Karlsen’s Catch-22 med 40 russisk Superjets

EliotS
NAS 06.11.2019 kl 07:01 2763

Ingen røyk uten ild lyder et gammelt ordtak. Aviation mediet «Airlinerwatch» har i tilleg til både russiske og norske medier omtalt at NAS har en eller anden avtale på vej med den russisk fly producent «Sukhoi».

Jeg fremhever Airlinerwatch fordi dette medie har været meget konkret om hvad avtalen skal bestå av. Her er den engelske tekst om nyheden:

«OCT 28, 2019

Norwegian to lease 40 Sukhoi SSJ100 jets

Moscow, Russia - Norwegian is in talks with the Russian aircraft manufacturer Sukhoi Commercial Aircraft for the lease of 40 SSJ100 regional jets.
Sources who are close to the matter claim that the Norwegian low-cost carrier has already signed a memorandum of understanding (MoU) in exchange for the rights to use trans-Siberian routes.

Norwegian has been trying to obtain permission from the Russian authorities for quite some time to launch direct flights via Siberia between Europe and Asia.
Sukhoi's SSJ100 is suffering from the lack of foreign customers. The aircraft is mostly operated on domestic routes in Russia and CIS countries.
The only foreign operators of the aircraft the Mexican Interjet and Irish CityJet removed the aircraft from their fleets due to the repeated engine failures and lack of spare parts.

So far this year, Sukhoi Commercial Aircraft has sold only one SSJ100 jet.

Last week, the Russian government sources announced that the Serbian flag carrier Air Serbia was in talks with the Russian aircraft manufacturer Sukhoi to acquire some SS100 Superjet.

The deal between Air Serbia and the UAC subsidiary to likely include the establishment of an SSJ100 MRO center in Belgrade that would be jointly managed by the Serbian MRO provider Jat Tehnika and Russian United Aircraft Corporation (UAC).

According to the Russian TV channel RBC, Sukhoi Commercial aircraft will initially deliver ten SSJ100 Superjets to Norwegian Air Argentina, the South American subsidiary of the Nordic carrier.

Another 30 aircraft will then join the parent company’s fleet.

In exchange for leasing 40 SSJ100, Norwegian is expected to have the right to use the trans-Siberian corridor.

The airline has been in talks with Russian authorities for several years to use the routes over Siberia for direct flights between its bases in Europe and destinations in China such as China, Japan, and South Korea.

Norwegian aims to save up to five hours of flight time and USD 80,000 on round flights using the shorter routes over Siberia.”

Med andre ord så er der her tale om en «Quid pro quo», hvor NAS tager 40 stk russisk produceret fly imod at de får tilladelsen til at fly på Sibirkorridoren.
Norwegian har kjempet en årelang kamp om å få tilgang på den russiske Sibirkorridoren for flyruter til Asia, slik SAS og Finnair har. Den norske regeringen har også stillet op til at hjelpe i forhold til at forhandle med russiske myndigheter om en avtale.

https://e24.no/naeringsliv/i/7laMRo/norwegian-haap-om-asia-ruter-etter-regjeringserklaering

Men hvis Norwegian annoncerer en avtale om de skal lease eller køb 40 stk Sukhoj Superjet 100 til en enhedspris på ca. 35 mio $ (ca. 320 mio NOK) så skulle der nok være nogen analytiker som fik morgen kaffen galt i halsen, hvis ikke NAS i forkant havde gjort greb. Det vil være en avtale på rundt 12,5 mia NOK og det ville helt sikkert få en del analytiker til at senke kursmålet for NAS. Men hvis NAS kan få frigjort de penge som selskapet har hos kreditkortinnløserne og de kan få udbetalt kompensation fra Boeing så er den økonomiske situation, hvor en sådan avtaler begynder at kunne lade sig gør. Der er dog fortsat behov for at være «kledt på til vinteren» og derfor giver det så meget mening også at lave en emission.

Karlsen og Smedegaard har dog også det dilemma at de ikke kan sige at de venter et par år med avtalen med Rusland om Sibirkorridoren. De bliver nesten nød til at ta avtalen når nu chancen var der. Der er her at Karlsen havde en Catch-22 indtil at han lavet emissionen igår aftes.

Jeg tror derfor at vi ganske snart ser en annoncering av den avtale, hvilket kommercielt bliver interessant. Avtalen er sikkert skruet sådan samme at flyvtalen ikke treder i kraft før end at den russiske regering har skrevet under på avtalen om korridoren. Derfor behøver NAS ikke at annoncere noget for øjeblikket.

Og det bliver især interessant hvis der samtidig kommer en alliance avtale på plads med AirAsia. JetBlue forhandlet Kjos med i et par år. Det har han også gjort med AirAsia. Det passer også ind med at de har fået et kinesisk JV op at stå.

I feb 2019 prospektet skrev NAS under strategi at de ville være et globalt flyselskab. Den vision er realiseret i ovenstående scenario og det uden at må tage en risiko, hvor man setter hele bedriften på spil.

Dette er spekulation fra meg men vi får at se hvad fremtiden bringer!
Redigert 27.11.2019 kl 18:44 Du må logge inn for å svare
Bartender
06.11.2019 kl 07:21 2673

Jeg liker å lese spreke spekulasjoner til morrakaffen, så takk EliotS - dette er spennende lesning. Sibirkorridoren er noe NAS har ønsket seg lenge, og om det må noen titalls "russerfly" til for å lande avtale med Putin så er det greit for meg. Flyene kan tas i bruk f.eks. i asia og søramerika, og dermed ikke irritere amerikanerne nok til å få sanksjoner i bytte fra den kanten. Og nå som økonomien til selskapet er reddet kunne kanskje dette være neste trekk fra Karlsen ?
erikleif
14.11.2019 kl 00:48 2161

Ja det hadde vært noe å tro på hvis dette er planen
Herman*
14.11.2019 kl 01:09 2134

Her snakker vi vel om leasing og ikke kjøp, noe jeg antar er litt vesentlig i denne sammenheng.
EliotS
14.11.2019 kl 04:46 2074

Jeg regner med at dette vil blive lagt over i JV’et.
gbkvinlog
14.11.2019 kl 07:54 1906

Håper ikke de skaffer seg eiendeler ingen vil ha. Man ser siste året hvor gunstig det er å eie objekter markedet vil ha og som har salgsverdi.
Pitti
14.11.2019 kl 22:09 1567

åpenbart fly russerne sine fly. Dette kan ikke sies om feks boeing max ingen veit sikkert hva tid og om de skal lette i det hele tatt igjen... Da vil kanskje halve verden har Sukhoi? Og ikke glem, denne dealen vil kanskje åpner den russiske Sibirkorridoren for NAS...
EliotS
16.11.2019 kl 09:40 1202

For et par uker siden møttes Rusland's utenriksministrene Sergei Lavrov og med utenriksministrene Ine Eriksen Søreide på Grenselandmuseet i utkanten av Kirkenes. Der fikk de en omvisning før de satte seg ned i et formelle møtet. Jeg er ikke i tvivl om at Frode Berg var et vigtigt tema. Senere møte Lavrov også Erna Solberg.

Der er sikkert en hel rekke saker som blev diskuteret på disse møter men jeg har også på fornemmelsen at NAS's "Memorandum of Understanding" på de 40 SSJ100 og Sibir-korridoren har været tema der blev diskuteret.

Nu er Frode Berg saken løst. Nu bliver det nemmere at få andre ting på plads med Rusland.