Politiet «vurderer straff» etter Helge Ingstad havariet

Winston Smith
05.11.2019 kl 17:43 606

https://www.vg.no/i/WbXxpj

Er visst losen på tankskipet, vaktsjef på Fregatten og trafikksentralen på Fedje som skal straffes.

Greit nok at ting kunne vært gjort annerledes av både losen og trafikksentralen sett i ettertid.

Men det er (burde være) selvsagt å legge minst 95% av skylden for denne ulykken på vaktsjef på fregatten.

Når man i ettertid gjennomgår adferdsmønster etter ulykker og egentlig alle mulige hendelser ulykker eller ikke, vil man nesten alltid finne at noe kunne vært gjort annerledes, og bedre.

Men å legge skylden på f.eks losen er uhørt, for hadde fregatten f.eks fulgt med på rader hadde det selvsagt ikke spillt noen som helst rolle at tankskipet f.eks hadde dekkslys påslått eller ikke, eller at Fedje muligens kunne vært mer aktiv.

Men kjenner man myndighetene rett vil man forsøke å legge skylden også på de andre partene slik at man pulveriserer ansvaret som lå på Forsvaret.

Dette er kjent taktikk fra statens side.
Redigert 05.11.2019 kl 18:05 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
06.11.2019 kl 12:40 363

Bill to Hillary: I did not do it with will
Close but it was sigar.
No smoke but she was on fire.
Good night all in all
Slettet bruker
06.11.2019 kl 12:35 372

"At folk henger seg opp i dette med dekkslys er en total avsporing, dessuten er det ulogisk for dersom vaktsjef på fregatten virkelig trodde at dette var lysene på Sture hvorfor i all verden hadd de da kurs på styrbord side av disse lysene, en kurs som ville ført til at de kjørte på land?!"

Så du tror altså at de gjorde dette med vilje. God natt.
Winston Smith
06.11.2019 kl 12:18 381

Alle som fører båter som dette vet at radar er et ekstremt viktig instrument å følge med på, hadde vaktsjef kikket på radar før dette skjedde hadde dekkslys vært totalt uvesentlig, det som skjedde her var at folkene på fregatten «glemte» å følge med på radar, en kardinalfeil av dimensjoner.

Å skylde på dekkslys blir omtrent som å kjøre bil uten å følge med gjennom frontruta, snakke med passasjeren samtidig som man krasjer inn i motgående bil som tilfeldigvis kjører med parklys, og så i ettertid si at en vesentlig årsak til kollisjonen var at den andre føreren hadde feil belysning på bilen.

At folk henger seg opp i dette med dekkslys er en total avsporing, dessuten er det ulogisk for dersom vaktsjef på fregatten virkelig trodde at dette var lysene på Sture hvorfor i all verden hadd de da kurs på styrbord side av disse lysene, en kurs som ville ført til at de kjørte på land?!
Slettet bruker
06.11.2019 kl 12:02 393

Mye deilig skråsikkerhet i denne tråden :)
Slettet bruker
06.11.2019 kl 12:01 397

Og hva vet du om det? Fregatten hadde neppe trodd tankskipet var en terminal om de hadde vanlig lanterneføring, men jeg vil ikke konkludere for mye før jeg ser rapporten. Havarikommisjonen kjørte en fullskala simulasjon i Hjeltefjorden med Sola for å se på nettop dette.

Det blir også spennende å se hvor mye det står om hvilken type navigasjonstrening fregatten holdt på med. Hadde de slått av eller dekket til noen instrumenter feks.
Jeg regner det også som rimelig sikkert at de anbefaler forsvaret å bruke AIS i sterkt traffikerte farvann. USA kom til denne konklusjonen etter 2 kollisjoner i Asia for noen år siden.
Redigert 06.11.2019 kl 12:07 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
06.11.2019 kl 11:37 415

Rapporten kommer på fredag. Blir spennede å se hva de konkluderer med. Jeg har jo lagt ut i det vide og brede om hva jeg tror skjedde men jeg er litt spent på hvorfor tilsynelatende kapteinen på Sola går helt fri mens losen skal takes. Er det fordi kommunikasjonen foregikk på norsk? Om feks dekkslysene er en faktor så er dette mer kateinens enn losens forsømmelse.
Slettet bruker
06.11.2019 kl 01:05 497

Fregattens sorti. Jeg håper inderlig at havarikommisjonen rapport gis ut i toalett rulls form, slik Libya rapporten til Høyre koryfeer eks utenriksminister Petersen rapport ble ønsket til del. Da den ble kvalitet sikret av arbeidsmann her fra APe land selveste Barth Eide.

https://www.derimot.no/afrikas-fremste-velferdstat-knust-av-nato-na-er-landet-i-opplosning/
Winston Smith
05.11.2019 kl 23:17 519

Som sagt, i rapporten vil man forsøke å pulverisere ansvaret slik at man fordeler det på alle de tre involverte partene, på tross av at vanlig sunn fornuft ville plassert minimum 95% av ansvaret på kun broa på fregatten. Og 95% er et konservativt anslag...
Redigert 05.11.2019 kl 23:17 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
05.11.2019 kl 21:50 538

Når kommer da den "endelige" rapporten fra Havarikommisjonen som viste udugeligheten til de involverte på brua? Det er ett år siden "ulykken"
Redigert 05.11.2019 kl 21:50 Du må logge inn for å svare
kokkohill
05.11.2019 kl 18:23 581

Losplikt for forsvaret i fredstid , er konsekvensen av denne rygggradsløse konklusjonen
Slettet bruker
05.11.2019 kl 18:15 590

Ikke overlegg ?
Hvem i karsjotten gett se ?
Og vi skal ikke ha flere sånn drittskip.
Heller fartøy som kan ha bevoktningautoritet av farvann og fiske gett se.
Og kunne brukes til nyttige ting.
Slettet bruker
05.11.2019 kl 17:53 601

Når ting går skeis som med HI er det ikke med forsett eller overlegg................da skal det straffes da.
Når ting går skeis med NAV, Domstoler og politikeridioter og det er gjort med overlegg.............da blir det nok ikke noe straff.


HALLO?