Ofre for brent jord burde få oppreisning.

Slettet bruker
07.11.2019 kl 22:49 646

https://tv.nrk.no/direkte/nrk1

Krigsseilerne også.
Det er en skam hvis ikke ofre for brent jord og krigsseilerne, og etterkommere av disse,
har fått oppreisning. Nå har vi råd til å ordne opp i dette. Det bør gjøres.

Det norske folk er for dårlig kjent med hva som skjedde mht. brent jord i Nord-Norge.
Jeg har selv ikke vært nok bevisst dette.
Forferdelig det som skjedde. Og det skyldes storkapitalister som ville tjene penger
på krigføring. Det er fortiet. Nesten verst av alt.

Ingen må finne på å bestille noe marinefartøy, før det er ryddet opp i dette.
Slettet bruker
09.11.2019 kl 00:38 436

Har du fått med deg hvor nedbrent det ble fra den russiske grensen og til og med nord Troms ?
Og dette for at SVFJWO skulle tjene penger på krig, ødeleggelser, plyndring og massemord.
(De dere jobber for !!!!!)
Slettet bruker
08.11.2019 kl 23:58 441

Allah etter kommerne fortjener opp reising. Det gjelder alla ellers også. Evig krav er allas viljr, der er pengekrav å henta.
#blitz99 smart greie det med flokemas og pengekravx96 til burger
Slettet bruker
08.11.2019 kl 23:48 446

De fortjener oppreisning, ikke bare noen ord om unnskyld.
Staten kunne også særskilt ruste opp infrastrukturen der.
Slettet bruker
08.11.2019 kl 23:25 453

Blitz sånn krav kulturen er som en soft is for islamfist å slikke. lol. i pop blitz96 kjempekravkommunisme aka kkk
Slettet bruker
08.11.2019 kl 19:12 474

Beklager for min sterke ordbruk. Det er åpenbart at jeg kjenner sider ved Nord-Norges historie som ikke en gang nordleninger selv kjenner til, derav hvorfor du ikke forstår hva jeg babler om. Det er ikke så rart med tanke på hvordan staten har visket ut store deler av Nord-Norges historie.

At nordleningene har fått særdeles dårlig behandling av den norske stat er det ingen tvil om. Jeg ønsker ikke å drive noen frigjøringskamp på vegne av andre grupper, men jeg liker ikke hvordan staten konstant driver å skjuler feil de begår. Senest i Helge Ingstad-saken. En unnskyldning, både overfor nordleninger og krigsseilere, og en endring av kurs er etter min mening på sin plass.
Slettet bruker
08.11.2019 kl 03:56 537

"Kontinuerlig undertrykt og blitt voldtatt av utlendinger" Forstår ikke hva du babler om, men tar jeg ikke mye feil så var du meget aktiv på "Bare prat" , og preges av det. Forøvrig bør du vaske munnen din med både salmiakk og klorin, jeg er selv nordlending, men synes ikke synd på meg selv av den grunn. Skulle det være samene og fornorskningen det handler om, så er det også bedt om unnskyldning for i mange episoder. Forøvrig så skiltes det nå på både samisk og kvensk i tillegg til norsk, for millioner, ja ikke bare på veiskilt, men også f.eks på UNN/ Universitetssykehuset, undres over hvordan dem fant frem i gamle dager. Nordlendingene er ikke noen stakkarslige underutviklede og fattige mennesker, og det er som tidligere nevnt på høy tid at det nå trappes ned på godene. De lite opplyste kan lese om fordelene her : https://www.smartepenger.no/kalkulatorer/961-nord-norge-kalkulator
Slettet bruker
08.11.2019 kl 02:25 555

Fy faen for en dritt du er. Jeg aner ikke hvor lenge folk nordfra har blitt undertrykt, men om du tror at tiden etter krigen er nok til at de på egenhånd skulle "ta igjen" resten av Norge som ikke har blitt kontinuerlig undertrykt og blitt voldtatt av utlendinger (med "våre" myndigheters velsignelse), så er det nesten så jeg håper staten ekspropierer din og hele din families eiendom uten kompensasjon. Fuck off.
Slettet bruker
08.11.2019 kl 01:45 569

Sjit helvedes kåken.

Anton Sjåbakken, som bodde i huset, var fly forbanna på norske myndigheter og hvordan de behandlet folket i Kåfjord etter krigen. I 1949 skrev han med harmdirrende hånd, brevet som ga huset det utrolige navnet "Sjit helvedes kåken".

Oppbyggingen etter krigen
Kåfjord var den sørligste kommunen i Norge som ble brent av tyskerne under andre verdenskrig. Da folk kom tilbake hadde de ingen steder å bo. Den første tiden bygget folk seg provisoriske boliger. https://www.nrk.no/kultur/sjit-helvedes-kaken-1.3983792

Hvorfor var Anton forbanna?
Etter hvert kom myndighetene og takserte de små husene. De ville ha betalt for materialene. Anton Sjåbakken sin kåk ble taksert til 2700 kroner, en årslønn på den tiden.

Hvis han nektet å betale, ville de ta krigserstatningen hans.

Anton Sjåbakken var den eneste som protesterte.
Redigert 08.11.2019 kl 01:47 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
08.11.2019 kl 01:09 581

Hvilke goder skal det ha vært ?

Det er rettferdigheten for de ulike familiene. De led dengangen. De ulike rammede slektene fortjener
restitusjon for dette. Selv om det er sent i dag. Det samme med krigsseilerne.
Det er ikke traumer i dag jeg ser etter. Men rettferdighet for og fra dengang.
Skam deg investMidt.
Slettet bruker
08.11.2019 kl 00:47 591

Det er ingen etterkommere som i dag lider pga krigshandlingene som forgikk i Finnmark og Nord-Troms, noen få gjenlevende med traumer kan det dog finnes, men de får hjelp på linje med alle andre i samfunnet. Nå bør det heller vurderes å fjerne noen av de ekstra godene som dem ble tildelt, alt har sin ende !
Slettet bruker
07.11.2019 kl 23:56 603

Selv om det er lenge siden, bør det ryddes opp i dette i vår tid nå. Til etterkommere osv.
Vi har råd til det. Og det er en stor skam at det ikke for lenge lenge siden er gjort.
De rammede og deres etterkommere fortjener dette !
Og Finnmark og Nord-Troms fortjener å bli satset spesielt på i Norge. De har virkelig
lidd altså. Alt ble brent ned og ødelagt. De mistet alt. Dette er våre landsmenn og -kvinner.
Slettet bruker
07.11.2019 kl 23:47 622

"Krigsseilerne fikk ikke en gang det de hadde blit lovt."

De fikke ikke utbetalt hva de hadde blitt trukket for, og innbetalt.
Redigert 08.11.2019 kl 01:49 Du må logge inn for å svare
kokkohill
07.11.2019 kl 23:43 630

Tyskland har mye de skal ordne opp i
Slettet bruker
07.11.2019 kl 23:34 633

E9 gett. Etter at regjering og konge flyktet og kom tilbake, så dret de i krigsseilerne som var avgjørende for krigens utfall. De dret i de i nord-norge som kanskje opplevde mest lidelse under hele krigen.

I stedet opphøyde de noen guttestreker i nordmarka til vår stolteste innsats.

Krigsseilerne fikk ikke en gang det de hadde blit lovt. En stor skam. Og AP kan ikke forstå hvorfor de blir hatet?
Redigert 07.11.2019 kl 23:35 Du må logge inn for å svare