SBX - strategiske endringer?
Sitter med en følelse av at det kan bli salg eller sammenslåing .
I såfall vil verdiene komme raskt frem.
I såfall vil verdiene komme raskt frem.
Redigert 21.01.2021 kl 07:49
Du må logge inn for å svare
-
«
- 1
- 2 »
kapteinkjeks
08.11.2019 kl 21:45
6770
Mye sutring fra folk som har tapt penger. Men det er jo en del som tyder på at den har nådd bunn. Kanskje kan den også bli neste års nyttårsrakett? Noen som tar på seg å oppsummere litt mht 2020 - for oss som nå ser potensialet her?
zxcvbnm
08.11.2019 kl 22:14
6733
Likte måten ledelsen ble grillet på. Mye bra spørsmål som ble stilt av utolmodige aksjonærer. Skinte imellom at denne ledelsen kommer fra finansmiljøet,hvor kursen er viktigere enn å trygge arbeidsplasser i Seabird. Nye ledelsen kommer til å selge skip,for å bygge opp kontanter til videre drift. De som nå styrer kommer ikke til å kjøre noen emisjon på dette nivået,det kunne man lese mellom linjene. De har en plan klar og den håper jeg blir materialisert før jul.
Takk for link. Ble faktisk mer positiv til Sbx etter å ha lest denne.
Takk for link. Ble faktisk mer positiv til Sbx etter å ha lest denne.
solid1
13.11.2019 kl 14:56
6559
Slettet brukerskrevInnlegget er slettet
En litt roligere dag i Sbx.
Positivt avventende før man vandrer lenger nord.
Redigert 20.01.2021 kl 20:45
mnn
13.11.2019 kl 21:03
6305
Å på norsk meina de?
Takotsubo
13.11.2019 kl 21:09
6285
Den skrapes/resirkuleres.
kentove
13.11.2019 kl 22:19
6178
blir spennende å se om noe kan brukes, samt hva stålprisen blir i forhold til hva den er bokført for i regnskapet, men må vel vente til q4 tidligst for de tallene
Moyer
13.11.2019 kl 23:16
6107
Det er ikke mye å være spent på. Salget ble gjort under Hans Petter Klohs og Heidar Engebret. Ingen av disse gutta har vært i nærheten av noe som helst forretningsteft eller verdiskaping, så det er bare og "stålsette" seg på at verdien er negativ her også.
Denne sier mye om Mr. Klohs (gjelder Nordic):
"Highly attractive economics with limited downside – chartered back to back with first niche 3D contract in current cycle for SeaBird"
Helt fantastisk når man klarer å tape mer på innleie av EN båt, enn hva en av BOA båtene kostet i kjøp.
Denne sier mye om Mr. Klohs (gjelder Nordic):
"Highly attractive economics with limited downside – chartered back to back with first niche 3D contract in current cycle for SeaBird"
Helt fantastisk når man klarer å tape mer på innleie av EN båt, enn hva en av BOA båtene kostet i kjøp.
solid1
15.11.2019 kl 14:30
5689
Helt stille på SBX-tråder.
Vi er inne i Dovre-porteføljen. Noen formeninger om hvorfor vi lander på Investtech sin "hold deg unna" liste?
Jeg ser på sbx som en potensiell vinner, og gjerne med mer enn en dobling.
Vi er inne i Dovre-porteføljen. Noen formeninger om hvorfor vi lander på Investtech sin "hold deg unna" liste?
Jeg ser på sbx som en potensiell vinner, og gjerne med mer enn en dobling.
castro1
15.11.2019 kl 15:44
5610
Investech driver med teknisk analyse. Aksjen har falt siste tiden i det store bildet. De snur når trenden snur.
PimJo
15.11.2019 kl 17:01
5538
Aksjen har i hovedsak falt som følge av inkompetent ledelse (og styreleder). Tilliten er fullstendig gruset, og alt som Hans Petter Klohs og Heidar Engebret har predikert, har vært renspikket løgn.
Det straffer seg ekstra hardt å sitte i et børsselskap, hvor ledelsen driver og bløffer aksjonærene. Når de så på toppen kjører emisjoner for å dyrke eget ego, på bekostning av de samme aksjonærene, så forsvinner tilliten.
Selvsagt følger SBX markedet, men her har man blitt ekstra hardt straffet, akkurat grunnet forhold nevnt ovenfor. Hans Petter Klohs kan med rette krones til dette århundrets dårligste leder... med rette.
Nå er det nye ledere på plass, og begge kronidiotene er ute. Det må likevel regnes med at det tar tid å bygge opp igjen tilliten. Til og med kundene er skeptisk til SBX nå.
Det straffer seg ekstra hardt å sitte i et børsselskap, hvor ledelsen driver og bløffer aksjonærene. Når de så på toppen kjører emisjoner for å dyrke eget ego, på bekostning av de samme aksjonærene, så forsvinner tilliten.
Selvsagt følger SBX markedet, men her har man blitt ekstra hardt straffet, akkurat grunnet forhold nevnt ovenfor. Hans Petter Klohs kan med rette krones til dette århundrets dårligste leder... med rette.
Nå er det nye ledere på plass, og begge kronidiotene er ute. Det må likevel regnes med at det tar tid å bygge opp igjen tilliten. Til og med kundene er skeptisk til SBX nå.
castro1
18.11.2019 kl 16:28
4928
Det ryddes fortsatt ser vi.
Nils
18.11.2019 kl 20:20
4702
Så den siste meldingen er positiv? Jeg blir sittende uansett, men har ikke satt meg inn i hvem som gjør en god jobb og hvem som er ubrukelig.
PimJo
18.11.2019 kl 23:35
4572
Det gamle styret med Heidar Engebret i spissen har stått for hovedgalskapen, og kjørt dette på ræv.
Så kan du føye til Hans Petter Klohs. Mannen som har ført folk bak lyset med løgn etter løgn. Ikke EN ENESTE historie som har vært virkelighetsnær.
Norges dårligste leder siste 100 år, det samme for x-styreleder 😩
Så kan du føye til Hans Petter Klohs. Mannen som har ført folk bak lyset med løgn etter løgn. Ikke EN ENESTE historie som har vært virkelighetsnær.
Norges dårligste leder siste 100 år, det samme for x-styreleder 😩
Nils
19.11.2019 kl 06:22
4474
Takk:) Råkjipt at ledelsen har fått holde på slik, men ting kan jo tyde på at det nå mot bedre tider.
zxcvbnm
19.11.2019 kl 14:10
4232
Var vel ventet at vedkommende ble skviset ut.
Ellers så ser vi at det er ny topp 20 liste på hjemmesiden. Der er det nesten 6 millioner flere aksjer enn på forrige topp 20. Altså topp 20 har økt siden q3 presentasjonen.
Kommer det flere kontrakter/nyheter denne uken?
Dessverre klarte ikke kursen og holde seg over 0.60kr
Ellers så ser vi at det er ny topp 20 liste på hjemmesiden. Der er det nesten 6 millioner flere aksjer enn på forrige topp 20. Altså topp 20 har økt siden q3 presentasjonen.
Kommer det flere kontrakter/nyheter denne uken?
Dessverre klarte ikke kursen og holde seg over 0.60kr
infrarød
19.11.2019 kl 14:31
4188
det er så stille på sbx tråden om dagen. Alle venter spent på neste nyhet. Håper på at den blir positiv. Den ene båten skulle starte på oppdrag i forrige uke men kom ikke noe melding. Trenger kanskje ikke å meldes? Neste store bør jo bli fullmar oppdrag. Venter spent.
jokke
19.11.2019 kl 18:51
4002
Er det omtrent slik vi har det nå?
Et norsk og et japansk firma bestemte seg for å utkjempe en årlig roregatta med hvert sitt åttemannslag. Begge mannskapene trente systematisk, og dagen før regattaen var begge lagene i toppform.
Japanerne vant med over 1 km…..
Etter nederlaget var moralen på bunn-nivå hos det norske laget.
Toppledelsen besluttet raskt at de neste år skulle vinne regattaen, og etablerte en prosjektgruppe som skulle undersøke hva som egentlig var problemet. Med utgangspunkt i en rekke omfattende analyser oppdaget prosjektgruppen at japanerne brukte syv mann til å ro og en mann til å styre, mens det norske laget hadde en mann som rodde og syv mann som styrte. Da krisen ble oppdaget, viste det norske firmaet sin beundringsverdige handlekraft: De engasjerte et konsulentfirma som skulle undersøke strukturen i det norske laget nærmere.
Etter flere måneders arbeid kom ekspertene frem til en konklusjon: Det var for mange som styrte og for få som rodde. På bakgrunn av konsulentrapporten ble det umiddelbart gjennomført forandringer i lagstrukturen. Nå fikk det norske laget fire styrmenn, to overstyrmenn, en styreformann og en roer, Dessuten ble det innført et poengsystem for å motivere roeren, ut fra tankegangen om at han ville yte bedre hvis man utvidet arbeidsområdet hans og ga ham mere ansvar.
Neste år vant japanerne regattaen med over 2 km. Det norske firmaet avskjediget roeren med henvisning til dårlig arbeidsinnsats og betalte deretter ut bonus til ledelsen for anstrengelsen de hadde lagt ned i prosjektet.
Konsulentfirmaet utarbeidet deretter en ny analyse hvor de konkluderte med at taktikkvalget hadde vært riktig, og at motivasjonen var god, og at det derfor måtte være materiellet som måtte forbedres. Nå er det norske firmaet i ferd med å få utviklet en ny båt….
Et norsk og et japansk firma bestemte seg for å utkjempe en årlig roregatta med hvert sitt åttemannslag. Begge mannskapene trente systematisk, og dagen før regattaen var begge lagene i toppform.
Japanerne vant med over 1 km…..
Etter nederlaget var moralen på bunn-nivå hos det norske laget.
Toppledelsen besluttet raskt at de neste år skulle vinne regattaen, og etablerte en prosjektgruppe som skulle undersøke hva som egentlig var problemet. Med utgangspunkt i en rekke omfattende analyser oppdaget prosjektgruppen at japanerne brukte syv mann til å ro og en mann til å styre, mens det norske laget hadde en mann som rodde og syv mann som styrte. Da krisen ble oppdaget, viste det norske firmaet sin beundringsverdige handlekraft: De engasjerte et konsulentfirma som skulle undersøke strukturen i det norske laget nærmere.
Etter flere måneders arbeid kom ekspertene frem til en konklusjon: Det var for mange som styrte og for få som rodde. På bakgrunn av konsulentrapporten ble det umiddelbart gjennomført forandringer i lagstrukturen. Nå fikk det norske laget fire styrmenn, to overstyrmenn, en styreformann og en roer, Dessuten ble det innført et poengsystem for å motivere roeren, ut fra tankegangen om at han ville yte bedre hvis man utvidet arbeidsområdet hans og ga ham mere ansvar.
Neste år vant japanerne regattaen med over 2 km. Det norske firmaet avskjediget roeren med henvisning til dårlig arbeidsinnsats og betalte deretter ut bonus til ledelsen for anstrengelsen de hadde lagt ned i prosjektet.
Konsulentfirmaet utarbeidet deretter en ny analyse hvor de konkluderte med at taktikkvalget hadde vært riktig, og at motivasjonen var god, og at det derfor måtte være materiellet som måtte forbedres. Nå er det norske firmaet i ferd med å få utviklet en ny båt….
kokkohill
19.11.2019 kl 18:55
3994
Denne Marinen og denne HI 😂😂😂
Nils
19.11.2019 kl 19:56
3938
Priceless, helt nydelig
- Seabird er latterlig billig
- Shearwater skal snart på børs og de trenger aksjonærer. Kjøper de SBX så blir det en enkel inngang på børsen.
- Seabird flytter kontoret fra Oslo til Bergen hvor også Shearwater har sitt kontor.
- Ny CEO i Seabird er "midlertidig" og det er ikke blitt hintet om noen ny CEO
- Norne mener Seabird er oppkjøpskandidat og nevner Shearwater som en mulig kjøper.
Dette var noen argumenter for oppkjøp. Kanskje andre har flere.
- Shearwater skal snart på børs og de trenger aksjonærer. Kjøper de SBX så blir det en enkel inngang på børsen.
- Seabird flytter kontoret fra Oslo til Bergen hvor også Shearwater har sitt kontor.
- Ny CEO i Seabird er "midlertidig" og det er ikke blitt hintet om noen ny CEO
- Norne mener Seabird er oppkjøpskandidat og nevner Shearwater som en mulig kjøper.
Dette var noen argumenter for oppkjøp. Kanskje andre har flere.
infrarød
20.11.2019 kl 10:23
3666
hvordan lukter du oppkjøp
Kimlee er inne på et par gode punkter, ellers bør man se i det store bildet, der alle ledd i denne sektoren trenger en kraftigere konsolidering i tiden fremover. Derfor utmerker sbx seg godt som et oppkjøpskandidat med den attraktive balansen, svært få har..
Deepvalue10
20.11.2019 kl 10:45
3250
Tror det er greit å minne trøstesløse aksjonærer i SBX på at de har kjøpt tre nyere båter og har topside utstyr som til sammen utgjør over en krone per aksje i nettoverdier.
Markedet er også godt nok til at de vil tjene gode penger, men dårlig execution har medført at resultatene så langt har underprestert vesentlig.
Jeg tror kostnadskuttene og bedre execution på kontrakter fremover gjør at SBX har alle tiders mulighet på et reelt comeback på aksjekursen enten det blir oppkjøp eller ei.
Markedet er også godt nok til at de vil tjene gode penger, men dårlig execution har medført at resultatene så langt har underprestert vesentlig.
Jeg tror kostnadskuttene og bedre execution på kontrakter fremover gjør at SBX har alle tiders mulighet på et reelt comeback på aksjekursen enten det blir oppkjøp eller ei.
Redigert 21.01.2021 kl 06:57
ken-guru
20.11.2019 kl 10:49
3234
Mager trøst for de som kjøpte for over 2 kr. I vinter blei 1,50 kr sett på som et kupp.
zxcvbnm
20.11.2019 kl 12:05
3167
1.5 kr har aldri vært et kupp. Derimot nå er selskapet et kupp,fordi nå er båter/eiendeler fratrukket gjeld/børsverdi, i pluss.
Det har det aldri vært i SBX tidligere. Når det er sagt,så kan alltid kursen synke. Ikke uten grunn jeg solgte 50% av SBX posten til 0.63kr selv.
Den tar jeg igjen på 0.56 og lavere. Det er over 12% lavere. Som igjen utgjør ca 180 000kr. Så man må alltid jobbe med snitt. Det har jeg påpekt til det kjedsomme.
Det har det aldri vært i SBX tidligere. Når det er sagt,så kan alltid kursen synke. Ikke uten grunn jeg solgte 50% av SBX posten til 0.63kr selv.
Den tar jeg igjen på 0.56 og lavere. Det er over 12% lavere. Som igjen utgjør ca 180 000kr. Så man må alltid jobbe med snitt. Det har jeg påpekt til det kjedsomme.
Myrseth har peiling på seismikk markedet? Eller?? Fullstendig katastrofe anbefalinger så langt, både sbx og ikke minst magseis!!
zxcvbnm
20.11.2019 kl 12:14
3138
Myrseth/fondet har miel posten på topp 20 . Over 23 millioner aksjer. Så de bør håpe på oppgang..
zxcvbnm
20.11.2019 kl 12:35
3088
Dessverre har flere og flere analytikere og meglere spilt seg selv ut over sidelinjen. Til tross for at de kan "bruke" nyhetsbildet for diverse tips etc,bommer de oftere og oftere. Et fåtall tar de seriøst. Nå sitter alle med internett og kan snakke med hverandre over hele verden,om man er analytiker eller ikke.
Hadde Myrseth hatt litt tro på egne analyser og utsagn,burde vedkommende økt sin andel betydelig i SBX. Da kanskje han hadde blitt tatt seriøst.
Hvorfor kjøper ikke Myrseteh/Miel fondet seg opp til over 5% og børsmelder dette? De har nå 4,29%. Ville ikke det løftet kursen betraktelig så vet ikke jeg.
Men igjen,folk er dritt lei analytikere og meglere. 90% av de hadde vært konkurs om de ikke hadde brukt andres penger å handle for.
Analytikere og meglere har blitt faset ut av roboter og algoritmer. Alle driter i selskapet så lenge de tjener penger. Så om kursen går opp eller ned,hvem bryr seg.
Å sitte LONG er helt ut. I de fleste aksjer må man ri bølgene.
Eneste jeg er LONG i er KOG. Selv det har jeg stopploss.
Hadde Myrseth hatt litt tro på egne analyser og utsagn,burde vedkommende økt sin andel betydelig i SBX. Da kanskje han hadde blitt tatt seriøst.
Hvorfor kjøper ikke Myrseteh/Miel fondet seg opp til over 5% og børsmelder dette? De har nå 4,29%. Ville ikke det løftet kursen betraktelig så vet ikke jeg.
Men igjen,folk er dritt lei analytikere og meglere. 90% av de hadde vært konkurs om de ikke hadde brukt andres penger å handle for.
Analytikere og meglere har blitt faset ut av roboter og algoritmer. Alle driter i selskapet så lenge de tjener penger. Så om kursen går opp eller ned,hvem bryr seg.
Å sitte LONG er helt ut. I de fleste aksjer må man ri bølgene.
Eneste jeg er LONG i er KOG. Selv det har jeg stopploss.
Det er ikke bare Seabird analytikere har bommet på. Veldig mange innen oljeservice og seismikk har hatt dramatiske kursfall.
De har faktisk bommet på hele bransjen og gikk ut med nesten løfter om en kjempeopptur som ikke kom men som forhåpentligvis starter neste år.
De har faktisk bommet på hele bransjen og gikk ut med nesten løfter om en kjempeopptur som ikke kom men som forhåpentligvis starter neste år.
zxcvbnm
20.11.2019 kl 12:55
3047
Det er mer generelt jeg mener. Meglere og analytiker bommer stort sett på det meste.
Men nå er SBX er meget godt kjøpt. Det er fordi verdi båter minus all gjeld etc overstiger børsverdien. Så har man tolmodighet nå,vil man med 90% sannsynlighet tjene penger over et 4mnd perspektiv.
Eneste grunnen til ingen ser verdien av kjøp i SBX,er fordi et fåtall som kjøper aksjer ser eller leser q-rapportene. De fleste følger bare saueflokken. 1.5-2 kr har aldri vært noe godt kjøp i SBX. Det har tallene aldri vist. Men fordi om tallene ikke viser det kan kursen stige og i motsatt fall når tallene viser det fortsatt synke. Men over en periode på 3-4 måneder nå,vil verdien overvinne dagens kurs. Derfor har jeg kursmål på 0.8-0.85 kr. Bare vent å se. Jeg lever også meget godt med 0.7 kr.
Men nå er SBX er meget godt kjøpt. Det er fordi verdi båter minus all gjeld etc overstiger børsverdien. Så har man tolmodighet nå,vil man med 90% sannsynlighet tjene penger over et 4mnd perspektiv.
Eneste grunnen til ingen ser verdien av kjøp i SBX,er fordi et fåtall som kjøper aksjer ser eller leser q-rapportene. De fleste følger bare saueflokken. 1.5-2 kr har aldri vært noe godt kjøp i SBX. Det har tallene aldri vist. Men fordi om tallene ikke viser det kan kursen stige og i motsatt fall når tallene viser det fortsatt synke. Men over en periode på 3-4 måneder nå,vil verdien overvinne dagens kurs. Derfor har jeg kursmål på 0.8-0.85 kr. Bare vent å se. Jeg lever også meget godt med 0.7 kr.
Problemet er at det er mange som sitter i Seabird med snitt over dobbelt av dagens kurs. De fleste aksjonærer er nok der.
infrarød
20.11.2019 kl 13:07
3020
Solgte mine 200K også på 0.63 som jeg kjøpte for 0.50. Tok en minitrade. Men den største delen av posten sitter jeg fast med. Går bare nedover dette her. Får se om denne nye ledelsen ikke bare har det i kjeften. Vi må gi dem noe tid.
zxcvbnm
20.11.2019 kl 13:14
3003
0.80 kr er bare første stopp på reisen. Når retningen snur,da kommer gribbene. Det vet alle. Kommer det en 30-40% melding så er vi over krona samme dag. Ikke noe problem det sett i lys av verdien i SBX. Men alt kan skje i aksjer og SBX trenger å snu trenden. Dette jobber garantert nye ledelsen/styret med. I q3 ville de selvfølgelig som jeg påpekte,putte mest mulig dritt på det gamle styret og ledelsen.
Nye styret og ledelsen er selvfølgelig under stort press og som du påpeker (store aksjonærer har veldig høyt snitt),det gjør presset enda verre.
Nye styret og ledelsen er selvfølgelig under stort press og som du påpeker (store aksjonærer har veldig høyt snitt),det gjør presset enda verre.
Syns ikke de har så mye i "kjeften" men de har sagt at de vil endre strategi og spare mye utgifter.
De har også sagt at de kommer til å inngå flere kontrakter og det tror jeg på.
De har også sagt at de kommer til å inngå flere kontrakter og det tror jeg på.
infrarød
20.11.2019 kl 13:29
2964
Ja jeg har litt mer tro på dem nå enn jeg hadde med forrige ledelsen. Nå nevnte de under spørrerunden at de jobbet med 2 kontrakter som skulle nevnes innen noen uker. Seinest midten av Desember. Den ene har de meldt mens den andre venter vi på. Hvis denne ledelsen holder ord og melder kontrakter som lovet så kan de kanskje vinne tillitten tilbake fra alle alsjonærene. Men så er veien videre da. Må jo komme med mer der også.
«Strategiske endringer» koster gjerne en hel del. Når kommer neste utdannende emisjon..? På en glad dag der oljeprisen har krakka seg under 50 dollar fatet..?
-
«
- 1
- 2 »