Okt Trafiktal - Færre passasjerer, økte inntekter og marginer


Nedenfor er et udklip fra artiklen E24 artiklen "Norwegian vil hente nye milliarder gjennom emisjon og lån" skrevet av André Haugen,Martin Hagh Høgseth, Asgeir Aga Nilsen og Marius Lorentzen (Publisert:Oppdatert: 5. november 2019 18:55, Publisert 5. november 2019 16:49)

"Færre passasjerer, men økte inntekter og marginer

Kort tid etter at Norwegian varslet emisjon og nytt milliardlån, legger selskapet også frem ferske trafikktall for oktober.

Det skjer en dag tidligere enn det Norwegian egentlig hadde planlagt.

Trafikktallene viser at selskapet fraktet 3,12 millioner passasjerer forrige måned, ned fra 3,38 millioner passasjerer i samme periode året før. Dette er en nedgang på åtte prosent.

Fyllingsgraden var i samme periode på 87,1 prosent, opp 2,1 prosentpoeng fra i fjor.

Basert på regnskapstallene kan man beregne at Norwegians billettinntekter økte med rundt 70 millioner kroner 2,97 milliarder kroner i oktober målt mot samme periode året før. Dette tallet inkluderer ikke ekstrainntekter, ombordsalg og inntekter fra bonusprogram.

Tallene viser dermed at Norwegian fortsetter dreiningen, der selskapet nedprioriterer vekst og heller ønsker å øke marginene. Selskapet har allerede varslet at kapasiteten vil bli kuttet neste år i den strategiske dreiningen fra vekst til lønnsomhet.

– Vi er godt fornøyd med at enhetsinntektene fortsetter å øke samtidig som vi fyller flyene godt og leverer bedre punktlighet. Vi har justert ruteporteføljen og kapasiteten for denne vinteren for å sikre at vi er godt posisjonert for å møte etterspørselen. Oktobertallene viser at vi fortsetter å levere på strategien om å gå fra vekst til lønnsomhet, sier fungerende konsernsjef og finansdirektør i Norwegian, Geir Karlsen.

Selskapet har inntekter per fløyet passasjerkilometer (yield) på 0,40 øre, en økning på 3 prosent fra året før. Samtidig var inntekten per tilgjengelig setekilometer (rask) på 0,34 øre, opp 6 prosent fra året før."
Redigert 05.11.2019 kl 19:42 Du må logge inn for å svare