Strategiske valg

Må innrømme dette var ett skudd for bauen ... emisjon ventet jeg ikke inneværende år.
De har solgt NOFI , solgt flere fly ...

Jeg velger å tro at emisjonen , som opplagt er nødvendig, også er ett strategisk valg i forhold til forhandlingene med Boeing.
At NAS er tvunget til emisjon , som en direkte årsak til MAX/RR problematikken ... vil være ett moment i forhandlingene.
De 2,5 mr som nå er hentet inn skal dekkes av Boeing.

Boeing er nødt til å betale erstatning for 18 MAX fly som står på bakken , samt forsinket levering av 16 MAX fly.
Videre har NAS utsatt levering av flere fly i 2020 ... dette hjelper Boeing stort , som allerede henger langt etter mht produksjons estimatene.
Tipper det blir enighet i forhandlingene en foreløpig sum .. med straks utbetaling i November.
Når Erstatnings summen engang til neste år gjøres endelig opp, er jeg ikke forundret over at erstatnings beløpet er 3 mrd-4 mrd pluss.

På bakgrunn av dette velger jeg å øke beholdningen gradvis frem mot juletider...Lykke til folkens !
40 kroner er bunn i aksjen .. .. og vi ligger bare ca 5 pst over bunn... blir nok litt øretrading til emisjonsaksjene er uti markedet, om ikke deler av Boeing erstatningen dukker opp snarlig :-)

Redigert 06.11.2019 kl 11:26 Du må logge inn for å svare
solb
06.11.2019 kl 11:46 1155

Med så mange større investorer som viste sin umiddelbare interesse både for emisjon og lån, er det vel ganske klart at man ser for seg en god gevinst etter hvert.
Jeg velger å tolke dette meget positivt og deltar for fullt videre i min målestokk.
solb
06.11.2019 kl 11:55 1092

Avklaring med Boeing vedrørende erstatning/leveranser må være kanskje neste store trigger?

Jeg ser en aksje som blir en stadig sterkere kjøpskandidat. Nå har de brukt alle verktøyene tilgjengelig. Solid ledelse som har bygd et solid fundament. Prisen i dag ser veldig gunstig ut. Får håpe prisen holder seg til neste lønning ;)
solb
07.11.2019 kl 09:20 625

I tråd med dette er det interessant å dvele litt ved Kjos & Kise sin tegningsiver i emisjonen nå. De går ikke inn med 115mill uten å ha vurdert caset meget nøye vil jeg tro? Og ingen kjenner vel tingenes tilstand bedre enn dem? Forrige hasteemisjon deltok de ikke i. Da solgte de tegningsretter til 18kr i bøtter og spann. Men situasjonen for Norwegian var nok av en helt annen og mer alvolig karakter da.
Nå derimot, virker det mer eller mindre som om det meste er løst. Nå er det strake veien frem? Jeg følger egen intuisjon og gjør like dan som K&K.
I mindre målestokk selvfølgelig.He,he.
abban
07.11.2019 kl 13:12 416

De har nok gjort emisjonen fordi de fant noen som var villige til å backe en stor nok andel til kr. 40.
Kanskje det er China Construction Bank eller et selskap i deres sfære.

Noen som vet når og hvor en kan se de hvem som tegnet seg i den rettede emisjonen?
Epona
07.11.2019 kl 13:32 347

GK har uttalt at det vanlige innen segmentet er rabatter på fremtidige kjøp. Det kan da tolkes dit hen at det ikke renner inn milliarder i erstatninger slik som antydet av mange. Bare et forsøk på å se det i perspektiv.
Redigert 07.11.2019 kl 13:39 Du må logge inn for å svare