WRL- Payment update

Kingen
WRL 01.06.2018 kl 08:01 37868

PRESS RELEASE
1 June 2018

WENTWORTH RESOURCES LIMITED
(Wentworth or the Company)

Payment update

Wentworth, the Oslo Stock Exchange (OSE: WRL) and AIM (AIM: WRL) listed
independent, East Africa-focused oil&gas company, today provides an update to
shareholders.

The Company is pleased to inform shareholders that payments received during
May 2018 for gas sales generated from the Mnazi Bay Concession in Tanzania
totalled $2.7 million net to Wentworth. Payments were received from both
Tanzania Petroleum Development Corporation (TPDC) and Tanzania Electric
Supply Company Limited (Tanesco) for one months gas sales and two months
gas sales respectively.

The Company is also pleased to report that gross production volumes during May
2018 from the Mnazi Bay gas field averaged 79 MMscf/d.

Redigert 21.01.2021 kl 05:42 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
05.06.2018 kl 18:55 8059

oops Symphony, trodde du hadde solgt deg ut.
Har du snakket med Sveen-Nilsen, eller? Hva sa han i så fall?

Nå har jo du Symphony helt fra jeg begynte å følge denne aksjen, skjelt meg ut omtrent hver gang jeg skrev litt kritisk til aksjen eller all haussingen. Du har snudd, selv om du fortsatte å skjelle meg ut, også etter at jeg ble positiv til den aksjen du selv eier /eide. Jeg tåler det, men aldri et forsonende ord, Du hevdet vel omtrent du skulle sogar forfølge meg til evig tid..

Når det er sagt, jeg er positiv over at WRL leverer gode resultater, får ny daglig leder, men er litt blandet skeptisk / lettet hvis Kathrine Roe slutter, Selv om hun er din favoritt, Symphony, mener jeg hun ikke har gjort særlig mye for å fronte aksjen. Når analytikere og megler jeg snakket med, knapt visste om WRL i det hele tatt, er det tegn på at hun ikke har gjort noen god jobb overfor det norske investor / finansmiljøet. Og vi vet at i England, er det knapt omsetning av aksjen.

God sommer - i håp om seriøst svar.
Redigert 21.01.2021 kl 05:42 Du må logge inn for å svare
OzSurfer
05.06.2018 kl 19:21 8036

Hvor for skal Kathrine slutte fordi hun har et styreverv i et annet firma?
Redigert 21.01.2021 kl 05:42 Du må logge inn for å svare
NikkelRev
05.06.2018 kl 19:40 8012

Faroe har genfors dagen før wentworth på samme adresse, og Katherine inn i styret. De har tydeligvis noe felles
Redigert 21.01.2021 kl 05:42 Du må logge inn for å svare
40something
05.06.2018 kl 19:53 8180

Jeg tror som jeg tidligere har sagt at alle analytikere ønsker å spå riktig i det korte bilde. Derfor tror jeg at Sveen uttaler å ta gevinst. det er sikkert flere som er positiv til Wrl men ønsker ikke å stå frem før mange mener det samme. Ingen tjener penger før volum kommer over et nivå.
Redigert 21.01.2021 kl 05:42 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
05.06.2018 kl 20:33 8138

Symp...
Nå er det vel ikke alle som har tatt feil. Men forstår at å svelge den hårete kamelen ikke er så veldig lett....
Redigert 21.01.2021 kl 05:42 Du må logge inn for å svare
davan
05.06.2018 kl 21:36 8089

Aksjen fra helvete dette, beveger seg ikke i det hele tatt, skulle foreks ha kjøp qec i stedet så hadde det vert en halv årslønn nå!!
Redigert 21.01.2021 kl 05:42 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
06.06.2018 kl 00:02 7957

davan. backtrading er kjempelett.
WRL er en aksje som tjener penger, og så lenge det er tilfelle, kan du ikke tape på sikt.
Jeg var inne en stund i Qec, fordi en kompis anbefalte aksjen, - i følge min venn burde jeg pantsette, hus, hytte, leiligheter og båt og kjøpe Qec, han var inspirert av en megler i Pareto, Kjøpte litt tror det var rundt 7 da kursen steg som en rakett, men solgte heldigvis ganske raskt. Etter at jeg solgt falt aksjen til ca 5,50 For meg fremsto Quec som en aksje fra helvete. selv om jeg var heldig og kom ut med et tap på noen tusener.
Qec er verdsatt til ca 2,5 milliarder kr., de hadde et salg i 1. Q på 9,5 mill $ og det ga et overskudd på 59 K $. Qec tapte 25 mill $ i 2017, og hadde likvide midler på 40 mill $ og gjeld på 46 mill $ i følge 2017 regnskap.
Ja Qec har vunnet en rettsak, og de har fått overtatt operatøransvar og rettigheter til et digert område, men vil myndighetene godta fracking virksomhet? Det gjenstår å se, hvis de ikke får tillatelse, er oppgangen høyst illusorisk.
Til sammenligning WRL har m. cap. på 574 mill nok, WRL har fått inn 7,4 mill $ i 1. Q i 2018 og det innebærer et betydelig overskudd - sannsynligvis vesentlig mer enn 1 mill dollar. ., Likvid kapital eller tilgodehavende for WRL var på 32 mill $. mens gjelden var på 17 mill $. Riktignok er en del av innbetalingene i 2018 1. Q oppgjør for tidligere leveranser- uten at jeg har regnet på hva eller hvor stort overskuddet blir .
Jeg er relativ overbevist om at det er vesentlig sikrere å investere i WRL enn andre oljemygger. . Det er fordi jeg tror selskap som tjener penger, vinner i det lange løp.
Redigert 21.01.2021 kl 05:42 Du må logge inn for å svare
icebear
06.06.2018 kl 08:03 7813

Da var dette i boks

Wentworth, the Oslo Stock Exchange (OSE: WRL) and AIM (AIM: WRL) listed independent, East Africa-focused oil & gas company, is pleased to announce an update to the Company's Onshore Rovuma asset in Mozambique ("Appraisal License").

Further to the update at the time of the 2017 Annual Financial Statements in March regarding the Company's formal request of a one-year extension of the Appraisal License, the Company has received confirmation from Instituto Nacional de Petroleo ("INP") that the extension has been granted. The extension will take effect from 16 June 2018 and enables Wentworth, along with its partner Empresa Nacional de Hidrocarbonetos ("ENH"), to continue to progress pre-drilling activities in the Tembo block.

The extension request was in part related to the above ground security situation in and around the Macimboa da Praia and Palma regions, adjacent to the Tembo block, which remain challenging. This has prevented safe access to the area for Wentworth staff and contractors. The Company continues to monitor the situation closely.

Bob McBean, Executive Chairman, said:
"We would like to thank the Minister, INP and our partner ENH for their support in securing this extension to the Tembo licence, which gives us the time and flexibility to progress our operational activities on the block. We remain focused on securing an additional partner to share risk in unlocking the onshore potential of the Rovuma basin".
Redigert 21.01.2021 kl 05:42 Du må logge inn for å svare
davan
06.06.2018 kl 08:12 7798

Takk for trøstende refeleksjon. Er bare blitt så jevlig frustert av hele wrl, etter mange år som aksjonær her. Har snitt på 3,45 så det er ikke så galt, men nå har den ligget å vaket rundt 3 lenge.
Det kan jo skje et eller annet, ønsker foreløpig ikke å selge med tap!
Redigert 21.01.2021 kl 05:42 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
07.06.2018 kl 08:06 7496

hei Davan
det er kanskje lurt å holde seg til WRL - som tjener penger - og ikke spekulere i selskap som taper penger som f. eks. Qec - som jeg antydet i innlegget over - etter å ha "fått" overtatt et gigantisk område - at det ikke ble tillatt med fracking der. Sveen Nilsen og andre analytikere gikk på en skikkelig smell ser det ut til. Så hvor mye skal man stole på analytikere?
Redigert 21.01.2021 kl 05:42 Du må logge inn for å svare
Kingen
07.06.2018 kl 08:15 7482

Nå har jo Pareto hausset QEC flere ganger med påfølgende emisjoner, så akkurat det meglerhuset stoler jeg ikke på. Ser ut som om menigheten går på limpinnen hver gang. Best å holde seg til selskaper som faktisk tjener gode penger som WRL.
Redigert 21.01.2021 kl 05:42 Du må logge inn for å svare
ken-guru
07.06.2018 kl 08:27 7457

Plutselig så kan avtalene bli endret her også. Så wrl er absolutt ikke trygt.
Redigert 21.01.2021 kl 05:42 Du må logge inn for å svare
bjay
07.06.2018 kl 08:47 7413

Davan,

Selv om WRL og aksjekursen mangler mye, som feks volum i aksjen og blest rundt selskapet. Likevel har de prestert langt over guidet volum i år, og forsetter og levere. Pengene kommer fortsatt jevnlig, og har gjort det en god stund. Det er fortsatt en del igjen, men det har gått riktig vei. Vi kan ikke si annet enn at selskapet leverer på MB, uten at det reflekterer på kursen. Det beste et selskap kan gjøre for at kursen skal gå er å levere gode resultater over tid. Det er også mange andre faktorer de kan ta tak (nevnt over og en rekke andre ganger), hvor de har mye og hente. Du har de siste dagene sett aksjer ala Qec "storme" frem på høyt volum og fin oppgang. Er man en av de som gikk inn i aksjen i går, vil de som mange ganger før sitte igjen med svarteper. Det vil bli blod i gatene, som det også har vært i APCL en rekke ganger. Dette er trader aksjer, og kun de beste sitter igjen med mye penger etter slike oppganger. Det er viktig og huske hvilken type investor man selv er, enn og følge med på kursen i alle andre selskap. Det er frustrerende at man ikke får betalt i form av kurs oppgang når man forventer det, men WRL er en "trygg" investering i forhold til mye annet av mygger. Se på klovnen Kengeru som stadig er inne og stikker i sår til WRL og kursen. Samtidig er det case ala APCL og Qec han mener er bra. I slike akjser skal du vite hva du holder på med, eller så kan du være blakk dagen etter. Det er en risiko i alle akjser, og derfor snakker man om r/r. I WRL mener jeg den er god pr i dag, men det får den enkelte gjøre opp sin egen vurdering. Analytikere følger ofte strømmen og volum. Derfor får ikke WRL noe fokus. Kunnskap har de sikkert, men de sitter med en haug med case de ikke klarer og følge opp på en god nok måte.
Redigert 21.01.2021 kl 05:42 Du må logge inn for å svare
Eankee
07.06.2018 kl 08:51 7397

Spot on bjay!
Redigert 21.01.2021 kl 05:42 Du må logge inn for å svare
Kingen
07.06.2018 kl 09:03 7371

Vil ikke akkurat sidestille Mnazi Bay med M&P/WRL med det som for eksempel foregår i gruve industrien. Gruveselskapene har tilsynelatende under rapportert på ressurser som er utvunnet og solgt ut av landet, samt betalt for lite i skatt på inntektene. Dette kan kalles ran av ressurser fra Tanzania, og det er forståelig at myndighetene nå har sikret seg eiendeler i dette.

Gass leveransene fra Mnazi Bay er levert på fastpris (indeksregulert) frem til år 2031 på. Prisen er heller ikke avskrekkende høy på gassen, kanskje tvert imot i følge artikkel vedlagt. I tillegg er statseide TPDC medeier med 20%, noe som gjør at de har eierskap allerede. Dette er ikke ran av ressurser fra Tanzania. Landet er helt avhengig av gassen de får fra bla. Mnazi Bay, og jeg sliter med å forstå at myndighetene vil gå inn å "tulle det til".

Så foreløpig tar jeg trusslene med å gjøre noe med olje/gass industrien med knusenede ro hva angår Mnazi Bay på kort og mellomlang sikt. Men på lang sikt vet man aldri hva som skjer, og det er vel dette WRL har kommunisert.

https://mozambiqueminingpost.com/2018/02/15/africa-oil-gas-tanzania-launches-nationwide-probe-into-gas-sector/
Redigert 21.01.2021 kl 05:42 Du må logge inn for å svare
ken-guru
07.06.2018 kl 09:04 7368

Ja det er skummelt det som skjer nå.
Redigert 21.01.2021 kl 05:42 Du må logge inn for å svare
bjay
07.06.2018 kl 09:24 7332

Kingen,

På den annen side, hvem selskap i hvilket som helst land kan garantere at det ikke skjer noe på lang sikt i forhold til lov og regel endringer? Jeg har sagt det tidligere, og som du også nevner. Dette var i hovedsak ment for "grove" avtaler, gjort til det beste for kun ett fåtall. Dette er ett ledd i og få sagt opp avtaler som oser av korrupsjon.(spesielt i gruvesektoren) De vil neppe gå inn i avtaler hvor det er rent mel, og stikke kjepper i hjulene for seg selv. Hva de bestemmer seg for på lang sikt tror jeg ja, nettopp tar lang tid. Der vil seriøse aktører blir hørt, da de er for avhengig av feks gass til at de bare kan toge frem.
Redigert 21.01.2021 kl 05:42 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
07.06.2018 kl 09:25 7347

Det er nok lurt av Tanzania å gå gjennom avtaler for det har nok skjedd mye korrupsjon, og enkelte selskaper har utnyttet situasjonen ekstremt.

Tanesco og MB området har bidratt vesentlig til at Tanzania har en av de sterkeste vekstratene i verden. Ingen grunn for Tanzania til å sage over den grenen de sitter på...
Redigert 21.01.2021 kl 05:42 Du må logge inn for å svare
40something
07.06.2018 kl 18:02 7141

Kun som tankeeksperiment. QEC markedsverdi er 1,5 miljard. Idag er oms. på 266 miljoner i handelen. Hvis Wrl med markedsverdi på 557 miljoner hadde hatt en oms. tett under 90 miljoner så er sammenligningen absurd. At det kan være så mange som satser i en enkeltaksje viser egentlig oppsiden i hva Wrl kunne ha omsatt hvis flere hadde den minste anelse om Wrl. En Tembo med success tror jeg ikke kunne skapt like mye volum som Qec idag. Men hva om.....?
Redigert 21.01.2021 kl 05:42 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
07.06.2018 kl 18:47 11721

Wentworth Receives Extension on Tembo
Thursday, June 7, 2018
Wentworth received confirmation from Mozambique’s Instituto Nacional de Petroleo (INP) that its extension on the Tembo block was granted. The extension allows Wentworth and its partner ENH to continue to progress pre-drill activities on the block.
The extension request was in part related to the above ground security situation in and around the Macimboa da Praia and Palma regions, adjacent to the Tembo block, which remain challenging. This has prevented safe access to the area for Wentworth staff and contractors. The company continues to monitor the situation closely.
Bob McBean, Executive Chairman, said: “We would like to thank the Minister, INP and our partner ENH for their support in securing this extension to the Tembo licence, which gives us the time and flexibility to progress our operational activities on the block. We remain focused on securing an additional partner to share risk in unlocking the onshore potential of the Rovuma Basin.”

https://www.petroleumafrica.com/wentworth-receives-extension-on-tembo/

Redigert 21.01.2021 kl 05:42 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
08.06.2018 kl 08:54 11445

Jim Johnny pleide jo å komme innom våre WRL tråder og skrive negativt om WRL. Alltid negativ. Han har nå skrevet noen tråder på det gamle forumet om Qec, og jeg svarte ham i en av disse trådene::: Ikke for å være skadefro, men....
Hei JimJohnny
Holdt på å si du burde ha gått til Specksavers ;-)

Du pleier jo å komme til WRL trådene og skrive drit om det selskapet, og så har du rotet deg inn i Qec,

WRL er en aksje som tjener penger som gress, og så lenge det er tilfelle, er det ikke dumt å være inne i den aksjen.
Jeg var inne en stund i Qec, fordi en kompis anbefalte aksjen, - i følge min venn burde jeg pantsette, hus, hytte, leiligheter og båt og kjøpe Qec, han var inspirert av en megler i Pareto, Kjøpte litt tror det var rundt 7 da kursen steg som en rakett, men solgte heldigvis ganske raskt. Etter at jeg solgte falt aksjen til ca 5,50 For meg fremsto Quec som en aksje fra helvete. Selv om jeg var heldig og kom ut med et tap på noen tusener. I ettertid steg den jo etter at de overtok forpliktelser og rettigheter fra Repsol....
Qec var verdsatt til ca 2,5 milliarder kr. etter Repsol dealen, de hadde et salg i 1. Q på 9,5 mill $ og det ga et overskudd på 59 K $. Qec tapte 25 mill $ i 2017, og hadde likvide midler på 40 mill $ og gjeld på 46 mill $ i følge 2017 regnskap.
Vil myndighetene godta fracking virksomhet etter hvert, annet enn der det blir veldig kostbart?? Det gjenstår å se, men som ofte før, , en oppgang i oljemygger er som regel høyst illusorisk. Forøvrig, etter nyheten om overtagelsen fra Repsol, skrev jeg faktisk et sted at jeg ikke trodde myndighetene ville godta fracking, - det lå liksom kortene og Repsol må vel ha hatt sine antagelser. Og naiviteten blomstrer hos investorer og analytikere, - sistnevnte burde hatt bank ;-)
Til sammenligning med Qec, WRL har m. cap. på ca 570 mill nok, WRL har fått inn 7,4 mill $ i 1. Q i 2018 og det innebærer et betydelig overskudd - sannsynligvis vesentlig mer enn 1 mill dollar. ., Likvid kapital eller tilgodehavende for WRL var på 32 mill $. mens gjelden var på 17 mill $. Og gjelden krymper stadig. Riktignok er en del av innbetalingene i 2018 1. Q oppgjør for tidligere leveranser- uten at jeg har regnet på hva eller hvor stort overskuddet blir .
Nå har også Myndighetene i Mozambique godkjent ett års forlengelse av Tembo, som jo er et gigantisk gass/ oljefelt som WRL eier 85 % av, mens et statlig selskap eier resterende 15 %. Det er bare å vente på farming.
Jeg synes WRL, er vesentlig bedre bet enn Qec, selv om interessen er liten, og kursen beveger seg som en skilpadde, mener jeg det er en juvel pågå Oslo børs. Jeg tipper at i løpet av 2018, blir WRL ut fra dagens kurs, et av de selskapene på OB med best P/E verdi.
Redigert 21.01.2021 kl 05:42 Du må logge inn for å svare
rockpus
08.06.2018 kl 12:09 11296

brumlemann

Et godt innlegg, og helt på sin plass. Også jeg ble forbauset da jeg oppdaget at "seriøse" JimJhonny hadde satset på QEC!

Men når du skriver..:

"Nå har også Myndighetene i Mozambique godkjent ett års forlengelse av Tembo, som jo er et gigantisk gass/ oljefelt som WRL eier 85 % av, mens et statlig selskap eier resterende 15 %. Det er bare å vente på farming. "

..så er det uvanlig useriøs haussing til deg å være. Man kan håpe, men ingen vet enda.

Dette området er nå sannsynligvis i stor grad utenfor myndighetenes kontroll, og blir herjet av islamister som har angrepet landsbyer og halshugget både kvinner og barn. Tror neppe at et større oljeselskap vil risikere mannskap og utstyr før området igjen er under kontroll.

For WRL er dog utviklingen i Tanzania mer enn nok for å bli en gullgruve.
Jeg har selv ingen planer om å gå inn igjen i WRL, men ønsker dere alle lykke til! Med den tålmodighet dere viser, så fortjener dere alle suksess til slutt.
Redigert 21.01.2021 kl 05:42 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
08.06.2018 kl 14:10 11224

takk for innspill Rockpus, enig at det var over på kanten, men jeg har forsøkt å se hvordan utviklingen der nede har skjedd, og så vidt jeg har sett, har det blitt litt roligere. Krig i verden er noe dritt og fred er tross alt viktigere enn farming og pæng.
Redigert 21.01.2021 kl 05:42 Du må logge inn for å svare
40something
08.06.2018 kl 14:49 11173

Brumle: mcap på Pen øker ikke noe særlig til tross for at kursen er nesten 4-gangeren. Det ser ut som om antal aksjer i Pen er kun en brøkdel av de 187 milj i wrl.
Redigert 21.01.2021 kl 05:42 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
08.06.2018 kl 15:27 11124

40 something, det spiller vel liten rolle hva nominell kurs eller antall aksjer er, men Pan har vel økt sin m. cap med nesten 200 mill -siden jeg norterte kursen ved fremleggelse av årsregnskapet. WRL har jo omtrent samme m. cap som Pen, og økningen skjer dels på bakgrunn av økt oljepris og , men det er ikke bare bare, Pan hadde tap i 1Q 2018 på 2,2 mill $ så jeg skjønner ikke helt økningen i aksjekursen. https://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2018/05/Panoro-Energy-kutter-tapene

Panoro hadde i 2017 salg på 6 mill , hadde cash 6,3 mill $ og gjeld på 17$, mens tapet var på 36mill $
føler meg mer komfortabel med WRL spesielt tatt i betraktning at det går så det griner i 2018. Sammenligning med Pen hadde WRL salg på 13,4mill$ kontantbeholdning 3,7mill $, gjeld på 17$ og driftsoverskudd i 2017, men altså ganske lik M.cap. Og mens Pen ikke rapporterte inntekter i 1. Q 2018, så vidt jeg kunne se av kvartal regnskapet, tjente etter alt å dømme WRL, vesentlig mer enn 1 mill $
Redigert 21.01.2021 kl 05:42 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
08.06.2018 kl 15:32 11114

rockpus: "..så er det uvanlig useriøs haussing til deg å være."

Jeg forstår ikke at du kan påstå at dette er useriøs haussing? Det virker som om at man ikke kan referere til det som selskapet selv har kommunisert, uten at man blir beskylt for haussing? Når selskapet selv hevder å delvis kunne dokumentere at det befinner seg store mengder gass eller olje på lisensen bør det være tillatt å referere til dette inntil noe annet er kommunisert. At du bruker grusomhetene du nevner til å useriøst baisse selskapet er noe jeg tør påstå siden du har nevnt dette flere ganger. Farm inn prosessen går sin gang, det er det vi vet. Vi bør forholde oss til det som står i rapportene fra selskapet, resten blir bare spekulasjoner som egentlig er irrelevant.
Redigert 21.01.2021 kl 05:42 Du må logge inn for å svare
rockpus
08.06.2018 kl 17:25 10989

Daywalker:

Om du virkelig mener at det nærmest er dokumentert at Tembo inneholder store mengder olje og gass, så forstår jeg godt at du har satset på WRL! Selv mener jeg dog at det vil kreve et gjennomført boreprogram før teoriene kan bekreftes.Jeg mente ellers kun å belyse en sannsynlig grunn til at potensielle partnere står på sidelinjen. Det trenger m.a.o. ikke bety at de ikke er enig i WRL sine anslag for feltet.
Som jeg også skriver, er inntektene fra Tanzania mer enn god nok grunn i seg selv til å satse på WRL. Har ellers ikke noe mer å bidra med her. Lykke til!
Redigert 21.01.2021 kl 05:42 Du må logge inn for å svare
40something
09.06.2018 kl 09:22 10763

Brumlemann:
Jeg nevner Pen som sammenligning på hvor mye kurs kan gå uten kobling til inntekter, men optimisme. Siden mange meglere har lave kursmål i Wrl uten at jeg skjønner helt hvilke briller de bruker så er eneste forklaring at enkelte for enkelte selskap så frikobles aksjehandel mye fra selskapsverdier.At Pen går tenker jeg og at de kanskje ikke har så mange aksjer i omløp.
Redigert 21.01.2021 kl 05:42 Du må logge inn for å svare
ken-guru
09.06.2018 kl 09:54 10734

Pen går i 20 kr før wrl når imponerende 3,20 kr.
Redigert 21.01.2021 kl 05:42 Du må logge inn for å svare
kveithau
09.06.2018 kl 13:49 10671

Kengeruen briljerer igjen med innsikt og finesse, gi den mannen en pris!!
Redigert 21.01.2021 kl 05:42 Du må logge inn for å svare
fremogtilbake
09.06.2018 kl 14:34 10660

Daywalker og rockpus,

om WRL kommer med en CPR over Tembo, kan vi snakke om at det er dokumentert. Så lagt har det ikke vært så mye konkret som har kommet, i hvertfall ikke i det selskapet har gått offentlig ut med. Jeg vet jo at det har vært gode, lange møter med Bury på the Thief, men det har i hvertfall ikke vært børsmeldt noe som tilsier at de har dokumentasjon på store reserver der.

Kan jo godt være de har det, eller kanskje de må bore flere brønner for å bekrefte dette på en eller annen måte, og så langt har i hvertfall ingen potensielle partnere bitt på. Men det kan jo være på grunn av sikkerhetssituasjonen. Det blir interessant å høre hva Jersing sier, og hva som blir videre fremdrift.

Forøvrig er jeg veldig komfortabel med utviklingen på Mnazi Bay og det er jo også derfor jeg sitter i selskapet. Tembo kan være en bonus, men ikke noe som jeg legger noe særlig vekt på så lenge de ikke bruker noe særlig av egne penger der (i hvertfall ikke før de legger frem noe konkret som en CPR).

Redigert 21.01.2021 kl 05:42 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.06.2018 kl 18:41 10636

@kenguru
for min del er det helt fint om Pen går i 20 (opp ca 40 %) og at Wrl går i 3,2( opp ca 7 % ) ganske snart . Jeg må innrømme jeg ikke skjønner helt at du alltid kommer med drittislenging om WRL helt uten substans- . Jeg må også si jeg ikke helt kjenner hvorfor et selskap som ikke tjener penger, ikke har driftsinntekter - stort sett har drevet med gigantiske underskudd skal gå som en kule. Opplys meg gjerne hvorfor du mener Pen skal i 20! Kanskje jeg skal begynne å følge den aksjen...
Redigert 21.01.2021 kl 05:42 Du må logge inn for å svare
fremogtilbake
09.06.2018 kl 20:12 10687

Brumle,

PEN kommer jo fordi de er i ferd med å øke produksjon og cashflow drastisk på Dussafu. Jeg liker selskapet og de får det til, selv om jeg ikke likte Aje i Nigeria, partneren og rettsakene de var involvert i der. Det løste de jo opp i (etter at jeg stort sett hadde solgt meg ut), men de har jo virkelig kommet over i en annen fase. I løpet av et halvt års tid, vil PEN være i en særdeles god situasjon, det er det vel ikke så mye tvil om. Om kursen blir 20, mer eller mindre skal jeg ikke spå noe om, men at den skal opp, er det vel ikke så mye tvil om.

Tror fortsatt det er en fordel for dem å selge Aje fordi jeg ikke stoler på partnerne, men det er en helt annen sak. Slik situasjonen er nå, tror jeg ikke det kan så galt med en investering i PEN. Men det er nok egentlig en grei ting å diskutere PEN på PEN tråder, og WRL på WRL tråder (dette var bare et unntak siden det ble en WRL og PEN sammenligning her. Begge selskapene er bra på hver sin måte, med forskjellige oppsider og risikomomenter)
Redigert 21.01.2021 kl 05:42 Du må logge inn for å svare
ken-guru
09.06.2018 kl 22:21 10601

Brumle, for 9-10 mnd lå pen og wrl på samme kurs, 3 kr. Mange her inne meinte at wrl utvilsomt ville outperforme de andre olje/gassmyggene. Fasiten for Pen i dag er 14 kr og i wrl er det som vanlig status quo. Dagens produksjon i wrl var forventet for mange år siden og disse forventningene ble priset inn på høyere kurser for 4-5 år, som den gang ikke ble innfridd. Siden den gang har det vært emisjoner kursnedgang og mange flere aksjer i selskapet, og prisingen i dag fremstår derfor ikke som spesielt attraktiv med tanke på risk/reward. Det finnes flust med selskaper på Oslo børs med høyere potensiale til lavere risiko, så har ingen problem med å se salgsanbefalingen til Teodor Nilsen. Ingen tvil om at pen har doblingspotensiale fra dagens nivå. Det har ikke wrl. Tembo kan man bare glemme. Det er en lottokupong og et potensielt pengesluk i et krigsområde som ingen våger seg inn i.
Redigert 21.01.2021 kl 05:42 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.06.2018 kl 23:45 10528

takk for innspill både fra Kenguru og Frem og tilbake.
Fint for deg kenguru om du har investert i Pen og tjent penger på det, men jeg synes du skal respektere andres valg. Jeg var en av største kritikerne til den overdrevne haussingen av WRL og for den saks skyld i andre oljemygger, og synes det ofte blir oppblåste forventninger med massiv hausing dagen lang i enkelte selskaper, og det loves helt uten grunnlag gull og grønne skoger i selskap som kommer til å tape penger i årevis . I noen av disse oljebyggene drives kursene med jevne mellomrom ved kursmanipilasjoner / kompistrading / robothandler - slik at de får jekket kursen opp. Uansett hva som har skjedd tidligere i WRL, mener jeg aksjonærene er renhårig, og det foregår sjelden løfter om vanvittig kursoppgang slik det skjer for andre oljemygger. Jeg tror alle har lest eller kjenner noen som har fått vanvittig gevinst et stykke tid og grådighet rår for at det skal skje i den eller den aksjen. . Jeg reagerer når det er urent trav for å si det sånn. Og det skjer i enkelte selskaper. Jeg kikker av og til på handelslogger, og det er ofte tydelige tegn til at noen kjører aksjekursen en dag eller en periode men det blir ingen varig oppgang for det - og det blir ikke oppdaget fordi det blir så stort antall handler. Ser litt skummelt ut på fredag også på Pen etter min vurdering etter et kjapt blikk. Om ikke annet - det kan foreløpig ikke skje i WRL fordi det er så lite volum og få handler.
Jeg har ikke lest salgsabefalingen til Teodor Nilsen, men vurderer å ta en prat med ham. Fint om noen kan sende link. Han fikk jo høy stjerne fordi han tippet kursen i Qec ned mellom 45 og 50 %. Jeg må le, en kompis hadde investert i Qec delvis etter råd fra Pareto, og vi diskuterte den kvelden det kom dårlige nyhet om frackingforbutd, og det var vel åpenbart at den ville gå ned nærmere 50 %. Men ingen av oss , var så dustete at vi dagen før gikk ut og satte kursmål på 12- dvs nesten 3 ganger faktisk kurs.
Redigert 21.01.2021 kl 05:42 Du må logge inn for å svare
40something
10.06.2018 kl 09:29 10379

Ken-guru: Det er jo ikke Pen som har prestert. Det viser seg i mange aksjer, sogar de som er i konkursens rand at det finnes tradere som samles kring et papir med nok volum for å sette spillet igang. Pen har ikke tjent like mye penger som wrl. De har et estimat om inntjening i nærmeste fremtid. Det har og wrl. Men i wrl finnes ikke de traderne. Men det betyr ikke at Pen er et mer solid selskap enn wrl. Jeg syns at nesten alle laster selskapet for både positiv og negativ kursutvikling. Børs idag er en komplisert mekanisme der man egentlig ikke trenger selskapenes egen inntjening eller tap som begrunnelse for å spille aksjen i enhver retning.
Redigert 21.01.2021 kl 05:42 Du må logge inn for å svare
Spitzer
11.06.2018 kl 01:46 10070

Må bare komme med en kommentar vedr. PEN og inntekt. Det er riktig som ble nevnt lenger opp i tråden, at PEN ikke bokførte noen inntekter i Q1. Det ble foretatt lifting fra FPSO i Nigeria (AJE) i månedsskiftet mars/april. Lifting var for ca 4-5 mnd produksjon. Jeg forventet at inntekt vedr. oljen som var produsert (og som selges til en liten premium på Brent) ble inntektsført i Q1 da meste av produksjonen fant sted da. Det skjedde ikke. Inntekten vil komme i Q2. Q2 vil da bli blått.
I tillegg ble det i mai borret en appraisal-brønn i Tortue-feltet (1 av 4 funn i Dussafu-lisensen). Her ble det full klaff og BWO/PEN gav tydelig signal på at funnet trolig vil gi betydelig opptrapping av fase 2 (fra 2 ekstra brønner til 4 ekstra produksjonsbrønner). De har borret 1 produksjonsbrønn (med suksess) og holder nå på med den siste produksjonsbrønnen vedr. fase 1. Reservene på Dussafu er betydelig oppgradert. I tillegg skal de borre en ny letebrønn i utkanten av Ruche-oljefunnet. Her er vel COS 50-60%. Ved funn her blir det betydelig oppgradering av reserver og ytterligere opptrapping av produksjon. Ved funn blir det også trolig borret 2 nye appraisal-brønner i 2019 vedr. Ruche.
PEN/BWO har veldig erfarent team (ex.Vaalco-folk med masse erfaring fra suksess-nabofeltet Etame). Er så mye positivt som skjer med PEN nå og særlig borring av nye brønner skaper fort en eufori som WRL har manglet de senere årene. WRL blir derfor fort en kjedelig aksje selv om ting nå ser ut til å rette seg.

Jeg er tungt inne i PEN, men har også en liten pott i WRL. Er fristet til å selge alt annet og putte alt inn i PEN for en tid. Tror PEN skal betydelig opp utover høsten frem mot first oil i oktober - særlig dersom det blir funn i prospekt 6 som skal borres i juli/august.

Anbefaler å lese på PEN tråder for oppdatering på caset. Nå skal jeg ikke plage dere mer med PEN på WRL-tråd.

WRL synes jeg begynner å bli interessant i og med at de klarer å holde oppe en veldig god produksjon nå i MB. Kanskje kan borring av ny brønn på MB gi en større boost til aksjen igjen. Tembo anser jeg også som en lodd/wildcat og blir kun bonus om de klarer å materialisere verdier her. Håper bare de ikke legger for mye investeringer her, men at de sikrer partner og blir carried eller får vesentlig mindre capex/risk.
Redigert 21.01.2021 kl 05:42 Du må logge inn for å svare
SoriaMoria
11.06.2018 kl 11:30 9837

Kan det tenkes at Mnazi kan levere opp mot 100 MMscf/d i juni?

I fjor var leveransene i juni ca. 20 MMscf/d høyere enn i april og mai. (Korriger meg hvis jeg tar feil.)

Hvorfor skulle ikke det skje i år også? Jeg mener å huske at WRL tidligere har sagt at de eksisterende brønnene er forventet å kunne levere opp mot 100 MMscf/D

Jeg er ingen regnskapsmann, men kan noen antyde om det under stemmer noenlunde så hadde jeg satt stor pris på det:

Volum * pris * dager/år * WRLs andel (32 %) =

100 * 3000 * 365 *0,32 = 35 000 000 $ for solgt gass brutto til WRL

i 2017 var
capex ca. 3,5 millioner $,
G&A ca. 4,6 millioner $,

Driftsresultatet før avskrivning blir da: 35 – 3,5 – 4,6 = ca. 27 millioner $ (216 000 000 kr)

Avskrivning og utvinning ca. 4,1 millioner $,
Driftstresultat:
27 – 4,1 = ca. 23 millioner $ (184 000 000 kr)


Netto renteutgifter ca. 1,7 millioner $.
Resultat før skatt: 23 – 1,7 = 21,3 millioner $ (170 000 000 kr)
Hva betaler de i skatt?

170 000 000/200 000 000 aksjer = 0,85 kr/per aksje før skatt

Dagens kurs 3,00 kr.


Jeg tar gjerne i mot innspill og korrigeringer.
Redigert 21.01.2021 kl 05:42 Du må logge inn for å svare
OzSurfer
11.06.2018 kl 13:15 9742

Tja, mulig. Men nå fallt ikke produksjonen så mye i regntiden heller da. Men med det forventede bidraget fra Dangote i itllegg, skal vi ikke være langt unna.
Redigert 21.01.2021 kl 05:42 Du må logge inn for å svare