SSB: Rekordhøy bygging i Akershus


Rekordhøy bygging i Akershus. Forsiktig brems i Oslo.

Igangsatte boliger hittil i år (per september) fra SSB:
Akershus
2010 1 726
2011: 2 751
2012: 2 404
2013: 3 246
2014: 2 760
2015: 3 013
2016: 3 732
2017: 4 001
2018: 3 925
2019: 5 106


Oslo
2010: 802
2011: 3 583
2012: 3 017
2013: 2 613
2014: 929
2015: 1 835
2016: 3 520
2017: 4 645
2018: 2 647
2019: 2 174

NASJONALE TALL FRA SSB
igangsatt hittil i år (September)

2010M09 2011M09 2012M09 2013M09 2014M09 2015M09 2016M09 2017M09 2018M09 2019M09
14850 20351 22339 21772 19914 22071 26232 27156 22498 24849

MERK: kun i 2016 og 2017 ser vi flere igangsatte enn nå om vi ser på siste tiår.


Fullførte boliger hittil i år (September)
2010M09 2011M09 2012M09 2013M09 2014M09 2015M09 2016M09 2017M09 2018M09 2019M09
12485 13613 18626 19800 19947 20453 20653 22489 23073 22473

MERK: kun i 2017 og 2018 ser vi flere fullførte enn nå om vi ser på siste tiår.

Redigert 08.11.2019 kl 09:53 Du må logge inn for å svare
Thinky
08.11.2019 kl 01:12 908

Denne veksten bør tas ned, og flyttes til resten av landet.

Er begrenset hvor mange som vil bo i Høland, Kolbotn og lignende steder. Og kjøre styla Volvo`er...

JohnErik. Ingenting som slår en styla Volvo par-par-og-førr med god stereo.

Dette lukter prisoppgang i Oslo, nå er prisene allerede høye men jeg vil tro det er litt til å gå på. Vil nok bli helt normalt med snittpris på 100.000 pr kvm i attraktive strøk, Frogner er over 90.000 allerede. Norge er et land hvor alt koster mer enn andre plasser så at boligpriser ligger helt i verdenstoppen i urbane strøk skulle bare mangle, det er billig med bolig i utkantstrøk og mindre byer.

Baltazaris. Ski og Kolbotn ligger under 15 minutter fra Oslo sentrum. Det er i praksis mer sentrumsnært enn smestad (20 min) og Bøler (29 min). Akershus oversvømmes av boliger, og prisene går ned. Oslo vil selvsagt bli påvirket.
kator
08.11.2019 kl 10:03 783

Noen usedvanlig merkelige - og utrolig nok er de ganske mange - personer liker å kunne slippe å være avhengig av å sitte i privatbil i milelange køer, stappfylte tog/buss eller taxi for å komme seg til/fra jobb - eller nyte storbyens utallige kulturelle tilbud. Uten å være totalt avhengig av å rekke toget. Og er villig til å betale ganske mye for det. Jeg er - som nesten alltid - uenig med deg Paneldata. Forskjellen mellom sentralt i Oslo og randsonen vil øke betydelig de neste 3-5 år er min tro....den har vært alt for liten lenge nå. Trekkspillet. Kanskje til og med "dras det for for langt" i den andre retningen pga overbygging i deler av Akershus. Ikke usannsynlig at du kan få ganske god rabatt på leiligheter på "sentrale" knutepunkter i Akershus om 2-3 år er mitt tips.
Redigert 08.11.2019 kl 12:34 Du må logge inn for å svare

Komisk å kalle nedgang fra 4645 i 2017 til 2174 i 2019 for forsiktig brems!

Sier litt om brillene man ser med :D

Nissen,
Medianen er 2 630. Ingen andre år enn 2019 har tall som ligger nærmere medianen.
Godt syn er åpenbart ikke ensbetydende med god tallforståelse.

Ok at du er uenig med meg, Kator, og rart at jeg på samme tid er enig med deg!
Ja, trolig blir det "ganske god rabatt på leiligheter på "sentrale" knutepunkter i Akershus om 2-3 år".
Derfor
-vil det bli strevsomt for folk å selge i Akershus for å kjøpe i Oslo,
-vil Familebanken få redusert evne til å stille sikkerhet,
-vil det blir enda mer attraktivt for ungeOslo-beboere å flytte på landet ved familieøkninger.
Og derfor vil overbygging i Akershus slå negativt ut for Oslo-prisene.

Aha, så du sammenligner med medianen for perioden, og ser bort fra trendutviklingen. Ser at det er gunstig ut fra ditt confirmation bias.

Samtidig kan du spørre deg hva resultatet av den boligbyggingen har vært for median prisvekst i perioden du sammenligner med ;-)

Jeg sammenligner med medianen i perioden fordi det er enkelt. Det betyr at man ser bort fra at befolkningsveksten er drastisk redusert. Medianen for nye boliger per nye innbygger ville faktisk trukket i retning av at nedbremsingen er enda mindre.


Har man bestemt seg så finner man det man leter etter :-)

Selv ville jeg tenkt det var nyttig å ta en ny vurdering når man fremstår såpass skråsikker men allikevel tar feil gang på gang. Men det spørs jo hva målet er selvfølgelig, å nærme seg virkeligheten eller ikke.
kator
08.11.2019 kl 12:26 673

Bare en liten presisering. Jeg snakker om leiligheter i Akershus / jeg stusser veldig over at det så og si bare bygges leiligheter i de nye prosjektene. Man får jo beskjed om at utnyttelsesgraden må opp om man prøver å bygge noe annet. Tror ikke så mange Oslo-familier vil flytte fra Oslo for å flytte inn i "billige" leiligheter på Kolbotn, Ski, Jessheim eller Årnes. Tror at Oslo familiene vil søke hus/rekkehus. Ikke så sikker på at dette markedet blir billig.


Stemmer ikke sjekk Vy og Ruter, Ski er ca 25 minutt og Bøler er 19 minutt, du er veldig unøyaktig med tall.
kator
08.11.2019 kl 12:33 659

Viktigst å få frem poengene - men Smestad - Nationaltheateret er forøvrig 6 minutter med undergrunnen (man sier ikke T-banen her - I hvertfall ikke om man er + 50.)
Redigert 08.11.2019 kl 12:35 Du må logge inn for å svare

Hvor stopper trikken på smestad:) og hvor lang tid tar det med buss fra Ski og Kolbotn?
Redigert 08.11.2019 kl 13:44 Du må logge inn for å svare

Nissen: Det er ikke sosialantropologiske problemstillinger jeg drøfter. Jeg driver ikke feltstudier. Her postet jeg kort og godt en tallrekke.

Enig med deg, Kator (som vanlig). Det er for mye leiligheter som bygges, og de har for lav bokvalitet. Det er synd, iogmed at vi har så god plass her til lands.

Har sjekket det ferskeste tabellen for Ski (2021). Den viser 11 min. For Bølertallene og Smestadtallene, så var tallet jeg oppga korrekt for idag (med stengt undergrund). Kator og Balaziris rapporterer riktige tall for dager med funksjonell undegrund. Livet i Storbyen er altså veldig sensitivt for kollektivtrafikk-fungering, slik det også er i Ski.
Kjørte forøvrig garasje -garasje på 27 minutter fra Kolbotn idag. Kl 0800. Med piggdekk på alle 4 hjul, og bensin i alle 8 sylindre. Kaffe, radio og setevarmer. :)
Redigert 08.11.2019 kl 22:40 Du må logge inn for å svare

Den ferskerste tabellen for Ski 2021, og når t-banen ikke fungerer idag, har den ikke fungert idag? Dette blir rett og slett for dumt for meg å diskutere.
Redigert 08.11.2019 kl 23:58 Du må logge inn for å svare

Helt enig med deg, Baltazaris! Hva er vel mer idiotisk enn å diskutere fakta i 2019?

Fakta:
https://ibb.co/BfcR69b
https://ibb.co/K0BdRpv

Redigert 09.11.2019 kl 00:35 Du må logge inn for å svare
cold
09.11.2019 kl 02:11 348

Det er Oslo som bør bygges ned, sammen med den forvokste offentlige sektoren her. Det er venstresiden som kontrollerer dette med sin sentraliseringspolitikk. Budskapet er enkelt. Flytt til Oslo og få en godt betalt jobb i offentlig sektor som byråkrat. Ønskelige kvalifikasjoner: mastergrad i sosiologi eller som sosionom el . Når det er valg stemmer du naturligvis MDG, Rødt, SV eller Arbeiderpartiet. Da glir du rett inn i kaffelatte miljøet og tar plass sammen med hylekoret og de rødegrønne marxister.