bil

Slettet bruker
NEL 01.06.2018 kl 15:19 4440

https://e24.no/bil/elbil/bare-en-av-ti-kjoeper-regjeringens-elbil-maal/24346749
Jeg kommer nå i hvert fall aldri til å kjøpe en bil, der det må brukes timevis på lading. Hadde de brukt de samme pengene på Hydrogen, så hadde problemet vært løst.
Redigert 20.01.2021 kl 23:41 Du må logge inn for å svare
really
01.06.2018 kl 16:10 4199

Om det hadde vært hydrogenstasjoner, ja. P.t. er ikke hydrogen et alternativ.

Men kanskje om 5 år?

Vi trenger nok 100 hydrogenstasjoner i Norge også om hydrogen skal være et realistisk alternativ.
Redigert 20.01.2021 kl 23:41 Du må logge inn for å svare
Nikko
01.06.2018 kl 16:13 4182

Really: Hvor har du det ifra? Helt tullet uttalelse ?
Redigert 20.01.2021 kl 23:41 Du må logge inn for å svare
Epona
01.06.2018 kl 16:13 4175

Norge er en mygg også her. Hva som skjer i Norge er helt uinteressant i det store bildet.
Redigert 20.01.2021 kl 23:41 Du må logge inn for å svare
totalist
01.06.2018 kl 17:10 4056

Nikko, hvorfor kaller du Really sin uttalelse for tullete? Jeg har forsåvidt ingenting i mot hydrogenbiler, men for meg er det ikke et alternativ selv om jeg bor i landets nest største by. Vi har en fyllestasjon og en som lenge har vært under planlegging. Begge ligger andre steder enn der jeg til vanlig ferdes. Jeg må derfor kjøre ens ærend for å fylle. Til den ene tar det ca 30-40 min t/r, til den under planlegging kanskje en time. Skal jeg ha hydrogenbil så må jeg ha fyllestasjoner der jeg bor eller langs de veiene jeg kjører. Tror derfor Really setter fokus på det rette når han sier vi trenger 100 fyllstasjoner. Til sommeren skal jeg kjøre Bergen -Trondheim. Jeg blir stående tom for drivstoff et eller annet sted om jeg hadde kjørt hydrogenbil.
Redigert 20.01.2021 kl 23:41 Du må logge inn for å svare
Gyrt
01.06.2018 kl 17:36 4002

Neida. De aller fledte H2 bilene tar den strekningen på lang arm uten å fylle. I Oslo og i Trondheim kan du fylle så det holder....
Redigert 20.01.2021 kl 23:41 Du må logge inn for å svare
Nikko
01.06.2018 kl 18:09 3921

Beklager så mye! Jeg leste rett og slett feil. Synes at det stod at "om det var fyllestasjoner så var ikke hydrogen et alternativ".
Men jeg er ikke enig i at det går 5 år før det er fyllestasjoner. Tror det skjer mye ila 2 år.
Redigert 20.01.2021 kl 23:41 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
01.06.2018 kl 18:39 3836

Poenget var at det for de fleste ikke elbil er ett alternativ, men for de fleste i Norge er heller ikke hydrogen bil det. Hadde midlene vært brukt til utbygging av hydrogen heller en lade stasjoner, så tror jeg flere ville vært med.
Redigert 20.01.2021 kl 23:41 Du må logge inn for å svare
really
01.06.2018 kl 19:33 3752

Det tar tid å bygge et fyllestasjonsnett. En må finne egnede lokasjoner, få de nødvendige tillatelsene, bygge stasjonene. Om vi skulle hatt et greit hydrogen nett om to år hadde mange prosjektene allerede vært i gang. Det er de ikke i noe særlig omfang.
Enova støtter bare 3 stasjoner neste år. Resten må dermed finansieres med kapital som krever avkastning. Når det bare er noen hundre h-biler her er grunnlaget for å bygge svært begrenset. De mest sannsynlige kandidatene er posten og andre store distribusjonsselskap, store lastebil og busselskap og kommuner som drifter mange biler.
Noen må starte dette showet og jeg regner med at det må besluttes politisk og investeres til vi når en kritisk masse. Da blir det grunnlag for å investere.
Redigert 20.01.2021 kl 23:41 Du må logge inn for å svare
Framtia
03.06.2018 kl 00:51 3480

Hvor kan man så fylle i Trondheim??? Trodde den eneste fyllestasjoner var ASKO's på Tiller...Har ikke forstått at den er åpen for andre enn ASKO selv, samt deres samarbeidspartnere...
Redigert 20.01.2021 kl 23:41 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.06.2018 kl 04:36 3357

https://unox.no/hydrogen
Redigert 20.01.2021 kl 23:41 Du må logge inn for å svare
Nå gir vi gass
03.06.2018 kl 15:56 2870

Det er bare snakk om høna og eggene. Fyllestasjoner kan settes opp enkelt på vanlige bensin/ladestasjoner. Solcelle-tak kan komme opp etterhvert. Og prisen for stasjonene blir raskt nedbetalt med Hydrogenfylle-prisen, selv om km. prisen blir lik diesel eller lavere.
Men noen må starte showet, ja. Enova støtter nå mindre , færre kg. hydrogen pr. stasjon, enn tidligere, og containerene til NEL kan lett utvides etter behov.
Og flere bilprodusenter ligger nå på startstreken og vil være med i kappløpet, når det virkelig starter.
https://www.tek.no/artikler/hyundai-lanserer-hydrogenbil-med-600-kilometer-rekkevidde/415778
Når folk kan velge gode biler med drivstoffutgifter lavere enn på bensinlbiler, og med mulighet for å fylle hjemme for nærkjøring,vil det være rart om de velger bensinbil lengre. En del småbil-kjørere vil selvfølgelig velge kun batteri. Men med ladetid og rekkevidde/tyngde-angst vil nok minst halvparten velge hydrogen etterhvert.
Her arbeides det nok godt bak kulissene. Og utviklingen av gode/enda bedre brenselceller pågår også for fullt.
Redigert 20.01.2021 kl 23:41 Du må logge inn for å svare