIBD adj end-2019e (NOKm) 26,381
Enterprise value adj (NOKm) 41,700
Net debt/EBITDA adj (x) 8.25
NAV per share (USD) 31.7
Source: Company, DNB Markets (estimates)
NEXT EVENT
Q419 07/02/2020
ESTIMATE CHANGES (NOK)
Year-end Dec 2019e 2020e 2021e
Sales (old) 6,701 9,555 10,007
Sales (new) 6,411 9,474 9,923
Change (%) -4.3 -0.8 -0.8
EPS (old) -4.05 38.37 52.27
EPS (new) -7.26 40.21 54.11
Change (%) nm 4.8 3.5
Source: DNB Markets,
Year-end Dec 2015 2016 2017 2018 2019e 2020e 2
Redigert 21.01.2021 kl 04:30 Du må logge inn for å svare
Volf
12.11.2019 kl 09:34 13613

SCORPIO TANKERS
All-time-low orderbook-to-fleet ratio
We reiterate our BUY and USD38 target price, and see
a favourable supply/demand outlook, with an all-timelow orderbook-to-fleet ratio.
We have lowered our adjusted EBITDA forecast by 7% for 2019 due to weaker than
expected Q4 guidance, while we have not made any changes to 2020–2021e, placing
us 5% below Bloomberg consensus for 2019e, 5% above for 2020e, and 17% above for
2021e. We forecast eco MR rates of USD15.2k/day for 2019 (USD15.4k/day),
USD19.1k/day for 2020, and USD19.6k/day for 2021, and eco LR2 rates of
USD20.5k/day (USD21.2k/day) for 2019e, USD21.5k/day for 2020e and USD22.4k/day
for 2021e.
2019–2022e demand growth set to average 3.2%. We forecast 3.2% annual growth in
inter-regional trade volumes for product tankers over 2020–2022, on our view of refinery
expansion in the Middle East and China exceeding demand growth and supporting
increased exports, while Asia-Pacific, Europe and Africa are on course for increased
imports. We also see shipping demand outperforming volume growth as the structural
imbalance widens, and forecast demand growth of 3.8% in 2019e, 3.3% in 2020e, 2.8%
in 2021e and 2.8% in 2022e.
All-time-low product tanker orderbook. We calculate that the product tanker orderbook
stands at 6.5% (historical low and ranking second lowest of all shipping segments after
car carriers). We forecast average supply growth to 2.7% for 2019–2022e, well below
tonne-mile demand of 3.2%. We forecast eco-adjusted rates for the MRs of USD15.2k/
day for 2019, USD19.3k/day for 2020, and USD19.5k/day for 2021.
We have not raised our dividend forecast yet, as we believe the company would like
to reduce some of the expensive financing and allow cash break-even to decline. The
company has also a USD100m ATM at its disposal.
We reiterate our BUY and target price of USD38, based on 1.0x (unchanged) our 1-
year forward NAV of USD38.0/share, assuming resale and five-year old MR asset
values rise 6%, as we apply our 2020 value forecasts. Our NAV includes a net value of
the company’s scrubber investment of USD5.4/share. We calculate a current NAV of
USD31.7/share (previously USD31.2), and 61% market-adjusted leverage, implying a
24% NAV change if asset values move 10%.
BUY
TP: USD38.0
STNG versus S&P 500 TR (12m)
Source: Factset
Note: Unless otherwise stated, the share prices in this
note are the last closing price.
EQUITY RESEARCH 11 November 2019
Research report prepared by DNB Markets, a division of DNB Bank ASA
Industrials
Q3 results review
This report was completed and disseminated at 14:33 CET on 11 November 2019
Redigert 21.01.2021 kl 04:30 Du må logge inn for å svare
Volf
12.11.2019 kl 11:29 13473

Sakset fra DNB morgenrapport.

Kombinasjonen av sesongmessig stigende etterspørsel og et høyt antall fartøy som har planlagt verftsopphold for installering av scrubbere innen utgangen av året gjør at vi venter drahjelp fra tankratene for Frontline i perioden fremover. Kursutviklingen har historisk sett fulgt ratene relativt tett også i et kortsiktig perspektiv og vi har en kjøpsanbefaling på Frontline med et kursmål på NOK 123 pr aksje. Kursen stengte i går på NOK 86.60 pr aksje.
Redigert 21.01.2021 kl 04:30 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
12.11.2019 kl 16:39 13310

Du er jo et levende leksikon på dette feltet, tank , rater og dette som driver markedet
Du burde hatt en oppmerksomhet for all din flotte opplysninger du gir oss andre
Liker du Hennessy Cognac ?
Redigert 21.01.2021 kl 04:30 Du må logge inn for å svare
Shagwong
12.11.2019 kl 16:42 13296

Etter en drøy halv times handel i New York er Fro omsatt ti $ 10.00
Redigert 21.01.2021 kl 04:30 Du må logge inn for å svare
Volf
13.11.2019 kl 08:45 12902

Oslo (TDN Direkt): Det ble rapportert om 15 VLCC-slutninger tirsdag.

Det fremgår av en slutningsliste fra Fearnleys.

Det ble sluttet fire reiser fra AG, der en går til Malaysia, en går til Taiwan, en går til Japan og en går til India.

Videre ble det sluttet to reiser fra Vest-Afrika, der begge går til Østen.

Ellers ble det sluttet ni reiser der detaljene ikke er kjent for markedet.

==============================================================
Størrelse Strekning WS-rate TCE($)
280 AG/USG 44 20.700
270 AG/Korea 74 46.300
260 V-Afr/Kina 80 52.700
==============================================================
Bunkerspris ($/MT 380 CST):
==============================================================
Fujairah - 283
Singapore - 349
Rotterdam - 255
==============================================================
Slutningstelling AG:
==============================================================
Nov'19 - 125
Oct'19 - 146
Sep'19 - 143
==============================================================
LK finans@tdn.no

TDN Direkt, +47 21 95 60 70
Redigert 21.01.2021 kl 04:30 Du må logge inn for å svare
Volf
14.11.2019 kl 08:41 12611

TANK:10 VLCC-SLUTNINGER ONSDAG
Oslo (TDN Direkt): Det ble rapportert om ti VLCC-slutninger onsdag.

Det fremgår av en slutningsliste fra Fearnleys.

Det ble sluttet fem reiser fra AG, der to går til Sør-Korea, to går til Kina og en går til India.

Det ble også sluttet en reise fra Vest-Afrika til Thailand.

Ellers ble det sluttet fire reiser der detaljene ikke er kjent for markedet.

==============================================================
Størrelse Strekning WS-rate TCE($)
280 AG/USG 45 20.400
270 AG/Korea 75 47.400
260 V-Afr/Kina 79 51.600
==============================================================
Bunkerspris ($/MT 380 CST):
==============================================================
Fujairah - 273
Singapore - 348
Rotterdam - 253
==============================================================
Slutningstelling AG:
==============================================================
Nov'19 - 130
Oct'19 - 146
Sep'19 - 143
==============================================================
LK finans@tdn.no

TDN Direkt, +47 21 95 60 70
Redigert 21.01.2021 kl 04:30 Du må logge inn for å svare
Quepasa
14.11.2019 kl 09:46 12514

Takk for at du legger ut denne informasjonen Volf.
spm - er det gjennomsnittstall for kjente slutninger på strekningene som vises? eller er det en (tilfeldig?) slutning?
Redigert 21.01.2021 kl 04:30 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.11.2019 kl 10:07 12462

Teekay tjener store penger i Q4

November 13, 2019

Highlights

Reported GAAP net loss of $19.9 million, or $0.07 per share, and adjusted net loss(1) of $21.2 million, or $0.08 per share, in the third quarter of 2019 (excluding items listed in Appendix A to this release).
Total Adjusted EBITDA(1) of $27.8 million.
Secured strong fourth quarter of 2019 to-date spot tanker rates of $38,000 and $30,500 on average per day for Teekay Tankers’ Suezmax and Aframax fleet, an increase of 133 percent and 105 percent, respectively, compared to the third quarter of 2019.
Approximately 90 percent of Teekay Tankers’ fleet is currently trading in the spot tanker market; every $5,000 per day increase in spot tanker rates results in approximately $95 million, or $0.35 per share, in additional annual net income.
Transitioning away from the current formulaic dividend policy to focus on delevering balance sheet, building net asset value, and reducing cost of capital (refer to CEO Commentary and Summary of Recent Events sections below for more details).
Signed term sheet for a new 5-year, $595 million revolving credit facility to refinance a majority of Teekay Tankers’ fleet on substantially similar terms.

In October 2019, Teekay Tankers entered into one-year time charter-out contracts for three Suezmax tankers at an average rate of approximately $37,500 per day,
Redigert 21.01.2021 kl 04:30 Du må logge inn for å svare
Volf
14.11.2019 kl 10:08 12468

det er snitt, er det mer eller en slutning på distansen.
Redigert 21.01.2021 kl 04:30 Du må logge inn for å svare
Volf
15.11.2019 kl 08:43 12143

TANK:16 VLCC-SLUTNINGER TORSDAG
Oslo (TDN Direkt): Det ble rapportert om 16 VLCC-slutninger torsdag.

Det fremgår av en slutningsliste fra Fearnleys.

Det ble sluttet syv reiser fra AG, der fem går til Sør-Korea, en går til Kina og en går til USA-gulfen.

Videre ble det sluttet tre reiser fra Vest-Afrika, der to går til Østen og en går til Kina.

Det ble også sluttet en reise fra USA-gulfen til Singapore.

Ellers ble det sluttet fem reiser der detaljene ikke er kjent for markedet.

==============================================================
Størrelse Strekning WS-rate TCE($)
280 AG/USG 46 21.500
270 AG/Korea 75 47.400
260 V-Afr/Kina 80 52.700
==============================================================
Bunkerspris ($/MT 380 CST):
==============================================================
Fujairah - 264
Singapore - 328
Rotterdam - 249
==============================================================
Slutningstelling AG:
==============================================================
Nov'19 - 132
Oct'19 - 146
Sep'19 - 143
==============================================================
LK finans@tdn.no

TDN Direkt, +47 21 95 60 70
Redigert 21.01.2021 kl 04:30 Du må logge inn for å svare
Black Peter
15.11.2019 kl 09:43 12032

Blir spennende neste uke, strammer seg til! Men tror vi må ut i desember før de ville tilstandene kommer og mye tonnasje skal ut som har utsatt dokking/installasjon og utnytter de gode ratene.. Kanskje også noe skroting.
Redigert 21.01.2021 kl 04:30 Du må logge inn for å svare
Flipper
16.11.2019 kl 19:47 11699

Okeanis Eco Tanker Earnings Hit by Scrubber Refits

Okeanis, er et rederi som har forberedt seg særsskilt for IMO 2020,
og har moderne tonnasje for det meste.

Av denne artikkel fremgår det KLART at det vil ta mange måneder før
hele verdenflåten ( kanskje et år eller mer ), for å få bestillt SLOT for å
installere Snubbers.

Etter min mening vil dette bety at mye mer av ikke minst Crude tankers,
hvorordreboken er next to nothing, vil skrape an haug av skip, så også
Dry Bulk.

Stol IKKE på NOEN '' ENN Deg Selv ''.

https://worldmaritimenews.com/archives/286488/okeanis-eco-tanker-earnings-hit-by-scrubber-refits/

Flipper
Redigert 21.01.2021 kl 04:30 Du må logge inn for å svare
kentove
16.11.2019 kl 23:54 11498

mye forsinkelser og sånn, hadde dette vært en annen regulering ville nok den blitt utsatt, men så stor prestisje klima har for tiden så nekter jeg å tro dette blir utsatt i større grad, blir mye tonnasje ute for å få scrubber, skylle tankene, evt sette ned fart... plusser man inn eco-skips besparelser så ser jeg faktisk ikke annet enn penger liggende på gaten i mange selskap, hovedvekt i hunt, avance, deretter oet, og en liten post i ads, gamle skip tjener mindre selv med scrubbere, men verdsettingen er latterlig lav der... også endel lodd i sblk, q3 blir dårlig, q4 noenlunde ok, deretter er størsteparten på scrubbere, og med lavest opex og forventet oppgang om et år ifølge cleaves(selv om jeg mener den kommer før) så sitter med 50++ % i shipping, big bet på imo2020
Redigert 21.01.2021 kl 04:30 Du må logge inn for å svare
kentove
16.11.2019 kl 23:56 11502

glemte alng, hatt de i skuffen, hvem pokker forutså en kollisjon, men med dagens rater og en forsikringspremie så kjøpte jeg litt ekstra i går for å snitte ned, "kun" 15% i minus, foretrekker kjærlighet til aksjer fremfor stoploss dessverre ;)
Redigert 21.01.2021 kl 04:30 Du må logge inn for å svare
Volf
18.11.2019 kl 08:42 11125

Oslo (TDN Direkt): Det ble rapportert om syv VLCC-slutninger fredag.

Det fremgår av en slutningsliste fra Fearnleys.

Det ble sluttet sluttet to reiser fra Mexico, der en går til India og en går til Østen.

Det ble også sluttet to reiser til Sør-Korea, der en går fra AG og en går fra Storbritannia. Videre ble det sluttet en reise fra Brasil til Kina.

Ellers ble det sluttet to reiser der detaljene ikke er kjent for markedet.

==============================================================
Størrelse Strekning WS-rate TCE($)
280 AG/USG 45 21.000
270 AG/Korea 76 48.400
260 V-Afr/Kina 83 55.300
==============================================================
Bunkerspris ($/MT 380 CST):
==============================================================
Fujairah - 251
Singapore - 305
Rotterdam - 255
==============================================================
Slutningstelling AG:
==============================================================
Nov'19 - 142
Oct'19 - 146
Sep'19 - 143
==============================================================
LK finans@tdn.no

TDN Direkt, +47 21 95 60 70
Redigert 21.01.2021 kl 04:30 Du må logge inn for å svare
Flipper
18.11.2019 kl 16:09 10857

The Warning Shot

Back in 2002 Kansas and Oklahoma experienced a killing freeze in early May. Everyone in these parts knew that the wheat crop was badly damaged. Local farmers lifted hedges and even purchased wheat contracts as did many small investors that could clearly see that the crop was distressed.

Wheat went up for a couple of weeks. Farmers and small spec's purchased more wheat....then the price started dropping and dropping causing many to blow out of their positions with losses.Once the washout was complete the price of wheat rapidly went up.

The moral of the story is that the wrong people were on the wrong side of the market and needed time to reverse their positions before allowing the inevitable to take place. The market influences were so powerful from skyscrapers in Chicago with not a wheat field to be seen that they were able to convince even the farmer "out-standing in his field" that he wasn't actually seeing what was right in front of him.

The attack on the SA oil infrastructure was clearly a Warning Shot for oil traders and short play investors. In my opinion they have been very busy rolling their short positions into long positions.

The spike up in crude oil after the attack will prove to be the shot that the whole world heard and it will prove to be the beginning of a multiple year uptrend in the energy commodities markets for many reasons beyond just the attack. Just my opinion....just saying
Redigert 21.01.2021 kl 04:30 Du må logge inn for å svare