Internasjonale analytikere gir 1,5 år på å fiks gjeldsproblemene



Har et flyselskap noensinne kommet seg unna så stor gjeld som dette?

Ifølge Financial Times har Norwegian nå 62 milliarder kroner i lånegjeld, etter at selskapet den siste tiden har solgt unna deler av flyflåten og begynt massive kutt på sitt rutenett. Norwegians egenkapital lå ved årsskiftet til sammenligning på 1,7 milliarder kroner.

https://www.aftenposten.no/norge/i/9ver1E/analytiker-om-norwegian-dette-er-en-kamp-for-aa-overleve

Rart å nær kun snakke med "selg"-analytikere.
solb
04.11.2019 kl 15:27 1832

Svartsynskallene gjør gjerne det.

Dette er gode nyheter sammen med at Ryanair sjefen disser nas. Her er det bare og holde seg fast og håpe vi klarer å riste av oss et oppkjøp. I 2011 luktet Bjørn Kjos på SAS men la bort prosjektet. Er det aktuelt men en fusjon og hva skal selskapet hete? Norwegian Ving ASA?
EliotS
04.11.2019 kl 19:02 1405

Undskyld men er der ikke en del anakronismer i den artikel fra Financiel Times (og resumeret i Aftenposten)?

Eksempelvis sætningen "Verdien av Bank Norwegian, hvor flyselskapet er nest største eier, falt kraftig i fjor, men har den siste tiden hentet inn noe av det tapte.". Har Financial Times journalisten ikke opdaget at NOFI er solgt?????????? eller er det bevidst spekulation for at skabe kaos og forvirring til gavn for shorter!!!

Et andet eksemepel er "Selskapet har slitt med mye gjeld, og etter et mislykkede forsøk på å selge selskapet måtte Kjos i vinter skaffe garantier for tre milliarder kroner, blant annet fra skipsreder John Fredriksen.". John Fredriksen stillet rigtigt nok en garaenti men det blev jo ikke nødevndigt at trekke en eneste krone fra denne garanti. Hvor skal dette hives frem nu. Der giver da ikke meget mening.

Hvor skal det fremhæves i sammenhæng med gælden at "Norwegians egenkapital lå ved årsskiftet til sammenligning på 1,7 milliarder kroner." (Equity - Beginning of period ) når der netop er kommet Q3 regnskab, hvor det blev fremlagt at der nu er 5,2 mia (Equity - End of period). Dette er bevidst forsøg på at vildlede læseren når IKKE begge tal fremhæves.

Jeg syntes det er pinligt at ikke alene Financiel Times skriver sådan en artikel men at Aftenposten i tillæg hopper på denne vogn er endnu mere pinligt.

Det ligner mere panik i kulissen hos shortene end noget andet!
Redigert 04.11.2019 kl 19:05 Du må logge inn for å svare

Helt enig EliotS. Dette er pinlig, først og fremst fra Aftenposten sin side (som er en norsk avis...). Aftenposten bør gjøres oppmerksom på dette, og det bør stilles spørsmål til de to som kaller seg journalister om årsaken til at de vil opptre som mikrofonstativer i denne saken og ikke komme med oppdatert informasjon om selskapet i artikkelen. Spesielt ille er det å komme med "informasjon" om EK situasjonen ved årsskiftet!! nå når det foreligger oppdatert EK etter Q3. Skam dere Aftenposten!!!! Dette er noe av det svakeste stykke "journalistikk" jeg har sett på lang tid
SomSa
05.11.2019 kl 17:23 900



De fleste viste om denne emisjonen bortsett fra trofaste aksjonærene som trodde og stolte på Bjørn Kjos. Hadde han ikke sagt at det ikke var nødvendig med en ny emisjon? Ennå har de fryktelig mye gjeld.

Norwegian vurderer rettet emisjon
https://finansavisen.no/nyheter/luftfart/2019/11/05/7469896/norwegian-vurderer-rettet-emisjon

Nå kan 2020 glemmes
Hammers
05.11.2019 kl 21:07 432

Tullpreik fra SomSa.
De færreste visste om emi'en - bortsett fra den innerste krets. De som jobbet med den.

Hilsen Hammers