Havyard skal gjøre skipsfarten grønn

focuss
HYARD 05.11.2019 kl 11:46 75702


Marcet Cap: 107 mill. Say no more.
Redigert 21.01.2021 kl 09:32 Du må logge inn for å svare
Anders9ls1
13.11.2020 kl 11:19 4854

Havyard har virkelig levert varene siste 2 mnd. Jeg tror faen ikke jeg selger noe her før vi runder 20 altså. MCAPen er jo til å le av og denne kontrakten kan jo raskt vise seg å være verd mere enn hele selskapet 🤣
Redigert 21.01.2021 kl 07:44 Du må logge inn for å svare
forzavinger
13.11.2020 kl 11:24 4821

Kr,30,- før Jul:::))))))))))
Redigert 21.01.2021 kl 07:44 Du må logge inn for å svare
Anders9ls1
13.11.2020 kl 11:27 4768

Havyard-aksjen stiger med om lag 60 prosent etter nyheten om at datterselskapet Norwegian Greentech har sikret en flåteavtale med det norske rederiet Wilson.
Avtalen er Norwegian Greentechs desidert største hittil, og gjelder leveranse av rensesystemer for ballastvann til alle skipene Wilson eier. Wilson driver en flåte på 120 skip, og eier de fleste selv.
Det kom frem i en børsmelding fredag.
Like før klokken 11 handles Havyard-aksjen til 7,42 kroner, opp 60 prosent for dagen. Aksjen startet året på 3,18 kroner.
– Dette er en enormt viktig avtale som vi har jobbet med over lang tid, sier Jon Olav Kopperstad, senior salgssjef i Norwegian Greentech, i en uttalelse.
– Denne avtalen er med på å sikre stor aktivitet i for Norwegian Greentech i flere år fremover, sier han.
Det opplyses ikke om noen kontraktsummer i meldingen
Redigert 21.01.2021 kl 01:36 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.11.2020 kl 11:35 4737

Svend Egil Larsen, Twitter @selaco
"HYARD: Avtalen innebærer at Norwegian Greentech skal levere rensesystemer for Ballastvann til alle Wilson sine eide skip, hovedsakelig i perioden 2020 til 2024. Flåten består pr. i dag av 120 skip. Buy TP 32 :)"
Redigert 21.01.2021 kl 01:36 Du må logge inn for å svare
Møre75
13.11.2020 kl 11:43 4701

Skal ikke se bort i fra der kommer enda flere nyheter før q3..
Redigert 21.01.2021 kl 01:36 Du må logge inn for å svare
Billyjojimbob
13.11.2020 kl 13:38 4587

Ser ut som denne glapp litt tidlig.🍻grattis
Redigert 21.01.2021 kl 01:36 Du må logge inn for å svare
MMM2
13.11.2020 kl 13:57 4525

Den hedder 20 NOK i næste uge! All in her. God weekend
Redigert 21.01.2021 kl 01:36 Du må logge inn for å svare
Møre75
13.11.2020 kl 14:22 4443

Skal se det den ryker mer opp på.slutten av dagen
Redigert 21.01.2021 kl 01:36 Du må logge inn for å svare
Anders9ls1
13.11.2020 kl 15:06 4362

Takker :)
Redigert 21.01.2021 kl 01:36 Du må logge inn for å svare
focuss
14.11.2020 kl 17:56 4118

Rensing av ballastvann er et viktig miljøtiltak, det er noe jeg merker selv med oppblomstring av stillehavsøsters rett utenfor brygga mi. Det har blitt jobbet med internasjonale tiltak for å eliminere slik miljø forurensning siden1992 og i september 2017 ble det oppnådd enighet om at alle skip i internasjonal fart måtte installere systemer for rensing av ballast vann. For nybygg med umiddelbar virkning men det ble etter hvert åpenbart at det ikke var mulig å få dette til for skip som allerede var i drift. De fikk derfor i 2019 en dispensasjon til å seile uten ballastvann rensing i en fem års periode frem til 2024. Det er derfor kontrakten med Wilson strekker seg frem til 2024. Havyard var blant de første til å få godkjent et ballast vann rense system og deres system som er svært kompakt tilbyr store fordeler når installering i skip som ikke opprinnelig var bygd med dette formålet. Skipseierne har nå kniven på strupen. Få systemet installert innen 2024 eller ta skipet ut av markedet. Det kan virkelig bli konkurranse om å få kontrakter på plass fremover med stigende priser som resultat.
Redigert 21.01.2021 kl 01:36 Du må logge inn for å svare
focuss
14.11.2020 kl 18:16 4076

Havyard er i ferd med å bli så grønn innen maritim sektor som det er mulig å bli med teknologi på plass for:
- Ballast vann rensing. Påkrevet fremover
- Elektrisk drift av ferger/skip
- Hydrogen drift av ferger/skip
Redigert 21.01.2021 kl 01:36 Du må logge inn for å svare
focuss
14.11.2020 kl 18:41 4023

Så hvorfor er aksjen så lavt priset når selskapet er så perfekt posisjonert? Selskapet er i brudd med sine låneforpliktelser, lang gjeld er omgjort til kort gjeld og egenkapitalen er negativ. Kreditorene har latt selskapet drive videre i denne situasjonen i lang tid mens forhandlinger med kreditorene har foregått. Det er jo ikke snakk om en mammut gjeld slik en del offshoreselskap og flyselskap sliter med, men en gjeld som det bør gå å finne en løsning på. Den gigantavtalen som de nå har halt i land med Wilson bør gjøre det lett for selskapet å få til en re finansiering. Derfor er avtalen med Wilson så viktig. Tror neppe Wilson hadde gått på en avtale slik de har med Havyard dersom de trodde selskapet kunne gå konkurs. Og hvem skulle være interessert i at et selskap som Havyard skulle gå konkurs. Verken regjering eller kreditorer. Den dagen det kommer en melding om at refinansiering er etablert så tror jeg aksjekursen får vinger å fly med. Er det aktuelt med emisjon? Hovedeier Per Sævik er vel ikke så glad i emisjoner og derfor er det jo ikke så mange aksjer i selskapet. I dagens situasjon burde det være kurant å finne andre løsninger. Dette blir opplagt en spennende aksje å følge fremover.
Redigert 21.01.2021 kl 01:36 Du må logge inn for å svare
Anders9ls1
14.11.2020 kl 19:11 3728

Fra finansavisens papirutgave:

Wilsons driftsdirektør Thorbjørn Dalsøren presiserer at både norske og utenlandske aktører er blitt vurdert for jobben, og legger til at rederiet lenge trodde det måtte utenlands for å finne en levrandør av rensesystemene.

Rensesystemer for ballastvann er hovedproduktet til Norwegian Greentech i dag. Selskapet leverer imidlertid også utstyr til havbruksnæringen, både på land og til vanns.

Snakk om å settes på kartet da.
Redigert 21.01.2021 kl 01:36 Du må logge inn for å svare
focuss
14.11.2020 kl 19:24 3717

Anders9ls1
Ja det er veldig interessant kommentar Dalsøren kommer med. Det er jo opplagt at han i mange år har vært kjent med Havyard og deres teknologi som de har behov for. Havyard var jo lenge blant de få som hadde ett godkjent stempel. Derfor tror jeg at grunnen til at han lenge har trodd han måtte utenfor landet har vært Havyards finansielle situasjon. Når de nå har valgt Havyard tror jeg det kan være på grunn av at de har blitt kjent med at Havyars finansielle problemer vil få en akseptabel løsning. Det vil ikke minst bli veldig hyggelig for aksjonærene.
Redigert 21.01.2021 kl 01:36 Du må logge inn for å svare
Anders9ls1
14.11.2020 kl 20:08 3669

Interessant tolkning det :)
Redigert 21.01.2021 kl 01:36 Du må logge inn for å svare
focuss
14.11.2020 kl 21:00 3618

Verftet til Havyard i Hyllestad innerst i Sognefjorden er en hjørnestensbedrift i bygda. Det sitter langt inne for ledelsen å gjøre som de meldte om sist uke, nemlig å legge om driften til vedlikehold og service og bort fra nybygg. Konsekvensen blir at 100 mennesker fremover vil miste jobben. For kreditorer og aksjonærene betyr det at forkus fremover blir lønnsomhet og i mindre grad sysselsetning. Jeg tenker at dette er også et skritt for å få på plass en langsiktig finansieringsordning.

I sum så ser det ut for meg at nye kontrakter og omstruktureringer som finner sted i disse dager er grep som kan føre til en reprising av Havyard i en grad aksjonærer på OSE sjelden får anledning til å være med på.
Redigert 21.01.2021 kl 01:36 Du må logge inn for å svare
Møre75
14.11.2020 kl 21:08 3593

Kan kommune å stat komme inn som en sikkert her er jo dette gull hvert, slik jeg leste det skulle kommunen gjøre alt de kunne for å hjelpe verftet
Redigert 21.01.2021 kl 01:36 Du må logge inn for å svare
Stokk Dum
14.11.2020 kl 21:13 3568

Detalj for de fleste kanskje, men Leirvik og Hyllestad er ikke innerst i Sognefjorden.

mvh
Redigert 21.01.2021 kl 01:36 Du må logge inn for å svare
focuss
14.11.2020 kl 21:22 3566

Stokk dum
Det har du helt rett i. Takk for korrigeringen. Det ligger vel i samme fjordsystemet innerst i en fjord rett nord for Sognefjorden. Ikke så lokalkjent jeg men akkurat det burde jeg sikker sjekket før jeg skrev det. Det er ikke Leirvik på Stord slik man jo kan surre med.
Redigert 21.01.2021 kl 01:36 Du må logge inn for å svare
focuss
15.11.2020 kl 13:35 3286

Verdien av Havyard på børs i dag er ca 200 millioner. Melding om at refinansiering er i orden så tror jeg verdien stiger raskt til 400 millioner for deretter å spise seg litt langsommere opp mot 800 millioner. Dette uten noe vekt på deres grønne profil ved å bringe den grønne bølgen til skipsfarten. Dersom man får markedsført dette selskapet mot tyske grønne investorer via Clearstream som NEL så kan vel disse tallene dobles en del ganger.
Redigert 21.01.2021 kl 01:36 Du må logge inn for å svare
bobinvest
15.11.2020 kl 14:34 3195

Hvorfor linker du til en 3 år gammel artikkel?
Redigert 21.01.2021 kl 01:36 Du må logge inn for å svare
focuss
15.11.2020 kl 15:25 3147

Det gjør jeg fordi den er relevant mer enn noensinne. Og artikkelen beskriver antall relevante skip til 60000.
Redigert 21.01.2021 kl 01:36 Du må logge inn for å svare
focuss
15.11.2020 kl 15:50 3103

Vi snakker her om et vaskeekte turnaround selskap, eller selve oppskriften på en rask reprising. Omlegging av strategi for verftet fra nybygg til service og vedlikehold reduserer trolig kostnader med rundt 100 mill i året. Dette samtidig som de går vekk fra tapsbringende nybygg kontrakter til lukrative service og vedlikehold kontrakter gjør stor forskjell på bunnlinje. Legger vi på toppen av dette boom når det gjelder etterspørsel etter systemer for ballastvann rensing og ekspertise mot batteri og hydrogen drift så blir vel godte posen full.
Redigert 21.01.2021 kl 01:36 Du må logge inn for å svare
Møre75
15.11.2020 kl 16:31 3072

Tror vi har mye å se fram til framover
Redigert 21.01.2021 kl 01:36 Du må logge inn for å svare
Nsxnsx
26.11.2020 kl 13:59 2465

Å i sava.....de kommer til å tjene penger fremover :)
Redigert 21.01.2021 kl 01:36 Du må logge inn for å svare
Møre75
26.11.2020 kl 14:06 2479

Hadde gjort seg med noen kjempe kontrakter no 🤣
Redigert 21.01.2021 kl 01:36 Du må logge inn for å svare
focuss
26.11.2020 kl 14:10 2466

Snakk om å få det levert i fanget. Dette er jo helt enormt for Havyard.
Redigert 21.01.2021 kl 01:36 Du må logge inn for å svare
Theo19
26.11.2020 kl 14:17 2450

Hvorfor det da,ser ikke slik ut på kursen.Liten kjøpsinntresse nå.
Redigert 21.01.2021 kl 01:36 Du må logge inn for å svare
focuss
26.11.2020 kl 14:17 2458

Alle nye ferger skal være grønne fra 2023.....................Havyard
Alle skip skal ha ballastvann renseanlegg fra 2024........Havyard
Alle hurtigbåter skal være grønne fra 2025...................Havyard

Fra konkursprising til dette!!! Milde himmel.
Redigert 21.01.2021 kl 01:36 Du må logge inn for å svare
Montana
26.11.2020 kl 14:21 2443

Hvis det faller på grunn av Q3, så bare løp og kjøp. Det varer bare et stund.
Redigert 21.01.2021 kl 01:36 Du må logge inn for å svare
Utbyttet 2020
26.11.2020 kl 14:23 2445

Når legger dem frem q3?
Redigert 21.01.2021 kl 01:36 Du må logge inn for å svare
MMM2
26.11.2020 kl 14:26 2439

Har talt med IR i Havyard for kort tid siden. Regnskab kommer i dag. Må være lige på trapperne...
Redigert 21.01.2021 kl 01:36 Du må logge inn for å svare
sardinen
26.11.2020 kl 14:41 2394

Fra E24: Norsk satsing på hydrogenferger
Også norske aktører satser på hydrogenferger, og flere fergesamband skal etter hvert over på hydrogen.

Ferge- og hurtigbåtrederiet Norled starter opp en av verdens første hydrogenferger på sambandet Hjelmeland-Nesvik i Rogaland neste år, etter tidligere å ha fått bygget verdens første batteriferge.

I tillegg har samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) bestemt at fergesambandet Bodø-Moskenes skal drives med hydrogenferger fra 2024.

Redigert 21.01.2021 kl 01:36 Du må logge inn for å svare