Byluftrensende dieselbil er fremtiden


Diesel motoren som renser byen for svevestøv er her og eierene bør betales for passering inn til våre byer med dette problemet.


En uavhengig test publisert av Tysklands største bilmagasin Auto Motor & Sport viser at luften som slippes ut av nye dieselbiler er renere enn luften som blir tatt inn.


Testen viser at luften en dieselbil med ny motor slipper ut har lavere verdier av svevestøv enn luften den tar inn. Med andre ord: I stedet for å være en miljøversting, absorberer nye dieselmotorer svevestøvet i luften rundt seg og kan bidra til renere luft.

Nye motorer
Alle nyere dieselbiler har Euro 6-teknologi, og bokstavene som følger 6-tallet (for eksempel b, c eller d) indikerer hvorvidt de overholder de seneste utslippskravene eller ei.

https://www.nettavisen.no/okonomi/stor-test-ga-sjokkresultat-nye-dieselbiler-kan-rengjore-luften/3423839527.html
OZZY
04.11.2019 kl 19:55 651

syntes så tydelig jeg har hørt dette før. det at dieselbiler ikke forurenser. tror det var fra noen sjefer i noen bilprodusenter. de sitter vel i fensel nå tror jeg.
Redigert 04.11.2019 kl 19:56 Du må logge inn for å svare

Tyskere og kontroller har ett dårlig rykte , men om dette holder vann er det spennende.

Vil tro luftfilter må skiftes ofte om en befinner seg i utsatte byer
Pe9s
04.11.2019 kl 20:48 576

Det er vedfyring som er største synderen til «lokket» «svevestøvet» som ligg over byene. Reiser man ut på bygda finner man samme type «lokk».

Har en dieselbil med euro 5 motor, syns den er ganske ren ja. Ikke noe svart eksos, dersom man står bak bilen mens den starter og sniffer inn eksosen kan man ikke lukte dieseleksos i det hele tatt, egentlig ganske utrolig. En enorm forskjell fra de bilene som ble solgt bare for 10 år siden.
Britax
04.11.2019 kl 23:14 437

Dette er en GROV forenkling av miljøregnstykket og med store forbehold!

NOX er ikke det samme som utslipp, det er mye mer enn nox i dieseleksos, hydrocarboner, co2, metaller, CO, osv osv.
Eksos vil ALDRI bli ren.

Disse tallene er kun gjeldende for byer med ekstremt dårlig luft i utgangspunktet, og kun under laboratorieforhold.
Ved reelle forhold som innebærer kaldstart, køkjøring, kalde omgivelser, feil på rensesystemer osv osv så er utslippene av nox også skyhøyt over skrytetallene.
For ikke å snakke om alle bilene som etter garantiperioder får koblet ut rensesystemer fordi de er svindyre å reparere.

Å tror at eksos er rent er utopi.

I det minste bra at utopien er ren da

Og selvsagt viktig å fremheve at det ikke nytter uansett hva man gjør mhp motorutvikling. Dieselbil må være synder slik at elbil kan få være redningen. Så får de som fyrer med ved holde på i fred

Ja kan hende du har rett nå , men det er absolutt mulig å forbedre og gjøre dette overkommelig økonomisk , skulle jeg tro
Britax
05.11.2019 kl 07:42 347

Å brenne en liter med olje blir aldri rent, uansett hvordan du vender og vrir på det. Det er en av de enkleste av fysikkens lover.

Jeg kan håpe på at det kun kommer englestøv og enhjørningfjert ut av eksosrøret, men det kommer aldri til å skje, og det hjelper heller ikke å gjenta ønsket om og om igjen.
mishka
05.11.2019 kl 08:34 311

Nei, dette gjelder ikke kun under laboratorieforhold. Alle nye biler i dag testes under det som kalles RDE (Real drive emmision).

https://www.acea.be/industry-topics/tag/category/real-driving-emissions-test

Og ja selvfølgelig er det utslipp, men man behøver ikke å dra til Mexico City eller Mumbai for at lufta som kommer ut er renere enn den som dras inn.
Årsaken er at det i mange byer, spesielt vinterstid, er lufta sterkt forurenset av andre ting som fyring og industri. Når det er sagt så er det selvfølgelig utslipp, men det er en brøkdel av hva som var på gamle biler. Her i Tyskland synker forurensingen i byene år for år og det skyldes ikke elbiler. Det skyldes at bilparken blir nyere og at gatene rengjøres hver 14. dag. Kaldkjøring er også en del av RDE og dette har fabrikkene løst ved at den første katalysatoren sitter i motorblokka ved eksosmanifolden. Det ideelle hadde jo vært at alle kjørte elbil ladet på ren strøm, men strømmen er fortsatt ikke ren i store deler av verden. Det er å håpe at Merkel ikke stenger ned de siste atomkraftverkene for da er det mange som mener at hele "energiwende" går fullstendig på trynet. Neste problem for land som Tyskland er at færre folk kjøper dieselbil. Og det som har skjedd siste året er at utslippet av co2 har økt og Tyskland kommer lenger og lenger unna å oppfylle Parisavtalen. Grunnen er at folk har begynt å kjøpe mer bensinbiler som slipper ut mer co2. Dette i kombinasjon med en aldrende befolkning som liker å sitte høyt i suv-lignende biler med luftmotstand som "en middels låve" er dårlig nytt for utlsipp av co2.
Redigert 05.11.2019 kl 16:07 Du må logge inn for å svare

Saken er at det selvsagt alltid vil eksistere «utslipp» og såkalt forurensing.

Faktum er at industrien og landbruk står for utrolig mye mer enn f.eks det biler er ansvarlige for, det slippes ut utrolig mye rart i vann og elver fra industri og landbruk, samtidig som folk er hysteriske over litt eksos fra biler, vi lurer oss selv kraftig ved å tro at vi skal løse noen problemer med å tvinge folk til å kjøre elbiler, og det vet selvsagt de fleste politikere i de fleste land i verden, utenom i Norge.