NEL - rekordresultat


NEL: NEL ASA: TREDJE KVARTALT RESULTAT 2019

07:00
(Oslo 7. november 2019) Nel ASA (Nel) rapporterte høye inntekter til hele tiden på kr
148,9 millioner (116,0) i tredje kvartal 2019, i tråd med selskap
utsikter, og en ordrereserve på 575 millioner kroner. Ordrereserven vokste 58%,
sammenlignet med slutten av tredje kvartal 2018, og Nel gjentar det sterke
markedsutsikter.



Nel opplevde nok et travelt kvartal med en 28% topplinjevekst, i tråd med
selskapets utsikter, og et høyt nivå av nye forretningsutviklingsaktiviteter. I
I tillegg fortsatte Nel-teamet å bygge den solide rørledningen med anbud og
prosjekter på tvers av segmenter og geografier. Disse initiativene bidro til
ytterligere et kvarter med å sikre rekordhøye etterslep og sammen med en sterk
markedsutsikter, dette gir et solid grunnlag for 2020 og videre, sier Jon
André Løkke, administrerende direktør i Nel.

Nel rapporterte omsetningen i tredje kvartal 2019 på 148,9 millioner kroner, opp fra
116,0 millioner kroner i tilsvarende kvartal i fjor. Den justerte EBITDA
var -17,9 millioner kroner, justert for engangskostnader og andre oppstartkostnader, og
kontantbeholdningen endte på 651,0 millioner kroner ved utgangen av tredje kvartal.

Kvartalet var preget av ikke bare utviklingen innen industri
og kraftige bruksområder, men også av den høye interessen for hydrogenelektrisk
løsninger. Et eksempel er Korea med sitt nasjonale mål på over 300
hydrogenstasjoner innen 2022. Vi blir oppmuntret av å ha mottatt totalt ti
innkjøpsordrer så langt i 2019, sier Løkke.

Den rapporterte EBIT var -48,4 millioner kroner (-66,3) og etterslepet økte til 575 kroner
millioner, opp 58% sammenlignet med slutten av tredje kvartal i 2018, slik Nel er
posisjonert til å dra fordel av markeder med høy aktivitet og vekstmoment.
I løpet av tredje kvartal kunngjorde Nel en innkjøpsordre for to H2Station
hydrogendrivstoffstasjoner fra HyNet, et eget formål som ble opprettet for å
etablere 100 hydrogendrivstoffstasjoner i Korea innen 2022.



Bilindustrien har alle øyne på den hydrogenelektriske utviklingen, var
forventet sterk vekst i brenselcelleelektriske kjøretøyer vil gnistre
utvidelse av drivstoffstasjonsnettverk i viktige markeder som Korea, Japan, USA
og Kina. Ledende bilprodusenter avduket store nye hydrogeninitiativer kl
messene i Frankfurt og Tokyo og flere modeller forventes fra 2020
og utover. Nel er godt posisjonert for å utnytte disse mulighetene ved å være det
teknologien som går foran med sikkerhet i verdensklasse, kostnadsledelse og
global tilstedeværelse.



Nel arrangerer en presentasjon kl. 08.00 på Hotel Continental i Oslo den
7. november 2019. En live webcast av samtalen vil også være tilgjengelig på
selskapets nettsted, www.nelhydrogen.com/webcast, og på
https://webtv.hegnar.no/presentation.php?webcastId=98164395.



Rapporten og presentasjonen for tredje kvartal 2019 er vedlagt og tilgjengelig
gjennom www.newsweb.no (Ticker: NEL) og www.nelhydrogen.com
Furuen
07.11.2019 kl 10:01 1830

Svinger selvfølgelig litt opp og ned i dag.
Gevinstsikring, «sell on news» osv.
Hva tror dere skjer når neste ordre meldes?
Ha tro på hva dere investerer i. Framtida er foran oss!

ALLE HUJA! Eller var det HALLELUJA?

Kjære menighet, snu dere et øyeblikk bort fra ønsketenkninger til realiteter. Rapporten idag bekrefter at Hot air-bllongen kjølner, og den vil kjølne ned mot gammelt nivå så lenge selskapet fortsatt må reddes av de tradisjonelle sektorene. I mellomtiden taper NEL penger så det griner på de nye sektorene.
Furuen
07.11.2019 kl 10:12 1763

Takk for at du forteller oss uvitende om alt du filosoferer over i sofaen.
Nå har jeg filosofert meg til at jeg blokkerer deg, så jeg slipper å lese denne surmulingen!

Ha ha, du vil heller leke med likesinnede og ikke bli forstyrret i egen drømmevrden. Greit for meg, men jeg setter faktisk pris på synspunkter fra begge sider. Hvorfor skal vi ellers ha et diskusjonsforum?
Ajax1
07.11.2019 kl 10:17 1716

Bsci, jeg synes det er fint at du prøver å sette ting i perspektiv ovenfor disse notoriske negative skribenter angående NEL som InvestorXYZ og pheks osv.
Men det er nytteløst dessverre 😥 Det er en kjensgjerning at det finnes mennesker som har stor tilfredstillelse av å være en pest og plage for andre. De har funnet seg et hjem på disse NEL tråder på HO.

Dagens resultat fremleggelse tilsier at break-even point vil skje tidligere enn jeg har trodd. Jeg trodde at break-even ville komme i et av Q fremleggelse i 2022, men dagens tall tilsier at det kan skje allerede i 2020. Emisjon er også lenger frem i tid, om det i det hele tatt blir nødvendig med solide NOK 651 millioner i kontantbeholdning.
Keirax
07.11.2019 kl 11:20 1542

Bare 12 milliarder USD i «preorders» holder en stund vil jeg tro, selv i USA, og selv om noen muligens trekker seg underveis.
Redigert 07.11.2019 kl 11:21 Du må logge inn for å svare

Xyz er nok ikke menneske.
Ingen ting henger på greip.
Blir litt som Bank-ID på mobilen hvor du får to ord som ikke henger i hop.....
Tipper det bare er en BOT som er programmert til å spy ut random preik.

Framtia
07.11.2019 kl 11:50 1411

Gå deg en laaaaang tur, så får hjernecellen din litt O2 påfyll...Du og dine likesinnede er fan ikke sanne! Vi som er aksjonærer i Nel vet akkurat hva tallene sier og hva vi kan forvente! Det siste er det dere overhode ikke forstår! Nel blir gull og vi får se hvem som ler sist...

Takk - her er resultatet fra tur-filosoferingen:
Det er to måter å se en aksjeverdi på, og begge er likverdige. (1) Glasset er halvfullt. Vanlige aksjonærer som kjøper/slger vanlige aksjer, evt intrumenter me bull-gearing. (2) Glasset er halvtomt. Litt mer uvanlig, men stdig mer utbredt: shorting og/eller instrumenter med bear-gearing.
Jeg har aldri lagt skjul på at jeg i perioder det siste året har vært av kategori 2, eller sittet på sidelinjen. Den gang kursen var lavere enn nåværende hot air-ballong, var jeg ofte innom både 1 og 2. Med andre ord, jeg må vel regne meg som trader.
Redigert 07.11.2019 kl 12:15 Du må logge inn for å svare

Nei, sedan 1891 har de hållt på, de er unika då de levert vinst hvert år.

Nikola har vart igång sen 2015 eller? Vinat kan vi se långt efter.

Også nel då, slitvargen som levert tapp hvert år sen atarten 1928.
Admoff
07.11.2019 kl 17:49 1009

Nel 1928,🤔 skjerpings XYZ. Du farer jevnlig med upresise påstander.

Ok 1927. Ska huska det, samma år som volvo. Tusen takk

NEL-sjef Jon André Løkke: – Vi må tenke større
Hydrogenselskapet NEL planlegger å tidoble produksjonskapasiteten på Herøya til neste år. – Det er ikke sikkert det er nok, sier konsernsjef Jon André Løkke.

STERK VEKST: NEL-sjef Jon André Løkke satte i tredje kvartal ny rekord for både inntekter og ordrereserve.
FOTO: EIVIND YGGESETH
INDUSTRI

ANNONSE
SIGURD SVEEN
Publ. 17:12 - 7.11.19
– Vi har innsett at vi må tenke stort siden vi ser at etterspørselen øker, sa konsernsjef Jon André Løkke i NEL på torsdagens kvartalspresentasjon.

Hydrogenselskapet er en av mange aktører som jobber for å få til det grønne skiftet. Gjennom sitt samarbeid med den amerikanske lastebilprodusenten Nikola Motor, har selskapet allerede på plass en avtale som på sikt kan gjøre tungtransporten renere.

Avtalen med Nikola gjorde at NEL i fjor sommer besluttet å tidoble produksjonskapasiteten av elektrolysører, som brukes til å produsere hydrogen, på Notodden. Ett år senere ble ekspansjonsplanene flyttet fra Notodden til Herøya.

Begrunnelsen for å flytte viser seg å være at en tidobling av produksjonskapasiteten kanskje ikke er nok.

– Opprinnelig så vi for oss en kapasitet på 360 megawatt. Vi ser fortsatt for oss at den første linjen på Herøya skal ha en slik kapasitet, men der har vi også plass til to produksjonslinjer til. Det hadde vi ikke på Notodden. Vi var redde for at vi raskt ville stange hodet i taket hvis vi hadde blitt værende på Notodden, sier Løkke.

Flere store prosjekter

Det er lettere å flytte nå som vi er små, enn når vi er blitt halvstore
Jon André Løkke, NEL
NEL-sjefen sier at selskapet nå snakker med flere aktører som har prosjekter gående med en planlagt produksjonskapasitet i 100-megawattklassen.


ANNONSE
– Dette er ikke prosjekter som blir realisert umiddelbart, men til forskjell fra for ett år siden, da vi tenkte at Notodden var mer enn stort nok, ser vi nå at vi fort kan komme i en situasjon hvor vi er nødt til å ta beslutning om å øke kapasiteten med en eller to linjer til, sier han, og legger til:

– Det er lettere å flytte nå som vi er små, enn når vi er blitt halvstore.

Den første produksjonslinjen på Herøya skal etter planen stå klar i løpet av neste år.

– I hvilke segmenter ser dere økt etterspørsel?

– Det er først og fremst fra ulike industri- og energiselskaper, og ikke innen transport. Der har vi Nikola som foreløpig er et enestående eksempel med tanke på størrelse, sier Løkke.

NEL

(Mill. kr) 3. kv./19 3. kv./18
Driftsinntekter 149
114
Driftsresultat −48 −66
Resultat før skatt −34 −67
Resultat etter skatt −32 −65
Rekordhøy omsetning

I tredje kvartal hadde NEL rekordhøye inntekter på 149 millioner kroner, tilsvarende en vekst på 28 prosent sammenlignet med samme kvartal i fjor. Selskapets kostnader er imidlertid langt høyere, slik at driftsresultatet før av- og nedskrivninger endte på minus 29 millioner.

Ordrereserven ved utgangen av september var på 575 millioner kroner, som også er rekordhøyt.

– Vi er godt fornøyd med kvartalet. Vi har sagt at omsetning i andre halvår skulle øke, og det har vi fått til, sier NEL-sjefen.

Når selskapet skal gå i pluss, vil konsernsjefen imidlertid ikke si noe om.

– Vårt mål har ikke vært å sette opp et selskap som tjener penger fra dag én. Da hadde vi gått glipp av fremtidige forretningsmuligheter, og andre selskaper ville overtatt vår ledende posisjon. Det er viktig at vi fortsetter å utvikle selskapet.

Godt mottatt

Det skjer gjennom tre spor, ifølge Løkke: Øke produksjonskapasiteten, satse i nye markeder og drive med teknologiutvikling.

– Da vi tok beslutningen om å utvide produksjonen på Herøya utsatte vi punktet for når vi kan gå i pluss med 12 måneder. Det betyr ikke at en slik investering er feil. Slike ekspansjoner koster selvfølgelig penger, men det er viktig for at vi skal beholde vår ledende posisjon.

Ved utgangen av tredje kvartal hadde selskapet 651 millioner kroner stående i banken.

Torsdag ettermiddag var NEL-aksjen opp 2,4 prosent til 8,28 kroner. Hittil i år er aksjen opp nesten 80 prosent, til tross for at aksjen fikk en knekk etter at fyllestasjonen på Kjørbo i Sandvika eksploderte 10. juni. Aksjen ble på sitt laveste handlet til 4,27 kroner to dager etter eksplosjonen.


NEL-sjef Jon André Løkke: – Vi må tenke større
Hydrogenselskapet NEL planlegger å tidoble produksjonskapasiteten på Herøya til neste år. – Det er ikke sikkert det er nok, sier konsernsjef Jon André Løkke.

STERK VEKST: NEL-sjef Jon André Løkke satte i tredje kvartal ny rekord for både inntekter og ordrereserve.
FOTO: EIVIND YGGESETH
INDUSTRI

ANNONSE
SIGURD SVEEN
Publ. 17:12 - 7.11.19
– Vi har innsett at vi må tenke stort siden vi ser at etterspørselen øker, sa konsernsjef Jon André Løkke i NEL på torsdagens kvartalspresentasjon.

Hydrogenselskapet er en av mange aktører som jobber for å få til det grønne skiftet. Gjennom sitt samarbeid med den amerikanske lastebilprodusenten Nikola Motor, har selskapet allerede på plass en avtale som på sikt kan gjøre tungtransporten renere.

Avtalen med Nikola gjorde at NEL i fjor sommer besluttet å tidoble produksjonskapasiteten av elektrolysører, som brukes til å produsere hydrogen, på Notodden. Ett år senere ble ekspansjonsplanene flyttet fra Notodden til Herøya.

Begrunnelsen for å flytte viser seg å være at en tidobling av produksjonskapasiteten kanskje ikke er nok.

– Opprinnelig så vi for oss en kapasitet på 360 megawatt. Vi ser fortsatt for oss at den første linjen på Herøya skal ha en slik kapasitet, men der har vi også plass til to produksjonslinjer til. Det hadde vi ikke på Notodden. Vi var redde for at vi raskt ville stange hodet i taket hvis vi hadde blitt værende på Notodden, sier Løkke.

Flere store prosjekter

Det er lettere å flytte nå som vi er små, enn når vi er blitt halvstore
Jon André Løkke, NEL
NEL-sjefen sier at selskapet nå snakker med flere aktører som har prosjekter gående med en planlagt produksjonskapasitet i 100-megawattklassen.


ANNONSE
– Dette er ikke prosjekter som blir realisert umiddelbart, men til forskjell fra for ett år siden, da vi tenkte at Notodden var mer enn stort nok, ser vi nå at vi fort kan komme i en situasjon hvor vi er nødt til å ta beslutning om å øke kapasiteten med en eller to linjer til, sier han, og legger til:

– Det er lettere å flytte nå som vi er små, enn når vi er blitt halvstore.

Den første produksjonslinjen på Herøya skal etter planen stå klar i løpet av neste år.

– I hvilke segmenter ser dere økt etterspørsel?

– Det er først og fremst fra ulike industri- og energiselskaper, og ikke innen transport. Der har vi Nikola som foreløpig er et enestående eksempel med tanke på størrelse, sier Løkke.

NEL

(Mill. kr) 3. kv./19 3. kv./18
Driftsinntekter 149
114
Driftsresultat −48 −66
Resultat før skatt −34 −67
Resultat etter skatt −32 −65
Rekordhøy omsetning

I tredje kvartal hadde NEL rekordhøye inntekter på 149 millioner kroner, tilsvarende en vekst på 28 prosent sammenlignet med samme kvartal i fjor. Selskapets kostnader er imidlertid langt høyere, slik at driftsresultatet før av- og nedskrivninger endte på minus 29 millioner.

Ordrereserven ved utgangen av september var på 575 millioner kroner, som også er rekordhøyt.

– Vi er godt fornøyd med kvartalet. Vi har sagt at omsetning i andre halvår skulle øke, og det har vi fått til, sier NEL-sjefen.

Når selskapet skal gå i pluss, vil konsernsjefen imidlertid ikke si noe om.

– Vårt mål har ikke vært å sette opp et selskap som tjener penger fra dag én. Da hadde vi gått glipp av fremtidige forretningsmuligheter, og andre selskaper ville overtatt vår ledende posisjon. Det er viktig at vi fortsetter å utvikle selskapet.

Godt mottatt

Det skjer gjennom tre spor, ifølge Løkke: Øke produksjonskapasiteten, satse i nye markeder og drive med teknologiutvikling.

– Da vi tok beslutningen om å utvide produksjonen på Herøya utsatte vi punktet for når vi kan gå i pluss med 12 måneder. Det betyr ikke at en slik investering er feil. Slike ekspansjoner koster selvfølgelig penger, men det er viktig for at vi skal beholde vår ledende posisjon.

Ved utgangen av tredje kvartal hadde selskapet 651 millioner kroner stående i banken.

Torsdag ettermiddag var NEL-aksjen opp 2,4 prosent til 8,28 kroner. Hittil i år er aksjen opp nesten 80 prosent, til tross for at aksjen fikk en knekk etter at fyllestasjonen på Kjørbo i Sandvika eksploderte 10. juni. Aksjen ble på sitt laveste handlet til 4,27 kroner to dager etter eksplosjonen.