Aksjerally: Bør man selge på overkjøpt RSI, eller omvendt?

Slettet bruker
BGBIO 29.05.2018 kl 19:04 10157

Dette temaet gjelder selvsagt for alle aksjesektorer, men jeg har i denne forbindelse vært mest opptatt av å analysere farma, som er over normalt karakterisert ved rallies av ganske spenstig format når rykter eller realiteter om suksess oppstår. Jeg har særlig sett på BGBIO, NANO, PCIB og TRVX fordi jeg periodisk veksler mellom å sitte langsiktig og trade i disse aksjene. Etter mottoet: Heng på når det tar av, selg når det begynner å harke.

For tiden er det særlig BGBIO og NANO som interesserer meg mht. RSI-indikasjoner. BGBIO fordi den har levert over 130% i den perioden jeg har sittet i den og jeg jobber selvsagt med om man bør sikre eller sitte videre. Tilsvarende har NANO levert en rå avkastning tidligere, til den fikk en sterk korreksjon fra 129 til 30-tallet, og deretter en vinglete reise +/-50 i den senere tid. I dag fikk NANO et kick på at de omsider fikk REK-godkjennelsen i boks, og havner dermed igjen i sentrum for en RSI-vurdering: Får vi videre stigning (fremdeles underkjøpt), eller korreksjon (overkjøpt)?

Det kan være greit å se litt på miljøer som har gransket slike forhold mer enn vi vanlige dødelige rekker i farten:
For ca 3 år siden gjorde Nordnet-teamet noen studier rundt overkjøp og oversalg med RSI som indikatorverdi (RSI: Relative Strength Index).
Studien fikk bla. støtte fra Skattefunn og er verdt å kommentere litt rundt. De stilte nemlig også spørsmålet:
- Bør man selge på overkjøpt RSI?
- Eller er RSI først og fremst en momentumindikator, slik at man bør kjøpe når RSI blir høy?

Nordnet studerte 24210 tilfeller der RSI 21 krysset over 70-grensen og 15508 tilfeller der RSI 21 krysset under 30-grensen. Dataene var fordelt med rundt 30 % fra Norge, 45 % fra Sverige, 15 % fra Danmark og 10 % fra Finland. De brukte 19 år med børskurser fra Norge og 12 for de øvrige landene.

Resultatene var konsistente i de fire markedene, og viste at:
- aksjer som har fått høy RSI, over det kritiske 70-nivået, har fortsatt å stige (!) framover
- Samtidig har aksjer med lav RSI, under det kritiske 30-nivået, fortsatt å gjøre det svakere enn børsen framover (som da slår litt beina under vanlig bunnfisketeori)

NB: Resultatene var dermed stikk i strid med vanlig bruk av RSI, der man selger en aksje som har steget mye, ut fra tanken om at denne er overkjøpt og skal få en reaksjon tilbake. Jfr. her dagens NANO-opptur der jeg (sikkert som de fleste) først "automatisk" tenkte at dette var litt overkjøp og at den vil korrigere litt tilbake allerede i morgen, dvs. at det vil da gis ny kjøpsanledning. Men så kom jeg på at der er andre studier som snur noe av dette på hodet. Jeg drar derfor litt om dette her til dem som måtte ha intersse av det:

- Resultatene i Nordnet-studien indikerte nemlig at RSI egner seg godt som en MOMENTUM-indikator, ved at den identifiserer aksjer med høyt momentum, og at man ved å kjøpe disse, vil få en statistisk avkastning langt over gjennomsnittlig børsavkastning.

Konklusjon og mulig handelsstrategi
Nordnet konkluderte dermed med at RSI kan anses som en god indikator for bruk til stockpicking.
- En mulig strategi kan være å kjøpe aksjer med høyt momentum, for eksempel når RSI21 går over 70, og holde de så lenge RSI indikerer høyt eller nøytralt momentum.
- Salg kan for eksempel gjøres når RSI faller under 50.

Dette som et innspill og tips til dem som sitter og spekulerer rundt aksjer som faller inn under disse beskrivelsene.
Som sagt, jeg kunne skrevet om hvilken som helst sektor og selskap, men farma er valgt ut fra ekstra velegnet datahistorikk i denne sektoren.

PS: Som jeg skrev på en annen tråd om farma/NANO i går: Teknisk analyse viser HISTORISKE MØNSTRE og er ikke så interessant til å FORUTSE enkelthendelser som godkjennelser, osv. som stiller rene situasjonelle kunnskapskrav (utlagt: hvor mye kan man få greie på om når det kommer kurspåvirkende nyheter). Derimot kan tekniske analyser rundt ovennevnte (RSI) forhold si noe om aksjens MEST SANNSYNLIGE VIDERE UTVIKLING.

Redigert 21.01.2021 kl 09:28 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
29.05.2018 kl 19:15 10114

NB: Dette stoffet krever nøyaktige formuleringer og jeg gjorde derfor nå noen presiseringer i opprinnelig tekst. De som virkelig er interesserte i dette bør derfor sjekke teksten en gang til :-)
Redigert 21.01.2021 kl 00:52 Du må logge inn for å svare
skyfritt
29.05.2018 kl 19:37 10077

Nybegynnere henger seg ofte opp i en enkelt indikator, ender aldri bra i lengden. Å trade basert på rsi er selvmord, ser også at noen trader candelsticks på bakgrunn av american bulls sine signaler, uten og forstå sammenhengen, ender aldri bra.
Redigert 21.01.2021 kl 00:52 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
29.05.2018 kl 20:09 10043

skyfritt,
er i prinsippet enig med deg der. Jeg håper ikke mitt innspill misforstås til at man bare skal lene seg på en analyseversjon (for eksempel dette rundt RSI)? Personlig kjører jeg både TA-varianter og rene empiriske studier av mine aksjeobjekter, alt etter situasjon og behov.
Poenget her var mest å vise at det finnes ganske motstridende (tekniske) teorier om bl.a. under/overkjøp, RSI, osv., da med henvisning til at vi f.eks har en dagsaktuell situasjon i NANO som rallyet over 20% i dag.

Redigert 21.01.2021 kl 00:52 Du må logge inn for å svare
skyfritt
29.05.2018 kl 20:34 10001

Ja Nano ga et bra kjøpsignal siste uke i April, på høyt volum. Fortsatt i en dynamisk opptrend,inertia og power. Snart på tide med et pullback
Redigert 21.01.2021 kl 00:52 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
30.05.2018 kl 09:50 9805

Denne tråden ble opprettet rent generelt, men selvsagt også dagsaktuelt opp mot det faktum at en av de nevnte aksjer (NANO) måtte forventes å korrigere i dag.
Nå har NANO korrigert noen kroner, og sentrale spørsmål er selvsagt:
- hvilke forhold er mest sentrale bak det?
- er aksjen satt kortere (timer) eller lengre (dager) tilbake?

Vel, tror du på Nordnets (RSI) funn beskrevet ovenfor har du ett svar.
Alternativt kan du holde deg til standard bunnfisketeori.
Men aller best er hvor godt man klarer å vurdere selskapets videre gjennomføringsevne (og markedets aksept for det) :-)
Redigert 21.01.2021 kl 00:52 Du må logge inn for å svare
lynx
30.05.2018 kl 15:45 9690

Jeg har fått det for meg at RSI fungerer bra som mål på overkjøpt/oversolgt på indekser, men ikke på enkeltaksjer. Bare en følelse, og det skal man kanskje ikke stole for mye på. Men når f.eks OBX/OSEBX passerer 70-75 kommer det nesten alltid en reaksjon ned. Og omvendt rundt 30.
Redigert 21.01.2021 kl 00:52 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
30.05.2018 kl 16:46 9650

Her er en artikkel som kan leses opp mot problemstillingene rundt "overkjøp" som jeg tar opp i trådstarten her. Den gode leser vil se at her luftes andre konklusjoner rundt "overkjøp" enn Nordnet-studien gjorde for 3 år siden:

https://www.dn.no/nyheter/2018/05/30/1246/Finans/-vi-mente-det-skulle-lite-til-for-a-gjore-markedet-usikkert
Redigert 21.01.2021 kl 00:52 Du må logge inn for å svare
skyfritt
30.05.2018 kl 19:26 9564

Oscillators som rsi virker best i trading ranges, nesten som å spille på automat,du vinner alltid ,men ikke mye.
I sterke trender gir de for tidlige salgsignaler, og kjøpsignaler i nedtrend.
Redigert 21.01.2021 kl 00:52 Du må logge inn for å svare
tixis
27.09.2018 kl 23:20 8513

NANO: Storeslem ikke før neste år?" Korsar NANO 30.12.2016 kl 15:57 4765

Hehe, jeg fikk alltid nabogutten til å grine når jeg på første nyttårsdag fortalte ham at han "dessverre ikke hadde fått julegaver i år".
Nå på lille nyttårsaften må vi snu på dette: Vi får (trolig) ikke storeslem før neste år. Vart du skræmt no? Hehe.

Skal vi dermed tippe hvordan aksjen vil gå neste år? Jeg drar en nyttårsfrekkas:

a) Påske: 145 (nye meldinger)
b) 1.juli: 139 (Pareto skaper ferieuro)
c) 1. okt.: 188 (etter shortskvis)
d) 31.12.17: 298 (melding om forventet konkret kommersialisering)

Redigert 21.01.2021 kl 00:52 Du må logge inn for å svare
tixis
27.09.2018 kl 23:21 8509

NANO: Storeslem ikke før neste år?" Korsar NANO 30.12.2016 kl 15:57 4765

Hehe, jeg fikk alltid nabogutten til å grine når jeg på første nyttårsdag fortalte ham at han "dessverre ikke hadde fått julegaver i år".
Nå på lille nyttårsaften må vi snu på dette: Vi får (trolig) ikke storeslem før neste år. Vart du skræmt no? Hehe.

Skal vi dermed tippe hvordan aksjen vil gå neste år? Jeg drar en nyttårsfrekkas:

a) Påske: 145 (nye meldinger)
b) 1.juli: 139 (Pareto skaper ferieuro)
c) 1. okt.: 188 (etter shortskvis)
d) 31.12.17: 298 (melding om forventet konkret kommersialisering)

Redigert 21.01.2021 kl 00:52 Du må logge inn for å svare
Økonomen
30.08.2022 kl 19:34 1804

kommentaren her vedrørende RSI som momentumsindikator er meget viktig. Det rareste er vel at det blir lært vekk motsatt av hva som faktisk er korrekt.
Rart at dette ikke er nevnt flere steder.