Mld!! Selger 6 stk Boeing 737 fly. Usd 55 mill i kassa.


En ny halv milliard i kassa til Nel. Jiihaaa. 🤑🤑🤑
Norwegian Air Shuttle ASA - Salg av seks Boeing 737-800 fly
Arctic Aviation Assets, et datterselskap av Norwegian Air Shuttle ASA ("selskapet"), har signert en avtale om salg av seks Boeing 737-800-fly til Pembroke Aircraft Leasing 5 Limited, et heleid datterselskap av Standard Chartered Plc. Flyene opereres for tiden av selskapet og leveranser vil skje i 4. kvartal 2019 og 1. kvartal 2020. Salgsinntekter vil bli brukt til å tilbakebetale gjeld og for å øke selskapets likviditet. Transaksjonen forventes å øke selskapets likviditet med om lag USD 55 millioner etter tilbakebetaling av gjeld og ha en positiv egenkapitaleffekt. Salget er i tråd med selskapets fortsatte strategi for å utnytte skalaen som er bygget opp de siste årene og det endrede fokuset fra vekst til lønnsomhet
Redigert 05.11.2019 kl 07:35 Du må logge inn for å svare
Hektar
05.11.2019 kl 07:37 3436

Fabelaktig. De kutter unødvendig kapasitet i vintersesongen som vil være tilgjengelig på over nyttår via godkjente MAX maskiner.

Kroner inn og mindre kroner ut.
Tigeren
05.11.2019 kl 07:45 3337

Ja Hektar. Nas viser nå en rå handlekraft og Karlsen leverer så det holder. Neste børsmelding kan være at Petter Stordalen & Ving inngår samarbeid med Nas om å bruke Nas fly til alle deres 100 000 feriegjester rundt i verden. Nas har jo en svært ny og moderne flyflåte. Petter vil sannsynligvis kvitte seg 15 år gamle Thomas Cook fly. Petter kjenner Kjos godt og Petter var aksjonærer i NAS for ca 8-10 år siden. Vi ser et godt velfortjent nytt kursløft idag.

Da er vi ute av faresonen for denne vintersesongen.
egilas
05.11.2019 kl 07:51 3199

For noen som ikke har skjønt strategien, kan det kanskje velges å se det slik. Men når de fleste vet at norwegian har som strategi å ha den yngste flyflåten som overhode mulig og for å bruke dette aktivt i markedsføringen. Da blir det fornuft i slike salg som er annonsert i lang tid..
livecnn
05.11.2019 kl 07:55 3143

Jøss gjør de som de sier, blir noe vanskeligere å trade fremover:-)
Strategi
05.11.2019 kl 07:56 3128

Strålende.!!!!

Norwegian ledelsen jobber på høygir, samtidig som de ikke gir ved dørene.

Kan ikke bli bedre i nuværende situasjon.

LØNNSOMHET FREMFOR VEKST !!!

😎
Redigert 05.11.2019 kl 07:58 Du må logge inn for å svare
Epona
05.11.2019 kl 08:08 3005

Når Norwegian også har publisert at de har lagt opp til - og budsjettert med - at MAX flyene først kommer i luften i slutten av mars 2020, står det godt i stil til dagens melding ... :

TDN Direkt
EASA: 737 Max sannsynligvis tilbake i luften i løpet av første kvartal
Boeings 737-Max-fly vil sannsynligvis returnere til tjeneste i løpet av første kvartal 2020, sier sjefen for EUs byrå for flysikkerhet (EASA) mandag, ifølge Reuters.

Reuters skriver videre at selv om det er ventet at EASA vil gi sin godkjennelse i januar, så kan forberedelsene til nasjonale myndigheter og luftfartsselskaper utsette gjenopptakelsen av kommersielle flygninger med inntil to måneder.

-Hvis det er noen opplæringskrav (og) koordinering som må gjøres med EU-medlemsland for å sørge for at alle gjør det samme på samme tid, så vil det ta litt tid. Det er hvorfor jeg sier første kvartal 2020, sier toppsjef Patrick Ky i
Britax
05.11.2019 kl 08:10 2967

En naturlig utskifting av de aldrende 800 flyene til fordel for de nye MAX som nok kommer i luften fra Januar, perfekt overlapping med den rolige vintersesongen og mottak av nye fly.
Det er lønnsomhet, ikke vekst som er i fokus nå!

Dette vitner om meget god ledelse og kostnadsfokus fra NAS.
Marve
05.11.2019 kl 08:36 2749

Forstår veldige godt strategien. Dei er desperate etter kontanter. For å over leve. Dem som tror noe annet er ikke mye oppegående, men for står jo også desperasjonen til dei som tapt mye penger på nas at ein må holde liv i drømmene. Forklar meg hvorfor dei selger forholdsvis nye fly, for så å leie inne hele den haug gammle jet flåten til DAT gjenom vinteren.
livecnn
05.11.2019 kl 08:42 2684

Vi får se hvordan markedet tolker denne nyheten, skal ikke NAS til 100,- da :-)
Flaxx
05.11.2019 kl 08:51 2570

Kontanter er viktig.
Men også å justere kapasiteten i lavsesongen.
Og å bytte gamle fly ut med de nye man allerede har og som man mener blir operative til våren 2020 ... og som er mer lønnsomme.
God butikk.
Og god strategi.
Redigert 05.11.2019 kl 08:52 Du må logge inn for å svare
hstray
05.11.2019 kl 08:53 2544

Riktig tidspunkt med svak krone mot $ å selge fly ✈ ✈ ✈ ✈ ✈ ✈ Geir Karlsen fyller kassen og ønsker ett mer solid Norwegian.
livecnn
05.11.2019 kl 08:57 2495

En annen festlig effekt er vel at disse 500 millionene fort vil sende resultatet for 2019 i positivt lende.
solb
05.11.2019 kl 09:00 2472

Har dere fått med dere denne?
Hjort92
08:09 kommenterte Norwegian Air Shuttle
Flysalg kan gjøre at 2019 ender med overskudd.

NAS har nylig annonsert salg av ytterligere seks fly. Hva betyr dette for resultatet? De vil aldri si noe om fortjeneste på flyene ifm. børsmeldingene, men er nødt til å melde det på kvartalsrapportene. På Q3-rapporten spør Kenneth Sivertsen om hvor overskudd fra investeringer på totalt MNOK 2700 kommer fra (Se 32:30 og utover i presentasjonen). Geir Karlsen svarer da at de har tjent MNOK 457 på salg av to 737 NG-fly. Dvs MNOK 228 per fly.

NAS har i oktober 2019 inngått avtaler om salg av totalt 11 slike fly. Det kan gi en fortjeneste på MNOK 2000 - 2500. Liten reservasjon for når pengene tikker inn, men dette kan gjøre at 2019 som helhet går i pluss.

NAS har til og med Q3 i 2019 et resultat på MNOK 336. Hvis flysalgene drar inn mer penger enn underskudd fra driften, vil 2019 gå i pluss.

Det kan være en enorm trigger for kursen.
Herman*
05.11.2019 kl 09:01 2526

Når markedet skjønner at dette går bra, vites ikke. Det som dog er sikkert er at selskapet kan bli «friskmeldt» før eller i forbindelse med q4 presentasjonen. I den forbindelse får vi en ketchup effekt, og da blir det hyggelig å være aksjonær. Hyggelig blir det også å observere hvordan kritikerne må spise sine ord...
Marve
05.11.2019 kl 09:02 2506

det var jo ikke så vellykket det. Han blei jo kastet ut av styret av kjos
Epona
05.11.2019 kl 09:04 2480

Det endrer uansett ikke scenariet Tigeren skisserer vel?
Strategi
05.11.2019 kl 09:06 2458

Tror aksjene som selges unde 46 går fort unna, først da skyter det litt fart her.

😎
Flaxx
05.11.2019 kl 09:06 2448

Markedet LIKER større sikkerhet.
Her lar NAS ... PENGENE ... tale.
I motsetning til Ryanairsjefen ...
solb
05.11.2019 kl 09:18 2340

Når starter NAS på tilbakekjøpsprogram? Alle millionene bør brukes! He,he.

Dette samt greie trafikktall i morgen. Herlig!
lektor79
05.11.2019 kl 09:42 2177

Merkelig. De trenger jo fly.
solb
05.11.2019 kl 09:44 2151

Med melding om: "WIZZ AIR:PASSASJERVEKST +21% I OKTOBER 2019 PÅ ÅRSBASIS" i dag, bllir jeg ikke forundret om NAS melder sterkt i morgen.
Tror jeg tar en liten post nå. Ja,det gjør jeg!!

Dette blir bra gjennom vinteren og inn i neste sommer.

Nas selger nå de eldste 737-800 flyene.
Dett for å opprettholde Europas yngste flåte, i tillegg til lave vedlikeholdskostnader .
Nas trekker inn ca 20% kapasitet i lavsesong og trenger ikke disse flyene.
Nye innkomne fly er Airbus og Max (?).
De 27 Airbus som legges inn i JV har nas råderett over.
Det blir Ingen vekst fremover, og flyflåte tilpasses dette.
I tillegg gjennomgår fire Dreamlinere motorskifte på RR’ regning .
Disse kommer tilbake til våren slik at behovet for dyr wetlease blir borte.
2020 blir året da Norwegian tok av.

solb
05.11.2019 kl 10:50 1922

Har du regnet på hvor mye gjeld som bortfaller ved disse salgene?
livecnn
05.11.2019 kl 11:01 1867

Ingen liker å snakke om reduksjon av gjelden, kun hvor stor den er :-)

Har ikke hørt så mye snakk om inntektene fra JV. En ting er JV reduserer gjeldsbyrden, men en annen viktig ting er de løpende inntektene selskapet får uavhengig av om det er høy- eller lavsesong. Det må jo være et stort pluss med faste, stabile inntekter. Skulle gjerne lest mer om dette aspektet ved JV.
Epona
05.11.2019 kl 11:28 1760

Ikke merkelig. De får jo stadig nye fly inn og fornyer på den måten flyparken kontinuerlig.

NAS gjør alle de rette grepene. Det er så betryggende å vite at NAS denne sommeren og høsten har gjort alt 100% rett og fått på plass brikkene en etter en. Nå bør ferden settes mot kr 60 ( i første omgang).
solb
05.11.2019 kl 12:18 1543

Nok et interessant trekk:
"Norwegians lojalitetsprogram lanserer kredittkort i USA"
https://aksjelive.e24.no/
Redigert 05.11.2019 kl 13:37 Du må logge inn for å svare
Britax
05.11.2019 kl 12:20 1528

Om informasjonen er rett, så er det 79millioner NAS aksjer.
Det skulle tilsi at dagens salg av fly tilsvarer nesten 7kr pr aksje.

Det sier litt om hvor lavt aksjen er priset.
hstray
05.11.2019 kl 12:30 1462

Ca 136 millioner aksjer i Norwegian

På Netfonds sin side stod det antall aksjer, kan ikke se det på siden til Nordnet
Flaxx
05.11.2019 kl 12:49 1365

Korrekt.
136,3 millioner aksjer.

Prisene på flyene er 30 mill usd +
Noe som gir gjeldsreduksjon på ca 125 mill usd.


Norwegian Rewards er et eget selskap er det noen som her sett på verdien av dette? Kan samarbeidet i USA med Warren Buffett få samme mannen til å vise interesse for Norwegian Air Shuttel som investeringsobjekt. Da kan det blir trangt i inngangsdøra og evt oppkjøpsplaner fra andre aktører må komme ganske raskt på bordet.
solb
05.11.2019 kl 13:40 1186

Da vil vel det si at vi grovt kan regne ca 1,1milliard gjeldsreduksjon pr fly?
Nei, dette regnestykket blei nok litt feil. Totalt for flysalget? He,he.
Redigert 05.11.2019 kl 13:45 Du må logge inn for å svare