NAS kurs utviklingen fremover - rett vei

Fred55
NAS 07.11.2019 kl 10:56 4298

Selvsagt kjedelig med en kurs fra 46 til rundt 41. Men husk den gikk raskt opp til 46 og smart trekk og få inn en emisjonskurs på 40 kr. Meget bra hadde fryktet ett stykke nede på 30 tallet.
Er nå tilført friske penger rundt 1 milliard selvsagt fått flere aksjer, men også mer cash. Sånn sett skulle NAS vært litt høyere idielt sett rundt 44-45 kr om en tar utgangspunktet på 46.

Nå holder den seg litt over 40 og spørsmålet er om den klarer seg over 40 inntil de har lagt ut aksjeemisjoner til 40 er vel 7 mill aksjer og dermed tilføres ytterlige 280 mill i cash.
Lånet er gitt til en grei rente ut fra det forstå seg påere mener. Og kan konverteres til aksjer da til kurs 50 kr.
Legger vi til at max flyene er på vei tilbake innen noen måneder må vi anta
Avtale med RR også er rett rundt hjørnet.
Kommer en Lufthansa streik som sikkert ikke skader NAS
kompensasjon fra Boeing forhandles på lik linje som leveranse av fly

Slik jeg ser det er veldig mye om ikke alt av usikkerheter nå nærmest på plass.

Om det også er riktig at det siste lånet må konverteres innen en 3 måneder fra senere i november,. Vel da lukter det meget bra for NAS. Var inne og handlet noen få tusen i dag til 41 + at jeg benytter meg av de aksjene jeg får tilbudt i emisjonen.
Har samtidig litt på lur om den skulle falle under 40 tallet før emisjonen og kan velge hva jeg vil kjøpe emisjon til 40 eller om den faller under. Noe jeg tviler litt på. Om den gjør får en nok ikke inn 7 mill aksjer til 40. Vel å merke om ikke noen større aktører forsøker seg og presse ned under for så å kjøpe mest mulig selv til 40. Ikke lett å få kjøpt så mye under den kursen

Mitt perspektiv er 50 til 60 kr innen få månder, så for en se. Andre synspunkter der ute
Redigert 19.01.2021 kl 16:17 Du må logge inn for å svare
Restplassno
07.11.2019 kl 11:06 4250

Markedet styrer nok en del hvilken vei inntektene går, selv om kapasitet -10% nok hjelper en del på rask. Dette fordi man fjerner de 10% billigste billettene. I og med at Nas går i minus er det lett å anta at de taper penger på de billigste billettene, og dermed hjelper dette en del på bunnlinjen. Men det er vanskelig å øke inntjening drastisk, særlig i Europa hvor det er høy konkurranse. Styreleder sa at de vil ta noen store grep som gjør vondt, og ett av dem er nok emisjon. Jeg tror strategien blir at man i større grad vil rendyrke long haul, hvor det er mindre lavpriskonkurranse, særlig etter at Max kommer i lufta, og ta ut kapasitet av europeiske ruter hvor Ryanair eller wizzair allerede driver priskonkurranse med større aktører, feks eksempelet med Berlin.

Det Norwegian i størst grad kan påvirke for å endre resultatlikningen, er kostnader. Der blir fokuset fra 2020 og utover. Jeg tror vi vil se et atskillig mer strømlinjeformet Nas i 2022 når NEXT har fått kjøre en stund. Klarer selskapet å i det hele tatt nærme seg Ryan/wizz-kostnader, vil dette bli svært så bæredyktig. Kostnader blir nøkkelen ut av siste års growing pains.
Epona
07.11.2019 kl 12:55 4070

Ei journalistisk blemme fra Finansavisen igjen, - ikke første gangen:

« Vi spurte også Sissener om det er lenge til neste emisjon i Norwegian?
- Ja, det får vi håpe, sa han, mens Trygve begynte å le.«

Er dette god journalistikk så vet ikke jeg hva det innebærer.
Slettet bruker
07.11.2019 kl 17:47 3802

Gårsdagens fall må ha vært en voldsom overreaksjon. Aksjeverdi ved børsslutt tirsdag: 136,3 mill aksjer X kurs 46 = kr, 6,27 mrd. Legger man til aksjene i den rettlede emisjon 27,25 mil. aksjer og rep, emi. 7 mill aksjer til kr 40 får man kr 6,27 mrd + kr 1,37 mrd = 7,64 mrd. Deler man så 7,64 mrd med antall aksjer etter emi får man. kr 7,64 mrd / 170,55 mill aksjer = ca. kr. 44,8 Etter dette regnestykke skulle kursen i dag rent matematisk ha stått i kr 44,80 Opplagt så kom denne emi veldig overraskende på de fleste. «Helsetilstanden» til NAS fremstår noe verre enn man antok. Når det er sagt, klarer jeg ikke å se annet enn at «helsetilstanden» til NAS nå etter emi. må jo fremstå som minst like god som hva man trodde for 2 dager siden. Aksjekursen burde rent logisk være høyere enn kr, 44,80 i dag. Vil gjerne bli korrigert om noe er vesentlig feil !
Slettet bruker
07.11.2019 kl 20:43 3592

Er alle journalister på avspasering ? Ikke et pip om utviklingen i forhandlingene på Fornebu. Kanskje de frykter de får noe positivt å skrive om 😱
Fred55
07.11.2019 kl 21:33 3418

Sissener senior og Junior har vel fått en ren gavepakke når de får så mye tid å uttale seg på Hegnar tv. Kunne jo nærmest tro det var............
De klager og syter på alt om NAS samtidig låner de ut lån og kjøper aksjer. Jeg har ikke mye tro på troverdighet i Hegnar og disse gutta lengre. Klart de har en agenda i NAS og er med, men samtidig står de frem og er dønn kritisk og sutrer. Om de hadde gått helt ut av NAS hadde jeg skjønt det. Som nå så skjønner jo alle at de har en eller annen agenda med sine posisjoner i NAS og at de snakker den ned eller der de selv har størst gevinst.
Fred55
07.11.2019 kl 21:34 3411

Kulig jeg tar feil i mine antagelser, men personlig opplever jeg det nå sånn da :-)
Bearwizard
07.11.2019 kl 21:48 3352

Du har sett bort fra den konvertible obligasjonen. Der ligger det potensielt 30 mill aksjer (1,5 milliarder/50)
Slettet bruker
07.11.2019 kl 22:11 3252

Jeg har sett bort fra den. Jeg ser at denne retten de har til å konvertere gjeld i aksjer til kurs kr 50,- vil få en utvannende effekt på sikt, dersom/når kursen fyker over kr 50,- Hvordan kan man legge inn denne risikoen i mitt regnestykke ?
zavva
07.11.2019 kl 23:04 3053

Du trenger ikke legge inn den da konvertering av denne er positivt. Det blir som en ny emisjon på 50kr som går utelukkende til nedbetaling av gjeld. Ved full konvertering kan en si at emisjonen totaltsett var på ca 45kr aksjen som igjen støtter opp under 44,8kr. Enig i regnestykket ditt Presidenten - tror det er massiv hedging om dagen og kursen vil korrigere opp mot 44kr innen få dager.

Den konvertible obligasjonen er svært godt håndverk av
Karlsen med rådgivere.

Norwegian er i bedre posisjon nå enn før emisjonen det er helt sikkert så for meg er mye av nedsiden tatt ut i det korte bildet.

Redigert 07.11.2019 kl 23:09 Du må logge inn for å svare
NaiveNormenn
07.11.2019 kl 23:31 2951

Konverteringen på kr 50 er sikrethet for short satt av obligasjonseierne. Bryter vi 50 blir det heisatur oppover.
Strategi
08.11.2019 kl 09:55 2560

Ser bra ut dette, tror på oppgang i dag igjen.
Slettet bruker
08.11.2019 kl 10:35 2451

Nettopp. Aksjen til NAS er nå undervurdert i forhold til sluttkurs før emisjonen og emisjonen sikrer videre vekst fremover så strengt tatt ligger det meste til rette for at NAS nå kan dra seg mot kr 50 i det korte bildet?
drmoney
08.11.2019 kl 11:51 2259

kr 50 vil virke som en magnet på kursen nå.
closer på 42-43 i dag.
Strategi
08.11.2019 kl 12:28 2157

Tror også sterkt på at 42 passeres med margin i dag.

Mange som har forsøkt å trade ned denne mot laveste kurser.
gbkvinlog
08.11.2019 kl 12:52 2071

Kom fort ned nå:(
Strategi
08.11.2019 kl 13:09 2008

Ser iallefall ut som kursen bunner ut litt høyere for hver gang.
Dette vil hjelpe på oppover.
Herman*
08.11.2019 kl 14:44 1835

Det skjer ikke noe med kursen før det kommer positive nyheter. Hva gjelder Boeing, håper jeg det ble oppnådd enighet i løpet av de siste par dagene. Da gjenstår det vel litt due dil fra deres respektive advokater før meldingen slippes til uka. Når det gjelder RR, synes jeg det er veldig rart at de ikke slipper en børsmelding hvis de har kommet til enighet. Det jeg har hørt tidligere er at de kom til enighet om prinsippene om kompensasjon for flere måneder siden, men at de ventet på å bli enig om en "cut off" dato. Med det menes vel kanskje at de inngår en formell avtale når problemene er løst? Noen som har noen formeninger om dette?
Strategi
08.11.2019 kl 15:35 1711

Alt blir jo litt tyngre når man lager emisjon mot selskaper som sitter short fra før og ikke har et langsiktig perspektiv.
Det burde vært et krav fra Norwegian.

Så vi får håpe det slippes noen gode nyheter.