REC - Negativ mediaomtale - Hva er greia?

Slettet bruker
REC 08.11.2019 kl 00:22 1878

Jeg har i det siste observert hvordan E24 er ovenfor REC. Observasjonen viser noe feil fakta og kun negativitet.
F.eks hvis du søker etter aksjen REC, så står det under:

14.10.19 - Folketrygdfondet, som forvalter Statens pensjonsfond Norge, har mandag solgt 110.000 aksjer i solenergiselskapet Rec Silicon, ifølge en melding.
Dette tilsvarer et salg på rundt 3,5 millioner kroner. .. kurs 3,2 kroner ...
Hvordan får de 110.000 aksjer x 3,2 kr til å bli millionbeløp? Jeg flagget dette inn til dem, og blir bare ignorert.

30.10.19 - REC med nedgang i inntekter og tap på 158 mill.

Idag gikk REC opp 15.49% og ikke et ord i avisen.
Er ikke dette litt rart, eller er jeg blitt litt paranoid da jeg sitter med et greit tap i askjen?
Redigert 20.01.2021 kl 13:44 Du må logge inn for å svare
questi
08.11.2019 kl 09:54 1259

Rettet emisjon (der noen utvalgte får lov til å kjøpe nytrykte aksjer billigere, mens andre ikke får lov) er en måte å 'stjele' fra andre aksjonærer :)
Rent stjeling er det ikke, fordi gråsonen er jo om de gjorde dette for også å redde selskapet fra en likviditetssituasjon - noe som har skjedd i REC for noen måneder siden. Jeg synes at JUM var da en helt som klarte å troppe opp folk som ville være med på emisjonen og skaffet REC nok penger over kneika - så jeg unner ham hans rettede emisjon :)

Det som er morsomt med REC er jo at forsøk på å stjele fra andre aksjonærer 'ikke funker' siden aksjen har ervervet en spesiell dynamikk der psykologien råder :) ALT blir da forstørret i REC utover det forventede - og mest nedover :) Dette gir utslag i at etter en emisjon begynner aksjen å falle langt under emisjonkursen, slik at de som er med på rettede emisjoner blir omgjort til 100% vaskeekte helter :P

I perioden fremover (2020-2022) tror jeg det skjer en del ting med REC. Usikker på om trenden med ultra-negativ psykologi koblet med negativ fundamental da blir erstattet med nøytral psykologi og nøytral fundamental, eller om det blir noe annet morsommere :) Fundamentalt (inntektsmessig - ikke ekspansjonsmessig) tror jeg det vil gå bedre med REC :)




Redigert 08.11.2019 kl 09:58 Du må logge inn for å svare
Sofafilosof
08.11.2019 kl 09:53 1259

Det finner du på newsweb.no
Sofafilosof
08.11.2019 kl 09:38 1341

Du glmmer at UMOE kjøpte seg opp igjen i emisjonen 1. halvår ;-)
nemi's
08.11.2019 kl 09:31 1390

JUM lånte ut 54mill aksjer til SEB med rullering hvert halvår. Dette pågikk i tre år, frem til 1H18. Så klart sendte SEB aksjene nedstrøms til shorting. Når avtalen utløp i fjor solgte dessuten JUM aksjene.

REC sa på Q3 at selskapet ikke har midler til å foreta investeringer i Butte. Så bedre å selge, da. REC's styreformannn har shortet selskapet ned i jalla-divisjonen. Ned i 8-divisjon - det er kun der aksjespleiser forekommer.
Sofafilosof
08.11.2019 kl 09:29 1412

Spot on!
Forøvrig tror jeg de nye positive signalene for Butte-markedet (semiconductors på sterk oppgang ut fra positive forventninger) har vært vel så viktig som håp om konkrete resultater USA/Kina denne uka. Hverken storinvestorene eller REC selv tror på åpning av ML med det første, og at de vil se utviklingen av polysil-prisen som nødvendig trigger etter tollfjerning. Men så har vi "Plan B - USA" og batteripotensialet, da... Nye og gamle investorer kan posisjonere seg før raketten begynner.
Redigert 08.11.2019 kl 09:36 Du må logge inn for å svare
questi
08.11.2019 kl 09:16 1506

De som har mye aksjer i REC.. type 1% opptil 25% (i motsetning til de som har mindre poster i REC) har ikke noe imot at det kommer negative nyheter. Det er godt mulig de bestikker analytikere og journalister til å komme med negative nyheter om det selskapet de eier for at de skal kunne kjøpe mer og billigere. Alle aksjer i REC er i noens hender... i tillegg ligger det 2,5% (dvs ca 6 millioner aksjer) som er i short. Selv om aksjen er billig i kurs, må det likevel eksistere en reell selger der ute, hvis man skal kunne gjennomføre en reell transaksjon og reelt sett få tak i flere REC-aksjer.

De som ikke har tenkt å selge REC i de nærmeste 10 årene, ønsker derfor logisk sett å ha kursen i REC ned, slik at de skal kjøpe mer (på bekostning av andre eiere som har gitt opp) :)

Det er først ved slutten av 10-årsperioden, når de skal realisere verdiene i det modne selskapet, at de vil begynne å ønske kursen opp. Dette ser vi nå med REC og Jens Ulltveit-Moe. Det er i månedene like før han skal selge Butte og ta ut pengene at han instruerer folk til å motvirke at kursen faller. Tidligere har han og andre store eiere (feks Folketrygden) aktivt og bevisst medvirket til kursfall ved å låne aksjer til short :)
Redigert 08.11.2019 kl 09:27 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
08.11.2019 kl 01:20 1821

Du har rett i det , eneste måten å stoppe haikjeften på er å kjøpe REC med begge hender