NAS i Juni

cinet
NAS 01.06.2018 kl 10:08 38858

NAS flyr videre. Siste er ny kontrakt med AS Sverige og stor kapasitet fra Køben til høsten/vinteren . I tillegg kommunisert godt innsalg for sommeren . Blir en pengemaskin med eller uten IAG.
Redigert 21.01.2021 kl 08:08 Du må logge inn for å svare
Epona
04.06.2018 kl 10:09 16756

Tror det samme, mens media helst vil finne noe som ikke er så optimistisk. Snarere tvert om; se E24 i dag: https://e24.no/naeringsliv/norwegian-air-shuttle/analytiker-tror-dette-selskapet-vil-vokse-forbi-norwegian/24349579

Hvilken agenda har egentlig redaksjonen når dette blåses opp, er det nok mange som lurer på.
Redigert 21.01.2021 kl 08:08 Du må logge inn for å svare
dkinvestor
04.06.2018 kl 11:05 16675

Jeg har fortsat is i maven og udelukker ikke IAG m-fl. melder sig på banen i en form for transaktion indenfor nærmeste fremtid. Men kan ikke lide når DNB begynder at skrive om egenkapitalindhentning i seneste HOLD anbefaling (255) Oslo (TDN Direkt):

Etter vårt syn ville en vellykket egenkapitalinnhenting ikke bare beskytte Norwegian som enkeltstående selskap i fremtiden, men også sende et klart signal til IAG om at aksjonærene har et langsiktig syn på forretningen, heller en den kortsiktige resultatskvisen knyttet til høyere drivstoffpriser skriver meglerhuset.

Redigert 21.01.2021 kl 08:08 Du må logge inn for å svare
dkinvestor
04.06.2018 kl 11:05 16670

Jeg har fortsat is i maven og udelukker ikke IAG m-fl. melder sig på banen i en form for transaktion indenfor nærmeste fremtid. Men kan ikke lide når DNB begynder at skrive om egenkapitalindhentning i seneste HOLD anbefaling (255) Oslo (TDN Direkt):

Etter vårt syn ville en vellykket egenkapitalinnhenting ikke bare beskytte Norwegian som enkeltstående selskap i fremtiden, men også sende et klart signal til IAG om at aksjonærene har et langsiktig syn på forretningen, heller en den kortsiktige resultatskvisen knyttet til høyere drivstoffpriser skriver meglerhuset.

Redigert 21.01.2021 kl 08:08 Du må logge inn for å svare
cinet
04.06.2018 kl 11:06 16660

Latterlig artikkel . Wiz air flyr pengeløse arbeidere fra øst . Hjelper ikke med mange passasjere hvis alle betaler 29euro.
Redigert 21.01.2021 kl 08:08 Du må logge inn for å svare
cinet
04.06.2018 kl 11:08 16650

Hegnar: På spørsmål om selskapet er interessert i Norwegian Air Shuttle svarer konsernsjef Carsten Spohr i Lufthansa ifølge Reuters at «alle snakker med alle» og at «det er et lite kontinent», melder TDN Direkt.
Redigert 21.01.2021 kl 08:08 Du må logge inn for å svare
cinet
04.06.2018 kl 11:14 16613

DnB har i lengre tid vært negativ, nå går de fra sell to hold: "Etter vårt syn ville en vellykket egenkapitalinnhenting ikke bare beskytte Norwegian som enkeltstående selskap i fremtiden, men også sende et klart signal til IAG om at aksjonærene har et langsiktig syn på forretningen, heller en den kortsiktige resultatskvisen knyttet til høyere drivstoffpriser" skriver meglerhuset.« tror selv mai tallene ikke blir så dårlig som DnB forskutterer. De har kursmål 255. Svaret fra Lufthansa er jo også et form for svar ...men de kan like gjerne være i forhandlinger med Sas
Redigert 21.01.2021 kl 08:08 Du må logge inn for å svare
Ikaros200
04.06.2018 kl 11:30 16553

cinet
I dag kl 11:06
82
Del
Rapportér
Latterlig artikkel . Wiz air flyr pengeløse arbeidere fra øst . Hjelper ikke med mange passasjere hvis alle betaler 29euro.



Latterlig kommentar.

Wizzair tjener gode penger.

https://corporate.wizzair.com/en-GB/investor_relations/results_presentations
Redigert 21.01.2021 kl 08:08 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.06.2018 kl 12:33 16473

Tror Norwegian trenger to milliarder i ny egenkapital:
https://e24.no/boers-og-finans/norwegian-air-shuttle/tror-norwegian-trenger-to-milliarder-i-ny-egenkapital/24350337
Redigert 21.01.2021 kl 08:08 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.06.2018 kl 12:49 16383

Kan også si at jeg eier ikke Norwegian nå. Om trafikktallene blir dårlig på yield nå i uka regner jeg med det kan komme en smell. Jeg tegner meg i rep emi men handler ikke noe mer før vi nærmer oss trafikktall for juli. Om IAG er seriøse med å vente en stund så tror jeg de gjør det riktige valget. Ikke bare pga trafikktall men også fordi det blir trangt i døra når emi aksjene kommer på konto og folk skal sikre det som er igjen av gevinst hurtigst mulig.

Har blitt mer skeptisk til NAS i det siste da 12% reduserte kostnader ikke vil oversettes til fortjeneste så lenge drivstoffprisen holder seg høy. Jeg tror heller ikke de klarer å levere kostnadsreduksjonen de har satt seg mål om. Tror likevel et bud i høst vil være høyere enn dagens kurs, men muligens ikke markant. Ellers tror jeg sannsynligheten for at man får kjøpt NAS for under 200 kr ila sommeren er absolutt til stede, da mtp trafikktall, dårlig Q2 og 1,3 millioner emi-aksjer hvor en stor andel blir hivd ut ved åpning dagen etter de er tilgjengelige.

Den andre siden av saken er kanskje IAG bare bløffer og bud er rett rundt hjørnet. Men det er ikke en sjanse jeg gidder å ta.
Redigert 21.01.2021 kl 08:08 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.06.2018 kl 14:32 17014

Søndre skrev Innlegget er slettet
Altså... Nei huff tuller du eller? Hva tror du en "analytiker" er og hva tror du en "analytiker" gjør?
Redigert 21.01.2021 kl 01:18 Du må logge inn for å svare
Søndre
04.06.2018 kl 14:35 16944

Stoler du på de ?
Redigert 21.01.2021 kl 01:18 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.06.2018 kl 14:39 16918

Du får nå gjøre deg dine egne tanker om hvordan du tror trafikktallene blir. Konsensus treffer ikke alltid. Men det handler da absolutt ikke om å stole på eller ikke stole på, hvordan i alle dager kan du få det til det? Om de bommer på sine estimater så slår det bare stygt ut på de selv.

Helt tullete å begynne å hinte til estimater skal ha en "agenda" på denne måten. Veldig useriøst.
Redigert 21.01.2021 kl 01:18 Du må logge inn for å svare
Trader'n
04.06.2018 kl 15:40 16790

Skjer med den rep.emi? droppa den?
Redigert 21.01.2021 kl 01:18 Du må logge inn for å svare
Epona
04.06.2018 kl 15:43 16777

Søndre skrev Innlegget er slettet
Ja, det er lenge til jul, men julenissen er på farten hele året.
Redigert 21.01.2021 kl 01:18 Du må logge inn for å svare
Søndre
05.06.2018 kl 09:31 16203

Det kan se ut som de fleste flyselskapene har sikret seg mot høy oljepris bortsett fra NAS.

Det er merkelig at NAS ikke har en oljeanalytiker i sin stab. Kanskje det er Kjos ?
Redigert 21.01.2021 kl 01:18 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
05.06.2018 kl 12:38 16011

Husker tilbake til 2014, da var overskriften: "Norwegian er blant de europeiske flyselskapene som står mest eksponert i forhold til den stigende oljeprisen." Det tok imidlertid ikke lang tid før oljeprisen sank og Norwegian var blant vinnerne fordi de ikke hadde sikret seg mot høy oljepris.
https://e24.no/boers-og-finans/norwegian-air-shuttle/norwegian-er-saarbare-for-en-hoey-oljepris/23235129

Denne gangen ser det ut som om de har bommet. Det er lett å være etterpåklok, men det er lettere å sikre seg i perioder med lav oljepris.

Det samme gjelder med fastrente lån, kanskje man skal vurdere å binde renten mens den ennå er lav?


Redigert 21.01.2021 kl 01:18 Du må logge inn for å svare
tickerlover
05.06.2018 kl 13:00 16262

Som jeg skrev for en måned siden: Norwegian med et prispåslag pga økt oljepris.
Flere flyselskap vil følge etter.

En fiffig erfaring fra forrige gang det var høy oljepris og billettprisene steg:
På et prispunkt endrer reisemønsteret seg.
De dyreste billettene i markedet blir vanskeligere å selge.
Reisevalg dyttes nedover på pga reisebudsjett og bedrifters reisepolitikk (strengere regler om å reise med laveste pris (Norwegian)).
Typisk i Norge betydde det at SAS mistet reisende til Norwegian. Og Norwegian mistet noen som valgte å ikke reise.
SAS fikk dermed en nedgang og røde tall, mens Norwegian beholdt volum og lønnsomhet.

SAS og de andre har ikke hedging i evighet heller.
De vil slite med høyere kost over tid.
Redigert 21.01.2021 kl 01:18 Du må logge inn for å svare
pheks
05.06.2018 kl 13:04 16247

Søndre, helt riktig at det er Kjos som følger oljeprisen. Når du snakker med han vil du oppleve at han søker bekreftelse for sine tanker og at han hater motargumenter. Alle følger hans råd og vink i organisasjonen, ellers overlever du ikke i en så autoritær organisasjon. Kjos er ikke den type som setter pris på selvstendighet. Mange av oss har de autoritære trekkene til Kjos, svært få ser det selv.
Redigert 21.01.2021 kl 01:18 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
05.06.2018 kl 13:16 16221

Det vi ville kalle et "prudent move" i en såpass prekær situasjon hadde vært å hedge en baseline som legger til grunn for overskudd. Om prisen da går opp eller ned er man sikret mot flere problemer angående kapitalkrav i lånebestemmelser.
Redigert 21.01.2021 kl 01:18 Du må logge inn for å svare
Søndre
05.06.2018 kl 13:18 16174

Vi ble vannet ut med 23,45 % ved den rettede emisjonen. Et problem ved NAS er at dette også er "lommeboken" til Kjos,
og at han har altfor stor eierandel med mye gjeld. Han har muligheten til å være autoritær, og har etter min mening altfor
stor makt.
Det har ikke vi.
En ny rettet emisjon til med topp 20, da er det "natta".

Oljeprisen ned 1,33 dollar til 74,01.
Redigert 21.01.2021 kl 01:18 Du må logge inn for å svare
cinet
05.06.2018 kl 21:58 15881

Vannet ut blir du hvis du ikke deltar på rep emisjonen. Hvis man ikke eier aksjer har man selvfølgelig meningers rett, men det blir patetisk å da kreve styrets avgang . Selskapet driftes for og etter de langsiktige investorers ønsker. Er det noen som tror at k&k vil sette hele «pensjonen» sin på spill ? Vi er flink til å klage vår nød i Norge. En flyforsinkelse med Norwegian medfører krigstyper i norsk presse. Når air France streiker , og taper 3 milliarder på kort tid, står det en liten notis. K&K styrer for fremtiden , hvis det blir solgt blir det solgt, men da til en adekvat pris , til gunst for ALLE aksjonærer. De har bygd opp et kjempeselskap som vinner freddi-Award år etter år. Hør med folk fra F.eks London , hva foretrekker de? Nas langt foran Ryanair easyJet mm. Nas er et «lavprisselskap» men leverer service/kvalitet og pris på høyde med Klm/Lufthansa/ba/ og lille Sas
Redigert 21.01.2021 kl 01:18 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
05.06.2018 kl 22:06 15877

Du har rett i det der. Jeg har selv jobbet i Storbritannia og på korte, private reiser vil alle helst dra med Norwegian.

Men problemet er at Norwegian er et industrielt selskap, ikke en veldedighetsorganisasjon. På et eller annet tidspunkt må de bli lønnsomme i mer enn bare juli.
Redigert 21.01.2021 kl 01:18 Du må logge inn for å svare
Jaxxi
05.06.2018 kl 23:04 15752

Veldig innterssant intervju med CEO al baker i Qatar airways i dag... helping out british airways in this difficult time with airplanes.... 25% of fule hedged +++ investing in carriers not joint ventures.....

https://www.bnnbloomberg.ca/company-news/video/qatar-airways-ceo-says-operations-are-all-back-to-normal~1410176
Redigert 21.01.2021 kl 01:18 Du må logge inn for å svare
Søndre
05.06.2018 kl 23:13 15731

cinet !

Etter mine beregninger :

Før rettet var det 35.759.639 aksjer i NAS. Etter 44.146.736 (8.387.096)
I rep. emi. kan 1.290.322 aksjer kjøpes av øvrige aksjonærer.
Totalt antall aksjer i emisjonen : 9.677.418 (8.387.096+1.290.322)
8.387.096 er 86,67 % 1,3 milliarder
1.290.322 er 13,33 % 200 millioner

Etter mine beregninger reduseres utvanningen fra 23,45 % med 7 % for de som deltar i rep.emi
hvis alle bruker sine tegningsretter.
Er det feil i mine beregninger, ber jeg om tilbakemelding.
Redigert 21.01.2021 kl 01:18 Du må logge inn for å svare
Søndre
06.06.2018 kl 07:57 15555

Tiden er vel moden for at hovedaksjonær slipper til andre for å drive NAS.
Redigert 21.01.2021 kl 01:18 Du må logge inn for å svare
Epona
06.06.2018 kl 08:14 15479

Bedre enn forventet, men som fryktet ikke veldig bra ...

https://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2018/06/Norwegian-fraktet-nesten-3-5-millioner
Redigert 21.01.2021 kl 01:18 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
06.06.2018 kl 08:19 15474

Traffic figures for May 2018
The total number of passengers flown in May 2018
was 3,421,460 compared to 2,923,597 last year, an
increase of 497,863 passengers (17 %).
Compared to the same period last year:
- Total passenger traffic (RPK) increased by 51 %
- Total capacity (ASK) increased by 51 %
- The load factor was unchanged at 86.5 %

Yield: 0,36 ned fra 0,38 (-6%)
Regularity: 99,2% (omtrent uendret)
Punctuality: 77,3% (-5,3%)
Redigert 21.01.2021 kl 01:18 Du må logge inn for å svare
Cunt1984
06.06.2018 kl 09:09 15254

Hvor mye åpner vi ned i dag?

Tipper - 5%
Redigert 21.01.2021 kl 01:18 Du må logge inn for å svare
Herr Blom
06.06.2018 kl 10:45 15088

Positiv vurdering. Spennende å se utover sommeren.

https://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2018/06/Norwegian-imponerer-Pareto
Redigert 21.01.2021 kl 01:18 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
06.06.2018 kl 11:59 14982

Tålmodigheten folk har i aksjemarkedet begynner å likne det vi ser innen fotballen, der man ikke rekker å kunne så et frø, og høste det senere.

Redigert 21.01.2021 kl 01:18 Du må logge inn for å svare
cinet
06.06.2018 kl 14:25 14865

Dette går på skinner, og tallene inneholder et dårlig skjult positivt resultatvarsel ... dette ser veldig bra ut , både alene og oppmot mulig oppkjøp !
Redigert 21.01.2021 kl 01:18 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
06.06.2018 kl 14:35 14842

Det må du forklare nærmere, Norwegian går ikke i pluss med yield på 0,36, særlig ikke med økt drivstoffkostnad. Fra Q1:

Unit cost estimates (unchanged since market update 20 March)
NOK 0.290-0.295 excl fuel and depreciation
NOK 0.390-0.395 excl depreciation
NOK 0.415-0.420 incl depreciation

Klund har i tillegg uttalt direkte at kostnadsreduksjonene ikke blir synlig før H2.
Redigert 21.01.2021 kl 01:18 Du må logge inn for å svare
Søndre
06.06.2018 kl 17:11 14688

H 2 ?
Redigert 21.01.2021 kl 01:18 Du må logge inn for å svare