Tulle CMD for tulleinvestorer

Goldsmith
NAPA 05.11.2019 kl 18:04 10617

I dag holdt Napatech sin CMD etter at 3Q var sluppet. Det var en snodig seanse. Fult fokus på markedet og markedets store vekst.
Men markedsveksten har aldri i Napatechs børsnoterte liv – vært selskapets utfordring. Selskapets lille markedssegment har vokst hele tiden, men selskapets omsetning har falt siden 2015!!!!. Problemet har vært at selskapet ikke leverer – hverken den omsetningsøkningen de proklamerer eller noe lønnsomhet.
På CMD’en ar det lite fokus på hvordan Napatech skulle få omsetningsvekst – hva de faktisk skal gjøre. Det vi noterte var at selskapet skal få nye kunder med nye produkter(!), men hvordan det skal gjøres når løpende og langsiktig R&D (aktivert R&D) begge er halvert siden 2017, ja det kom man ikke inn på. Det er nok slik at selskapet ikke akkurat var fokusert i sin R&D før, men ca. DKK 35 millioner i samlet R&D og produktutvikling for 2019 er ikke mye. Selskapet sider de trenger design wins, men om de har kapasitet og kapabilitet til å oppnå design wins – ja det kan man lure på når kostnadskuttene har kastet ut mange ingeniører.
Fra et investorståsted er det fascinerende at markedet har sendt kursen til himmels samtidig som CMD ikke gir noe komfort rundt at selskapet har evnen til langsiktig vekst og tredje kvartal bekreftet at selskapet ikke vokser. 3Q kvartal bekreftet at selskapet ligger på plan til DKK 170 millioner for 2019, men det er jo ikke et vekstnivå. Det er langt bak omsetningen i 2015, 2016, og 2017. Det bekrefter at selskapet ikke vokser i takt med markedet. Selskapet taper markedsandeler, og det er naturlig å tro at dette skyldes gamle og dårlige produkter eller produkter som ikke lengre passer markedsbehovet. Ambisjonen for 2020 kan utledes til rundt DKK 200 – 210, som ikke er mer enn nivået i 2015. Da snakker vi om fem tapte år mens konkurrentene har innovert og vokst seg store og vitale.
Det er ingen tvil lengre om at Smets har gjort en nødvendig og fin jobb med å stabilisere Napatech, redusere arbeidskapitalen og kutte kostnader, men den jobben gjør ikke selskapet i stand til å vokse. Selskapet har ikke vokst siden 2015 og har dermed oddsen mot seg. Selskapet har heller ikke mye penger å investere i vekst – Napatech har fremdeles ca DKK 50 millioner i gjeld (30 i bankgjeld og 20 i kundegjeld).
Når vi samtidig vet at selskapet har et styre som til de grader skrur dagens aksjonærer og en selskapsverdi på rundt NOK 500 millioner – så er det bare å fortsette å holde seg langt unna mens tulleinvestorer tar risiko som ikke betaler seg i lengden.
Redigert 21.01.2021 kl 07:33 Du må logge inn for å svare
Muggost
21.11.2019 kl 09:25 1253

Tja... Det har vært mye hodeløs hausing på dette forumet, og ikke bare i denne aksjen, så jeg synes det er greit at noen bidrar til å holde føttene litt på bakken. Om Analytikeren TROR (det er det han/hun skriver) at aksjen skal ned til 3-tallet så er vel ikke det noe å ta på vei for? Det smerter selvfølgelig å se at verdien på investeringen min blir enda lavere enn den allerede er, men det er også en god kjøpsmulighet her. Skal Napatech opp igjen over 5-tallet? Ja jeg TROR det - men på hvor lang sikt? Ikke i dag og ikke i morgen heller. Tålmodighet folkens, tålmodighet...

Og hvis man skal stikke fingeren litt i jorda: Journalisten i E24 hadde rett, hadde han ikke? Kanskje var det flaks, kanskje hadde han mer innsikt i temaet enn mange her vil innrømme? Ikke godt å vite - men det er i stort sett alle sammenhenger greit for folk å få litt for- og imot-argumenter før man handler en aksje. Det synes jeg analytikeren bidrar med :)
Redigert 21.01.2021 kl 02:33 Du må logge inn for å svare
Nordsea
21.11.2019 kl 10:13 1227

Muggost +++1000
Må legge til at det er vondt å lese når noen går fra det faglige til det personlige og bruker tom ikke elegant måte å uttale seg
Redigert 21.01.2021 kl 02:33 Du må logge inn for å svare
Nubie
21.11.2019 kl 10:28 1198

Hvordan er ståa i Thin renser’n...

Muggost har et godt poeng, men man må noen ganger si «nok er nok». Renser’n er ikke av typen som ønsker en balansert og nyansert diskusjon rundt temaet. Personen bedriver «skremsel propaganda» og sliter ut det eneste kortet han har «artikkelen».

Skal ikke blande inn andre aksjer i diskusjonen selv om jeg ikke klarte å dy meg innledningsvis. Å høre samme nick argumentere med «forsvarer ikke dagens verdi» av NAPA, mens man hodeløst hauser andre nullinntekt/ekstrem aksjer andre steder heiser et rødt flagg for meg.....

Redigert 21.01.2021 kl 02:33 Du må logge inn for å svare
Ærligtalt
21.11.2019 kl 14:07 1126

Anbefaler uansett ingen å selge her nå - om noe så bør det akkumuleres

Tips: Bruk Google kreativt... Muligens blir dere overrasket over informasjonen som ligger HELT tilgjengelig og med det en indikator på hvilken vei dette er dømt til å gå
Redigert 21.01.2021 kl 02:33 Du må logge inn for å svare