Photocure-Potensiale og utfordringer.

focuss
PHO 01.06.2018 kl 10:30 26349

PHOTOCURE-POTENSIALE OG UTFORDRINGER
Når det gjelder vurdering av potensialet i Photocure så er markedsandel de vil oppnå i USA den helt avgjørende jokeren. Jeg mener at markeds andel oppnådd i andre markeder er den beste ledesnor i så måte og kjenner ikke til bedre sammenlikningsgrunnlag enn Tyskland og Norden som begge har en markedsandel over 40%. For å være litt forsiktig så mener jeg at som et utgangspunkt bør Photocure i det minste ha ett mål om å oppnå halvparten av dette i USA eller da markedsandel på 20%.
Photocures strategi i USA synes jeg virker god ved at de i første omgang sikter seg inn mot de 25 tettest bebodde områder da dette begrenser «upfront» investeringer, men likevel dekker 400 sykehus og 40% av USA’s befolkning. Dersom de lykkes her så vil etter hvert tilbudet spre seg som ringer i vannet og det aller meste av USA’s befolkning vil ha ett tilbud innen rimelig geografisk avstand.
Dersom vi legger til grunn et slikt scenarie så vil en 20% markedsandel i USA medføre ett salg av Cysview på 3 mrd nok i USA alene. Legger vi til grunn en generisk kostnad for drift og skatt på 1 mrd (for høyt) så sitter PHO igjen med 2mrd nok på bunnlinjen. En P/E på 20 gir aksjekurs på 1900 kr per aksje. Å legge til grunn at vi bør havne i det området er ikke basert på ulogiske forutsetninger. Det mer vanskelige spørsmålet er: Hvor lang tid skal det ta før vi er der og hva kan komme som snubletråder før vi er i mål? Med en målsetting på 20% markedsandel så er det fortsatt plenty oppside da det ikke finnes noen logikk som tilsier at ikke 40% eller høyere er innen realistisk rekkevidde.
Så hva er det største problemet for aksjonærene i dag? Jo det er at markedet har ingen tro på et slikt scenarie. Hvorfor har ikke markedet tro på et slikt scenarie? Vel Photocure gjør svært lite for at markedet skal tro på selskapets potensiale. Kanskje fordi de kan ha brent seg ved tidligere anledninger ved å skape forventninger som ikke kan innfris, kanskje av andre grunner.
Et åpenbart problem i Photocure er at eierne som burde sittet i styret , faktisk ikke er representert i styret. Vi har en styreformann som er ledende partner i et selskap som har som formål å investere i selskap som Photocure, men har ikke investert en krone i Photocure. Det er vanskelig å finne god/logisk forklaring på det. Hvorfor skal andre investere når styreformannen som faktisk har som mål å investere i slike selskap, ikke finner det verdt å investere i Photocure? At vår styreformann ikke kjøper aksjer i Photocure medfører at styreformannen representerer negativ verdi for aksjonærene.
Det er enormt potensiale med enorme verdier på spill i selskapet. En stor trussel kan være naive eller ignorante aksjonærer som tilsynelatende ikke bryr seg og heller ikke synes det virker attraktivt med styreplass. Det betyr at selskapet trenger nye aksjonærer. Med enorme verdier på spill så trenger vi aksjonærer som ser selskapets potensiale da vi ellers kan bli ett lett bytte. Det er et av styrets og ledelsenes oppgaver å tydeliggjøre hvilke potensiale og verdier eierne sitter på. Det er de som sitter med betalte jobber på daglig basis og utvikler selskapets mål og strategier. Styret/Ledelse mangler tilsynelatende enten evne eller vilje til å ta denne viktige delen av jobben på alvor. Ledelsen snakker faktisk verdier ned i stedet for opp, og det burde virkelig bekymre aksjonærene. En ledelse/styre som ikke forstår et selskaps verdi/potensiale kan bare glemme å tro de kan utøve effektiv ledelse.
Redigert 21.01.2021 kl 08:48 Du må logge inn for å svare
Merlin
01.06.2018 kl 11:22 7779

Photocure har nettopp kommet med en ny studie som viser 43% bedre effekt på å oppdage CIS enn konkurrentene. Det er en stor og bred undersøkelse som er representativ og har tyngde.

Photocure ansetter nå ytterligere selgere for å nå markedet for fleksibelt skop.

Photocure satser riktig ved å spisse inn sin salgsoffensiv mot de største brukerne.

En mengde videoer er lagt ut om bluelight, slik at alt av urologer nå bør være vel informert om viktigheten av å bruke Cysview. Photocures siste deltagelser på kongresser har fått stor oppmerksomhet.

Med alle refusjonsordninger på plass, og egen refusjonsklasse fra og med 2019 har nå Photocure alle muligheter til å greie å bygge opp salget.

Det avhenger mest nå av salgsstaben i USA.

Likevel vil det ta lang tid å bygge opp, men selskapet tar nå løpende markedsandeler fra konkurrentene, som i motsetning til Cysview, ikke får refusjon.

Det avgjørende fremover blir tempoet i fremdriften. Vi ser en god økning i antall scop i drift for TURBT og første flexiscop er tatt i bruk, 6 uker før guidet. Det gir et stadig økt akkumulerende salg for Cysview. Vi ser også tendenser til hyppigere bruk. (29% enhetsøkning i 1Q18, men kun 25% flere skop, Det gir en hyppighetsøkning på 4/25=16% som er en lovende start.) Vi må påregne en økt hyppighet i bruken også fremover. Tendensen er klar nok.

Allerede neste kvartals salg vil gi oss klare indikasjoner på om tempoendringer, men det er først etter 1. kvartal neste år vi kan konkludere om Cysview blir den suksessen vi tror. Alt ligger i det minste til rette for det.
Dyma
01.06.2018 kl 11:32 7753

Bra innlegg Focuss og Merlin!
Merlin
01.06.2018 kl 12:08 7718

"Photocure har nettopp kommet med en ny studie som viser 43% bedre effekt på å oppdage CIS enn konkurrentene. Det er en stor og bred undersøkelse som er representativ og har tyngde."

Med en slik rapport i ryggen gir det salgsteamet svært god backing for innsalg! Kombinert med helseøkonomisk fordel og positive virkninger for pasientene bør det øke beslutningsinteressen for kundene!
Redigert 01.06.2018 kl 12:33 Du må logge inn for å svare
bravi
01.06.2018 kl 12:44 7695

Med alle rapporter og greier BØR alt gå oopover, men gjør det det?
Som Merlin skriver øker brukshyppighet og antall skop, men allikevel går kursen ned.

Virker som det mangler noe helt fundamental mot aksjemarkedet. Hvis man ikke ønsker å ta noen grep med det problemet er man fornøyd med dagens kurs.
Slettet bruker
01.06.2018 kl 13:12 7673

Ja er alle som du så er det nok bare kontanter som hjelper.
focuss
01.06.2018 kl 13:19 7668

Skal man lete etter forklaringer på dårlig utvikling på kurs så kommer jeg ikke utenom Hunter Hall, d.v.s at kjernen til problemet ligger i Australia. Nå har jeg imidlertid ikke sett de har solgt på ganske lenge og regner med det er de som eier 600000 aksjene som er på nom konto hos BNP Paribas. Det kan jo være at markedet er bekymret for at de aksjene skal dumpes. Men uansett så burde det ikke være så vanskelig å finne kjøpere til 600000 aksjer, men det er tross alt 18 millioner kroner. Styret har jo bl.a fullmakt til å handle egne aksjer for 60 millioner.

Hunter Hall var nest største aksjonær men fikk styrevedtak på at de skulle ut av denne type aksjer i Europa, noe som førte til en dumping av aksjer til svært lav kurs, helt nede på 22 faktisk.
bravi
01.06.2018 kl 17:41 7566

Kan være andre grunner til dårlig kursutvikling enn dette nedsalget, det har nå gått veldig lang tid siden de startet med nedsalg. Hvorfor ville Hunter Hall selge seg ut hvis caset er så opplagt?
Tror ikke HH fatter styrevedtak på å selge seg ut av noe som har stort potensiale uten å ha vurdert saken grundig. De har kanskje sett noe de ikke likte.
Redigert 01.06.2018 kl 17:42 Du må logge inn for å svare
Computum
01.06.2018 kl 17:54 7550

I ettertid ser vi jo at nedsalget til HH trolig var etter en grundig vurdering og ikke bare ren automatikk basert på ny profil slik vi først trodde. Det har i tidsrommet siden salget sikkert vært mulig for dyktige investorer å finne langt bedre avkastning i andre selskaper enn i PHO.
Slettet bruker
01.06.2018 kl 17:59 7544

Helt klart Computum.
focuss
01.06.2018 kl 18:05 7539

Ikke enig i det. Etter at HH solgte har de fått refusjon og FDA godkjennelse. To store fond slår seg sammen og etablerer en finansierings policy om å bare være i utbytte aksjer i Europa. Styret beslutter sliktpå overordnet nivå og har neppe engang hørt om Photocure. De beslutter på saker som Asia vs Europa vs USA etc
Redigert 01.06.2018 kl 18:08 Du må logge inn for å svare
focuss
01.06.2018 kl 18:13 8038

Ett styre i et fond på andre siden av kloden setter seg ikke ned og detalj analyserer Photocure.
focuss
01.06.2018 kl 18:21 8026

HH fusjonerte med et annet fond, Pengane basert på enighet om investerings filosofi. Investeringen i Photocure var neppe engang en promille av verdien.
Medisinmannen
01.06.2018 kl 18:40 7985

Dere kan ikke seriøst lete etter en grunn til kursnedgangen? Det må være en dårlig spøk!!

Kursen fallt kraftig når Hestdal forklarte Cevira flopp og gav en profit warning de neste to år.
bravi
01.06.2018 kl 18:48 7970

Tror kursen godt kunne vært den samme uansett HH nedsalg eller ikke. Tror det må letes etter årsak andre steder. At kursen ikke har steget i 2018 kan ikke skyldes annet enn selskapets fremferd overfor aksjemarkedet, verktøyene har de, men de mangler noen som står frem og fronter selskapet.
Medisinmannen
01.06.2018 kl 19:05 7951

Dette er enkelt. De mangler fremgang. Få bedre salgsvekst. Det er det eneste som vil gi investorene tro på selskapet.
focuss
01.06.2018 kl 19:36 7919

MM
Pho er i en investeringsfase og det skal ikke mye til før selskapet viser overskudd og prosentvis har veksten i USA vært bra lenge nå. Det er biotech selskap på OB som brenner flere 100 mill per år, er priset 4-6 ganger høyere enn PHO og som kanskje aldri viser overskudd. Blant biotech selskap på OB så er Pho i en særstilling når det gjelder å være attraktiv investerings case. Må si at mye rart skal skje om ikke PHO snart viser positive tall.
Redigert 01.06.2018 kl 19:37 Du må logge inn for å svare
bravi
01.06.2018 kl 19:48 7887

focuss, helt enig i dine kommentarer om andre biotec selskaper på OB. Sammenligner vi med dem er det enda mere håpløst at Photocure prises mye lavere enn selskaper som ikke har noe å selge og kanskje aldri vil få til noe.
Medisinmannen
01.06.2018 kl 20:35 7861

Investorene til de andre selskapene tror på ledelsen og det de presenterer. Lyse fremtidsutsikter.

Nå skal jeg gi dere en mulighet til å forstå hva som skjer. Gjør følgende:

1: Fjern skylappene og prøv å nullstill dere.

2: Hør gjennom sist kvartalspresentasjon. Hva sier Hestdal og Dahl om fremtiden?

3: Se hvordan salgsutviklingen i USA har vært.

4: Vurdere hva Hestdal har fått til siste 13 år i Photocure

5: Regn ut hva den kvartalsvise veksten må være for å nå de labre målsettingen.

Still dere så spørsmålet. Tror dere noen ønsker å kjøpe aksjer i Photocure etter siste presentasjon?
focuss
01.06.2018 kl 20:45 7846

MM
Jeg stoler på meg selv. Hvis jeg ikke kan stole på meg selv,hvem kan jeg stole på da?
Medisinmannen
01.06.2018 kl 21:36 7794

Det er klart du må stole på deg selv. Jeg synes du er for positiv til Hestdal. Jeg tror også, som deg, at Photocure kan bli bra men selskapet fortjener en annen ledelsen.
Slettet bruker
01.06.2018 kl 23:21 7746

Ikke glem bakgrunnen til focuss.

Oljeanalytiker i sitt forrige liv;-))

Slike kapasiteter er det ikke mange av på HO
Merlin
02.06.2018 kl 00:06 7697

Medisinmannen er for negativ. Les hans innlegg der han mente han har truffet med en innertier på salget i USA i 1. kvartal.
Traff han? Salget økte som kjent 36% i $. Medisinmannen mente 20-30% i USA . Det er med andre ord også i $.

Han bommet med andre ord i feil retning. Selvskryt å kalle det innertier.

Han tror også 2. kvartal skal bli så svakt.

Enda $-kursen er OPP kraftig og er nå helt oppe i 8,19
Og 2. kvartal har 6% flere jobbdager.
Og det er en god del flere skop i bruk.
Og Cysviewsalget til flexiskop er begynt.
Og det er en tendens til høyere utnyttelsesgrad for skopene. Opp 16% i 1Q18. Det vil nok fortsette.

Jeg har regnet på dette før. Vi får en kraftig oppgang i 2Q18! Jeg tipper vi kan få opp mot 50% høyere salg i 2Q18 i NOK enn i 2Q17. Kanskje høyere. Da står ikke Photocurekursen stille lenge!

(Selv med 6% FÆRRE jobbdager i 1Q18 enn i 1Q17 økte salget med 36% i USA. Det er egentlig 44% opp dagsnormalisert sammenlignet med antall dager i 1Q17.)

Se:
Medisinmannen
13.05.2018 kl 10:39
1716
Det er ikke oppløftende Merlin. Målsettingen til Hestdal er 20-25 mill. USD USA i 2020. Dvs. 40 mill. per kvartal om to år. I rute i salget er sannsynligvis en økning på 20-30% i USA. Hva Hestdal mener er i rute med salget i norden og resten av europa er ukjent, men i rute betyr sannsynligvis ikke noen imponerende tall.
Redigert 13.05.2018 kl 11:04
Redigert 02.06.2018 kl 00:32 Du må logge inn for å svare
Medisinmannen
02.06.2018 kl 07:36 7620

Merlin, din gamle bløffmaker og superhausser (du er slått av focuss mtp useriøs haussing)! :)

Selv du burde forstå at en økning i dollarkurs ikke er positivt for Photocure så lenge kostnadene er høyere enn inntektene. Du burde JUBLE for en lavere dollarkurs.

Du er så ivrig i å haudde og bløffe at du glemmer realitetene. Når skal du lære?

PS! Jeg synes dine og focuss sine innlegg har stor underholdningsverdi.
Redigert 02.06.2018 kl 07:38 Du må logge inn for å svare
focuss
02.06.2018 kl 09:55 7538

Medisinmannen skrev Innlegget er slettet
MM
Hvis vi fokuserer på situasjonen fremover. Hva mener du Photocure skal gjøre fremover med den ledelsen vi har for å optimalisere salget fremover? Bør investeringene i USA økes? Bør reklameringen for Cysview økes? Bør prisen på Cysview økes/reduseres? Bør Pho jobbe mer mot politikere?

Selv mener jeg det ser bra ut nå. Q1 kom inn som forventet da Q1 er for tidlig å vente stor effekt av refusjon og Surveillance. MM jeg regner med du er enig med meg i at din kritikk hadde vært mer konstruktiv om du kunne fokusert på hva du mener PHO gjør feil med dagens ledelse.

For egen del så er det en viktig ting selskapet driter seg ut på og det er på guidingen. Å guide salg og resultat de ikke har peiling på kunne de spart seg og det er helt unødvendig. Det er å fraråde markedet å kjøpe aksjer i Photocure . Det er ikke å ivareta aksjonærenes interesser og burde være oppsigelsesgrunn. Men her burde styreformannen ha grepet inn, hvis det ikke er han som står bak guidingen da.
Redigert 02.06.2018 kl 09:59 Du må logge inn for å svare
focuss
02.06.2018 kl 10:14 7511

En konkret ting jeg mener styreformannen burde gjort er å sjekke ut om Hunter Hall fortsatt sitter med aksjer. Om det er de som har de 600000 aksjene på BNP Paribas nominee konto og funnet ut om aksjene skal selges og eventuelt gitt ett tilbud på alt eller deler av aksjene.. Så mener jeg styret aktivt kunne gjort noe for å få inn konstruktive eiere. Det kunne inkludert ett investormøte i USA. At styreformannen har kommunikasjon med aksjonærene er en del av jobben hans. Bare synd han ikke er tilgjengelig på mail eller telefon.
Medisinmannen
02.06.2018 kl 10:47 7482

Jeg har hele tiden vært klar på hvilken tiltak styret bør foreta seg. Første spørsmål. Hva er det viktigste markedet for Photocure? Det.er uten tvil USA.

Spørsmål to: Hva er de største utfordringene til Photocure? Få fart på salget i USA.

Det kan ikke være noen uenighet om dette antar jeg.

Jeg som følger selskapet fra sidelinjen kan ikke komme med fasitsvaret på hvordan Photocure skal lykkes. Det vi vet er at Hestdal og dagens ledelse ikke har lykkes i USA. Selskapet har lykkes i Skandinavia som vi kan definere som hjemmemarked, men de økonomiske forutsetningene er ikke store nok og viktige nok i Norden.

Da mener jeg det er riktig å øke fokuset på USA i enda større grad. Dvs. flytt hovedkontoret fra Oslo til USA. Oslo eller København bør være salgskontor. Selskapets R&D er ikke eksisterende(de har ikke fått innvilget eller søkt patent på flere år).

På denne måten så får man trimmet organisasjonen og man kan få inn ny ledelse som kjenner USA og som gir ny fokus. Får vi inn de rette folkene så ville.suksessen kommet raskt slik som i Tyskland og Danmark.
Medisinmannen
02.06.2018 kl 10:49 7470

Jeg kan ikke forstå at dine forslag har noen effekt? Aksjeeierne øker ikke salget. Det er det som er nødvendig for å få kursen opp. Ledelsen har feil fokus og et eksempel er det latterlige The Bladder Cancer Company tullet. Tenk hadde de brukt de pengene på en nasjonal TV kampanje i USA?
focuss
02.06.2018 kl 11:42 7438

MM
Selskapet jobber det de kan med å øke salget. Det arbeidet er i gang.
Styreformannen burde gjøre arbeid med å gjøre selskapet attraktivt for investorer, inklusive for kompetente investorer. Dette fordi selskapets potensiale er på ATH mens verdien av selskapet er nær ATL. Jeg regner med vi er enige at det kunne vært bra med kompetente industrielle aksjonærer på plass i styret. Ville vært fint om styreformannen hadde gjort en innsats for å oppnå det. Aksjonærene ønsker at selskapets potensial i vesentlig bedre grad skal reflekteres i selskapets potensiale. Styreformannen har en rolle å spille for å lykkes med det. Eks Nano prises ikke til 2,5 mrd fordi de selger så godt, men fordi markedet ser et potensiale. Selskap som prises langt under hva markedsprisen viser, lever farlig. Som sagt, styre har en rolle å spille her. Problemet er at med guidingen styret stiller seg bak så har ikke selskapet særlig verdi og det er vanskelig å se styreformannens agenda.
Redigert 02.06.2018 kl 11:52 Du må logge inn for å svare
focuss
02.06.2018 kl 11:49 7432

MM
Helt uenig med deg i at ledelsen har feil fokus. Deres prioritet 1-2 og 3 er å øke salget i USA. I blærekreftens år så ser jeg heller ikke at det er skadelig å markedsføre selskapet som " The Bladder Cancer Company" Det er heller ikke bare reklame, det er jo det de faktisk er.
Medisinmannen
02.06.2018 kl 11:51 7416

Focuss, du må lære deg hva styrets oppgaver er og hva ledelsens oppgaver er.



Kontroll

Regnskap, risikoforhold, resultater og handlingsplaner mot budsjetter og forretningsplaner.

Strategioppgavene og budsjettene

Fastlegge mål i samråd med eierne, legge strategiske planer, fastlegge budsjetter og handlingsplaner.

Organisasjonsoppgavene

Sørge for at organisasjonen er tilpasset de to første oppgavesettene, og spesielt sørge for å ha den rette daglige leder. Til organisasjonsoppgavene ligger også kommunikasjonssystemer, kriseplaner, og kompetanse- og ressursutvikling.


I tillegg har styret som oppgave å evaluere seg selv.
Medisinmannen
02.06.2018 kl 11:54 7405

Focuss, selvfølgelig har de som mål å øke salget. Ikke mas med selvfølgeligheter.

Selv om de har et mål så vet de ikke veien til målet. De har vi sett de siste 13 årene.

Hva tror du gir størst effekt. Endre slogan og all profilering til The Bladder Cancer Company eller bruke de millionene til en tv kampanje i USA?
focuss
02.06.2018 kl 11:59 7401

MM
Når sant skal sies så mener jeg at jeg ikke har behov for noe belæring av hva som er styrets oppgave og ansvar. Når det er sagt så viser du jo selv til styrets rolle når det gjelder strategiarbeid og utvikling av målsetting i samråd med eiere. Da hadde det vært en fordel å ha mulighet til å komme i kontakt med styret.
focuss
02.06.2018 kl 12:04 7386

MM
Jeg mener du gjør feil når du sammenlikner dagens situasjon med de siste 13 årene og bruker det som argument for hvorfor Cysview ikke skal bli en suksess i USA.
Slettet bruker
02.06.2018 kl 12:10 7370

Ikke for å ødelegge en konstruktiv debatt.....;-)) men når sant skal sies mener jeg focuss trenger belæring innen absolutt alle emner som omhandler selskaper og selskapsstyring, aksjer, handel, børs generelt samt enhver aktivitet knyttet opp mot dette.

Jeg ser og at mange gjør (mer eller mindre) tapre forsøk....men det er jo som å skvette vann på ei gås.

Det er ikke mye av dette du forstår. Enkelt og greit.
focuss
02.06.2018 kl 12:16 7355

MM
Det er fult mulig å se ting annerledes enn hva du gjør. Pho har opp gjennom årene utviklet en rekke produkter som de har solgt og som de har lisensiert ut. De har bygget sten på sten og egenfinansiert Fase3 studiet med blocbuster potensiale. De har oppnådd FDA godkjennelse og inkludering i guidlines i et av USA's mest kostnadskrevende kreftbehandlinger. For å komme i denne posisjonen har de aldri bedt aksjonærene om å skyte inn mer kapital, har tvert om ved enkelte anledninger betalt utbytte. At aksjonærenes tålmodighet er strukket til bristepunktet og vel så det, er forståelig. Men nå er det pay-back time.
bravi
02.06.2018 kl 12:22 7344

Over tid vil kansje MM sitt forslag om amerikansk ledelse virke godt på salget, men aksjekursen stiger neppe bare på det, det må vises resultater først. Det er en risiko med amerikansk ledelse og norske eiere. De bruker å svi av penger som fulle sjømenn, spesielt når de har et sugerør ned i kassa.

Har mere tro på å skifte styre og styreformann med f.eks Herbjørn Hansson, det vil booste kursen på kort sikt plassere selskapet på kartet. Da kan et nytt styre få se på ledelsen og vurdere satsningen i Usa. Kanskje går det ikke lang tid før vi mottar utbytte og ser på 3 sifret aksjekurs.
focuss
02.06.2018 kl 12:22 7348

DTT
Du vet, jeg kunne stengt deg ute fra denne tråden, men gjør det ikke. Det har jo en viss underholdningsverdi og se hvilket nivå enkelte debattanter ligger på.
focuss
02.06.2018 kl 12:28 7344

Bravi
Photocure INC har allerede amerikansk ledelse. Hestdahls rolle er vel å godkjenne budsjetter. Nå er det vel faktisk sannsynlig at forslaget til guiding av USA salget også stammer fra Photocure Inc. Skal man kritisere Hestdal så bør det vel baseres på godkjent budsjett holdt opp mot salgsmål i USA. Målet er imidlertid ikke noe strekkmål og Surveillance er knapt inkludert.