Hva er galt med Dof?

Braincool
DOF 01.06.2018 kl 12:59 7131

Er det noen som egentlig kan svare på hva som er galt med Doffen.
Andre selskaper som melder om dårlig kvartal eller melder kontrakter fyker opp både 5 og 10 prosent og går kanskje noen prosent dagen etter. Doffen melder om kontrakter på kontrakter. Hoster seg så vidt i 3_4% samme dagen, men selgerne kjører den utover dagen gjerne i minus eller i 0, før den kanskje ender et halvt prosent i pluss. Sånn har det vært lenge nå. Noen med et seriøst svar som kan bistå litt.
På forhånd takk
Redigert 19.01.2021 kl 19:17 Du må logge inn for å svare
laptop
01.06.2018 kl 14:01 6986

Godt spørsmål uten noe enkelt svar, det kan synes som om man ikke helt tror at fremgangen skal fortsette men dette blir jo svekket for hver kontrakt som kommer. Samtidig vil en separat notering av Dof Subsea være langt høyere priset enn prisen for dagens Dof - noe som i selv er et paradoks.
boreren
01.06.2018 kl 14:13 6947

Det er ingenting galt med Doffen, det som er gale er aksjonerene i Doffen som selger uhemmet.
drekkapilsen
01.06.2018 kl 14:21 6914

Er ikke det deilig at vi kan laste billig før folk forstår verdien av dof?
Kontur
01.06.2018 kl 14:35 6870

Saken er vel den at selv om oljeprisen har gått fantastisk siste 1/2 år så er det stort sett bare oljeselskapene og seismikk som hittil har fått full uttelling. PSV, ATS og Subsea kommer tydeligvis litt ned på listen, men de kommer. Og når det skjer får vi antageligvis/forhåpentligvis en ketchupeffekt.

Men jeg synes i tillegg til forrige tese at DOF uansett burde ha ligget minst 50% høyere. Alle seriøse analyser viser som vi vet dette, faktisk skulle kursen da ha vært omtrent det dobbelte av dagens.
Skulle også selvsagt ønsket meg en mer disiplinert aksjonærmasse, men det er tydeligvis å be om for mye.
Jeg sitter uansett og jeg sier KJØP på dagens nivå
redfive
01.06.2018 kl 15:54 6723

Høyere bunner for hver dag siste uke. Det her går nok veien. Med litt fart så klarer vi vel 10,- denne gangen
Kontur
01.06.2018 kl 16:04 6698

Både Sub 7 og DOF holdes merkelig tilbake, kan der være en kobling, hva om noen lukter på begge Subsea unitene?
Best å ha en fot i hvert selskap
KJØP DOF OG SUBC
geddi59
01.06.2018 kl 16:17 6669

Kan det være at folk venter til Q2 for å se effekten på det økonomiske i forhold til alle kontraktene, (Tjener dof penger) bare en tanke.
Slettet bruker
01.06.2018 kl 16:30 6631

Full forvirring i apeburet. Dette kommer garantert til å bli god underholdning lenge før jul.
Braincool
01.06.2018 kl 17:28 6535

Takker for synspunkter og svar. Uansett synes.jeg det er fantastisk å kjøre den i minus og ende ut i 0% stigning etter en dag med melding om kontrakt. Subsea henger litt etter, det nok greit. Men at det skal være så liten bevegelse i Dof så lengeetter så mange meldte kontrakter synes jeg er uforståelig. De tar jo ikke på seg kontrakter de taper penger på. Men får håpe at det skjer noe her også om ikke alt for lenge.
Men god helg til dere alle.
Slettet bruker
01.06.2018 kl 17:58 6489

Mye har de i gjeld? Var det ikke 20 milliarder?
drekkapilsen
01.06.2018 kl 23:15 6197

Gjelda til Dof er for liten å regne sammenlignet med et gjennomsnittlig boliglån til en oslofamilie. De håndterer gjelda bra nå, så vi er nok i 50 kroner i løpet av 3 år.blant det største potensialet på Oslo børs
Kontur
01.06.2018 kl 23:29 6167

Ja, ett eller annet holder iallfall aksjen tilbake. Når håndbrekket tas av vil kursen virkelig skyte fart. Gjelden er ikke spesielt belastende og reduseres raskere enn nødvendig da hovedeier og ledelse trolig har sterk fokus på å få den ytterligere ned. Dette er folk som ikke ønsker å bli styret (Møgster/Mohn)
50 NOK om tre år behøver ikke være noe dårlig tips.
Slettet bruker
01.06.2018 kl 23:48 6137

Dere må gå litt dypere enn dette. En kontrakt er fint men hva er raten? Tar de oppdrag bare for å holde skip og mannskap i jobb? Tjener de på disse kontraktene?

DOF har også hatt enorme avskrivninger over en lang periode nå.
Belånt
02.06.2018 kl 12:02 5833

Hei alle sammen, det er frustrerende for oss som er aksjonærer når kursen lagger, mens alt annet går. I DOF er det en flere faktorer som gjør at kursen ikke har gått i det siste.

1. Tegningsretter som fortløpende blir konvertert
2. Høy belåningsgrad
3. Usikkerhet rundt fondet som eier i DOF Subsea som gjør at markedet ikke verdsetter dette fullt ut
3. Markedet er fremdeles dårlig i forhold til hva det var på topp

Alle faktorer her er noe som fremover burde bli bedre og for meg representerer det en oppside.

Det er PR i dag bare 70 mill tegningsretter som ikke er konvertert. (Bare siste to ukene er nærmere 20 mill konverter omsatt)

DOF samlet genererer tilstrekkelig EBITDA til at gjelden reduseres samtidig som skipsverdiene har flatet ut og forventes å stige utover i sykelen.

Det vil helt sikkert skje noe med DOF Subsea som gjør at verdien blir synliggjort bedre i Dof ASA

Markedet har vist bedring og trenden er opp. Spesielt markedet i Brasil er booming og der har Dof hatt en meget god posisjon og forventes å profitere på dette. Jeg tror dette vil synliggjøres i Q2 rapporten.

Det siste jeg mener det er viktig å legge vekt på er at både CEO & CFO (Mons & Hilde) er tungt inne på eiersiden og dette er viktig å legge vekt på når man velger papirer.

Summen av dette gjør at jeg er godt inne blant topp 20 i DOF og vil fortsette å være det fremover. For den tålmodige er dette veldig spennende og det kan her være en oppside man ikke finner i så mange selskaper på Oslo børs. Men med stor oppside er det også risiko?

Kontur
03.06.2018 kl 10:37 5389

Sitter pr i dag med vel halvparten av min portefolio i DOF, resten er i Polarcus, SubC, Flex lng og Borr. Ser fortsatt spennende hurtig oppside i Plcs men så tror jeg neste oppsving kommer i Subsea segmentet. Spørsmålet er om en skal være tøff nok til å sette alt inn i DOF
Belånt
03.06.2018 kl 12:45 5259

Jeg tror at vi mange om et par år vil gremmes over at de ikke klarte å bli med på den oppturen som jeg tror kommer. Jeg husker for min del at jeg kjøpte seadrill på 40,- etter finanskrisen for å selge på 44,-. Det var for så vidt en pluss handel det, men det fremsto ikke spesielt genialt i ettertid når man vet hva kom kom av utbytte og verdistigning. Jeg tror vi er der nå i DOF om man er litt tålmodig. Det å kjøpe på 8 kr for å selge på 9 kr det kan fort føre til at man aksjen glipper på vei oppover...
skerptiker
03.06.2018 kl 15:53 5069

Det er ikke bare DOF som er treg. Også SOFF og SDSD bl a av supplyaksjene har hatt en treg utvikling, Vet ikke når tid det blir bedre i supply, men det bør vel løsne før eller siden. Blir vei ikke 10-dobling, men en dobling bør vel være mulig å oppnå?
Met1976
03.06.2018 kl 16:43 5007

Gjeld, gamle båter i opplag og overkapasitet bremser alle selskapene jevnt over.
5198
04.06.2018 kl 13:24 4442

Kontrakter, få båter i opplag, mye gjeld men betaler avdrag selv i disse tider, går med overskudd slik bør en vel heller se på det. Markedet er på vei tilbake nå vi mangler bare en notering av DOF Subsea eller Brasil kontrakter.
davan
16.08.2018 kl 11:45 3248

En av grunnene til at dof siger nedover er alle emiaksjene til 60 øre. Mange ønsker å ta litt gevinst mens det ennå er litt igjen og heller kjøpe igjen billigere senere. Dette er en selvforsterkende spiral, det kommer sikkert nye aksjonærer til og noen snitter ned og andre som er sterk i trua laster mer. Jeg mener likevel at mange tar gevinst av emiaksjene ennå. Snart må vel alle 60 øres aksjene være omsatt, har ikke oversikt.

Så er det ennå usikkerhet mht q2 og markedet generelt, men jeg har trua og vil sitte 1-2 år til.